Liberty @ Work (beginnend B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Liberty @ Work (beginnend B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:31

Hoi Allemaal,

Een hele tijd terug had ik al eens een topic gemaakt, vooral met vragen, maar ook met iets rij-technisch commentaar. Toen waren we nog beginnend (net zadelmak). Nu is het al wat beter.
Heb vandaag een filmpje laten maken.
Paard was wel wat druk, zwangere merrie op stal was nogal druk en er stond een flinke wind.

Wie zijn wij:
in 2009 heb ik Liberty gekocht als 2 jarige; ze kende toen nog niets.
Met veel rust heb ik haar zelf ingereden.
Zelf ben ik ook nog 'iets wat' groen wat rijden betreft. Heb voor Liberty lang een pony gehad, maar rij-technisch was ik er niet mee bezig.
Ben sinds halvewege 2011, toen ze goed onder zadel was en alles (stap/drafje/galopje) kende, begonnen met goed les. Hier en daar laat ik zeker nog steken vallen. Maar het gaat wel steeds beter en we oefenen flink door!
We willen dit jaar enkele B proefjes (onderling/zonder startkaart) starten om te kijken hoe het gaat.
Liberty is nu 5 jaar.

Eigen puntjes:
- Rechtop zitten
- Iets minder streng met mijn handen (is al stukken beter)
- Voeten steken soms wat uit.

- tijdens het sprongetje beter verlichte zit. Maar we zijn beide nog geen springtalenten en werken hier aan met een instructrice, is al stuk beter geworden gelukkig :)

Paard is gelukkig geen grote sterrenkijker meer. Hier nog een foto hoe het augustus 2011 was:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BJAFLK6O.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XYSSYXJD.jpg

Ik hoop veel bruikbaar commentaar te krijgen.

freeride

Re: Liberty @ Work (beginnend B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:09

Normaal probeer ik altijd te starten met iets heel positiefs....nu vind ik dat erg moeilijk, niet omdat ik een amazone zie die vreselijke dingen doet hoor, maar omdat ik een paard zie dat overduidelijk op de vlucht is, voor pijn in de rug en angst om om te vallen in de bochten en wanneer je de hoefslag verlaat.
Ik denk dat je paard voorheen ook zo'n sterrenkijker was vanwege rugproblemen of krachtproblemen in de achterhand, en de enige reden dat ze nu niet meer zo vreselijk sterrenkijkt is omdat jij je handen streng vasthoudt, waardoor ze zicht niet kan ontrekken aan haar fysieke probleem.
Ik vind de hele uitstraling en manier van lopen duiden op pijn en/of ziekte of ongemak, sorry, ik wil je zeker niet kwetsen, maar dit paardje voelt zich verre van goed. Rijtechnische tips heb ik wel, maar ik weet niet of je daar nu iets aan hebt, netjes stil zitten, handen onafhankelijker stilhouden, ze veren nu mee met lichtrijden, binnenhand naar voren brengen in wendingen,bochten en op voltes en kalmer lichtrijden, meer op je beugels steunen en je niet laten opgooien, maar mee zijn in de beweging....wellicht beter eerst je paard eens goed laten nakijken, kreupelheidsonderzoekje etc.
Ze is ook vrij klein en tenger heb ik de indruk, niet om onbeleefd te zijn, maar hoe hoog is zij en wat is jouw lengte ne gewicht?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:13

Ik ben het niet eens met bovenstaande, vind het juist al een grote vooruitgang vergeleken met het sterrenkijken van eerst! Kreupel loopt ie iig niet!
Wel vind ik dat je moet proberen er rust en buiging in te brengen, het gaat veel te gehaast en je paard loopt als een plank door de bochten. Dus hij moet gewoon bij je blijven, en jij moet stelling aanvragen in de bochten. Ook wendingen (van hand veranderen enzo) gaan erg slordig, die moet je echt veel beter voorbereiden zodat je je paard er niet mee verrast.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:15

Rijtechnische tips heb ik zeker wat aan :)
Paard is enkele maanden terug nog door dierenarts/ostiopaat nagekeken. Ze had klein beetje de nek vast zitten. Maar verder in goede conditie.
Wel is ze wat zwak in de achterhand. Daar ben ik me van bewust en trainen we momenteel voor.

