Moeite in lijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Moeite in lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:50

Ik heb sinds 3 maanden een Friese merrie. Toen we haar kochten heeft ze een jaar stilgestaan en daarvoor is er vooral buitenom met haar gereden en met de menkar. Ze is niet heel veel in een bak geweest. Dus toen we haar kregen hebben we haar eerst de tijd gegunt om rustig te wennen en vervolgens langzaam beginnen met rijden. Ze is nooit dressuurmatig gereden. Nou eerst begreep ze niet eens wat op de hoefslag rijden is en door de hoeken was helemaal een ramp. Ook wilde ze alleen maar keihard gaan. Nou al snel begon ze het in stap te begrijpen, ze begon te ontspannen, netjes door de hoeken, stelling. Alleen in het begin als ik er net op zit is ze nog gestrest, gaat ze dribbelen. Maar als ik dan even rijd gaat het beter. Ook in draf ging het beter, begon rustiger te lopen, begon stukjes te ontspannen en alles. Nou op een gegeven moment begon ze al heel snel te ontspannen in draf. Maar nu ben ik dus druk bezig met stelling en buiging. Alleen ineens begon ze me uit te proberen, keihard om te draaien en te rennen. Als ik de op de volte rijd [op links] dan draait ze gewoon de andere kant op. Ze heeft er gewoon ontzettend veel moeite mee en ook de de hoeken gingen weer lastiger. Alleen ik zelf ben niet zo lekker ook nu, heb pfeiffer, mijn schildklier werkt te snel dus heb niet veel gereden. Door rhino heb ik oko geen les gehad en mijn ouders konden niet met haar mennen omdat ze niet van stal af konden. Nu ben ik weer op haar gaan rijden, voorzichtig. Maar nu is het gewoon weer een en al stress, keihard rennen, onderhals er op zetten en gewoon gaan. Pas als ze moe word ontspant ze. En ze wilt ook gewoon niet rustiger lopen. Natuurlijk ze heeft nu ook gewoon de lente in de bol, en laatste 2/3 weken niet veel gereden. Maar gelukkig mogen de paarden nu gewoon weer lekker hele dagen naar buiten ;p

Ik weet dit heeft gewoon weer tijd nodig heeft, maar ik vroeg me af of jullie misschien niet bepaalde oefeningen weten of andere dingen om haar wat meer te helpen. Aangezien het duidelijk is dat ze er gewoon heel veel moeite mee heeft en geen balans heeft. Vrijdag heb ik weer voor het eerst les (:

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:38

Hoiii

Je zal veel geduld moeten hebben met dit paard.
je zegt zelf al 1 jaar stil gestaan bijna of niet in de bak gereden.

Wat is haar leeftijd?

Je moet haar echt alles stap voor stap leren

Balans kan je haar misschien rechtrichten?
Misschien kan je lessen samen met haar nemen bij iemand.
En kan je thuis weer oefenen.
Sportmassages kunnen misschien helpen?
Longeren voor je erop stapt nu ze drukker is?

Is ze lichamelijk helemaal oke? Geen pijn ergens?

Misschien hebben nog meer mensen tips

gr

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:20

Bedankt voor je reactie ^^.

Amber is 7, bijna 8 jaar. En indd, ik zal veel geduld moeten hebben. Dat heb ik er zeker voorover, maar ik wil gewoon kijken of ik misschien meer voor haar kan doen. Haar beter kan helpen door iets te doen etc. Ik had zelf ook zitten denken an recht richten, een vriendin van mij doet het ook. En qua pijn, ik zou het niet weten.. Ze heeft wel mok, wat wel op de betere hand is maar het was wel vrij heftig. Verder merk ik niks aan haar of ze pijn heeft, ze loopt niet kreupel of iets. En ze is verder echt ontzettend vrolijk, eet goed, glimt goed, zit al super goed in haar vacht. Ik moet zeggen dat ze met mennen wel meer ontspannen lijkt te zijn, dan komt ze gewoon nageeflijk en met rijden dan niet altijd. Dus het is denk ik ook zeker stress. Ergens lessen of die sportmassage, ja dat moet ik eerst thuis over hebben. En longeren was ik inderdaad al van plan om van te voren te doen.

brighteyes85

Re: Moeite in lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:08

Aan de foto's op je profiel is te zien dat ze meer koets dan rijpaard is. Dat heb ik ook.
Het betekend niet dat er geen rijpaard van te maken is.

Zelf heb ik een tuigpaard, door een goede instructeur en nu een instructeur die met mij aan het rechtrichten is wordt het al een stuk beter. Je moet begrijpen dat ze andere spieren moet gebruiken en spieren opnieuw moet opbouwen, vooral als ze een jaar stil heeft gestaan.
Het eerste half jaar moet je er op rekenen dat je de basis erin moet rijden. Dat begint met stap en draf alle basis figuren maken. In het begin zal ze idd harder lopen, maar als ze het kent zal ze rustiger worden.

Ik heb na een aantal maanden voor mijn tuigpaard een osteopaat laten komen, omdat ze niet lekker door d'r rug kwam en dat ze vast leek te zitten.

Princesj

Re: Moeite in lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:39

Toen ik mijn fries kocht (bijna 2 jaar geleden) had ik precies het zelfde probleem, er zat maar 1 versnelling op en dat was hard, en niet een beetje ook. Longeren van te voren had geen enkel effect, vaak ging ze dan nog harder. Zij had gewoon tijd nodig en afwisseling. In plaats van veel te rijden, ben ik wat minder gaan rijden. 2 echte vrije dagen, 1 longeerdag, 1 buitenrijdag en 3 keer in de bak rijden.

Bij het in de bak rijden vooral bezig geweest met tempocontrole. Op de hoefslag wilde ze niet (gingen we nog veel harder) dus lekker op de binnenhoefslag gewerkt, voltes, achtjes en uiteindelijk slangenvoltes, waardoor ze meer "mindwork" kreeg in plaats van extra conditie (dat wilden we juist niet, omdat ze na een uur nog stuiterde).

Pas toen ik van stalling veranderde en haar bijna helemaal van de brok af had werd ze pas echt rustiger. We zijn nu veel verder, maar het is nog steeds een paard wat je vooral geestelijk aan het werk moet houden. Balkjes draven en springen helpt daar ook veel bij, dit doen we dus ook minimaal 1x per week. 1 vrije dag heeft ze ook nog nodig, om d'r fris in het hoofd te houden.