achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:24

Beste bokkers,

wie heeft er wat tips voor mij om mijn lieve paard. achteruit te krijgen als ik erop zit.

als ik naast der loop hoef ik het alleen maar te zeggen en ze gaat al,
zodra ik er op zit. en een klein beetje druk op de teugels geef en me benen gewoon stil hou.
komt ze met de voorkant omhoog, omdat ze het in mijn ogen niet snapt.
want tis niet uit neid of zoiets dergelijks.

ik hoef geen kritiek of wat dan ook,
gewoon wat tips om het wat makkelijker te maken of juist de juiste hulp!

Kirstten

Re: achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:26

Ik heb dit ook een hele tijd gehad en nu nog steeds, ik volg dit even. Ik heb ook wel vaak iemand er voor laten staan om te helpen hem terug terug te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:29

Je geeft idd de foute hulp, je paard snapt nu niet wat de bedoeling is en blijkbaar geef jij zoveel druk in de mond dat ze omhoog komt om van de druk(pijn) af te komen.
Achterwaarts heeft ook been nodig. Dus je houdt halt, drukt je benen aan en zet wat druk op de teugels. Maar niet te hard willen trekken. Vraag iemand erbij die vanaf de grond de hulp terug geeft zodat ze leert wat de bedoeling is.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:35

Heb ik ook gehad. ik heb wel wat tips voor je:
Lees het boek Go West van Antje Holtappel. Geweldig boek en daar staat ook geweldig omschreven hoe je je paard netjes achterwaarts leert gaan.
Vraag als je aan het rijden bent eens aan iemand of deze terwijl jij erop zit en dus achteruit vraagt of diegene een stap richting de borst geeft (of op welke manier jij er naast staat en hem achteruit laat gaan) Zo leert jouw paard te begrijpen wat jij bedoelt ;)
Leer achteruit gaan op stemhulp.
Als je druk in de mond geeft dan een constante druk en niet de druk opbouwen. Zoals omschreven in het boek. Je zou er eens naast moeten staan en tijdens de druk naar de ogen van je paard kijken. Geef je te veel druk dan draaien ze hun ogen en soort van weg en sluiten ze zich af. Vreselijk om te zien en het werkt dus niet om te krijgen wat je wilt, namelijk netjes en ontspannen achteruit.
Bij elke kleine beweging naar achter al is het alleen maar het lichaam dat zich naar achter verplaatst meteen druk eraf en belonen. Geeft het paard de tijd om uit te ademen en na te denken. Pauzes zijn zeer belangrijk! En ook daarna weer voorwaarts gaan. Niet constant alleen maar achteruit willen.
Niet te veel willen. Een beetje achteruit is achteruit. Langzaam opbouwen over dagen en weken en maanden verdeelt.
Dit staat ook in Go West, vandaar mijn tip over dit boek. Niet alleen achterwaarts gaan maar nog veel en veel meer.

Succes!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:57

Naast de tips als hier boven is het ook makkelijker om het op de hoefslag te doen. Je paard heeft dan steun aan de want en zal dan in elk geval sneller "recht" achteruit gaan.
Ook moet je niet beginnen met druk op de teugels, eerst benen iets naar achter aanleggen en zelfs iets naar voor komen. Zodra je paard dan vooruit wil, begrens je dit door lichte druk op de teugels. Paard zal dan achteruit gaan. Het is ook heel handig om er een stemhulp aan te koppelen. Dus eerst op de grond met stemhulp en daarna erop en eraan koppelen, zeker de eerste keren ook iemand erbij vragen om hem ook tegen druk via de borst te geven, zodat ie snapt wat je bedoelt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:51

Denk ook aan het kantelen van je bekken (onderrug bol maken). Mijn jonge paard gaat direct achterwaarts als ik dit doe, zonder druk op de teugels. Kan zijn dat dit de westernmanier is, maar het werkt goed.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:36

beetje met je zweep kietelen op je paard zijn kont en dan de hulp geven...niet slaan kietelen

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:27

wel grappig dat iedereen er vanuit gaat dat ik teveel druk op de teugels geef..
maar zodra ik de druk op me teugel echt minimaal heb en terug zeg.
gebeurt er niks, als ik me been erbij pak begint ze al te protesteren, omdat ze het niet snapt!
maar dat iemand erbij, had ik zelf al bedacht!
alleen is er niet altijd iemand op stal die even kan helpen!

maar thnx voor de tips!
heb er wel wat aan,
en dat west to go!
zal ik eens opzoeken, wie weet!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:47

Hebt u aleens geprobeerd om met iemand ernaast te werken? U zit erop en de persoon ernaast lokt uw paard naar achteren met snoep. Heel vaak maakt het paaard dan wel de juiste klik. Ik heb de indruk gekregen dat uw paard zich vergist.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:14

die tip stond er al 4x tussen, en had ik zelfook al bedacht!
maar alsnog bedankt :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:59

Sorry dan heb ik niet zorgvuldig nagelezen.
Maar het verschil ligt wellicht daarin dat ik aanraad de nadruk te leggen om snoep te gebruiken. Dat leidt de aandacht af van spanning. Sommige paarden gaan aan de hand heel argeloos achterwaarts, zonder moeite. Maar zodra er een ruiter op zit, gaan ze vreemd doen. Niet omdat de ruiter teveel druk zet op de teugels (dat heb ik nergens geschreven), maar misschien omdat hun evenwichtsgevoel niet met het gewicht overweg kan in het achteruit treden (wat immers een diagonale beweging is en meer balans vergt van het paard). Ze blokkeren dan in de achterbenen en dreigen te stijgeren. Als het rijdier wordt afgeleid door snoep TIJDENS (niet erna), ontspant het en maakt de stappen achteruit eerder argeloos.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:06

Ja ze heeft wel trek benen achter.
dus misschien dat het idd een evenwichtsprobleem is!

thnx voor de tip!
ik zal het van het weekend even uittesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:42

Ah dat verklaard een hoop. Normaal volgt de achterbenen altijd de voorbenen, nu moet hij de achterbenen eerst plaatsen, en dat kan door balans best heel moeilijk zijn.
In dit geval zou ik het heel rustig aanpakken. Snoep is idd een goede afleiding.Maar probeer het heel rustig en beheerst met iemand ernaast te doen. Voor zo'n paard moet je extra maatregelen nemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:48

Rug hol maken, knieën wat naar achter en kuiten aansluiten. Zodra je voelt dat ze gewicht naar achter verplaatst belonen.
Geen druk op je teugels en geen been geven. Je paard heeft groot gelijk dat ze dan omhoog komt.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:46

helaas heb ik ook nog is de pech, dat ze 4jaar niet consequent gereden is.
en dus van begin af aan alles opnieuw moet aanleren bij der.
thankgod dat ik met der kan lezen en schrijven, dus we komen er heus!

thnx voor de tips.
we gaan met alle geduld van de wereld, het allemaal uitproberen, en wie weet lukt het ooit nog eens!
haha