Rico voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximer95

Rico voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:04

Hoi bokkers!

Rico is een welsh ruin die in mei 6 jaar oud wordt. Ik verzorg en rijd hem nu ongeveer een maandje. De punten waar we momenteel aan werken is dat hij lekker actief aan mijn been is, dat hij tempo houdt in de figuren en dat hij stelling houdt/heeft in de bochten. Gelukkig lukt het allemaal steeds beter. Hij loopt (bij mij) nog niet nageeflijk, maar ik wil eerst - zoals gezegd - dat hij actief aan mijn been is, het nageeflijke komt dan vanzelf wel.

Oke, de foto's!

Van het instappen heb ik jammer genoeg niet zo'n duidelijke foto, dit is de duidelijkste.
Afbeelding

draven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stapmomentje
Afbeelding

halt houden
Afbeelding

galop
Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen foto's van het uitstappen.

Ik ben benieuwd naar de reactie's! Wees wel een beetje lief voor ons, wij rijden pas een ongeveer een maandje samen. :)

Groetjes

Janedieene

Re: Rico voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:06

Leuk beestje!
Goed dat je hem eerst actief op je been wilt rijden, daar ligt namelijk wel je basis in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:08

Idd een goede basis. Let alleen op dat hij wel recht op 2 teugels is want ik zie hem vooral linksom wat naar binnen kijken. Werk dus aan activiteit maar ook aan rechtrichten vanuit de schouder voor. Rijdt hierbij veel op de binnenhoefslag zodat hij niet aan de kant gaat plakken en scheef wordt.

Maximer95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:10

@Joolien, ik probeer inderdaad ervoor te zorgen dat hij netjes recht loopt. Toevallig is het op deze twee foto's van de linkerhand dat de foto net in de hoek gemaakt is, vandaar dat hij wat naar binnen buigt.

edit: ik had even verkeerd gekeken, het is wel zo dat op bijna alle foto's van de linkerhand net een volte of een hoek is, maar het zijn er geen twee, ik zat even verkeerd om te denken haha.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:54

He wat leuk enrico weer eens te zien goed dat je eerst actief wilt rijden en op de binnen hoefslag rijden wil nog wel helpen met het rechtrijden veel succes verder.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:58

leuk paardje. ik vind dat je hem lekker laag moet laten lopen. ik vind dit geen lekker beeld sorry.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:00

oohja, ik zou ook je beugels 1 á 2 gaatjes langer doen je zit helemaal achterin het zadel :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:02

Wat een leuke pony. Goed dat je hem eerst voorwaarts wilt hebben.
Zo te zien is het zadel te klein voor jou. Je zit helemaal achterop de lepel. Dat maakt het voor de pony al moeilijker om te ontspannen.
Laatst bijgewerkt door estja op 19-03-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:02

Leuk paardje! Wat ik je aanraad is om eens meer mee te geven van voor, wat meer loslaten en op je zit en je been gaan rijden. Voor mijn gevoel rijd je erg op de teugels? Wat misschien een goede is wanneer je iemand hebt die hem aan de longeerlijn kan doen, knoop in je teugels leggen en zelf overgangen gaan maken ed. Je krijgt dan ook een goede afhankelijke zit uiteindelijk. Vooral waar je aan moet werken is het loslaten van voor, en het sturen van je paard met je lichaam. Dan gaat het rechtrichten over het algemeen ook veel makkelijker!
Veel succes nog!

Maximer95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:40

Hartstikke bedankt allemaal voor de reactie's!

Ik zal eens proberen hoe het zit als ik mijn beugel een gaatje langer doe, veel meer kan ik er denk ik op dit moment ook niet aan doen.

Op de binnenhoefslag rijden doe ik wel regelmatig, omdat hij dan meer op zichzelf moet lopen in plaats van dat hij tegen het hek aan kan blijven plakken. Voor mijn gevoel zit ik niet veel aan de teugels, maar ik zal er eens op gaan letten. Ik zorg wel dat ik altijd contact houd, omdat Rico een paardje is wat soms ineens ergens van 'schrikt' en dan heb je je teugels wel nodig, al is het op zn minst voor mn eigen steun.

Over het laag laten lopen, dat doet hij dus nog niet, niet bij mijn in ieder geval. Of ik moet het even helemaal verkeerd begrijpen, maar volgens mij is het laag laten lopen hetzelfde als nageven? Daar heb ik namelijk al -soort van?- uitleg over gegeven. :)

edit: wat ik nog wilde zeggen, maar uiteindelijk vergeten natuurlijk, het valt me nu pas op dat ik achter op het zadel zit. Zo'n topic is dus wel handig, ook voor mijn eigen beeld, haha.

