Paard laat bit niet los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Paard laat bit niet los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:05

mijn verzorgpaard wil zijn bit maar niet loslaten, hij blijft hem vasthouden en dan vooral op rechts.
soms laat hij hem even los en dan gaat hij erg knauwen met het hoofd trekken of wil hij ervandoor of gaat steigeren......

wat kan ik doen? ik heb al vanalles geprobeerd maar het werkt gewoon niet...

saskiakefie

Re: Paard laat bit niet los

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:07

Bitloos? :)
Laat jij wel los?

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:09

saskiakefie schreef:
Bitloos? :)
Laat jij wel los?

ik heb al eens bitloos gereden dat gaat opzich erg goed maar dan wil hij ook niet nagefelijk...
hoe bedoel je met; 'laat jij wel los?' ?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:11

Als jij hem alleen maar vasthoudt, kan hij niet loslaten. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:11

Ik bedoel zit jij niet te trekken aan de teugels of houd je ze strak vast? Houd licht contact en ga niet in gevecht met je paard. Als hij gaat trekken los je dit op met je benen, zit evt zweepje maar niet met de teugels. Nageeflijkheid heeft niet te maken met bit of zonder bit, dat komt vanzelf uit ontspanning.

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:14

saskiakefie schreef:
Ik bedoel zit jij niet te trekken aan de teugels of houd je ze strak vast? Houd licht contact en ga niet in gevecht met je paard. Als hij gaat trekken los je dit op met je benen, zit evt zweepje maar niet met de teugels. Nageeflijkheid heeft niet te maken met bit of zonder bit, dat komt vanzelf uit ontspanning.

ik hang niet erg aan de teugels... hij is wel M2 dressuur geweest dus opzich moet het niet erg lastig zijn, maar het lukt echt niet met beendruk en kneden in de teugels.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:16

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:16

Je moet niet in die mond zitten, ook niet kneden. Dat ie M2 heeft gelopen zegt niks.
Nageven is iets wat hij helemaal zelf doet, jij moet met andere dingen bezig zijn. Houd licht contact met de mond, verder vraag je alleen wat als je stelling/buiging wilt, evt bij het afwenden en rustiger van tempo gaan, verder blijf je er vanaf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:25

Les nemen van iemand die weet waar hij of zij mee bezig is misschien?
Paard is scheef en houd dus duidelijk vast op 1 kant en zo te lezen kan jij dat niet oplossen en ook met 10.000 aanwijzingen hier op bokt zal je dat niet gaan lukken zonder iemand aan de kant die de hele combinatie ziet, want hoogstwaarschijnlijk help je er zelf aan mee om hem steeds schever en vaster te rijden.
Les nemen dus en als je al les hebt, dan iemand anders zoeken die weet waar hij mee bezig is, anders is het zonde van je geld.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:35

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:38

Ik denk dat hij een gebitsprobleem heeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:42

0152141488 schreef:
als het paard ''scheef'' loopt kan het verschillende reden hebben: pijn of gedrag om niet te werken enz.

Alle paarden lopen van nature scheef... :Y)
Alleen bij de een is dit erger, of wordt het erger gemaakt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:46

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:14

of eerst de tanden na laten kijken

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:17

Dromy16 schreef:
ik hang niet erg aan de teugels... hij is wel M2 dressuur geweest dus opzich moet het niet erg lastig zijn, maar het lukt echt niet met beendruk en kneden in de teugels.

Als je gaat kneden in de teugels zal je paard juist het bit gaan vasthouden. Want het is voor hem een heel vervelend gevoel als je dit doet.

Heb je wel al les? Anders is het slim om les te gaan nemen :j

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:19

Meestal is het toch de ruiter die onbewust 1 kant meer vast houdt, waardoor het paard zogenaamd vast houdt of pakt. Probeer heel bewust af en toe heel vlug een bochtje in je teugel te laten vallen. En juist je rechterhand naar voren te doen zodat er minder druk ontstaat en daarbij natuurlijk je been gebruiken. Met vasthouden of terug trekken redt je het niet, je krijgt er hooguit dikke spierballen van.

NB, een paard wijkt voor druk, wanneer het nageeft (loslaat) zal de ruiter ook iets los moeten laten, net wat lucht geven, dit is zowel bij het rijden met bit als bitloos. Wanneer de ruiter vast houdt heeft het paard de kans om te gaan hangen en kan het ook niet meer wijken voor die druk. En met wijken bedoel ik in dit geval niet alleen voor het been, hij wijkt als het ware ook voor je hand, door te buigen/na te geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:26

Je paard is scheef en kán simpelweg niet rond rechtsom lopen. Dat gaat met de voorhand naar buiten, dus pakt je paard het bit vast, want dat is waar jij trekt. (Want jij wilt met het hoofd naar rechts, rechtsom toch?)

Zoek een goeie instructeur met verstand van rechtrichten en rijd tot die tijd maar eens zonder je teugels te gebruiken. Wat je dan krijgt, is wat je eigenlijk hebt/kunt.