Unique(v. French Buffet xx) volop in training.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Unique(v. French Buffet xx) volop in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:45

Daar zijn we weer :)

Voor degene die ons niet kennen; ik rij unique nu sinds eind november 2011, voor die tijd heeft ze een hele periode bijna niets gedaan. Unique is een 10 jarige merrie , kruising engels volbloed (french buffet xx) x tuiger. Ze is zo'n 1.66 hoog en een échte merrie :Y) maar wel eentje die hard wil werken :)

2 weken geleden heb ik een topic geopend: [RT-HAW] Unique en ik, trainen voor de L :)

We zaten op dat moment een beetje in een negatieve spiraal, ze liet niet écht los en drukte vaak haar rug toch wat weg. Ze kon zich dan onwijs sterk maken. Sinds afgelopen week zijn we een beetje op een andere manier gaan trainen. Door middel van oefeningen, bijv. van de hoefslag af wijken, zigzag wijken, kleine stukjes contra galop en wat meer SB (vooral ook in stap) word ze echt ontzettend fijn los. Ik heb nu pas 3x op 'deze manier' gereden en ze begint al af en toe als een elastiekje te voelen, echt heel fijn. Haar achterhand treedt verder onder, ze laat los, en ze komt stukken over de rug. Heb ook het idee dat ze het leuker vind, is denk ik ook wel te zien op de foto's.

In dit topic het beeld zoals het er een paar maanden geleden uit zag (erg leuk om het verschil te zien, ook mijn houding) : [RIJ-ITP] Nieuwe combi Unique & Deniece @ work

Onderhand zijn we 3x gestart in de B dressuur en hebben we 5 winstpunten gekregen en 4 prijzen, opzich mag ik dus niet echt klagen :+ het gaat gewoon goed en in april gaan we weer fanatiek starten en hopen we in het voorjaar in de L te mogen starten :)

Punten waar we momenteel vooral aan werken:
- Mijn rechterhand lager, vooral linksom om de buitenschouder te begrenzen
- Unique moet er soms net wat meer doorheen, heb haar op het moment liever wat dieper dan voor de loodlijn
- Naar voren kijken

Verder schakelen we veel (kan altijd meer) en proberen we zoveel mogelijk naar de ontspanning toe te werken. Ik wil haar met steeds kleinere hulpen fijner krijgen en probeer mijn been dan ook echt af te laten hangen en haar niet onnodig hulpen geven.

Naja, genoeg gepraat, hierbij de foto's! Enkele foto's zijn met de camera gemaakt maar sommige ook met mn telefoon vandaar het verschil in kwaliteit :)

1. Stap
Afbeelding

2. Voltes draven
Afbeelding

3. Stukjes SB
Afbeelding

4. Pasje wijken, (het lijkt hier dat ik mijn hand op mijn bovenbeen zet, maar dit vertekend op deze foto want dat is niet zo)
Afbeelding

5. Stelling vragen op volte, hier een duidelijk voorbeeld dat ik m'n rechterhand te hoog heb
Afbeelding

6. Rechtstellen op de hoefslag
Afbeelding

7. Rustig galopje
Afbeelding

8. Een fijn ze laat los moment, ik wil dat ze ook los van m'n binnenhand kan lopen dus vandaar hier even geen contact.
Afbeelding

9. Klein pasje verruimen, hierbij heeft ze heel snel de neiging zich eruit te drukken dus ben hier blij mee
Afbeelding

10. stukje contra, nog lang niet perfect maar ze wordt er echt sterker van
Afbeelding

11. Om m'n binnenbeen heen zetten op de volte
Afbeelding

12. En weer een pasje verruimen
Afbeelding

13. Fijn rustig galopje
Afbeelding

14. Richting uitdraven, ze volgt dan super fijn mijn hand
Afbeelding

15. Uitdraven, nog even fijn om m'n binnenbeen heen buigen
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd of jullie verbetering zien vergeleken met 2 weken geleden. Voor mijn gevoel zijn we helemaal uit de negatieve spiraal en gaan we nu écht de goede kant op richting een fijne basis en een paard wat op de juiste manier haar lichaam gebruikt.

