Fries Yfke @ L2 proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenEJarig

Fries Yfke @ L2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:40

Gister ben ik met mijn Friese merrie Yfke naar WB Stables in Warga gegaan om mee te doen aan een oefendressuur 'wedstrijd' van het KFPS. We hebben hier een dressuurproef gereden die gefilmd werd en daarbij werd tijdens de hele proef commentaar gegeven door jurylid Monique Peutz, dit filmpje wil ik graag met jullie delen.

Yfke is een net 5 jaar geworden Friese stamboekmerrie (Ulbert × Erik). Ik heb haar zelf ingereden op haar 3e jaar en al vrij snel daarna zijn we wedstrijden gaan rijden, we zijn nu 1 keer L2 gestart en hebben hier 1 winstpunt gehaald. Ik weet nog niet of ik nog verder met haar ga starten omdat we haar eigenlijk binnenkort willen verkopen aangezien ik nog 2 paarden heb die ik ook in de wedstrijden rijd.

Persoonlijk vond ik het filmpje best confronterend, ik zit er echt beroerd op en ik stoor me echt ontzettend aan mijn benen, af en toe zitten er wel goede stukjes tussen, ik heb ook wel wat moeite om haar uit te zitten. Ze moet ook beter aan mijn been komen waardoor ik het soms lastig vind om niet te veel te gaan drijven, hier werken we veel aan in de training thuis. Het wijken en achterwaarts vind ze echt nog heel moeilijk, halthouden gaat steeds beter, in het begin wou ze echt niet stil blijven staan dus ik ben al wel blij met dat ze nu wel blijft staan. Het aanspringen in galop gaat thuis nu al hartstikke goed, hier dus met extra spanning ging dit weer niet helemaal lekker maar we blijven hier aan werken. Ze is nog jong dus ik ben al hartstikke trots dat ze al op dit niveau kan meelopen.

Ik ben benieuwd wat jullie van het commentaar vinden want ik ben het er persoonlijk echt helemaal mee eens. En ja, ze is echt te dik, maar ik weet niet meer wat ik er aan moet doen aangezien ze al vrij intensief gereden wordt en amper krachtvoer krijgt..

Eerst nog even een mooie foto van het losrijden
Afbeelding

Ostra

Re: Fries Yfke @ L2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:57

Kijk hier kun je nu echt veel van leren! Wat een hoop fijn commentaar en complimentjes. Je kunt duidelijk zien dat ze bij wijken scheef wordt, maar ze loopt wel mooi over de benen als je dit en achterwaarts verbeterd ga je echt hoge punten scoren denk ik. Wat waren je punten voor deze proef? Een aanmerkingkje op je foto, probeer je handen gelijk te houden. Ik vind jullie een mooie combinatie.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:49

Geweldig om zo tips te kunnen krijgen! Staan dit soort oefenwedstrijden
gewoon op wedstrijdplatform.nl? Zou graag ook eens meerijden!
Verder vind ik dat je hem netjes rijdt, eigenlijk is al het commentaar al gegeven :D
Jammer dat je hem gaat verkopen!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:21

wauw wat super zo`n filmpje! Ik leer er ook heeeel veel van moet ik zeggen nu ik het kijk. Ik denk dat je met het gegeven commentaar heel veel kan. Het belangrijkste commentaar vond ik op de stelling (goed begrenzen), haar voorwaarts houden en meer de tijd nemen voor je halthouden en achterwaarts. Ook bij het wijken zie je dat ze eigenlijk heel snel over haar schouder weg rent (lijkt wel). Goed begrenzen en daar ook de tijd voor nemen dus.
Maar vind het al met al er super netjes uit zien, congrats!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:34

waaauww, wat geweldig dat iemand je gelijk op het filmpje uitlegd wat je zou moeten aanpassen en wat er goed gaat! Zelfs ik leer hiervan (en ik ben zo groen als gras :D ). wat een knapperd zeg!
Ik zou haar proberen actiever te houden van achter, 1x aansporen = vooruit -> geen reactie? = tikje.
Misschien is een mengsel van haver en kruidenmuesli ipv krachtvoer (= fastfood voor paarden) een tip? al vind ik haar niet schokkend dik moet ik zeggen!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:39

ik dacht eerst: waar heeft de cameravrouw het tegen?
maar is indd voor jou bedoelt queenE
ziet er goed uit
je mag iets minder je kuiten bewegen bij de beenhulp
maar ze loopt zeer fijn onder jou
ga zo door

