galop "probleem"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

galop "probleem"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:03

Vraagje:

Ik heb een 6 jarige ruin die nog niet vreselijk lang onder het zadel is.
Nu doet hij het absoluut braaf,maar we hebben nog aardig wat werk aan de galop.
Vooral de linkergalop is zijn moeilijke kant alhoewel de rechter ook zeker nog aandacht behoeft.
Op de volte galoppeert hij braaf en in een goed tempo, het moment dat we de hoefslag volgen gaat hij te hard en wordt hij sterk.
Wanneer ik dit voel stuur ik hem weer 1 rondje op de volte en dan zwakt het tempo af en is hij goed terug te rijden en jullie begrijpen het al...moment dat ik weer de hoefslag op ga hebben we hetzelfde probleem.
Ik heb ook wel momenten dat hij goed te rijden is en in een fijn tempo loopt,maar dan heeft hij weer enorm de neiging om uit de galop te vallen.
Ik probeer hem goed op te vangen en met behulp van kuit-druk in galop te houden, maar ik merk dat hij er echt moeite mee heeft.

iemand tips?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:07

Je schijft dat hij nog niet zo lang onder het zadel is.
Ik zou hem dan lekker door laten galopperen op de hoefslag.
Hij moet zijn evenwicht nog vinden en het evenwicht van de ruiter speelt een grote rol. Zeker op jongere paarden raak je wel eens uit evenwicht wat ervoor zorgt dat het lopen ook moeilijker wordt.
Wat mij is geleerd is dat je een paard wat pas ingereden is kilometers laat maken: dus lopen lopen lopen. Waarschijnlijk zit jij beter in evenwicht op de volte en krijg je hem beter bij je gehouden en is dit op de hoefslag anders.
Je weet dathij te snel gaat en daar ga je ook naar zitten (als je begrijpt wat ik bedoel).

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:16

Daar kan je absoluut gelijk in hebben.
Hij is, wanneer hij hard galoppeert,erg moeilijk uit te zitten dus het kan zeker zo zijn dat ik onbewust ga klemmen waardoor hij weer harder gaat.
Ik wil ook eigenlijk zoveel mogelijk met hem naar buiten om hem op lange rechte paden te laten galopperen zodat hij de balans vindt (maar dan moet hij eerst goed verkeersmak worden).

Ik heb het idee dat hij ingereden is met slof (hij loopt enorm hoog en "in de krul" ) en voornamelijk op de volte gereden is.
Al met al denk ik dus dat dit paard volledig verkeerd ingereden is (bij fokker volledig groen uit het land geplukt naar handelaar,zadel erop,slof eraan en trappen ,dat idee) waardoor het nog een grotere stresskip geworden is.

We zijn nu vooral bezig met lang en laag, iets wat hij steeds beter begrijpt en durft (in eerste instantie vondt hij het eng naar beneden te gaan).
Ontspanning is ook een punt waar we hard aan werken, het is namelijk een enorme drukte maker.
En als laatste werken we aan schakelen, nu nog in draf uiteraard.
Wat een lijst he, dat ik uberhaupt nog toekom aan de galop :+ .

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:22

Werk je ook aan het rechtrichten?
Een jong paard rechtrichten is erg belangrijk voor zijn balans zodra jij er op stapt.
Je moet het niet te moeilijk opzoeken, typisch achterhand probleem, evenwicht en balans. Je paard mist de kracht nog om je te dragen.

Veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen en figuren.
Normaal als een paard zo scheurt in de galop zou ik de galop nog even laten voor wat het is en eerst in stap en draf beginnen met rechtrichten.

veersche

Re: galop "probleem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:27

Ik ben het ook met Leslie eens. Als het schakelen in stap en draf lukt, dan komt de galop vanzelf. Ik zou in de galop niet te veel corrigeren, gewoon lekker laten lopen en dan het schakelen enzovoorts in de stap en draf doen. Als hij sterker wordt gaat het vanzelf beter.

Zoals jezelf schrijft ben je veel bezig met laag en rond. Houdt dit gewoon vast en werk hierop door. Die galop komt vanzelf, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:40

Jullie hebben gelijk :j .
Als ik mijn eigen verhaaltje zo terug lees wil ik gewoon teveel in een keer.
Het is een paard met een verleden, maar ondanks alles een bijzonder fijn paard wat wanneer hij je vertrouwt een hoop voor je doet (ondanks dat hij er geen f*ck van snapt ;) )

@leslie, We werken erg hard aan het rechtrichten en dat gaat steeds beter.
Hij had hier in het begin enorm veel moeite mee omdat hij zichzelf een houding had aangemeten waarmee hij volledig zijn rug wegdrukte.

Waar ik nu ook mee bezig ben is om hem goed en duidelijk op mijn been te laten reageren, hiermee bedoel ik niet een voorwaartse reactie, maar bijvoorbeeld in stap de volte te openen en te sluiten op mijn been.
Eens in de zoveel tijd pakken we, wanneer hij lekker laag en ontspannen loopt, ook een paar drafbalkjes mee.

Ik ga de galop laten voor wat hij is en werken aan lang en laag en schakelen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:47

Succes!!!!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:54

Het kan scheefheid zijn waardoor hij hard wil, maar ik ga uit van onbalans.

Ik zou hem eerst de lange zijdes lekker laten galoperen, denk op dat momemt ook gewoon aan je eigen zit. Zodra hij voorwaarts allebei de kanten vloeiend galopeert, zet je hem op de volte, en elke keer als hij rustig is op de volte, vergroot je de volte een beetje, zodra je merkt dat hij weer hard wilt, zet je hem weer op de volte, zo zoek je ook een beetje die grens op en grenzen zijn er om te verleggen! zo zal het een stuk gecontroleerder gaan. :)

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:51

Hey.

Ik zou me volte uitbouwen als het aan blijft houden.
tot je uiteindelijk een bak rond kan :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:38

Klopt, volte uitbouwen is absoluut een aanrader, maar hij is nu nog niet sterk genoeg in de galop om dit te vragen (vind ik).

Met het heerlijke weer van de afgelopen dagen zijn we, nadat hij enigzins verkeersmak was, lekker naar buiten gegaan en op lange,rechte zandpaden gegaloppeerd en dat ging super! ik kon zowaar al een beetje schakelen!
In het bos ging hij op een gegeven moment uit zichzelf op een smal kronkelig paardje galopperen waardoor hij geen tempo kon maken en goed moest opletten (paadje was maar 25 meter dus dat durfde ik wel aan) en ook hier een mooie gedragen galop :j

We blijven nu gewoon buiten veel oefenen en wanneer het buiten goed gaat pakken we het in de bak weer op.
Zeker aangezien hij in de bak de neiging heeft om ongeveer plat door de bocht te gaan terwijl hij naar buiten kijkt en ik niet geplet wil worden omdat hij onderuit gaat :+

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:56

Ja gewoom bij E of B grote volte en deze elk rondje een meter groter maken. Gaat ie weer rennen, weer een meter sluiten

VanilVision

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:00

Als ie nog niet zo lang onder het zadel is versnellen ze vaaks door aanleuningsprobleem, dit is puur omdat ie dan niet lang onder het zadel is.
Oevenen galop met longeren helpt vaaks ook :j.