inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoe oud moet volgens jou een paard zijn wil je het kunnen inrijden?

als ze 3 zijn zouden ze wel ingereden moeten zijn.
Geen stemmen
als ze 3 zijn mag je wel beginnen met inrijden.
21 (37%)
als ze 4 zijn, vind ik ze oud genoeg
9 (16%)
als ze 5 zijn, anders is het echt te jong en nog niet eens echt volgroeid!
11 (19%)
ligt aan het paard
15 (26%)

Totaal aantal stemmen: 56

jornymarlou

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:36

ik weet niet of hier al een topic over is, zou het dan graag willen horen :D
staat het hier goed trouwens? jawel toch?

hallo bokkers! :wave:
ik hoor vaak: je paard moet 3 zijn voor je 'm in mag rijden. of: nee, vijf jaar! dat is anders echt niet goed voor de rug.

maar wat vinden jullie hier van? wat vinden de meeste bokkers?

ik zelf vind dat als je paard 3 jaar is, je het wel zou mogen inrijden. :j
maar het kan helemaal geen kwaad als het 4 of ouder is.

groetjes! :evaw: als je wilt kun je ook wel reageren wat jij vind :D
Laatst bijgewerkt door jornymarlou op 18-03-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:41

Ik zou bij 3 beginnen, maar dan pas beginnen met bitje in enzo, niet dat hij dan al zover is om erop te gaan zitten :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:42

Hier zijn al veel topics over.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Afbeelding
Gezien de kwetsbaarste groeischijven, nl die waar je op gaat zitten, pas sluiten tussen 5 en 6 jaar is 3 te jong. Hoe paard er van de buitenkant uitziet is combi van fokselectie en voeding. Dat heeft niks te maken met de sterkte van het skelet en dus de fundering van het paard.
Laatst bijgewerkt door tamary op 18-03-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:43

@suzanne_J
ow... haha, :P maar die topics lijken mij echt om het te bespreken, ik bedoel het meer echt om de poll :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:00

Mijn antwoord staat er niet bij: Afhankelijk van het paard. De een pas bij 5 jaar, de ander pakken we op met 3 jaar...

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:02

ow... k kijk of ie er bij kan :D

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:02

ja, hij zit erbij :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:31

Het ligt helemaal aan het paard en hoeveel tijd die heeft om niet meer overbouwd te zijn. Ik heb een 3-jarige westpoint merrie, en dat is nog echt een baby, daar wachten we ook nog mee. Mijn andere pony kon bijvoorbeeld al op zijn vroege 3de ingereden worden. Dus zo zie je maar, elk paard is anders.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:47

Mocht ik zelf ooit een paardje hebben, wat ik van jongs af aan heb, komt er pas iemand op te zitten als het dier +/- 6 jaar is. Wel grondwerk voor die tijd, maar het echte in'rijden' pas op latere leeftijd :)

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:49

ik zou het bij 3 en een half jaar rustig aan gaan doen en dan langzaam opbouwen

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:50

Ik vind dat je het per paard moet bekijken, mijn vp is nu 5 en we beginner er mee. We zijn echt blij dat we haar nog even hebben laten staan, want ze was nog heel iel

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:58

Persoonlijk vind ik dat een paard op zijn 5 pas mag mogen worden ingereden.
Ik zie vaak 3/4 jarige te koop staan en vind ze altijd zo jong en breekbaar overkomen, oké het andere paard heeft dan misschien net een betere volwassener bouw. Maar ik zie liever een paard wat later ingereden worden dan dat hij/zij later problemen krijgt door het te vroeg belast zijn. Neemt niet weg dat het niet kan. Zolang je de rust erin steekt en niet overdreven vraagt zal het geen probleem moeten zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:57

Ik heb 4 ingevult maar het scheelt per paard en dan doel ik vooral op hoe een dier in zijn hoofd is en wat het aankan. Daarna zijn lichamelijke groei en daarna zijn conditie (gezond, etc).
Ik vind dus een 3 jarige die erg goed uitziet niet een rede om in te rijden, een drie jarige die er goed uitziet, die er in het hoofd bijkan wordt al weer wat anders.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:00

ik vind 3 jaar een prima leeftijd.. vind wel dat je t gewoon lekker rustig moet doen, niet te intensief enzo.. er is nog genoeg wat je op de grond kunt leren dus zou ook niet weten waarom je elke dag zou moeten rijden, houd t leuk voor je paard. Mensen willen vaak te snel te veel en overvragen de dieren dan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:57

Ik heb ingevuld 4 jaar. Ik vindt dat over het algemeen een mooie leeftijd al zul je altijd naar het paard moeten kijken, maar in mijn eerlijke mening denk ik dat geen enkel paard klaar is voor z'n 4de. Het is ook wel afhankelijk van hoe je het aanpakt natuurlijk. Niet gelijk met 3 jaar vol aan de bak wat je toch vrij vaak ziet. Mijne is rond haar 4de ingereden zo'n 3 maanden gereden. En wil het nu weer gaan oppakken ze wordt er in mei 5. Vindt ik persoonlijk niet heel verkeerd, je hebt een meer volwassen paard onder je kont die het werk toch beter aankan imo. Verschil is wel ik heb geen wedstrijd ambities. Daar zit vaak wel het verschil in.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:01

Inderdaad verschillend per paard.
Pas als hij 3 is kijken naar zijn bouw, is hij nog puppie is zijn lijf er klaar voor. Maar ook is hij er mentaal klaar voor. Dan pas kun je de keuze maken om rustig op te pakken of nog even lekker laten staan.
Dat veel mensen daar helaas enorme haast bij hebben is een andere discussie ;)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:31

Ik heb ingevuld dat als het paard 3 is dat het dan ingereden mag worden. Hiermee bedoel ik niet om het paard volop in training te zetten, maar alles met beleid. Wel moet ik zeggen als het een echte puppy is dat ik dan wel zou wachten.

Heb zelf ook een jong paard sinds september en ze zeiden tegen mij dat ik wel alvast met hem kon beginnen met zadelmak maken. Maar ik vond dit te jong. Begin juni wordt hij 3 jaar. Wel ben ik begonnen met longeren. Dit nu 1.5 maand, maar wel alles met beleid.

Wel moet ik zeggen dat ik hem niet zelf zadelmak ga maken. Ik sta nu op de wachtlijst voor een stal en hij wordt daar ingereden door een stalgenoot. Dit duurt waarschijnlijk nog wel een paar maanden. En dan is hij de 3 gepasseerd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:34

Hierover zijn al heel wat topics. Daarom hier een slotje.