5 jarige Xandra aan het werk, klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseee13

5 jarige Xandra aan het werk, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:15

Hoi allemaal,

Ik ben Ilse en dit is het paard Xandra waarop ik rij.
Xandra is een kwpn merrie van 5 jaar en ze is nou bijna een jaar onder het zadel.
Ik wilde een filmpje plaatsen van mijn training om te vragen wat jullie er nou van vinden, en ik zou graag tips willen.
Ik ben zelf M1 dressuur geweest bij de pony's en L springen (langlanglang) geleden.

Waar we aan werken:
- Rechtopzitten.
- Rustige aanleuning houden.
- Ontspanning. (op vreemd terrein wil xandra graag bokken en gestrest raken)
- Losrijden lang en laag (soms lukt het wel, soms niet)
- Middengangen flitsender rijden.
- Rechtstellen (af en toe in het filmpje kun je ook zien dat ze niet helemaal 'recht' loopt. vind ik en zij nog erg moeilijk, eerst liep ze van nature in travers op één kant, dus opzich wel alverbeterd, maar nog niet genoeg)

Op 31 maart hebben we ons officiële wedstrijd debuut, ben al wel een keer onderling gestart, ging toen super!

Hier de filmpjes:

ik heb natuurlijk ook losgereden, maar daar heb ik geen foto's of filmpjes van.
ik hoop dat je me tips kunt geven!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:31

Wat me opvalt is dat ze op voltes niet echt buigt. Ze kantelt aan de voorkant en gooit haar kont naar buiten. Dit betekent dat ze niet buigt om je binnenbeen. Ook bij je slangevolte doet ze dit, als je naar rechts draait op de slangevolte lijkt het wel beter te gaan.

Ze loopt veel op de voorhand en te diep (daar komt het struikelen ook vandaan)

Deed je een middenstapje bij 1:15? Zo ja, dan moet de hals meer zakken.. neus voor de loodlijn en op boeghoogte (borst)

Wat me opvalt is dat ze wel "aan de teugel" loopt maar niet nageeflijk is. Het lijkt wat geforceerd te worden.. wat ik ook terug zie aan jouw armen. Drukt ze haar hoofd omhoog zet jij je hand vast waardoor ze nee gaat knikkebollen en weer achter de teugel kruipt.

Eerlijk gezegd zie ik weinig ontspanning en ze drukt zich een beetje op met haar onderhals waardoor ze een knikje krijgt bij de schoft bovenop de hals.

Ik zou wat meer lucht en lengte geven en meer naar je hand toerijden door met je zit meer kleine overgangen in je draf te gaan rijden. Dus langzamer lichtrijden, langzamer draven. Been aan en wegrijden.

Zakt ze naar je hand toe dan belonen.

Voor de B is het niet slecht hoor, ik zeg het niet om je af te katten. Maar om je paard fijner te kunnen rijden zonder gedoe met die teugels heb je nog best wel werk te verzetten aan je basis. Dan zal het allemaal veeeel makkelijker gaan en lekkerder voelen!

Heb je een fijne lesgever die met je kan werken aan het leren buigen om je binnenbeen in stap? Dan draf.. en dan galop.. je kunt zo iemand goed gebruiken. Om je paard wat minder plakkerig aan de bakrand te krijgen kun je het beste veel op de binnenhoefslag gaan rijden (en zelf recht blijven zitten he := )

Succes met je debuut!!!

max66

Re: 5 jarige Xandra aan het werk, klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:09

je hangt iets naar voren. Rechtop zitten zou ik zeggen!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:06

bedankt!

S_en_Z; ik zal bezig met je tips. mijn moeder is mijn instructrice en helpt me super, we zijn ook erg bezig met links, blijft ze moeilijk vinden. Ze buigt alleen in de hals en niet echt in het lichaam zegmaar en zwaait uit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:55

Wat doet ze als je je buitenhand meer op 1 plek houdt en aansluit en buitenbeen lang maakt en ietsjes terug legt (klein tikje naar achteren)?