De bak was wat glibberig... denk dat het daarom zo'n indruk geeft.
Ze voelde wel ontspannen. Maar na terug zien filmpje zag ik dat ook wel.
Gisteren heb ik ook gereden en was ze zelf ook ontspannender.

Mocht je rijtechnische tips hebben hoor ik ze wel erg graag!

Rechtsom is haar 'moeilijkere' kant en daarom is ze daar ook wat 'plankerige'. Vind ik met rijden zelf ook. Maar al met al word het beter.

ps. Zadelmaker is kort geleden ook nog geweest en zadel past goed.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:27

Rijtechnische tips heb ik wel, maar ik weet niet of je daar nu iets aan hebt, netjes stil zitten, handen onafhankelijker stilhouden, ze veren nu mee met lichtrijden, binnenhand naar voren brengen in wendingen,bochten en op voltes en kalmer lichtrijden, meer op je beugels steunen en je niet laten opgooien, maar mee zijn in de beweging.... kopie van mijn eerdere reactie!

Wil jij uberhaupt wel tips horen? ik vind het heel vreemd dat ze geen fysiek probleem zou hebben, want dan zou haar onregelmatige lopen en haar vluchtige bewegingen en haar gevecht tegen het bit dus allemaal te wijten zijn aan jouw manier van rijden, maar dat lijkt me sterk.( ik stelde je ook 2 vragen, en als je daarop geen antwoord wenst te geven is dat goed hoor, maar meld het dan even, zodat ik weet dat je het wel gelezen hebt :)).

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:32

Heb het wel gelezen ;)
Zij is 1,62m en ik ben 1,73m.
Gewicht weet ik niet :)

Enigste probleem momenteel is haar zwakke achterhand. Daarvoor is ze bij dierenarts geweest en heeft ze foto's van haar benen laten maken. Daar was niets op te zien. Conclusie dierenarts: zwakke achterhand. Gewoon goed doortrainen, komt vaker voor bij jongere paarden.

Dat het vanuit mij kan komen, kan echt heel goed ;)
Zoals ik al zei: ik heb nooit echt goed les gehad; was altijd maar zitten en hobbelen en heb ik bij mijn pony altijd zo vol gehouden (ik was 13 toen ik pony kreeg, nu 25) en ik krijg sinds ongeveer 1 jaar weer les. Tja... ik hoorde toen al meteen dat mijn zit verkeerd was, mijn teugel-vasthouding... ik heb weer veel moeten leren en tja... daar ben ik nog steeds mee bezig :)

Zoals ik al zei: onze bak was wat glibberig. Momenteel word die ook als paddock gebruikt en ligt er in de hoeken wat meer poep (en tja, had ik weg kunnen scheppen, maar door bepaalde redenen was er even geen ruimte waar het heen kan, er gaat binnenkort een tracker door die de bak weer goed maakt).

Dank je voor je tips.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:46

Ik vind persoonlijk dat het er wel al beter uitziet. Je ziet wel duidelijk dat je paardje af en toe struikeld en uit balans raakt, daarom vind ik het ook jammer dat je veel op de hoefslag rijdt probeer juist veel figuren te rijden binnenhoefslag e.d. om je paard sterker te maken. Daarbij is je aanleuning nog wel een puntje van zorg, maar dit komt denk ik vooral door je onrustige handhouding (is ook moeilijk).
Ik zou alleen zelf niet met zo'n paard gaan springen, omdat hij nog niet helmaal in balans is.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:49

Dank je voor je tip :)
Ben ook goed bezig met handhouding :) is best moeilijk haha

met losrijden rij ik ook veel figuren, niet alles op film, de filmer kwam pas na 15 min en heb niet erg lang daarna meer gereden, paard had last van dr wintervacht en wat snel oververhit.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:59

Graag gedaan hoor, ik vind het ook moeilijk om alles gelijk te doen zo veel dingen waarop je moet letten. Maar daarom heb je ook les en gaat het als het goed is steeds een beetje beter en dan kom je ergens. Weet ook niet wat je ambities zzijn.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:04

Voornamelijk recreatief en misschien af en toe een wedstrijdje :)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:06

Leuk paardje.

