Voor degene die ons niet kennen; ik rij unique nu sinds eind november 2011, voor die tijd heeft ze een hele periode bijna niets gedaan. Unique is een 10 jarige merrie , kruising engels volbloed (french buffet xx) x tuiger. Ze is zo'n 1.66 hoog en een échte merrie
maar wel eentje die hard wil werken 
2 weken geleden heb ik een topic geopend: [RT-HAW] Unique en ik, trainen voor de L :)
We zaten op dat moment een beetje in een negatieve spiraal, ze liet niet écht los en drukte vaak haar rug toch wat weg. Ze kon zich dan onwijs sterk maken. Sinds afgelopen week zijn we een beetje op een andere manier gaan trainen. Door middel van oefeningen, bijv. van de hoefslag af wijken, zigzag wijken, kleine stukjes contra galop en wat meer SB (vooral ook in stap) word ze echt ontzettend fijn los. Ik heb nu pas 3x op 'deze manier' gereden en ze begint al af en toe als een elastiekje te voelen, echt heel fijn. Haar achterhand treedt verder onder, ze laat los, en ze komt stukken over de rug. Heb ook het idee dat ze het leuker vind, is denk ik ook wel te zien op de foto's.
In dit topic het beeld zoals het er een paar maanden geleden uit zag (erg leuk om het verschil te zien, ook mijn houding) : [RIJ-ITP] Nieuwe combi Unique & Deniece @ work
Onderhand zijn we 3x gestart in de B dressuur en hebben we 5 winstpunten gekregen en 4 prijzen, opzich mag ik dus niet echt klagen
het gaat gewoon goed en in april gaan we weer fanatiek starten en hopen we in het voorjaar in de L te mogen starten 
Punten waar we momenteel vooral aan werken:
- Mijn rechterhand lager, vooral linksom om de buitenschouder te begrenzen
- Unique moet er soms net wat meer doorheen, heb haar op het moment liever wat dieper dan voor de loodlijn
- Naar voren kijken
Verder schakelen we veel (kan altijd meer) en proberen we zoveel mogelijk naar de ontspanning toe te werken. Ik wil haar met steeds kleinere hulpen fijner krijgen en probeer mijn been dan ook echt af te laten hangen en haar niet onnodig hulpen geven.
Naja, genoeg gepraat, hierbij de foto's! Enkele foto's zijn met de camera gemaakt maar sommige ook met mn telefoon vandaar het verschil in kwaliteit

1. Stap

2. Voltes draven

3. Stukjes SB

4. Pasje wijken, (het lijkt hier dat ik mijn hand op mijn bovenbeen zet, maar dit vertekend op deze foto want dat is niet zo)

5. Stelling vragen op volte, hier een duidelijk voorbeeld dat ik m'n rechterhand te hoog heb

6. Rechtstellen op de hoefslag

7. Rustig galopje

8. Een fijn ze laat los moment, ik wil dat ze ook los van m'n binnenhand kan lopen dus vandaar hier even geen contact.

9. Klein pasje verruimen, hierbij heeft ze heel snel de neiging zich eruit te drukken dus ben hier blij mee

10. stukje contra, nog lang niet perfect maar ze wordt er echt sterker van

11. Om m'n binnenbeen heen zetten op de volte

12. En weer een pasje verruimen

13. Fijn rustig galopje

14. Richting uitdraven, ze volgt dan super fijn mijn hand

15. Uitdraven, nog even fijn om m'n binnenbeen heen buigen

Ik ben heel benieuwd of jullie verbetering zien vergeleken met 2 weken geleden. Voor mijn gevoel zijn we helemaal uit de negatieve spiraal en gaan we nu écht de goede kant op richting een fijne basis en een paard wat op de juiste manier haar lichaam gebruikt.
Tips zijn altijd welkom!
) en zeker de activiteit en impuls zijn echt enorm verbeterd! Ook zit jij er gewoon veel relaxter en stiller op.