Oké ik weet het even niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Oké ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:51

Misschien denk je nu "ow een zeik topic" en klik je het weg, als je dat wilt doen vind ik dat helemaal goed, dat is jou keuze.

Ik zit met een heel groot probleem, het heeft wel met paarden te maken, ik weet dat het hier dus eigenlijk niet hoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen. Want ik wil gewoon even met leeftijdsgenoten hierover "praten" en adviezen krijgen en niet met mensen die mijn leeftijd +20 zijn. Bovendien is in het YRT ook mensen die snel ergens een rel van willen maken. Dus daarom hier, alsjeblieft niet verplaatsen (ik snap wel waarom mocht het gebeuren) want ik heb bewust ervoor gekozen mijn topic hier te plaatsen.

Oké, nu beginnen. Ik heb heel lang getwijfeld dit te plaatsen. Ivm dat mensen het kunnen lezen waarvan ik niet wil dat ze het lezen dat ik er commentaar op krijg, etc. Maargoed, dan krijg ik er maar commentaar op, het is gewoon de waarheid.

Dus doe ik het nu toch, ik heb sinds 28 oktober een pony. Ze is superlief en echt mega braaf, en het klikt ook wel. Maar met rijden, gaat het niet zo lekker, mijn handen worden elke keer naar de kloten getrokken en met het buitenrijden wil ze constant omdraaien. Ik heb al meer afwisseling gedaan, dat hielp eventjes maar nu buigt het toch weer anders.
Ik rijd niet meer zo graag, niet dat ik het eng vind, maar ik vind het gewoon niet leuk meer omdat alles elke keer fout gaat. Mijn omgeving zegt dat het goed gaat, maar zo voelt dat bij mij niet.
Ook wilde ik eigenlijk een fjord, dit ras werd mij afgeraden, ze zouden koppig zijn en als je verder wou komen in de sport niet handig, ivm sterk maken en een korte hals. Natuurlijk was het me niet verboden, maar aangezien ik het wel logisch vond, heb ik het advies opgevolgd. Na 3 pony's bekijken kwam ik bij Bontfire, ze leek me geweldig, daar ook nog een buitenritje gemaakt, was erg leuk. Maar nu ze bij mij staat, is ze of veranderd of ze voelt zich niet thuis. Ze is erg vrolijk, maar als ik dichterbij komt gaan haar oren naar achter, ze is super braaf, maar ik vind het rijden niet leuk, ik voel me veilig op haar rug, maar sommige dingen wil ik gewoon niet meer doen. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die mijn gedachten doen wankelen.
Nu staat de fjord die ik wilde hebben weer te koop, en afgelopen zondag had ik het er nog over met een vriendin, ze zei; 'Ja ik snap wel dat je het zo niet leuk meer vind,' en toen vroeg ze; 'weet je zeker dat je haar wilt houden?' ik knikte ja, maar ik dacht, nee dat weet ik helemaal niet zeker. Nja, ik weet wel zeker dat ik haar wil houden, maar er moet een verandering komen, want zo ga ik niet verder, zo word hetgeen wat ik het leukst vond om te doen van mij ontnomen. Ik kijk elke dag op Marktplaats naar fjorden, mijn vriendin op school zei ook al; 'als je die fjord zo graag wilt hebben dan moet je haar verkopen, want zo word er ook niet gelukkig van.' Ik wil haar houden, maar wil ook die fjord. Ik wil best optie's bekijken, maar ik wil haar niet verkopen. Nou dit was mijn verhaal dus eigenlijk, ik zou graag jullie verhalen, adviesen etc. horen.

Alvast bedankt.

xJorgx

Re: Oké ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:10

Ik heb mijn adviezen al gegeven met je ouders praten over de opties !?
En misschien Tog overwegen haar te verkopen

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:17

Ja ik moet die opties echt eens gaan bespreken..