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:51

Fijne stem heeft ze, mooi uitgelegd en met beeld erbij eigenlijk een mooie leerervaring!
Denk dat het voor veel ruiters goed zou zijn om een keer zo feedback te krijgen!

Mooi paard, leuke combinatie! Succes met de verkoop!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:36

Wat leuk zo meteen comentaar van een jurylid! Denk dat je er zeker wat aan hebt.
Commentraar is terecht.
Je hebt je paard leuk lopen, wat minder drijven met je kuiten.. je benen wat stillerh ouden (zover dat lukt met een hoogopgooiede fries :D)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:36

Ik vind je soms erg ruw met je handen (0.47 - 0.50).
Verder netjes en mooie Fries! :)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:13

Heel erg leerzaam dit, erg fijn commentaar ook.
De jury heeft een plezierige en ontspannen stem.
Lijkt me ook wel eens leuk om te doen :j

Als je inderdaad werkt aan de reactie op je been, en het begrenzen met je buitenteugel komt het vast helemaal goed :j
Kijk uit dan je niet teveel stelling rijd bij het wijken :) dan kan je haar namelijk ook fijner begrenzen met je buitenhand ;) en is het voor je paard ook makkelijker

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:29

Wat een positief opbouwend commentaar, erg leuk gedaan! Moet ook zeggen dat de gangen van je paard me erg aanspreken, fijne galop (zeker voor een fries, niet theatraal maar wel voldoende sprong).

Dotje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:09

Een heerlijke proef om naar te kijken. Vind het ondanks de momenten dat je paard wat gespannen is (het wijken) het een heel ontspannen ogende proef

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:29

Fijn dat je goed commentaar krijgt. Wordt duidelijk uitgelegd.
Erg leuk om dit ook een keertje te doen.
Heel veel succes met de tips!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:40

Ik ben het niet eens met het commentaar... Vooral dat ie voorwaarts door moet lopen, het paard loopt vooral in de draf echt al over zijn tempo heen en dan moet volgens haar nog harder ook?
Ze zegt ook ergens: Meer naar voren en meer terug? :\
Verder vind ik dat je best in z'n mond zit maarja wat wil je als ze steeds zegt dat hij nageeflijker moet blijven, wat al lastig wordt omdat het paard niet zo goed kan ontspannen want het moet alleen maar harder. Ook op de foto loopt hij gewoon hard maar echt op de voorhand.
Dus sorry maar ik deel niet dezelfde mening als bovenstaande posters.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:51

Wat een duidelijk commentaar, daar kan je veel van leren vind ik! Heel leuke gelegenheid!
Ik vind jullie een mooie combinatie, je zit valt wel mee hoor ;)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:02

saskiakefie schreef:
Ik ben het niet eens met het commentaar... Vooral dat ie voorwaarts door moet lopen, het paard loopt vooral in de draf echt al over zijn tempo heen en dan moet volgens haar nog harder ook?
Verder vind ik dat je best in z'n mond zit maarja wat wil je als ze steeds zegt dat hij nageeflijker moet blijven, wat al lastig wordt omdat het paard niet zo goed kan ontspannen want het moet alleen maar harder. Ook op de foto loopt hij gewoon hard maar echt op de voorhand.

hier ben ik ook het ook me eens
ik vind je erg hard in je handen, vind je teugels ook iets te lang.
begrenzen ben ik wel mee eens
Ook als ik naar je foto kijk denk ik meid waarom zon gezicht? je teugel zo lang geeft mij het gevoel dat je ontzettend aan de teugels zit en probeert kracht te zetten om haar bij je te houden..
Ik vind dat dat een stuk fijner mag en ontspannender.

