Draver Dakota aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Draver Dakota aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:16

Hallo allemaal. Ik vind het best wel 'spannend' op deze 2 filmpjes op Bokt te plaatsen, maar doe het toch.
Het eerste filmpje is van een dressuurles. Het 2e filmpje is gemaakt tijdens het 'vrijrijden'.

Over het paard:

Dakota is een draver van bijna 7 jaar. Ik heb haar nu 3 jaar in bezit. Het is een gevoelig en niet een heel makkelijk paardje. Maanden terug reden we nog met martingaal. De laatste tijd gaat het steeds beter.

Over mij:

Ik ben geen sterruiter en heb nog veel werk aan mijn zit, houding en balans. De ene dag gaat het beter dan de andere.

Ik heb mijn handen te laag, te breed, niet rechtop en misschien ook te streng.
Mijn armen te stijf langs het lichaam.
Benen trek ik snel op, heb tenen vaak naar buiten en kan ze moeilijk stil houden.
Ik val regelmatig wat naar voren.
Ik zit in stoelzit. De beugels moeten misschien ook een gat langer.

Tijden het eerste filmpje reed ik voor het eerst met schuine beugelblokjes. Ik rij haar met kleine knopspoortjes. Ik heb geen stille benen, maar heb niet het idee dat ik haar veel zit te prikken. Ik voel dat in ieder geval niet en hoor mijn instructie er ook niet over. Ik rij haar ook regelmatig een dag zonder sporen. Ik zal vast nog wel wat dingen vergeten zijn, maar dat krijg ik vanzelf te horen.

Rijles dinsdag 16 maart
http://www.youtube.com/watch?v=BZynJ5w5jco

Vrijrijden vrijdag 12 maart
http://www.youtube.com/watch?v=iWyrBPb7YDs

unicorn_kiss

Re: Draver Dakota aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:51

Leuk om te lezen dat je precies weet waar je moet aan werken.
Ik vind je handen iets waar je het meest moet aan werken. Je zet ze idd te laag en te breed, daardoor heb je ook minder controle over het teugelcontact. Ik durf te wedden dat je paard nog meer zal ontspannen met een constanter teugelcontact. Verder zou ik de oren gewoon aflaten tot je een stabiele houding hebt aangenomen. Maar jullie zijn denk ik op de goede weg! veel succes

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:17

Je handen heb je ind te breed, zo zet je je handen alleen maar vast.
Je hebt je buitenhand er maar losjes bij, in draf zie je rechtsom als je bij de camera langskomt steeds los-vast-los-vast wat een erg vervelend gevoel geeft in haar mond lijkt me.
Met je binnenhand ga je ook steeds trekken, om haar de bocht om te krijgen dit doej e met je benen en zit en je buitenhand erbij te houden!
Ook in je vrijrij filmpje die handen veel helemaal vast gezet je paard komt niet mooi rond de volte om.

Je houding zelf vind ik nog erg wiebelig ogen, volgens mij als ze nu 3x goed bokt zit je niet stabiel genoeg maar dat kan zo lijken maar niet zo zijn ;)!

In mijn ogen vind haar af en toe erg wiebelig in de achterhand?? Maar dat kan ook zo lijken hoor.

Verder heb je een erg braaf paardje geloof ik!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:20

je zit inderdaad te laag en te breed, zie je ook steeds als je gaat staan vragen probeer het vragen zo klein mogelijk te houden en als ze er is meteen handen omhoog en niet laag en breed houden!
verder super leuk paardje, en jullie komen er echt wel alleen lekker doorblijven oefenen! hoop dat je wat aan mijn tips hebt

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:31

Ik vind het een erg leuk paardje!
Maar probeer er ook op te letten dat je wanneer je gaat staan met lichtrijden, je je handen niet mee omhoog neemt.
Succes! :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:36

Romanoff schreef:
Je handen heb je ind te breed, zo zet je je handen alleen maar vast.
Je hebt je buitenhand er maar losjes bij, in draf zie je rechtsom als je bij de camera langskomt steeds los-vast-los-vast wat een erg vervelend gevoel geeft in haar mond lijkt me.
Met je binnenhand ga je ook steeds trekken, om haar de bocht om te krijgen dit doej e met je benen en zit en je buitenhand erbij te houden!
Ook in je vrijrij filmpje die handen veel helemaal vast gezet je paard komt niet mooi rond de volte om.

Je houding zelf vind ik nog erg wiebelig ogen, volgens mij als ze nu 3x goed bokt zit je niet stabiel genoeg maar dat kan zo lijken maar niet zo zijn ;)!

In mijn ogen vind haar af en toe erg wiebelig in de achterhand?? Maar dat kan ook zo lijken hoor.

Verder heb je een erg braaf paardje geloof ik!

Klopt allemaal. Ik moet idd ook aan de buitenhand/been denken. Dat los-vast is het lichtrijden met mijn handen. Dat wijd houden is idd echt een probleem en zo zet je vast en dwing ik haar teveel met mijn handen. Ik ben soms vrij wiebelig. Dit ook omdat niet altijd makkelijk uit te zitten is omdat ze vrij bewegelijk is. En dan zit er ook nog zo'n stoorzender op haar rug...hihi

Ze is idd wel erg braaf de laatste tijd. Dat is ook wel anders geweest hoor. Ze is een stuk rustiger geworden.

