Pony rent onder de oefeningen uit en bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Pony rent onder de oefeningen uit en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 08:05

Oke mijn pony is momenteel heel erg aan het uitproberen en aan het pubberen,
Gister heeft hij me voor het eerst er af gegooid en hij liep daarna heel hard door :')

Maar oke
We zijn begonnen met zijn achterbenen te activeren. Hij vind dit erg moeilijk en als het kan rent hij dan ook weg, maar is steeds redelijk terug te nemen. Tijdens de les die ik elke week heb doe we dit in Stap en in Draf. Galoperen doen we nog niet aangezien hij nog geen balans heeft en dan plat door de bochten gaat en geen stuur heeft.
Maar nu gister,
Ik was heel ontspannen en had zin om gewoon even met hem aan het werk te gaan. (wilde ook alleen even stappen, maar dan wel goed) Dus wat voltes proberen te make en af en toe rende hij weer weg.
Maar toen luisterde hij niet meer naar Ho (stem) niet op dat ik mijn ademhaling laat zakken en ontspannen zit en nog een rustig Ho zeg. Daarna zacht de teugel aan nemen en korte ophoudinge maken, Nee nog geen reactie. En hij ging steeds maar harder en harder en harder. Ik ben ik volle galop in 1 rechte lijn naar de andere bak gevlogen met als gevolg een noodstop en Hup in volle galop naar de anderekant van de bak. En dan ineens op zij springen etc etc.
Dus ploep daar ging ik :')
Nou even later er weer op en ik zit nog maar net en menneer neemt 1 harde aanloop en Bok. Daar lag ik weer :')
Nou toen was ik het even goed zat en heb hem maar even los in de bak gelaten.

Maar dt geintje heeft hij mij ongeveer een half jaar geleden ook geflikt.
vandaag komt mijn instructrice en die gaat er waarschijnlijk even op. Want Alles wat ik weet wat ik kan doen, doe ik om hem dan bij mij te houden maar hij luisterd dan gewoon niet.

iemand nog tips?
Ben trouwens erg benieuwd hoe mijn instructrice mijn pony ervaart vandaag en wat voor tips zei nog heeft.
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-03-12 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. 'Tips' is géén goede titel. Probeer zo duidelijk mogelijk te omschrijven waar het topic over gaat, zodat dat voor de andere bokkers duidelijk is.

midgie

Re: Pony rent onder de oefeningen uit en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:49

Heeft de pony geen lichamelijke klachten?
Past het zadel goed ?
En hoe activeer je het achterbeen, miss is jou zit wel te knijpend? je hulpen te groot of op het verkeerde moment?
Denk als de pony lichamelijk helemaal in orde is dat je de fout toch bij jezelf moet zoeken,
Paarden proberen niet uit maar volgen hun instinct en in volle galop er vandoor gaat zegt meer iets over de ruiter op dat moment dan over het paard , het paard gelooft jou op dat moment niet en slaat dus op de vlucht en dat doen ze echt niet om te klieren maar op dat moment kunnen ze niet anders , zeker als er geen leiderschap is.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 09:54

zadel en alles is goed.
Ik ben juist heel bewust bezig met ontspannen zitten. En gister zat ik ook echt heel ontspannen.
ik geef zachtjes been wanneer hij zijn binneachterbeen optilt.
Ik snap gewoon niet waarom het een hele tijd goed gaat e ineens weer mis is. Ik snap dat niet.
ik deed gister niks anders dan anders. Was ontspannen en had geen hoge verwachtingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:57

Hoe weet je zeker dat het zadel (en alles) goed is? Wanneer is het zadel voor de laatste keer gecheckt? Een paard in de groei (juist kwa spieren) kan echt na 3 maanden niet meer passen, met alle gevolgen van dien.

Ben heel benieuwd wat je instructie gaat zeggen. Een paard kan zo'n reactie geven als het een oefening nog niet aan kan, vaak is het dan spierpijn (als je iets nieuws vraagt als een actiever achterbeen, dan moet je echt niet een dag later van je paard verwachten dat het fit en vrolijk aan het werk kan), of disbalans, of frustratie dat het paard je niet begrijpt en dat tot uiting brengt.

Kwestie van een stap terug, niet teveel van iets nieuws vragen. Je vraagt een achterbeen dat meer onderkomt, lukt dat 1 stap? Belonen en het daarbij laten. Ga niet meteen 10 minuten een actief achterbeen vragen, dit moet je opbouwen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:48

Komt goed hoor :j

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:23

Nou we zijn gewoon weer rustig begonnen
En heb al het vertrouwen er weer in dat het goe komt :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:30

Waarom rent hij uberhaupt weg? Schrikt hij? Is hij bang? Slechte ervaring?
Ik kende een paard die dit deed vanuit een verkeerd bit. Niet zo zeer een streng bit, maar gewoon een verkeerd bit. (enkelgebroken is een bekende).

Kun je het voelen aankomen?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:31

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:37

Dus...Je kan nog niet onder het zadel galopperen met je pony, maar je bent wel bezig met 'zijn achterbenen activeren' wat dat ook mag betekenen, in stap en draf?

Misschien als je gewoon stap voor stap zou werken, het Skala volgt en je pony eerst in balans laat komen....Dat je dan dit soort problemen niet tegenkomt?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:38

Ik denk dat ze dat wel kan, maar dat de pony kracht mist...

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:27

Misschien zou je een filmpje kunnen plaatsen? Want, nu hebben we geen duidelijk beeld van wat hij precies doet. Met filmpje zou het makkelijker kunnen worden.