Bubbles hard aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Bubbles hard aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 01:42

Na ongeveer een jaar, eindelijk weer Bubbles op HAW! En daar hebben wij ook onze redenen voor :) Op 11 juni 2011 heeft Bubbles namelijk haar griffelbeentje gebroken. Na 6 weken stalrust moest ze helaas toch worden geopereerd, en dit bracht een lange revalidatie mee. Al met al kan ik vanaf half januari Bubbles weer serieus oppakken met rijden. Omdat ze zo lang heeft stil gestaan en ik haar niet wou overdonderen rijden we ongeveer 3 a 4 keer per week in de bak en doen tussendoor een bosrit of vrijheidsdressuur.

Bubbles pakt het rijden erg goed op vind ik zelf. De rechtergalop blijft een struikelblok (het aanspringen) en haar achterhand nog iets, maar dit gaat steeds beter!

Mijn houding is nog niet je-van-het, en dan wel op deze punten vooral:
Doorzitten: Bubbles gooit hoog op, waardoor ik lastig kan doorzitten op haar. Dit gaat dan ook alleen goed op de momenten dat ze ontspannen loopt. Wanneer ze gaat aanspannen ga ik stuiteren. De momenten dat het goed gaat krijg ik echter een soort knik in m'n heupen waardoor ik een soort stoelzit krijg.
Mijn handen: Deze hou ik te veel bij me. Tijdens het rijden heb ik dit gevoel niet maar op de foto's zie ik dit wel duidelijk terug. Puntje om mee te nemen voor de volgende keer met rijden, om mijn teugels korter te pakken en m'n handen verder naar voren te steken.
Naar voren zitten: Ik heb eigenlijk altijd al te ver naar voren gezeten. Sinds er afgelopen week foto's waren gemaakt ben ik hier extreem op gaan letten. De momenten waarop ik denk dat ik naar achter val, zit ik goed. Echter moet ik in de galop opletten dat ik achterover blijf zitten en m'n rug niet te hol trek.

De foto's zijn over 2 dagen gemaakt.
Ik sta open voor alle feedback en tips, en zal dit ook zeker in mijn rijden meenemen.
Ik les om de week met Bubbles :)

Dag 1:
1. Instappen met een lang teugeltje
Afbeelding

2. Indraven
Afbeelding

3. Even een stukje galopperen om warm te worden
Afbeelding

4. Beginnen met oppakken
Afbeelding

5. Galop rechtsom. Hier is goed te zien dat ik m'n handen teveel bij me hou en te veel naar voren zit
Afbeelding

6. Galop linksom. Zelfde verhaal als vorige foto
Afbeelding

7. Drafje. Weer mijn handen, en ik moet meer naar voren kijken
Afbeelding

Dag 2:
8. Draven. Hier waren we net bezig, en vooral dan zie je dat ik nog erg m'n schouders laat hangen en naar voren zit
Afbeelding

9. Draven. Dit vind ik een fijn beeld, is qua lopen niet helemaal het goede moment.
Afbeelding

10. Ook dit vind ik een fijn beeld geven.
Afbeelding

11. Omdat we hier niet alleen voor de goede foto's zijn.. Een typisch gevalletje van Bubbles die spanning opbouwt. Ik blijf haar hier teveel vasthouden waardoor ze haar achterhand weer even kwijt is
Afbeelding

12. Galop rechtsom. Ik zit hier erg hol met m'n rug, m'n handen vallen mij mee.
Afbeelding

13. Galop linksom. Iets teveel spanning, Bubbles laat niet helemaal los
Afbeelding

14. Galop linksom. Dit vind ik zelf wel een fijn beeld
Afbeelding

15. Tot slot nog een draffoto. Hier zit ik door, en zie je goed dat ik mijn rug weer hol trek.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, een reactie zou fijn zijn!

anneliesdj

Re: Bubbles hard aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:51

Probeer eens ipv losdraven en galopperen aan een lange teugel langer te stappen en haar daar ontspannen en nageeflijk te maken, inbuigen links en rechts en dan rustigaan een ontspannen drafje. Ze mag best nog wat lager met het hoofd dat geeft ook meer ontspanning in de rug.
Niet teveel eisen met je hand, juist toestaan, het lijkt me een paard wat bij ontspanning heel makkelijk het contact zoekt maar jouw handen zitten in de weg. (dat is hoe ik het interpreteer)

Lijkt me wel een fijn paard, heeft een erg vriendelijke uitstraling.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 01:53

Dankjewel voor je reactie. Ik ga het zeker meenemen in de training.
Mag ik vragen in welke zin je het precies bedoelt, dat mijn handen in de weg zitten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:24