Tips zijn altijd welkom! :)
Laatst bijgewerkt door Sica op 19-03-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek TS openingspost aangepast

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:12

Jee, topic :)

Jullie gaan echt steeds vooruit, hopelijk kunnen jullie nu weer flinke stappen zetten :)
Unique ziet er een stuk fitter uit dan een paar maanden geleden (die buik :=) en zeker de activiteit en impuls zijn echt enorm verbeterd! Ook zit jij er gewoon veel relaxter en stiller op.
Je handen zijn inderdaad een groot aandachtspunt zoals je zelf al zegt maar daar hebben we het al over gehad. Handen op gelijke hoogte en netjes bij de schoft zodat ze net wat wat meer er doorheen komt.
Galop gaat echt al heel veel beter, nu nog in draf dat gevoel voor elkaar krijgen :)

edit: even over de laatste foto: hier kan je weer mooi zien dat je haar aan de buitenkant net te veel ruimte geeft door je hand hoger te houden. Je buitenhand heb je (lager dan eerst maar nog steeds ongelijk aan je binnenhand) en je ziet haar de verbinding aan de buitenkant verliezen. Haar schouder knijpt er net teveel uit waardoor je de aanspanning mist :)
Maar, ze ontspant daar wel heel fijn dus zeker geen slecht plaatje ;)

Zelf steeds bewuster en sneller worden in je handelingen, dan komt het helemaal goed :)

Veel plezier en succes met je lessen!

NicoleHorses

Re: Unique(v. French Buffet xx) volop in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:01

leuk topic en leuke combinatie!
Met wijken is het niet de bedoeling dat ie dmv stelling op zij gaat maar dmv kuitdruk en zachte ophoudinkjes met je buiten hand :) hoofd + lichaam moet gelijkmatig (parallel) aan de hoefslag blijven en van voren kan hij slecht wijken als je hem zo naar binnen stelt!

succes! :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:41

Ey Deniece,

Wat een verschil super zeg.
Jij ziet er goed ontspannen uit, en dit is terug te zien in Unique.

Misschien is het voor de foto's
Maar ik had haar soms wat ronder en dieper gezien, zodat ze meer haar rug gaat gebruiken, en een beetje hals/ nek verandering.

Verder heel veel succes.
en op naar de L

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:00

Heey Deniece! ziet er goed uit, al een hele vooruitgang :)
Hoe mooi je paard ook is, probeer vooruit te kijken in plaats naar beneden haha
Veel succes en op naar het L! dat komt wel goed ;) !

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:41

Helemaal eens met MariekeS! :j
Ziet er telkens weer wat beter uit! Je handen (of één hand) soms net iets te hoog kan opgelost worden en verder zit je er gewoon harstikke netjes op :j Ga zo door! Gaat helemaal goed komen!
Offtopic:
Met ongeveer 2 weken ben ik krukkenvrij en dan moet het kunnen om foto;s te komen maken! :))
Als jij Jeroen overhaalt om Taxi te spelen dan komt het helemaal goed!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 12:33

Bedankt voor de leuke reacties! :D

Wat betreft het wijken: hierbij pak ik momenteel expres extra stelling als oefening om haar nog meer soepel en los te krijgen.

@ daphne; dankje! :) klopt ze mag nog wat ronder en meer haar rug gebruiken af en toe, werken we ook naar toe op het moment :)

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:36

Dat paard ken ik! En ik ken ook de vorige amazone. De rijstijl die jij omschrijft over haar (het hard in de hand en daardoor in de mond) ken ik niet van haar. Ik heb namelijk samen met haar in het M1 en M2 gereden. Dus heb vaak samen met haar concoursen gereden.

Het lijkt alsof je op sommige foto's (6 en 12) wat onderuit zakt, verder ziet het er fijn uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:37

Ik zie wel meer ontspanning +:)+ van hieruit kun je gaan werken aan activiteit, dat mis ik nog een beetje. Rijd schijnovergangen op zit en behoudt luchtigheid van voren. Je houding is ook al een stuk beter al heb je soms nog neiging om wat te gaan hangen met het bovenlichaam. Ik zou vanuit de houding van foto een meer gaan halen. Ook in draf en in galop en dan je tempo controleren met je zit.
Wijken en schouderbinnen zou ik nog even achterwege laten.
Succes :)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:12

probeer op je handen te letten netjes naast elkaar en gelijkedruk op beide teugels :) de rest ziet er wel netjes uit. inderdaad was Joolien zegt let ook op de activiteit.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:59

Ziet er goed uit, het setje staat haar leuk. Voorderest moet je proberen je hakken wat meer uitdrukken, dat zie je op sommige foto's, en in de filmpjes moet je proberen je benen wat stiller te houden :)