Snelheidsmonster.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Snelheidsmonster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:24

Het rijden van mijn verzorg haf gaat steeds beter. Alleen in de draf is het nog al een snelheid monster zodra ik mijn been aanleg om te draven schiet ze weg. Ze is niet te houden en heb ik geen controle en aangezien ik nog niet zo heel veel ervaring heb.
Voordat ik rijd longeer ik haar om wat energie kwijt te raken maar hierdoor kunnen we wat minder lang trainen.
Help please!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:25

Je geeft aan dat je geen controle hebt. Kun je haar niet normaal terug krijgen in stap? En afwenden, gaat dat wel goed?

arankeng

Re: Snelheidsmonster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:27

Ik krijg haar wel terug in stap. Afwenden gaat bijna niet ik draaf met haar ook regelmatig alleen op de volte om snelheid te beperken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:31

Dan denk ik dat het beste is dat je heel consequent wordt. Als je aandraaft en ze gaat te hard meteen terug naar stap vragen, elke keer opnieuw. Als ze minder hard gaat dan laat je dr draven maar zodra ze weer harder gaat, terug naar stap. Het zal misschien saai zijn, maar als je dat goed volhoud denk ik dat het wel snel lukt. Belangrijk is dat je niet denkt van; oow geen zin meer ik ga even galoperen. Dit moet je echt net zo lang gaan volhouden totdat ze rustig draaft.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:34

Thanks voor de tips ik ga er mee aan het werk :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:21

Hoe oud is het paard, hoe lang is het paard onder het zadel? Het kan een kwestie van balans zijn.
Probeer erop te letten dat jij in balans zit en werk aan tempocontrole door het rijden van overgangen.

Is het zadel nagekeken? Hoe reageert het paard op je stem aan de longe, komt ze dan wel terug of rent ze net zo hard. Tweede waar ik aan denk als ik dit lees is dominantie en vertrouwen. Hier kun je aan werken vanaf de grond en het daarna onder het zadel verder oppakken.

Wat voor voer krijgt het paard? Hoe energierijk is het voer?

Doet het paard dit ook bij de eigenaar, zo ja kan die je helpen met het rijden? Of heb je een instructeur die je erbij kan helpen?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:33

Ze is 21, ze was al onder het zadel dat ze er aankwam. We rijden al heel vaak overgangen samen.
Het zadel is niet nagekeken maar ik rijd vaak zonder zadel wel met dekentje en pad. Aan de longe heeft ze een mooi actieve draf maar niet erg snel en reageert goed op mijn stem. Ze krijgt brok en hooi ik voer niet dus verder weet ik het niet zal het aan de eigenaar horen. De eigenaren rijden zelf niet en heb geen instructeur.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:46

Je hebt toevallig geen filmpje zeker?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:35

Nee ik ben er altijd in mijn eentje.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:53

Kun je de camera toch ergens opzetten en aan zetten? :)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:42

Hmmm... Dat word een middagje kloten maar zal kijken of het lukt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:19

Doe dat dan wel voordat je gaat trainen :P

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:44

voorlopig geen filmpje! de bak is een modderpoel :( en ga niet rijden na haar peesblessure in een bak waar je een meter in kan zakken, dat word buitenrittjes :j

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:47

Ga op je eigen ritme rijden, dus je eigen tempo gaan draven dan merkt het paard vanzelf wel dat het niet prettig is om zo snel te draven als jij in je eigen tempo draaft. En in galop, rij veel voltes als je merkt dat hij weer te snel gaat.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:52

In zo een geval vind ik het vooral heel belangrijk dat je controle en gehoorzaamheid aan je hulp krijgt, dan pas kun je eraan rijden. Ga schakelen in draf en dan vooral op je zit, maar rij dan wel de ene keer heel veel terug, de andere keer minimaal terug, dat hij echt op jou aanwijzingen gaat letten. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:36

Ik ken het, heb zelf een jonge arabier die lekker in z'n puberteit zit en graag heeel hard gaat :j

Ik heb 'm tegenwoordig zover dat ie eerst netjes warmstapt, maar als ik dan aandraaf, denkt ie dat ie voor de sulky staat ofzo :+ Bij mij helpt het om 'm slangevoltes te laten rijden, of S-jes. Dan moet ie goed z'n aandacht erbij houden, omstellen bij elke bocht en kan ie ook niet heel veel snelheid maken.

De eerste paar pogingen zien er echt niet uit, maar zodra ie doorheeft dat ie beter wat kan inhouden, gaat ie meteen veel beter lopen :j Moet ik zelf wel heel rustig blijven en eigenlijk z'n drang om sneller te willen negeren, gewoon doen alsof er niks aan de hand is en ie helemaal zo snel niet gaat :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:26

Mijn paard is ook een snelheidsmonster, zit deels in het ras altijd voorwaarts willen.
Ik ben daarom nu bezig met het rechtrichten, daar zou ik echt een instructeur bijvragen, want dat kun je snel verpesten.

Ook tempocontrole oefeningen zowel op de grond als onder het zadel, veel overgangen en schijn overgangen op je zit maken en bezig houden door veel voltes, slangevoltes, etc te rijden. Eigenlijk er voor zorgen dat je paard geen rondje rechtdoor loopt in de bak.