Je geeft niet genoeg ruimte, je houd haar tegen.
Het lijkt of je haar kort (van voor) wilt houden (bang dat ze voorover kiept?), gaat je niet lukken want ze is nu eenmaal zo lang ;)
Kijk hoe je op foto 14 je hand hebt.
Houd je hand hoger en verder naar voren, dan sta je toe dat ze haar lengte pakt en zakt met het hoofd.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:30

Ben het helemaal eens met anneliesdj.
Laat hem van voren wat meer los, wees wat losser in je hand. Op foto's lijkt het ook alsof hij een beetje op z'n voorhand loopt of zie ik dat niet goed? (zit op iPhone dus dat kan)
En probeer wat minder met een holle rug te rijden, iets meer je bekken kantelen :)

Verder vind ik het er redelijk ontspannen uitzien, nog op een paar kleine puntjes letten en het plaatje is perfect :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:56

Knappe Bubs doet erg haar best :)

Vind in vergelijk met een aantal weken terug dat dit er erg netjes uit ziet, daarbij zit je steeds beter en gaan jullie met sprongen vooruit.

Ik weet dat het geen automatisch robotje is, en ook omdat ze zo lang is lastig bij elkaar te rijden, maar dat komt echt wel goed met de tips van hier en met de les :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 12:24

Bedankt voor de reacties en de tips, dit gaat zeker mee als ik weer ga rijden en ik hoop binnenkort weer foto's te kunnen plaatsen met verbetering

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:01

Bubbles ziet eruit als een lief en vriendelijk paard. Je hebt haar prima aan het lopen en ze lijkt erg actief.

Je stoort haar alleen erg aan de voorkant, waardoor ze niet helemaal actief kan bewegen. Je hebt haar eigenlijk constant op de rem.
Je ziet het heel goed als je naar je handen kijkt. De lijn vanuit de elleboog naar onderarm, teugels en bit hoort helemaal recht te zijn, zoals op foto 10. Op de andere foto's zet je meestal je handen vast of naar onderen. Foto 10 geeft al een beter beeld, maar is nog niet helemaal ontspannen, omdat je meer spanning hebt op je binnenhand dan op je buitenhand. Je zit daar wel mooi rechtop, maar er is duidelijk spanning aan jouw linkerzijde. Je binnenhand zie je eigenlijk op elke foto terug. Ik denk dat als je daaraan werkt, dat jouw houding en die van Bubbles meteen een stuk beter wordt.

Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's binnenkort.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 18:11

Dankjewel voor je reactie. Echter kan ik niet zeggen dat ik continue op de rem zit, ik denk dat dit momentopnames zijn. Ik moet Bubbles juist af en toe vooruit "schoppen" omdat ze laks is. Ik heb ook liever dat ze iets actiever wordt.
Wat je verder over mijn handen zegt klopt wel, ik moet deze meer dragen en niet zoveel bij me houden. Hier ga ik ook zeker aan werken.

Vandaag heb ik aan de longeerlijn gereden met bijzet zodat ik mij volledig kon focussen op mijn zit. Elke keer wanneer ik naar voren viel, mijn rug hol trok of m'n handen niet goed had werd dit tegen mij gezet, en er zat al wel weer wat vooruitgang in. Ik zal er sowieso aan blijven werken want het blijft voor mij een groot struikelblok en daar ben ik me ook van bewust.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:34

Je zegt zelf dat de galop nog niet helemaal goed is en bij foto 13 zeg je dat Bubbles niet los laat.

Ik denk eerlijk gezegd dat je paardje wel los zou willen laten, maar dat jij haar vast houdt. Heb je wel eens geprobeerd om te galopperen met alleen maar licht contact van voren? Verder niets eisen, alleen maar dat je contact houdt. Probeer dan op je eigen zit te letten. Je weet wat er fout gaat in je zit, dus daar kun je aan werken. Daarbij doe je niets aan je paard, gewoon alleen maar zitten en verbinding houden met de mond. Op dit moment zou ik aan de galop verder niets doen. Je moet eerst zelf je balans vinden, anders kun je je paard niet helpen om beter te worden.
Wellicht gaat ze al een stuk fijner lopen in de galop als jij je puur concentreert op je eigen houding en zit en een constante aanleuning zonder drukverschillen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:42

Ik ben bang dat de foto's dan erg vertekenen. Ik probeer Bubbles juist zoveel mogelijk los te laten met rijden ipv vast te houden, want dan gaat ze teveel spanning opbouwen (te zien op foto 11 en 13). Die foto's zijn echter momentopnames, het is niet dat ik haar continue vast hou. Als ik dat doe gooit ze namelijk haar kop in de lucht en is er niks meer mee te beginnen.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:29

wat heb jij een leuk paardje zeg! mag je trots op wezen! ik vind je heel vriendelijk rijden eigenlijjk een beetje ''te'' vriendelijk je teugels mogen wel een stuk korter en je handen bij elkaar houden.
succes :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:03