vind het wel een mooie fries met een prachtige krachtige passen :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:30

saskiakefie schreef:

Paard loopt in draf niet over zijn tempo heen, maakt passen prima af, als je de lijn van de schouders en het bekken in de tact volgt althans.
Voorwaarts is overigens niet hetzelfde als 'hard', maar om dat nu bij deze discussie te betrekken.
ts zou af en toe zelf iets minder spanning mogen hebben (uit zich door soms iets te abrupt in te komen met hand)

ps. zonder te willen rellen, maar ik las het stukje over 'verder vind ik dat je best in zn mond zit' en dacht direct 'die zal wel zo'n mooie poster in het profiel hebben staan met alle foto's wat wij ruiters onze dieren aandoen met bitten en sporen' en jawel........ I rest my case

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:54

Rond 0:46 vind ik dat je erg gemene rukjes in de mond geeft. (nee ik ben niet pro bitloos of een geitenwollensokken tiep) Verder heb je een super mooi paard onder je kont en loopt al best netjes.

Probeer je teugels iets korter te pakken en je handen meer op de plaats te houden. Dan kunnen je hulpen veel kleiner en komen toch door met het effect wat je graag wilt. verder proberen je paard wat meer voor het been te krijgen, want het vele drijven (wiebelbenen) doet afbreuk aan het mooie plaatje. Denk niet makkelijk praten, want rij momenteel zelf op een fries en het valt niet mee. Wiebelbenen gegarandeerd :D

Ga zo door dan komt het helemaal goed :D

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:38

Hartstikke leuk filmpje!
Veel van geleerd, en wat een mooie fries.
Ik vind dat je haar netjes aan het lopen hebt hoor, wees blij dat ze zo nageeflijk loopt, en bij de overgangen niet net als mijn friese knul, vaak tegen de hand is. (daar werken we volop aan)
Mooie middendraf ook!
Enne qua dikte, vind ik het wel meevallen hoor, met minder krachtvoer is dat niet op te lossen, wel met minder ruwvoer, maar ze moeten wel voldoende krijgen, is een beetje per paard aankijken en uitproberen.
Sommigen worden al dik van de lucht...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:52

Dat is een mooie manier van commentaar geven; zowel positief als negatief. Mooi om van te leren. Je hebt een fijn paard te rijden. Mooie stap. Komt wel goed met jullie. :j

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:05

Wat een fijne manier van feedback zeg! Hier kun je heel veel van leren :) Wat een mooi paard zeg :o Ik vind het er erg netjes uitzien en de tips die worden al gegeven in het filmpje.

xLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:02

Ik vind het wel een nette proef, natuurlijk de details zoals meer de hoeken uitrijden en recht op de AC-lijn en dergelijke kunnen verbeterd worden. Dit zijn meestal de extra puntjes waardoor je de proef kan winnen.
Maar verder ziet het er prima uit!

Ik laat ook regelmatig mijn trainingen filmen, met commentaar van mijn instructrice en het doet écht wonderen! Vaak zie je niet alles als je zelf op je paard zit, en dan is zoiets echt fijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:31

Mooie combinatie, zeer fijn filmpje zo met dat commentaar +:)+

Ik vind het constante enorm opvallende geklop en geprik tijdens de draf wel enorm storend.
Er zit absoluut veel meer in dan dat je hier laat zien :)

Wanneer je wat vriendelijker en rustiger in je been en hand wordt en wat meer de tijd neemt voor de oefeningen om ze rustig en voorwaarts in te zetten en uit te voeren, dan zal het er vast prachtig uitzien :)

roodneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:30

bij het binnenkomen slinger je heel erg bij het wijken wend je te vroeg af dus moet je een meter meer wijken en bij het wijken is ze erg scheef probeer haar hoofd rechter te houden of wat schouder voor te zetten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW zijn verwijderd.