Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pentax schreef:Sorry ken je mij? Iemand koopt een paard dat opeens radicaal verandert in gedrag.... Tja... Dat is gewoon een optelsommetje.
debravanesch schreef:Ze heeft wel een strenge hand nodig, ook tijdens het rijden, en dit is zoizo iets waar ik aan moet werken. Ik denk dat ik de dieren TE graag zie. Daarom is dit echt een uitdaging en een goede leerschool
debravanesch schreef:Ik dacht eerst ook aan angst, omdat het op een punt was waar ze de ronde ervoor ook zo kijkerig was
maura schreef:debravanesch schreef:Ik dacht eerst ook aan angst, omdat het op een punt was waar ze de ronde ervoor ook zo kijkerig was
Het lijkt me goed om een precies beeld te hebben van wat er gebeurd is, dus ik beschrijf het beeld dat ik nu heb en hoor graag of dat klopt:
- De eerste keer dat je dit paard werkelijk reed, was een les. Daar was de huidige eigenaresse bij (jij bent zelf vanaf mei eigenaresse) en nog iemand die lesgaf. Alles ging goed.
- de tweede keer dat je reed was een dag later. Je hebt het paard gepakt (uit de wei? uit de stal?), gepoetst en opgezadeld. Allemaal alleen, alles ging goed.
- Je bent opgestegen. Was jij als enige in de buitenpiste? Stond het paard braaf stil met opstijgen?
- Je bent gaan rijden. Het is mij niet duidelijk wanneer het precies mis ging, in de OP staat dat ze even na het opstijgen een rodeo gaf, in het citaat hierboven staat dat het mis ging op een punt waar ze de ronde ervoor ook kijkerig was. Slaat die opmerking op de rodeo of op het plotsklaps steigeren terwijl je al was afgestapt?
(Dit is allemaal niet om te zeuren hoor, maar het is al lastig genoeg om mee te denken vanachter een beeldscherm dus vind ik een nauwkeurige beschrijving van wat er gebeurd is heel erg belangrijk)
Verder nog een algemene opmerking: een dominant paard is altijd dominant. Naar mensen, maar net zo goed naar paarden. Als je in de gelegenheid bent om te kijken hoe dit paard zich gedraagt in de kudde, dan kun je daar heel erg veel uithalen over hoe je het beste met haar om kunt gaan. Echte leiders vechten hoogst zelden, het zijn vaak de 'wannabe' leiders die klappen krijgen en uitdelen (behalve bij erg jonge paarden en soms bij ruinen, daar wordt ook regelmatig wat ruw gespeeld). Die 'wannabe' leiders zijn niet zozeer dominant als wel onzeker en onzekere paarden hebben, nog meer dan andere paarden, duidelijkheid nodig. Zoals Yamcha al aangeeft kun je ook prima met een zachte hand duidelijk zijn.
Vanwege je opmerking dat er iets mis ging op een punt waar het paard eerder al aangaf de zaak niet te vertrouwen, zou ik niet meteen de mogelijkheid uitsluiten dat je met een onzeker paard te maken hebt. Van het paard uit geredeneerd kun je ook zeggen dat ze de eerste keer door kijkerig te zijn waarschuwde dat er iets was ('hallo, kijk eens daar, ik zie/hoor/ruik iets vreemds, weet jij wat dat is en wat ik daarmee moet?') en de tweede keer niet ging wachten of je inmiddels óók doorhad dat er iets was maar meteen paniekering ging proberen zichzelf te redden. Als je haar niet kunt vertellen dat er niets aan de hand is, moet ze dat immers zelf gaan bedenken. En dat kunnen paarden meestal niet. Let wel, ik beweer niet dat het paard niet dominant is, ik geef alleen aan dat ik op basis van de informatie de je hebt gegeven ook een andere verklaring voor haar gedrag denkbaar vind. Sowieso is het een goed plan om het overnameproces weer even een stapje langzamer te doen en voorlopig lekker samen met de huidige eigenaresse aan de slag te gaan, tijd zat tot 1 mei toch en wel zo gezellig.
)