Zero@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellytjuhn

Zero@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 09:42

Vandaag voor de 3 de keer dressuurles gehad en ziet er al een stuk beter uit.
Zero is al beter in balans en mijn houding is ook al wat beter.
Het weer was gewoon zalig :P

oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ben zo trots op mijn paardje :*

Zero wordt binnen 2 weken 4 jaar. :D

filmpje van de 2 de keer les
http://www.youtube.com/watch?v=RpZoMXluTTw

Filmpje van vandaag :)
http://www.youtube.com/watch?v=dAr_Vkk8geU

Er zijn natuurlijk nog werkpuntjes en probeer mijn best te doen. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:39

Het eerste wat me eigenlijk direct opviel is je zit. Je hebt een stoelzit en ik vraag me af of je wel lekker zit in dit zadel? Je benen liggen niet helemaal lekker volgens mij. Je beugellengte is volgens mij wel netje maar je benen liggen toch te ver naar voren voor mijn gevoel. Ligt het zadel wel goed op het paard?
Heb ook het idee dat je op een verkeerde manier lichtrijdt. Wat me opviel na langer tijd kijken is dat je met lichtrijden je paard als het ware naar voren wil duwen, maar dat komt waarschijnlijk ook door je zit.

Verder vindt ik het er niet verkeerd uitzien wel zou je de teugels wat korter mogen nemen soms zit je met je ellebogen voorbij je rug en dat is niet erg handig. En in draf zou het paard wel meer voorwaarts en actief mogen.
Maar ik zie wel wat verbetering in je 2de les met name in het lopen van het paard. Dus dat gaat vast wel goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:48

Lees even goed de regels door, je topic staat hier niet goed.
Nu even to the point.

Ik vind het er niet zo fijn uitzien. Ik zie een paard die niet goed in vorm is, heel traag is en nog ontzettend balans problemen heeft. Daarbij zie ik een niet passend zadel, een ruiter die te snel te veel wilt. Ik zie een paar keer logisch verzet (linksom lange zijde) omdat jij terug werkt met de hand.

Paard is nog jong, laat hem lekker op zijn eigen benen lopen. Dat kan hij nu nog niet. Ga hem eerst actief maken zonder er van de voorkant aan te zitten. Voorwaarts is voorwaarts, rijd hem op de tweede hoefslag zodat zijn balans verbeterd. Lekker naar buiten met hem, hem sterker maken, enthousiaster. Ik vind hem nu erg lui overkomen, alsof hij er weinig zin in heeft. Maak het leuk voor hem!
Ga letten op je zit, kijk het zadel na. Zoals boven mij gezegd wordt zie ik een ontzettende stoelzit, en ik zie je zadel constant omhoog wippen aan de achterkant en weer neerkomen, dat is niet fijn voor zo'n jonge paardenrug.

Succes ermee :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:54

Allereerst, wat een schatje! Ik zou toch eens voor een knap zadel gaan kijken, voor beiden is dit niet fijn zo. Daarnaast zou ik met jezelf beginnen. Eerst eens leren hoe je moet zitten, hoe je je zitknobbels moet en kunt gebruiken. En vooral LOSLATEN, in je lijf, in je handen en in je hoofd. Dit is een paardje wat ik eerst eens op de grond zou trainen want ik vind hem niet lekker los in zijn lijf.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:58

Joolien, mag ik je even vragen waarom jij aanvoelt dat dit paard onvoldoende voorwaarts is? Ik vond zelf persoonlijk dat hij vrij voorwaarts loopt, dat er zeker wel nog werkpunten zijn maar dat er toch wel al een fijne wederzijds begrip te zien is bij Kelly en haar paard. Ik vond net een van de sterke punten van deze combinatie dat Zero zo werkwillig vooruit loopt, maar jij denkt daar duidelijk anders over. Ik hecht wel veel belang aan jouw opinie omdat ik je vaak op rijfoto's zie reageren en daar een erg aannemelijke uitleg weet neer te schrijven, vandaar mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:01

neile schreef:
Joolien, mag ik je even vragen waarom jij aanvoelt dat dit paard onvoldoende voorwaarts is? Ik vond zelf persoonlijk dat hij vrij voorwaarts loopt, dat er zeker wel nog werkpunten zijn maar dat er toch wel al een fijne wederzijds begrip te zien is bij Kelly en haar paard. Ik vond net een van de sterke punten van deze combinatie dat Zero zo werkwillig vooruit loopt, maar jij denkt daar duidelijk anders over. Ik hecht wel veel belang aan jouw opinie omdat ik je vaak op rijfoto's zie reageren en daar een erg aannemelijke uitleg weet neer te schrijven, vandaar mijn vraag.

Vooral de eerste keer draf vind ik hem ontzettend traag en verder is ie misschien wel voorwaarts maar niet actief. Snap je wat ik bedoel. Ik vind het er niet vloeiend uitzien, het paard heeft imo geen natuurlijke voorwaartse drang.

Caira

Re: Zero@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:02

Ik denk dat joolien het gebrek aan impuls bedoelt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:02

Ik vind wel heel positief dat je beweging hebt in je ellebogen. Dat missen een hoop mensen. Daardoor blijven je handen wat mooier op hun plek tijdens het lichtrijden.
Enige tip die ik je kan geven is ook iets minder groot licht rijden. Heb het idee dat je die beweging niet helemaal onder controle hebt (vooral je benen "slingeren", tenen steken naar buiten en je komt aardig hoog op en weer neer). Weet alleen niet zo goed hoe je dit iets kan verbeteren :Y)
Je knien moeten in ieder geval een stuk naar achter. Dan ga je zelf ook lekkerder zitten. Probeer eens om je benen extreem naar achter te doen (dan zit je op je doos), dan laten hangen (zonder beugels) ga daar tussen een prettige houding zoeken. Heeft voor mij erg veel geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:03

Caira schreef:
Ik denk dat joolien het gebrek aan impuls bedoelt.