Ik snap je punt wel, en ik geef iedereen wie dat zegt ook helemaal gelijk want hier word ik natuurlijk niet vrolijk van en mijn pony ook niet. Maar ik kan dat gewoon niet.. :\

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:50

JH --> RT-P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:55

Kan het zijn dat je pony pijn heeft door bijv een niet passend zadel? Ik herken mijn paard hier namelijk wel een beetje in. ik had ook gern zin meer om te rijden en ik longeerde liever. Heb nu een goed zadel en is de osteopaat geweest en het gaat heel veel beter.

Maar als je geen klik hebt met je pony zou ik dat inderdaad met je ouders bespreken! En wil je zelf wel wedstrijden rijden enz?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:12

Het rijden gaat dus helemaal niet zo lekker. Is het dan geen optie om voor je pony een bijrijder te zoeken die de pony een aantal dagen in de week goed aan werk zet dingen bij leert end. Zodat je daar zelf weer op veder kan. Zoals ik het lees is de pony de grenzen gewoon aan het verkennen wat kan ik wel en wat kan ik niet. Ik vermoed dat jij daar zelf niet kan oplossen, en daar gaat die dus van profiteren. Dat is heel normaal als ze er mee weg komen dan leer je ze dat als het ware aan. Opzich lijkt me dit toch de moeite waard om de pony door een meer ervaren iemand te laten rijden en dat diegene jouw daar verder in begeleidt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:24

Ik lees nergens in je verhaal dat je les hebt met je pony? Heb je dat?

Probeer voor jezelf voors en tegens van alle opties die er zijn. Je hebt je pony nog niet zo lang dus het is even een fase waar je doorheen moet.
Mocht je er echt niet meer uitkomen kun je de pony altijd nog verkopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

het is voor het paard natuurlijk ook niet leuk als jij het met rijden niet leuk vind misschien kan een ander het beter met rijden met haar vinden en is die fjord voor jou beter omdat je dat heel graag wilt. als jij denkt dat een fjord het best bij jou past moet je dat doen want uiteindelijk moet jij er elke dag heen. enne.... ik heb ook een fjodo en die zijn gewoon toppie!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:31

Ik denk dat je gewoon even wat stoerder moet zijn en niet nu al beginnen dat je eigenlijk toch liever een ándere pony wilt. Ik zou in elk geval heel terecht een gigantische trap onder m'n kont hebben gehad van mijn ouders als ik daar binnen een half jaar over was begonnen. ;)

Straks doet die fjord ook z'n oren naar achteren als je eraan komt lopen, moet er dan weer een andere pony komen? Een dier is niet een ding dat je zomaar even koopt en dan weer verkoopt omdat het misschien soms even wat moeilijker is. Het ligt waarschijnlijk aan jou en niet aan je pony dat het even wat minder gaat. Dus kom op, lekker aan de slag met lessen rijden met je eigen beessie, zoek begeleiding. Je pony is waarschijnlijk gewoon even wat frisser met het lenteweer. Geniet van wat je hébt, potjandoppie!
Laatst bijgewerkt door Elanor op 26-03-12 20:43, in het totaal 7 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:32

Uit jouw verhaal kan ik heel duidelijk opmaken dat jouw hart bij een fjord ligt. Zo lang dit zo is, ga jij jouw eigen pony niet leuker vinden en zul je daar minder plezier van hebben. Als ik jou was zou ik het bespreekbaar maken. Want ook voor je eigen pony op dit moment is het niet fijn. En ook fjorden kunnen aanleg hebben voor de sport, maar so what als jij er toch gelukkig mee bent! Een paard kost tijd energie en veel geld. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je er op zn minst plezier in hebt. Of je nou recreatief rijdt of in het Z. Een hobby is voor je plezier en niet om met tegenzin naartoe te gaan. :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:34

En weetje, mensen zullen verschillende meningen en reacties geven dus je zal altijd voor en tegens hebben. Maar doe aub waar jij je goed bij voelt!

Persoonlijk zou ik geen paard willen rijden waar ik niet voor de volle 100% voor ga. Niet eerlijk tegenover jezelf en ook niet tegenover het paard.

Eigenlijk heb jij in het begin al aangegeven dat je liever een Fjord wilde maar je bent overtuigd door de mening van anderen wat ik kan begrijpen! Maar je hebt een keuze en die moet je nu zelf maken.