Misschien dmv iets minder halsbuiging iets meer buiging in het middenlijf zien te krijgen.

Dat uitzwaaien zie je in alles terug namelijk dat je met stelling links vraagt. Linksom afwenden is uitzwaaien, slangevolte is uitzwaaien.. dan is je door een S van hand veranderen ook met uitzwaaien straks en je van hand veranderen middendraf wordt ze dan ook niet recht genoeg om zonder tactfouten te verruimen.

Het is wel belangrijk dat jullie op zoek gaan naar "wat mis gaat".

Wat kan is dat jij teveel gewicht brengt op je linkerbeen/heup en je je schouders niet helemaal in de juiste positie hebt of juist rechts teveel je been optrekt. Kan zomaar zijn dat jij haar "extra scheef" laat worden omdat ook jij je balans mist.

Door haar natuurlijke scheefheid en jouw onbalans kunnen dingen overduidelijk zichtbaar worden. Of andersom, door jouw natuurlijke scheefheid en haar onbalans. Paarden kunnen heel erg spiegelen. Zeker als ze nog vrij jong zijn.

Lijkt me best goed als je daar met je moeder eens goed op gaat letten :j

Succes!!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:28

S_en_Z: Ik ben vandaag even met je tips bezig geweest, met minder stelling zwaait ze niet uit, maar mist er toch nog wat buiging. Ik denk dat we hier een balans in moeten vinden. Als ik rechteropzit en mn handen wat hoger heb wordt haar hoofd/hals houding ook beter alleen is ze dan nog wel wat onstabieler op de een of andere manier, maar we trainen rustig verder.
Bedankt voor je tips iig!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 07:27

Vanuit minder stelling moet je steeds wat meer buiging gaan vragen door sluiten van buitenhand en binnenbeen iets bij.

Je binnenhand hoort niet zoveel te doen, een beetje stelling vragen.. maar jouw binnenhand kan niet het hele paard buigen. Dat moet je vanuit de middenhand doen.

Tempowisselingen rijden op je zit en opvragen hals afwisselen met uitschuiven (richting halsstrekken) en actief rijden als ze op de voorhand valt. Zakken mag wel, maar dan wel door de ruglijn op te rekken. Niet door enkel duikbootje te spelen.

Je paard loopt nog niet helemaal op eigen benen en te weinig naar de hand toe, daarom wordt ze wat onstabiel als je je handen wat hoger draagt. Dan zakt ze er tussendoor (te diep) dat merk je niet als je je handen laag hebt, maar wel als je ze draagt. Want dat vereist een onafhankelijke zit := En als ze er DAN achter kruipt dan voel je telkens "rukjes" aan je handen. Beste is om te zorgen dat je rechtop blijft, als je dat doorknikken voelt je hand een klein tikje mee naar voren en dan tempo naar voren wegrijden. Als ze met de neus naar voren zoekt 2 passen belonen.

Veel afwisselen in halshouding en neusje naar voren willen rijden. Op de loodlijn of zelfs een stukje daarvoor is perfect. Maar dat is een streven. Erachter rijden moet je niet willen, want dan komen ze niet van de voorhand af.

Je zal merken als je dat een tijdje volhoudt dat ze veel fijner wordt :j

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:02

ik vind het wel B niveau waardig :j gewoon proberen dan zie je het vanzelf en dan weet je ook weer waar je aan moet werken.

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:35

Gewoon proberen. Er wordt altijd wel gezegd waar je aan kan werken. En zelf vind ik je voor een B niveau goed rijden hoor! ;)

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:50

bedankt!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:26

heyy ik heb een vaag vermoeden dat jij bij mij op school zit :D of ben ik fout :+

Maar ik vind het wel B waardig hoor :) gewoon lekker kilometers maken en dan zie je het vanzelf :D

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:13

Bedankt, ja ik ga het gewoon proberen. Zaterdag debuut bij de paarden.
Anthonia; volgens mij ken ik jou niet? hihi