Gigi eerste keer op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nowie16

Gigi eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:23

Hoi Allemaal.

ik ben eindelijk zo ver om is een paar foto´s te plaatsen.
Heb ook nog een filmpje maar weer niet goed hoe ik die erop krijg.

Even wat korte info.
Ik heb haar nu 5 maanden
En ik vind zelf dat we al met sprongen vooruit gaan.
Voor ik haar kocht is ze vooral veel recreatief gereden en niet echt dressuur matig.
Ik ben dat nu wel wat meer aan het trainen en ben echt al super trots op haar.
Ik zal er nog een foto bij zetten van toen ik haar net had.
De andere foto´s heb ik een weekje geleden gemaakt lekker in het zonnetje.
Ik rij eigenlijk altijd met cap maar vond het voor de foto´s even leuk zonder :o
Reactie´s zijn altijd welkom maar net als bij iedereen hou het een beetje aardig.

toen had ik haar net 4 weekjes
Afbeelding

5 maandjes later
van het inrijden heb ik geen foto´s
draf momentje
Afbeelding

draf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stap momentje
Afbeelding

Afbeelding

stand
Afbeelding

uitstappen
Afbeelding

ik heb zelf op elke foto wel wat kritiek.
Maar ben vooral is benieuwd naar jullie reactie´s
Alvast heel erg bedankt voor het kijken.

o ja als iemand nog tips heeft hoe ik dat filmpje erom moet zetten graag.. *D

Anoniem

Re: Gigi eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:26

Ik zie een paard die heel erg vast word gehouden aan de voorkant, en achter gebeurd er helemaal niks. Het lijkt of je heel sterk bent met je handen en zelfs in de teugels hangt. Daardoor ontstaat er een valse knik doordat zij onder de druk van het bit probeert uit te komen.
Zet de achterhand aan het werk en laat los aan de voorkant. Verdiep je eens in topics hier over nageeflijkheid en hoe dat nu in werkelijkheid zit. Nu zit je je paardje alleen maar in de mond, dat is niet de bedoeling. Nageeflijkheid moet van achteruit komen, niet van voren en ontspanning bereik je alleen maar door zelf ook te ontspannen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:26

Oei..
Je zit zelf verschrikkelijk naar achter, hierdoor kom je achter de beweging. Je paard zal de rug dus nooit helemaal kunnen ontspannen :n

Ik krijg heel erg het idee dat je hem "in de krul" trekt aan de hand van de foto's..

Filmpje moet je uploaden( bv op youtube) en dan de link plaatsen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:29

Ik vind eigenlijk alleen de foto van het uitstappen oke, op al de rest loopt het paard niet echt, jij hangt dan ook nogal achterover aan de teugels, en het paard gaat daarin mee,drukt de rug weg, neemt kleine pasjes en heeft de hals in een valse knik. geen idee hoe je zadel ligt, maar jouw stoelzit is al niet echt een fijn begin, je moet een rechte lijn van schouder,heup,knie en voet kunnen maken naar beneden, dat lukt met jouw zit echt niet.
Krijg je les? en zo ja, wat vind je instructie ervan?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:30

Oei, paardje zit wel erg vast van voren. Je wilt hem heel graag nagefelijk volgens mij, maar daarvoor moet je de voorkant loslaten.
Hij moet van achter gaan werken, dus veel overgangen, tempowisselingen schijnovergangen, dan gaat hij meer van achter lopen en loopt hij mooier van voor :).

En cap is ook leuk met foto's hoor :).

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:31

Je hebt een mooi paardje,
maar wat smurffie al zei is dat het lijkt alsof je hem in de krul trekt.
Ik vind het geen fijn beeld. Probeer eerst zelf eens ontspannen te gaan zitten, want je zit heel erg naar achter en daardoor gaat je paard ook niet fijner lopen.

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:44

leuk paardje, maar ik ben het er mee eens wat de mensen boven mij zeggen. verder probeer je onderbeen wat verder naar achteren te leggen en daarbij ook wat meer rechtop te gaan zitten.
veel succes ermee.

nowie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:53

thanks voor al de reactie´s! ik ga vanmiddag gelijk weer aan de slag. ben inderdaad aan het trainen met veel overgangen rijden. bij sommige foto´s lijkt ze inderdaad wat vast. maar af en toe voelt het wel alsof ik niks in m´n hand hebt. ik er sowieso weer aan werken. en ga proberen het filmpje nog even aan jullie te laten zien. denk dat het daar ook duidelijker zichtbaar op is. tnx