Ja al vind ik impuls niet helemaal het goede woord aangezien ik dat meer bij verzameling vind horen.

kellytjuhn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:13

Zero is heel relax van karakter, mss typisch aan een paint.
We werken vooral aan meer impuls in het rijden en veel afwisseling zodat hij zich niet gaat vervelen tijdens het rijden. Buiten het rijden gaat hij soms mee op wandeling (doet hij heel graag).

Mijn houding moet idd een stuk beter. Ik ben meestal gewoon geweest om met een springzadel te rijden.
Dressuurzadel is heel iets anders. :) (wolletje op mijn zadel was losgekomen)
Laatst bijgewerkt door kellytjuhn op 23-03-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kellytjuhn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:22

Ik rij af en toe met een Merens ruin met mijn VZH zadel.
Hier liggen mijn benen veel beter.

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:34

Nope, daar zijn je beugels weer te kort en zit je zwaartepunt te ver achterover

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:10

Je kunt het gebrek aan vrij voorwaartse wil niet afschuiven op zijn relaxte karakter dat ie heeft doordat ie een paint is, ik heb zelf ook een Amerikaantje, wel een appaloosa, maar die is een stuk sneller in reactie en heeft veel voorwaartse drang, omdat ik haar toen ze nog jong was, en geen balans had onder het zadel, losliet van voren en netjes meezat in de beweging.(ze is verder echt superrelaxed hoor)
Je zadel ligt echt niet goed, op een amerikaan past eigenlijk nooit een normaal europees zadel, je moet echt zoeken naar een Hunter of Hunter-hack zadel als je geen westernzadel wilt kopen, de rug schoft en schouders van de amerikanen kun je niet vergelijken met de kwpn en bwp types.
Je zadel blokkeerd op dit moment ook duidelijk de schouder, daarom wil ie ook al niet vlotjes voorwaarts.
Stop met hem naar beneden te rijden en laat hem lopen, hij moet een vrijer en vooral BLIJER paard worden.
Benen lang houden, rectop zitten, handen lekker losjes naar voren houden en weinig vragen, alleen maar op eigen benen naar voren laten gaan, tis echt een leukerd, dus hou hem zo leuk en fijn :)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:20

ik heb ook een jong paard, is net 4 en die zijn we alleen maar voorwaarts aan het rijden, alleen maar voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts, in het begin reed ik haar teveel terug en daar kreeg ik heel snel reacties op, de ene keer ging ze alleen maar achterwaarts de andere keer wou ze nergens langs, maar nu ik haar voorwaarts rijdt vind ze het helemaal super en zo krijg je ook balans in je paard...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:45

Ik heb de filmpjes nog eens bekeken en met de extra uitleg meen ik te begrijpen wat je bedoelt Joolien (en andere bokkers). Bedankt.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:07

Wat een leuk ding! :) Even rijtechnisch: je houding zit de pony in de weg. Als ik jou was zou ik allereerst zitles nemen, je hebt totaal geen onafhankelijke zit en zeker voor zo'n jonkie is dat niet handig (en voor jezelf is het ook niet lekker). Ik heb erg het idee dat je te veel steunt op je teugels, vooral tijdens het lichtrijden, want je komt niet goed uit je zadel doordat je benen niet goed liggen. Je moet een verticale lijn van hak, heup naar schouder kunnen trekken, bij jou zit daar nu een knik in. Bij het tweede filmpje heb je wel je armen al beter, minder gestrekt. Klopt het ook dat ik zie dat je probeert om hem met je handen naar beneden te rijden? Zeker bij het eerste filmpje is hij erg onrustig met zijn hoofd, waarschijnlijk voelt hij te veel gewiebel in zijn mond. Wiebelen in de mond is nooit de manier om een paard/pony nageeflijke te rijden :)Daarbij komt nog het gebrek aan voorwaartse drang, ook vooral in het eerste filmpje, maar dat is hierboven al uitgelegd.

Wat je beter kan doen is heeeel veel oefenen aan je eigen zit en de voorkant van de pony laten, werk vooral naar ontspanning toe van jullie beiden. In plaats van dus aan de voorkant te zitten moet je hem van achter naar voren rijden, dus werken aan activiteit! Veel overgangen rijden, zorgen dat als jij been geeft hij echt reageert, figuren rijden zodat je wat kan gaan rechtrichten en dergelijke.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:15

eigenlijk is alles al gezegd over je zit en rijtechnische tips heb je ook al gehad.
ik wil je nog 1 tip geven, laat alsjeblieft een goede zadelmaker komen! ook op het tweede filmpje zie je heel duidelijk dat je zadel klappert op zijn rug.
je ziet het heel goed als je aan het lichtrijden bent en dat kan voor heel veel problemen gaan zorgen.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:47

kellytjuhn schreef:
Ik rij af en toe met een Merens ruin met mijn VZH zadel.
Hier liggen mijn benen veel beter.

Je hoofd, bekken en enkel moeten op één lijn zijn dus dit is helaas ook niet de juiste houding.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:02

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.