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:11

leuke foto's en ik zie al duidelijk wat verbetering met vorige maand hoor.. hij valt idd soms naar binnen maar vergeet niet dat hij nog niet zo lang bereden wordt, een verleden heeft met zijn rug waardoor hij nog steeds moeite heeft met ontspannening en dat de foto's ook nog eens van zijn moeilijke kant zijn..
Probeer in het midden van het zadel te zitten (beugels idd 1 gaatje langer kan geen kwaad) en blijf vooral veel oefenen op die binnenhoefslag..
je zou hem van voren iets meer ruimte mogen geven maar wel contact houden met zijn mond zodat je in kan grijpen in noodgevallen.. Veel kleine ophoudingen maken en als hij zich ontspant, zelf ook die ontspanning in je handen geven zonder de boel gelijk los te laten..en heel veel overgangen rijden.

@demi donna.. hoe vind je hem.. wie had dat gedacht he.. dat hij zich ooit nog zou laten berijden hahaha..

Maximer95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:20

@zimmie, dat van zn rug kon in inderdaad even niet opkomen toen ik het verhaaltje typte in de openingspost, van die ophoudingen zal ik eens gaan proberen !

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:51

@zimmie ja super joh hij ziet er goed uit en ivm zijn rug is het ook nog eens lastig weet wat er is gebeurrt en daarom ziet het er al goed uit en is die al wat rustiger?

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:56

Wat een leuk paardje ! ook goed dat je hem eerst in de basis rijdt. Probeer wel alleen je tenen in de beugels te doen. En in de galop goed blijven zitten :)

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:22

Ik zie op sommige fotoos dat je tenen naar buiten steken. Probeer daar wel op te letten. Ziet er voor het beeld ook nettet uit. Veel succes veder!

Maximer95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:39

@JessieHorses en @jenniexxxx, ja klopt ik heb daar vooral in de draf last van dat mijn tenen niet goed zitten. Ik probeer daar altijd wel op te letten maar je aandacht moet natuurlijk zoveel kanten op! Wel hartstikke bedankt voor de tip :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:15

Ik heb niet zo'n kijk op dit soort dingen als het beoordelen van anderen (wel zie ik dat je inderdaad ver achterin het zadel zit, maar dit heb je zelf ook al gezien, maar ik wil wel even op een post reageren:
_RicoxLizzy_ schreef:
Op de binnenhoefslag rijden doe ik wel regelmatig, omdat hij dan meer op zichzelf moet lopen in plaats van dat hij tegen het hek aan kan blijven plakken. Voor mijn gevoel zit ik niet veel aan de teugels, maar ik zal er eens op gaan letten. Ik zorg wel dat ik altijd contact houd, omdat Rico een paardje is wat soms ineens ergens van 'schrikt' en dan heb je je teugels wel nodig, al is het op zn minst voor mn eigen steun.

Ik zou hiermee een beetje oppassen. Ik haal hieruit dat jij steun vindt aan je teugels, bij onverwachte reacties van de pony. Dit zou niet de bedoeling moeten zijn, dus probeer eens of je ook balans hebt wanneer je bijvoorbeeld 'zonder teugels' rijdt.

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:42

Wat een leuke pony, maar jij moet meer je hakken omlaag doen hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:50

nou die uitroeptekens mogen wat minder.
en dat valt ook best mee. op de meeste foto`s zijn de hakken echt wel naar beneden.

Maximer95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:56

@***, ja je hebt inderdaad wel gelijk, maar het is niet zo alsof ik aan de teugels ga hangen zodat ik erop kan blijven zitten als hij ineens wegspringt. maar ik kan altijd wel beter blijven zitten met dan zonder de teugels zeg maar.

@wendyenbram, dankje ;) ik weet dat ik soms mn hakken omhoog trek, dat is vooral bij het aansporen. als ik zo ook de foto's terug kijk dan zie ik van mezelf dat als ik op de foto mn hakken optrek dat ik inderdaad aan het aansporen was. al zou ik ze wel misschien nog wat meer mogen uitdrukken soms.

overigens heb ik woensdag gereden en toen ben ik begonnen met mn beugels een gaatje langer, wat meer in het midden van het zadel proberen te blijven en wat meer ruimte van voor (wat meer rijden op mn benen en zit) en het ging beter! hij ontspande meer en ging na een tijdje ook stukjes nageven. bedankt dus allemaal, er zit al verbetering in!