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:37

als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat het helemaal niet klikt tussen jou en je paard.. mijn advies zou dan ook zijn verkoop dit paard en koop die fjord als je die zo graag wilt. Als jij geen plezier in het rijden hebt heeft je paard dat ook niet

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:45

Ik zou les nemen en doorzetten.

Met elk paard zul je door moeilijke periodes gaan, opgeven is dan wel de makkelijkste uitweg.
En les kan je daar super mee begeleiden, dan heb je over een tijd een geweldige pony en kan je trots
zijn op wat je samen hebt bereikt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:46

Elanor schreef:
Ik denk dat je gewoon even wat stoerder moet zijn en niet nu al beginnen dat je eigenlijk toch liever een ándere pony wilt. Ik zou in elk geval heel terecht een gigantische trap onder m'n kont hebben gehad van mijn ouders als ik daar binnen een half jaar over was begonnen. ;)

Straks doet die fjord ook z'n oren naar achteren als je eraan komt lopen, moet er dan weer een andere pony komen? Een dier is niet een ding dat je zomaar even koopt en dan weer verkoopt omdat het misschien soms even wat moeilijker is. Het ligt waarschijnlijk aan jou en niet aan je pony dat het even wat minder gaat. Dus kom op, lekker aan de slag met lessen rijden met je eigen beessie, zoek begeleiding. Je pony is waarschijnlijk gewoon even wat frisser met het lenteweer. Geniet van wat je hébt, potjandoppie!

:j :j
Precies

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:43

Ik moet zeggen dat mijn hart altijd gelegen heeft bij het Arabisch volbloed, maar dat ik niet minder gelukkig was met mijn vuilnisbakkenpony die ik kocht toen ik 14 was. Ben inmiddels 21 en heb er een Arabisch volbloed bij, maar dan nog is mijn kleine, oude dikkerd er niets minder om.

Ik herken wel het probleem op rij-gebied. Mijn pony is vanwege omstandigheden wat jaren weg geweest. Had toen geen paard meer. Kocht mijn AV en poosje later kwam ook m'n dikkerd te koop te staan dus die ook weer opgehaald. Flink verpest en teveel eigenaren gezien in te korte tijd. Hij heeft een jaar nodig gehad om zich weer aan mij te wijden...

Dus misschien moet je wat meer tijd stoppen in grondwerken en vertrouwen opbouwen? Als je paardje van huis uit wat wantrouwig is, of wat het nodige heeft meegemaakt om wantrouwig te worden (zoals mijn dikkerd) dan heb je tijd nodig! Geef haar de kans om het goed te doen en hou aan haar vast want elke relatie moet zich bewijzen :) wat rijden betreft geldt hetzelfde verhaal want ze kan je niet meer zien als je erop zit. Ze moet leren je te vertrouwen als je erop zit!

Ik weet niet of dit je wat helpt, maar ik spreek uit ervaring :) om rijtechnische problemen op te lossen bij mijn dikkerd ben ik begonnen met les in de klassieke dressuur en daar reageert hij echt belachelijk goed op!

Verder moet je ten allen tijden je hart volgen. Er is ook nog de mogelijkheid van het ontbreken van een klik :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 05:52

ik denk toch dat je het beste deze pony eerst kan houden. als zou het alleen maar zijn tot dat het met het rijden wel goed gaat. hier krijg je juist veel ervaring van. probeer les te nemen en wacht af hoe het gaat. en als het bij de 1e lesgeefster nog niet goed gaat kun je ook altijd nog opzoek gaan naar een andere lesgeefster.

wat je evt ook nog zou kunnen doen is je paardje een maandje weg sturen naar een prof. trainingsstal. daar word de basis er goed in gezet waar jij dan weer mee verder kan. als jullie beide niet genoeg ervaring hebben voor elkaar kan dat problemen opleveren. maar het is dan heel goed mogelijk dat het na een maandje training voor je pony al veel beter gaat.

