Geen verschil arbeidsdraf en middendraf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Geen verschil arbeidsdraf en middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:56

Ben erg benieuwd naar tips voor mijn 'probleem'.
Er is erg weinig verschil tussen onze arbeidsdraf en middendraf. Vaak word er middendraf over de diagonaal gevraagd en dit houden we niet vol. Vlak voor de middendraf ga ik iets langzamer draven, van voren sluit ik Harry wat meer op. Dan geef ik tijdens de overgang meer gas met mn benen en zit. Ook geef ik hem meer teugel, maar houd nog wel druk zodat hij niet alleen harder gaat, maar ook ruimer. Dan versneld/verruimd hij een paar pasje, maar dan zakt hij al halverwege terug. Ik blijf hem wel wat aansporen, maar toch word het tempo minder. Ook is er veel te weinig veruiming. Eigenlijk is er dus weinig verschil met de arbeidsdraf.
Het lastige is dat Harry in mei alweer 24 word. Ooit heeft ie Z gereden en had ie mooiere passen. Hij is daarna 7 jaar manegepaard geweest en heeft vorig jaar een blessure in zn achterbenen gehad. Sindsdien is zijn achterhand niet meer zo sterk als toen. Hier doen we ook veel oefeningen voor.
Ben erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor de middendraf. Vraag me namelijk af of dit nog verbeterd kan word ivm zn achterhand.
Ik verwacht echt geen wonderen en kan het niet ivm zn achterhand, dan maakt dat niks uit. Maar ik vind het leuk om hierop te trainen en om te kijken of het nog verbeterd.

Hier nog even 2 foto's van de middendraf.
http://i702.photobucket.com/albums/ww30 ... 487630.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww30 ... 487591.jpg

anneliesdj

Re: Geen verschil arbeidsdraf en middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:49

Hij is niet rond en je hebt je been er niet aan, dat valt me meteen op.
Dat hij 24 is zou toch geen probleem moeten zijn, als hij lichamelijk nog goed genoeg is om te rijden kan hij ook een middendraf.

In de wending terugnemen op je zit, been eraan houden verder terug op zit, wending door, rechtstellen, been om impuls op te bouwen (je voelt hem ondertreden) en daarna geef je van voor meer ruimte al naar gelang hij nodig heeft. Niet losgooien want dan valt hij uit elkaar en krijg je een snelle draf, juis eerst impuls, verruimen en aan de hand daarvan ruimte van voren. Reageert hij niet dan even met je been doorkomen, laat hem maar een keer in galop vallen, terugnemen en direkt weer, beter versnellen of in galop vallen dan helemaal geen reactie.
Zou voor een Z paard geen probleem moeten zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:34

Ik ga met anneliesdj mee.

En daarnaast is het "enkele passen middendraf".

Neem de tijd voor de overgang, kom in een arbeidsdraf de wending uit, en maak pas na een paar meter een duidelijke overgang naar middendraf, en neem ook weer duidelijk zelf terug. Beter 4 goede passen, als 6 waarvan er 2 maar half zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:54

U geeft zelf de oorzaak en dus de oplossing aan. Uw paard reageert wel, maar houdt het niet vol. Herstel is op iets oudere leeftijd moeilijker (dat merk ik aan mezelf). Rustig doortrainen en proberen aan een paar passen, 'n pas toe te voegen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:58

Dankjulliewel, ga er zeker mee aan de slag!

Merk inderdaad dat mijn zit niet optimaal is. Heb er altijd moeite mee gehad om mn benen onder mn lichaam te houden. Heb in de middendraf erg de neiging om te veel met mn kont te duwen. Dit helpt eigenlijk vrij weinig... Ben ook bezig om mn houding te verbeteren.
Het opsluiten voor de middendraf gaat eigenlijk wel altijd goed. Die reactie op mijn been is inderdaad te weinig. Misschien moet ik hem inderdaad eens veel meer been geven met desnoods een tikje erbij, dan maar in galop... Ben vaak al snel tevreden met een minimale reactie. Moet inderdaad nodig veranderen. Want hij kan het zeker, meestal op die momenten dat ik een rustig drafje vraag. Ligt eigenlijk gewoon allemaal aan mij, ik ben vaak te lief voor hem, vooral met rijden ben ik te makkelijk naar hem toe.

De tijd nemen voor de overgang probeer ik inderdaad ook. Laat weinig passen zien, juist omdat ik voel wanneer hij terugvalt. Duidelijker terugnemen is ook een goeie om mee te oefenen, nu valt hij zelf weer terug.

Verwacht ook zeker niet dat Harry volgende week al een super middendraf heeft. Dat is ook niet eerlijk om te eisen op zijn leeftijd.
Maar ik ben zeker blij met jullie tips en ga er zeker aan werken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:43

Kayleigh__ schreef:
Want hij kan het zeker, meestal op die momenten dat ik een rustig drafje vraag.

En wat doe je wanneer je een rustig drafje vraagt? Wss rijd je meer met je zit en hou je iets meer tegen van voren, blijkbaar zit daar het knopje ;)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 07:56

Klopt,.meer druk van voren en dan kan ie prachtig verruimen.
Dat is dan alleen tijdens zijn energieuitspattingen, moet dus echt eens even minder makkelijk gaan zijn en hem aan het werk zetten als ie géén energieuitspatting heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:59

Niet meer druk van voren nemen, terug rijden is wat anders.. *zie anneliesdj, die legt het netjes uit*

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 08:06

Terugrijden op je zit en daarbij iets minder ruimte van voren geven. Dan in de middendraf die ruimte teruggeven zonder los te gooien. Dat eerste bedoel ik meer. Daardoor treedt hij onder. Toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:40

Kayleigh__ schreef:
Dankjulliewel, ga er zeker mee aan de slag!

Merk inderdaad dat mijn zit niet optimaal is. Heb er altijd moeite mee gehad om mn benen onder mn lichaam te houden. Heb in de middendraf erg de neiging om te veel met mn kont te duwen. Dit helpt eigenlijk vrij weinig... Ben ook bezig om mn houding te verbeteren.

Met je billen gaan drukken maakt dat je het zadel naar voren gaat duwen - de schouders in. En juist daar is vrijheid nodig om een middendraf te kunnen maken. Het helpt dus niet alleen vrij weinig, het werkt juist averrechts.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:45

Goede tips worden er gegeven, en het paard moet inderdaad aan de voorkant veel "losser" zodat zijn rug gebruik beter word en je dus contact krijgt met het achterbeen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:24

Om te helpen met de drijvende zit je je opschrijft kun je de volgende visualisatie proberen:

Stel jezelf voor dat je twee punten hebt op de voorkant van je lijf: één op je schaambeen, en één in het boogje waar je ribbenkast eindigt. Deze punten moeten in de middendraf recht boven elkaar blijven. De ruimte tussen de punten moet ook gelijk blijven; een bolle buik, of een ronde rug maken mag dus niet.

Afbeelding

Soms help het jezelf voor te stellen dat er een touwtje tussen deze twee punten zit. Het touwtje is iets gespannen als je het goed doet, te los als je je rug te bol maakt, en te strak als je je buik rond en je rug te hol maakt.