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:12

Dat het voelt alsof je niks in je hand hebt is waarschijnlijk omdat ze dan nog verder probeert te duiken om van de druk af te komen. Ik zou inderdaad, wat al veel gezegd wordt, veel aan je houding gaan werken, goed rechtop en de ontspanning zoeken. Kun je ook een paar keer proberen door met halster te rijden als je durft, of anders gewoon met de teugels helemaal lang. Zo leert je paard op haar eigen benen te lopen en kun jij werken aan een betere zit, zonder dat jij je paard in de weg zit. Kan ook aan de longeerlijn natuurlijk, maar juist 'los' merk je hoeveel je paard op je lichaam kan reageren, zonder de teugels. Veel succes en al goed dat je ermee bezig bent! Ik ben benieuwd naar het filmpje.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:28

Oef...
Enorme stoelzit die je hebt! Je tenen raken zowat haar schouderblad.. zo kun je nooit een goede hulp geven.. je benen horen rond de buik te zitten om goede kuithulp te tegen.
Je paard loopt vreselijk hoog en niet over de rug.. binnen de kortste keren zitj ou paardje giga vast in hals,rug en bekken :n

Op je stand foto zit je nog het beste..
Je hoofd, schouder,elleboog,heup en hak moetten op 1 rechte lijn zitten.. Recht dus.

Waarom heb je een bontje onder het zadel?

Denk dat les krijgen geen verkeerd ding is voor jou en je paard :).

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:19

Het is een mooi paardje, maar het ziet er niet zo vriendelijk uit..
Je "trekt" hem een beetje "in de krul" en je steekt je onderbenen veel te ver naar voren. Ook hou je je teugels erg strak en loopt je paard acht niet goed, ik zie ook niet echt ontspanning.
Oefen eens zonder dat je hem netjes en aan de teugel probeert te rijden, dat werkt veel beter voor jullie 2. Succes verder

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:05

Je hebt een mooi paard.. maar wat eigenlijk de rest hierboven ook aangeeft, het ziet er niet ontspannen uit en het beeld op de foto's ziet er echt uit dat je je paard in de weg zit. Probeer inderdaad recht op te gaan zitten en je onderbeen meer naar achteren te leggen, probeer niet in de stoelzit te gaan zitten. Prober eerst je paard echt van achter naar voor te rijden, wanneer je paard zijn achterhand niet meeneemt en niet in 1 geheel loopt, dan zal er nooit een correcte ontspanning komen. Probeer je paard eerst lekker actief te rijden, veel tempowisselingen, zodat hij zijn achterhand mee gaat nemen, dan komt de nageeflijkheid vanzelf. 2 maal zoveel been als dat je hand vraagt, met je hand puur pianospelent vragen, dus niet vastzetten in je armen, probeer zelf ontspannen te zijn in je armen en meegevend, dan gaat je paard zelf ook meer ontspannen en zal het er ook veel sneller fijn uitzien. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat je soms niets in handen hebt, probeer je paard dan te leren dat hij ook mag zakken, lekker over zijn rug laten lopen, echt komende tijd zou ik niet te veel denken aan de hoofd-hals houding, maar puur aan ontspanning werken bij jullie beide. Ik zou dit zeker wel met hulp van les gaan oefenen. Hoop dat je er iets aan hebt. Ben heel benieuwd naar het resultaat van alle tips.;) Succes.!;)

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:15

Je hebt echt een heel mooi paard ! :)
Maar je moet meer voor in je zadel zitten, en je teugels een stuk korter pakken nu lijkt het of je te streng bent met je hand.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:33

oeeh,
ben het eens met alles wat hier boven word gezegt.
werk ook aan je houding. rechtop zitten, handen niet in een knik naar beneden maar recht op en je handen moeten voor het zadel uitkomen.

secces met oefenen

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:52

Je zit nogal naar achter, meer recht en ontspannen, ook je benen liggen soms wat naar voren.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:21

Oeh, toen je haar 4 weken had vond ik dat je haar eigenlijk beter reed :=

Ga inderdaad rechterop zitten, handen voor 't zadel uit laten komen. Ben het helemaal eens met de reacties boven me.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:59

TS, je hebt zoals anderen ook al zeggen een flinke stoelzit. Ga eens een paar keer zonder beugels rijden, je been mooi lang maken en niet te ver achterin je zadel zitten. Goed rechtop blijven zitten!
Laatst bijgewerkt door Sica op 23-03-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderd bericht verwijderd

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:59

Allereerst wilde ik even zeggen, dat het een leuk paard is! :)

Ik zou haar veel meer voorwaarts rijden en minder focussen aan de voorkant. Geef haar maar wat ruimte, want nu neemt ze een verkeerde houding aan. Eerst het lange-lage bevestigen voordat je haar daarboven vraagt.
Zelf moet je proberen beter rechtop te zitten. Je steekt je benen nogal naar voren en je bovenlichaam naar achteren.