ik heb een aantal jaar geleden ook een paard gehad waar het onder het zadel niet goed ging. ik heb haar toen verkocht. maar juist omdat ik het voor mijn gevoel niet goed heb afgesloten heb ik er toch spijt van dat ik haar toen verkocht heb. spijt in de zin van misschien was het na een tijdje doorzetten toch wel gelukt. ik heb nu een heel moeilijk paard. ( misschien wel iets te voor mij) ik ben nu een jaar met haar bezig. en langzaam aan word het steeds een beetje beter. maar wel met heel veel geduld.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:04

xBontfire schreef:
Nu staat de fjord die ik wilde hebben weer te koop, en afgelopen zondag had ik het er nog over met een vriendin, ze zei; 'Ja ik snap wel dat je het zo niet leuk meer vind,' en toen vroeg ze; 'weet je zeker dat je haar wilt houden?' ik knikte ja, maar ik dacht, nee dat weet ik helemaal niet zeker. Nja, ik weet wel zeker dat ik haar wil houden, maar er moet een verandering komen, want zo ga ik niet verder, zo word hetgeen wat ik het leukst vond om te doen van mij ontnomen. Ik kijk elke dag op Marktplaats naar fjorden, mijn vriendin op school zei ook al; 'als je die fjord zo graag wilt hebben dan moet je haar verkopen, want zo word er ook niet gelukkig van.' Ik wil haar houden, maar wil ook die fjord. Ik wil best optie's bekijken, maar ik wil haar niet verkopen.
Alvast bedankt.

Een heel verhaal, maar je gedachten zijn bij je fjord, je wil deze niet kwijt, oké trek je stoute laarzen aan, neem iemand die je begeleid en ga een maand of zo aan de gang met je pony, probeer er samen alles aan te doen aan de longeerlijn om op je pony te rijden, eerste week op een dekje, kijken of jij en hij het rijden dan wel leuk vind, jij moet hem leuk gaan vinden, dus samen spelen, (jullie hebben hem gekocht op aanraden van een ander dus niet je eigen keuze geweest) dan een week met zadel wat je nu hebt en kijk hoe hij daar op reageerd, is dat na een week minder wil dat zeggen, zadel weg en een ander zoeken.
Als je hem na een maand niet leuk vind ;( verkopen.
Als een fjord weer te koop staat gaan bij mij de ?????? op staan , van wat is er mis met dat dier, zou daar dan nog wel eens over nadenken. succes

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:10

In zo'n korte tijd kan je dat denk ik niet beslissen? Je paardje wilt nu niet mee werken, maar met toede begeleiding kan het allemaal een stuk beter worden.

Ik heb sinds oktober ook mijn eerste paardje. Ik kende hem al 6 jaar en nu is hij 20. Hij heeft nu een n peesblessure en vanwege zijn leeftijd vond ik het niet leuk meer. Er was geen actie meer, ik wil een nieuw paard. Dit probleem is opgelost doordat ik ga verhuizen van stalling en dan 2 paarden makkelijk kan betalen. Je zou dit ook kunnen bekijken. Ik betaal nu meer dan 200 om op de manege te staan en bjj een hobby stal mag ik 2 paarden zetten voor 200. Was erg blij dit gevonden te hebben.

Maar als je er echt mee zit, dan is misschien verkopen de beste optie. Als jij geen plezier hebt, heeft de pony dat ook niet en dat is erg zonde, omdat iemand anders misschien wel heel veel plezier kan beleven aan jouw pony..

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

ik zou maar eens aan je ouders vertellen wat je ons hier verteld en toch maar overwegen om misschien een ander huisje voor het paard te zoeken

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:48

Ten eerste: ik vind het helemaal niet raar dat je hier een topic over begint hoor
En het lijkt me niet erg fijn om in zo'n situatie te zitten. Als ik jou was, was ik naar de fjord gegaan en allerlei dingen met bontfire vergelijkt hebben. Jww, alle voor en nadelen naast elkaar leggen. Je houdt natuurlijk het meest van fjorden, maar je bent nu ook van bontfire gaan houden. Ik denk dat als je de fjord eenmaal hebt gezien je misschien wel op het antwoord komt...