Ik ga vanavond nog even rijden en dan zal ik eens flink op mijn zit gaan letten. Morgen heb ik priveles.

Bedankt voor de tips!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:41

@unicorn_kiss: Dankje voor de tips.

@Beertje12 & Alyss_: Bedankt! Ik ga aan mijn handen werken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:51

Ik vind het altijd maar weer apart om te zien dat er zoveel van zulke instructie is. Iig leer je daar niks van, alleen foute dingen en geef je, hard gezegd, geld uit aan het verpesten van je paard.

Je slechte houding komt simpelweg omdat je haar in de krul aan het trekken bent, en alleen daar je focus op ligt.
Maar als jij niet ontspannen bent kan je ook niet verwachten dat zij wel ontspant. En bij pijn in de mond kan ze al helemaal niet ontspannen.

Helaas gaat je instructie je ook niet verder helpen met dit, en daarom is het handig om betere instructie te zoeken, die vanuit ontspanning werkt en niet vanuit dwang en je dit ook goed kan leren.
Let in de tussentijd vooral op je zelf, zelf ontspannen en alleen licht contact op de teugels, aan je armhouding werken. Je zal dan al merken dat ze meer zal ontspannen.
En lees dit topic: [RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II, en het vorige deel eens door. Erg leerzaam.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:23

Ik vind vooral dat je je handen heel druk beweegt, probeer daar wat rust in te vinden ;)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:06

het lijkt net alsof ik mezelf zie twee maanden terug (en nu nog met vlagen). Klopt het dat je zelf nog onwijs gespannen bent tijdens het rijden?
Je geef je commentaar zelf ook al, maar denk dat je grootste punt nu je eigen ontspanning is waar je aan moet werken. En je handen dragen. Je moet scharnieren vanuit je schouders en je ellebogen. Doordat jij je armen zo houdt kan je niet scharnieren en haar ook niet op de juiste manier ontspannen krijgen.
Succes!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:20

Dankje voor je bericht. Ja ik ben idd nog vaak en veel gespannen. Ik heb vanmiddag priveles gehad en we zijn lekker aan het werk gegaan. Het ging eigenlijk best wel erg goed. Beter dan op het filmpje. Tijdens het filmpje was Dakota ook erg sterk en gespannen en als de ruiter dat dan ook is werk je elkaar tegen. Flink oefenen en dan post ik over een poosje weer een filmpje.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:36

Ik vind het een leuk paardje, maar helaas is het beeld niet zo fijn. Je weet dat zelf ook lees ik in je berichten en het is in ieder geval al fijn dat je weet wat de belangrijkste verbeterpunten zijn, maar ik ga toch even een verhaaltje schrijven waar je wellicht iets aan hebt ;)

Je zit is heel rommelig en daardoor ben je je paard constant aan het tegenwerken op een heleboel vlakken. Dus tip 1: zitles nemen of les nemen van bijvoorbeeld een centered riding instructeur, in ieder geval iemand die genoeg kennis heeft om jou te helpen met het krijgen van een onafhankelijke zit. Op deze manier kan jouw paardje nooit ontspannen lopen en dan kom je niet verder. Daarnaast lijkt het alsof je heel erg zit te rommelen in haar mond, klopt dat? Ik weet niet of je het bewust doet, kan ook komen door je zit. De aanleuning is daardoor heel rommelig, logisch, paard krijgt steeds een ruk in de mond. Dus tip 2: NIET focussen op de voorkant, maar handen bij elkaar, vooruit kijken en focussen op activiteit aan de achterkant, dus LOSLATEN van voor. Op het filmpje krijg je alleen maar een valse krul doordat je in haar mond aan het zitten bent en dat is niet echt de bedoeling. En waarom sporen? Als het is om haar meer aan het been te krijgen dan zou ik ze maar af doen, want dat geeft juist een averechts effect.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders hoor ik het wel, succes met je leuke dravertje :D

edit: wil nog even zeggen dat ik het goed van je vind dat je gewoon die filmpjes op HAW zet terwijl je weet dat het nog niet perfect is!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:01

Ik zit niet bewust te rommelen of in haar mond. Ze is wel heel los op het filmpje, maar doordat ik teveel beweeg met mijn handen en aan het lichtrijden ben met mijn handen krijgt ze die rukjes in haar mond. Ze liep vandaag in de priveles veel lekker dan op het filmpje. Ze had de oortjes mooi naar voren. Ze laat vaak vanzelf los zonder dat ik dan hoef te vragen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:26

Uuuh..... heb je enig idee wat voor uitwerking je handen breed en laag zetten heeft? Paard gaat in de krul om dat te ontwijken. Dat dat betekend dus niet dat het een prettig gevoel is :n

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:35

Nee, op dit filmpje misschien niet. Maar had vandaag wel het gevoel dat ze het rijden prettig vond. Ze liep lekker ontspannen en met de oren naar voren. Ik was zelf ook meer ontspannen. Als ik dat van vandaag op film had zou het er anders uitzien dan dat filmpje van afgelopen dinsdag. Ik zat vandaag ook meer rechtop en heb erg op mijn handen gelet en op het rijden van achter naar voor. Dat moet ik gaan leren. Van achter naar de hand toe rijden. Nu ben ik vaak nog te veel bezig met mijn handen en te weinig met mijn benen/zit.