Bedankt voor de reacties.
Teugels klopt inderdaad, daar probeer ik ook op te letten.
Ik krijg nu inderdaad als probleem dat ik te veel naar achter ga zitten omdat ik bang ben dat ik anders teveel voorover val. Hopelijk volgende week weer nieuwe foto's, heb de tips meegenomen in het rijden en hoop dat er verbetering te zien is dan :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:01

Ik vind juist dat je heel vriendelijk rijd en probeert te rijden. Zelf zou ik proberen om je paard met inrijden al rond en over de rug te rijden, lekker actief houden en lager instellen in haar hals houding. Daarna als ze dan lekker los is in stap draf en galop je teugels netjes op maat houden en haar actief houden zodat je paard wat meer bij elkaar gaat lopen, het is nu eenmaal een lang paard dus dit is best moeilijk. Veel figuren en overgangen meepakken om haar allert te houden. Ik zie zelf je zit heel erg verbeteren als je paardje lekker loopt, is natuurlijk een samenwerking. Goed dat je lesneemt hierin, je zit namelijk best vaak naar voren of juist naar achter, daarbij kunnen je benen beter aangesloten worden en je tenen naar binnen. Iets wat ik nog niet heb gelezen is je arm houding, je zet je handen vaak laag terug op je bovenbenen en op de laatste foto is duidelijk te zien dat je buitenhand verder naar voren is dan je binnenhand, probeer je armen te ontspannen en een knikje in je elebogen houden het zou mooi zijn als je je handen dragend voor je kunt houden. Veel succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:09

Ik vind dat er veel werk in je algehele houding zit.

Je kijkt naar beneden, houdt je handen op veel foto's ongelijk, waarbij je veel meer inwerkt met je binnenhand dan met je buitenhand terwijl dat het geval zou moeten zijn. Ook zou je je handen een centimeter of tien omhoog mogen doen, zodat je meer gaat dragen. En zoals je zelf ook al zegt trek je je rug hol.

Misschien is het een optie om wat zitlessen te nemen? :)

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:29

Wat fijn dat je je paard de rust heb gegeven die ze nodig had en dat je rustig opbouwt :)
Het ziet er uit als een onwijs lief paard! ik ben het verder met bovenstaande reacties eens.
Zou je misschien een keertje een filmpje kunnen laten maken? dat zal een wat duidelijker beeld geven :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:53

Volgens mij probeer jij heel erg om vriendelijk te rijden, maar werken je aandachtspuntjes in je houding je een beetje tegen :j
Je legt je handen bijna op je bovenbenen, en dat heeft als effect dat je ze vastzet en de lichte verbinding daardoor een beetje kwijtraakt omdat je haar minder goed aan kunt voelen. Dat wordt er nog door versterkt dat je een beetje pianohandjes hebt.
Probeer erop te letten om je handen voor je te houden, boven de schoft. Het beste houd je je handen rechtop, omdat je dan een lichtere verbinding met de mond hebt en haar bewegingen beter aan kunt voelen. Je armen moeten vanaf je elleboog een rechte lijn vormen met de teugel naar de mond, dat is een makkelijke manier om te testen of je ze op de goede plek houdt.
Foto 13 is een goede illustratie van een plek waar je je handen zo vastzet, en foto 10 is een mooie van waar je handhouding al een stuk beter is. Bij foto 13 zeg je ook: Bubbles laat niet helemaal los. Nee, JIJ laat hier niet helemaal los door je handen vast te zetten, en Bubbles reageert daarop. Ik durf te wedden dat zodra jij loslaat, zij dat ook doet :) bij foto 10 geef je ook al meteen aan dat het een fijn beeld is. Je ziet het verschil dus meteen terug.

Verder... ja, op je kont gaan zitten, niet op je muts :P Als je je bekken iets bijdraait zul je denk ik al heel veel verschil in je houding zien.

Leuk paard hoor! Fijn dat je weer aan het rijden kunt.

stacey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:51

even een tip voor je houding en zit: heb het zelfde probleem gehad als jij, mijn oplossing was om mijn beugels wat langer te doen zodat je je benen niet af kan steken of te ver naar achteren kan doen. dit heeft mij erg geholpen om rechterop te gaan zitten. zelf zat ik ook graag voorover met een holle rug en met deze simpele oplossing ben ik in ieder geval een stuk rechter op gaan zitten.

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:12

Leuk paard! Probeer goed op je houding te letten. Recht op zitten en je handen iets hoger te houden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:20

mooi paard!
inderdaad effe wat langer opwarmen, je mag ook ietsje minder naar voren met je rug
verder zit je perfect!