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:20

Ik snap dat je hier mee zit ja, zou ik zeker ook hebben.

Nu kijken of ik je een beetje kan helpen. Heb je al les? Wat een aantal hiervoor ook vroegen? Misschien helpt dit en kunnen jullie samen verder komen.
En om een goede band op te bouwen, ik blijf altijd denken dat dit (ook het rijden natuurlijk) maar ook vooral door het samen in de wei zitten, kroelen, wat grondwerk, longeren, trucjes doen. Elkaar zo een beetje te leren kennen. Probeer dit is, misschien lukt het.

En het trekken in je handen, misschien helpt het daarmee als je haar wat meer door laat rijden (weet niet hoe jullie rijden hoor) maar haar wat vlotter laten lopen en het dan weer rustig in een normaal tempo houden. En haar dan veel figuren laten rijden zodat ze druk bezig is.

Over je keuze zelf, ik zou nog echt even doorgaan met Bontfire, het nog niet opgeven, en er even alles aan doen om door te gaan. Als je dan over een jaar nog steeds denkt dat het niet lukt, en als er nog steeds geen klik is zou ik pas weer aan je andere keuze gaan denken.

In elk geval, succes. Het is geen makkelijke keuze nee ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:45

Heb je les? Daarmee kun je toch leren dat het rijden beter gaat.

En waarom denk je dat het met een fjord beter zal gaan?
Die kijkt misschien ook boos of draait om.
Probeer een oplossing met deze pony te zoeken want het is niet zeker dat je dat met een andere pony ook niet gaat krijgen.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:05

Ik denk dat Bontfire zo reageerd omdat je (nog) geen goede band met haar hebt. Pony is verhuisd, alles is nieuw, en het vergt tijd om aan een nieuwe plek en persoon te wennen. Het kan zijn dat het voor de pony niet helemaal duidelijk is wat de rangorde is en daarom accepteerd ze je nog niet.
Als dit wel het paard van je dromen geweest was, had ik gezegd, werk aan het vertrouwen tussen jullie!
Maar uit je verhaal is heel duidelijk op te maken dat deze pony eigenlijk een beetje '2e keus' was en niet echt de pony waar je altijd al van gedroomt hebt. Denk dat je jezelf en Bontfire daarom een plezier doet om een passend baasje te vinden voor dr en jij je droompony kan kopen!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:23

Je hebt deze pony nog maar net, maar had je met haar uberhaupt wel het idee dat je met haar een band zou willen opbouwen?
Als ze toch "2de"keus is en jij eigenlijk met tegenzin op haar rijd e.d. is dat ook niet fair voor het paard.

Ik zou het toch met je ouders overleggen :).

Ik zit zelf ook in zo'n kleine crisis.. ik geef mijn paard juist wel alle 100%, maar hij denkt daar wel heel anders over :).
It takes time, en al zijn verhuizingen en hoeveel mensen hij al wel niet gezien moet hebben in een korte periode sta ik er ook niet raar van te kijken dat hij zich niet snel "bind" met een persoon.
(hij is nu 4, gekocht als beleerde 3jarige en via via heb ik dingen gehoord waarvan ik nu echt denk; Tjoh wat ben ik naief geweest..)
Nu pas na 1,5 maand (van de 8 dat ik hem nu heb) is dat hij me eindelijk wat ziet staan, en me vrolijk begroet met een hinnik als ik op stal kom en dat ik het idee krijg dat hij ook werkelijk blij is om me te zien haha!
Nu ik met grondwerk (parelli) ben begonnen, merk ik wel dat hij en ik het steeds sneller eens met elkaar zijn :j.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:43

Elanor schreef:

Amen!

Waar het ontbreekt is kunde aan jouw kant. Het paard kan toch niet weten dat hij niet aan teugels mag trekken of mag omdraaien, als jij hem dit niet (goed) leert? Volgens mij heb je een super lief paard. Mening paard (zeker een fjord) zou al lang misbruik van de situatie hebben gemaakt.