Mond open en schuimt niet tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxFlienxx

Mond open en schuimt niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:23

Mijn paard doet tijdens het rijden haar mond open en kauwt niet op het bit. schuimt dus ook niet..
Tandarts heeft vorige week gekeken, gebit is erg mooi.

bit: harry horse dubbelgebroken watertrens

Afbeelding

*toevoeging. de neus riem heb ik nu al een gaatje hoger.. en er is geen verschil te zien.
Laatst bijgewerkt door xxFlienxx op 18-03-12 09:37, in het totaal 5 keer bewerkt

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:29

Je moet je foto eerst even uploaden via bijv. http://www.tinypic.com en daarna de url kopiëren en tussen zetten, anders kun je de foto niet zien.
Vaak is het probleem dat je aangeeft een rijtechnisch probleem. Gaat je paard weleens naar de tandarts of niet? Het kan namelijk ook zo zijn dat ze last van haar gebit heeft en het bit daardoor slecht aanneemt.

xxFlienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:38

Amytj schreef:
Gaat je paard weleens naar de tandarts of niet? Het kan namelijk ook zo zijn dat ze last van haar gebit heeft en het bit daardoor slecht aanneemt.

tandarts heeft gekeken, gebit was erg mooi,

Dees

Re: Mond open en schuimt niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:41

Wat is de rijtechnische achtergrond van dit paard?
Meestal is bij deze symptomen het paard verkeerd gereden en is de mond simpelweg verpest.

De oplossing zou ik zoeken in heel weinig contact maken met de mond. Zelf zou ik het paard optomen met bit en daarover heen een bitloos hoofdstel. De teugelvoering zou ik via het bitloze doen, zodat het paard weer kan wennen aan een bit in de mond waar niemand aan zit te trekken.
Dit oplossen gaat heel veel tijd kosten, heel veel tijd.

xxFlienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:45

met longeren doet ze dit ook, als ik zeg maar, alleen hoofdstel in doe, met een halster er onder en longeerlijn vastmaak aan het halster, doet ze dit ook,
ze heeft voorheen alleen m gesprongen, dressuurmatig is het slecht, ( heb haar nu nog maar 5 weken)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:48

Denk ook maar niet dat dit zomaar over gaat. Dat paard weet waarschijnlijk niet beter of het bit is iets waar je vooral niets mee moet doen. Logisch dat hij dat ook denkt wanneer jij gaat longeren.
Reken maar dat het je minstens een half jaar gaat kosten om dat patroon weer te doorbreken en dan ook alleen als jij zelf wel zachte handen hebt.

Dmv bitloos rijden kan je hem leren dat hij in aanleuning kan gaan zonder dat het zeer in de mond doet. En als hij dan al die tijd wel een bit in heeft (maar waar jij dus niet op rijdt!) dan heb je kans dat hij het werk los gaat koppelen van die droge mond. Pas wanneer hij weer op het bit gaat sabbelen terwijl jij stuurt via een bitloos hoofdstel, kun je voorzichtig weer werken naar rijden met bit. Maar je mag zo eentje nooit weer in de mond trekken, want dan ben je weer terug bij af.
Laatst bijgewerkt door Dees op 18-03-12 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xxFlienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:49

nou dat wordt dan een klus, Dankje :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:37

Is idd vaak een rijtechnisch probleem, maar er staat ook te veel druk op de teugel , wees zelf ook nageeflijk met je handen, dus leer te voelen als je paard loslaat, zodat hij daar een beloning voor krijgt door ook jou hand te geven, je mag nooit met druk rijden, contact is heel wat anders dan druk, jij moet voelen in je hand maar ook in je zit dat het paard loslaat.
Ik zou met longeren du sook nooit een bit gebruiken, want dan heb je enkel en alleen de onderkaak in je handen , je kan beter met kaptoom longeren want dan kun je de schedel plaatsen en juist aan het binnenachterbeen werken, je zou ook met de kaptoom kunnen rijden in combi met bit vraag de stelling op de kaptoom en vraag enkel met de binnenteugel of het paard zijn kaak wil plaatsen, maar voel daarbij ook weer in je zit en hand als hij loslaaten geef dan je hand naar voren, zodar hij zijn nek kan langer maken, zijn nek is ook wat te kort zo kan hij nooit ontspannen over de rug gaan lopen, en denk als je hem met meet geveol in je zit en hand rijd dat hij ook los durft te laten, maar ook de ruiter moet los durven laten en vertrouwen hebben in het paard de teugels zijn geen handvat , maar zou ook voor de zekerheid eens zijn zadel en rug laten nakijken, daar kan ook heel veel problemen door ontstaan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:56

Idd een rijtechnisch probleem gezien bit goed is. Wel kan ik je aanradem om eens een kk (koper) bit te proberen. Zijn fijner naar mond gevormd en koper stimuleerd de mond. (beste van iemand keer lenen gezien het nogal een investering is ;)).
Daarnaast is wat op foto te zien is vaak teken van spanning/stress dus ik zou zeker back to basic gaan.

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:36

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:40

Kijk ook kritisch naar de dikte van de tong, en of de 'wangflappen'... dus vlees van de wang/ binnenzijde, tussen bit en voorste kiezen bekneld...
Dit is bij mijn merrie namelijk het geval, ik heb het bit dus uitgedaan.... en heb nu een blijer paard.

Eva14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:22

Wat doe je met je handen? Veel druk?
Doordat het bit op een plek ligt zonder kiezen (in de mond) kan dit best pijnlijk zijn als er veel aan de teugels getrokken wordt, door zijn mond open te doen, verminderd de pijn.

Succes!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:44

dat had mijn vorige paard ook hierbij heb ik een andere bit in gehangen en ging toen een stuk beter en wij geven de paarden die moeilijk schuimen een appel van te voren of een snoepje