Je rijdt ook netjes hoor...
Ik vind het wel mee vallen met strakke hand.
Maar ben wel eens dat je handen mee gaan met ligt rijden dus erg onrustig.
Het enigste wat me opvalt is het tempo!!!
Je gaat veel te hard waardoor hij echt uit de bocht vliegt!!!
En je moet hem echt nog de bocht door sturen....
Ik weet natuurlijk niet of het een snelle jelle is maar je zou echt iets meer rust erin zien te krijgen.
Je wipt ook echt mee uit het zadel (op het goede tempo hoor daar niet van) maar dat laat zienn dat zij het tempo bepaald en niet jij.
Het enigste wat je bepaal zijn de voltes (het stuur gedeelte zeg maar)
Het zou enorm schelen als je haar wat lager zou gaan rijden en wat langer en meer op je zit gaat rijden.
Veel overgangen maken tempo wisselingen, veel oefeningen voltes ect.
Maar ook niet te veel in eens willen neem overal de tijd voor en wissel af.
Een keertje alleen lang en laag alleen stappen klaar
En keer alleen maar voltes s voltes hand veranderingen kleine voltes etc etc
Een keer alleen lang en laag draven en stappen
Galop effe overslaan zodat ze zelf wat stabieler word.
Longeren op tempo wisselingen
Maar echt alles op het gemakje...

Maar ik zie dat jullie er echt wel gaan komen zeker gezien de eerste foto's!!!!

Succes ermee

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:09

Dat zegt mijn instructrice ook :) Het gaat ook zeker steeds beter.
Vooral lang/laag trainen we op, omdat ze zo'n lekkere sterrenkijker was :)

Tempo is ook echt een punt.
Ze gaat hard, maar al stukken minder dan voorheen, toen was ze echt een racekever hahaha.
Op zit rijden ben ik veel aan oefenen. Gaat nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar wel steeds beter.

Dank je voor je tips. Ik ga er mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:09

Ik zou het springen nog even achterwege laten en lekker gaan werken aan ontspanning. Ik vind het er niet fijn uit zien omdat je haar tegenwerkt in je ritme. Je hebt weinig steun in het zadel dus steun je aan de teugels je gaat alle kanten op met je lichaam.
Ik vind dat jij je paard nu weinig kan leren omdat jij zelf nog een boel te leren hebt. Ik zou veel meer terug gaan naar de basis, werken aan een onafhankelijke zit, aan ontspanning van jouzelf uit. Nu zit je het paard zo in de weg dat hij niet eens kan ontspannen, sterker kan worden of balans krijgt.

Dus ga terug naar de basis, kijk naar je zadel of deze wel goed past en kijk eens of je iemand kan vinden die je paard bij kan rijden zodat diegene je paard meer kan trainen, jij moet nu aan jezelf gaan werken.

Succes :)

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:15

Eerst je tempo een heel stuk lager, veel dingen staan hier al boven en ga op de tweede hoefslag rijden , onderlingen wedstrijd wel voor de ervaring maar officeel zou ik nog mee wachten .

Succes

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:16

ik verwacht ook nog niets van de wedstrijden moet ik zeggen :)
Maar wel goede oefeningen voor 'vreemd' terrein en andere paarden.
En tja, misschien dat ik door het 'afkijken' zelf weer meer leer.
Hou hier ook veel topics in de gaten en leer daar ook wel dingen van.

Dank je voor jullie tips. Springen laat ik nog weer achterwege en ga weer balkjes rijden (op aanrijden dierenarts om achterhand sterk/soepel te houden) en ga lekker verder trainen, aan mezelf en aan het paard.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:26

ik zou nog geen wetstrijd starten.
ik zou lekker aan de ontspanninggaan werken als ik jou was als dat er is loopt hij al veel lekkerder :)
succes