Dressuur zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxcait3

Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:56

Heee,

Ik heb sinds kort een prestige zadel overkocht van iemand en deze helemaal goed op Burberry laten aanmeten. Ik had er al een paar keer eerder mee gereden en dat ging echt goed, vandaar dat we besloten om hem over te kopen. Ik reed voorheen altijd met veelzijdigheid zadels, op Burberry en Pietje.
De afgelopen paar weken gaat t alleen echt heel slecht.. Ik duik elke keer naar voren, trek me hakken op en uiteindelijk zelfs me knie. Me kuiten staan ook heel ver van hem af waardoor aandrijven niet makkelijk gaat, als ik vervolgens ook aandrijf met me kuit, spannen me bovenbenen zover aan dat ik hem zo op me zit weer terug rijd.
Ik heb op 13 januari een aanrijding gehad bij me moeder in de auto, waarbij er iemand met 50 km/h op onze achterkant is geramd. Sindsdien heb ik ook een hele zwakke rug waardoor me wervels soms even snel over elkaar heen schieten (loop hiervoor al bij de fysio). Door me best zwakke rug en korte onderrug spier krijg ik daardoor ook snel de neiging om in stoelzit te zitten.
Voor Burberry is deze manier echt heel verwarrend want op t zelfde moment geef ik aan dat hij moet versnellen maar ook moet vertragen, hij is pas 5 dus ik ben er echt niet blij mee en verschikkelijk wanhopig geworden. Ik heb les, me instructeur zegt dat t een kwestie van wennen is aangezien ik altijd heel kort gezeten heb.

Heeft er iemand misschien tips waardoor ik beter kan zitten of oefeningen waardoor ik dit kan verbeteren?
Als je wilt kan ik kijken of ik er een foto bij kan plaatsen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:23

Ja, een dressuur zadel is echt even heel erg wennen als je altijd veelzijdig heb gehad.
Ik zou de beugels als ik jou was niet in één keer te lang doen.. ik heb er echt een jaar over gedaan eer ik gewend was aan dat lange zitten :+

Ik weet natuurlijk niet hoe je houding verder is? Misschien even een foto plaatsen, dat lijkt me makkelijker om te beoordelen of het nou echt aan het zadel ligt of je houding zelf.

Angela

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:50

Ik zou dan in ieder geval de beugels niet langer maken als bij je vzh zadel, of je knieën moeten dan over het zadel komen, dan moet je wel. Verder is het inderdaad wennen. Je hebt al hulp (instructrise), maar misschien is een keertje zitles, op jou paard, met jou zadel, een goede optie zodat je je er bewust van wordt welke fout je maakt waardoor je hele zit in de soep loopt?

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:06

@leslie90 Ik zal vanavond anders even kijken of ik een foto kan plaatsen.
@angela Ik zat zelf ook al aan zitles te denken ja, alleen is mij door iemand verteld dat dit gewoon zonder beugels rijden is, alleen dan aan een longe?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:21

Nee, een goede zitles instructrise kan je uitleggen waarom jij doet wat je doet, en kan jou de juiste aanwijzing geven om bij een goede zit te komen. Dit hoeft zeker niet zonder beugels aan de longe. En alleen zonder beugels aan de longe krijg je geen goed beeld van de ruiter. Je haalt immers de beugels weg, en daarmee kan het ook zijn dat de ruiter dingen niet doet, die het met beugels wel zou doen. Soms is zonder beugels aan de longe nodig om iets uit te leggen of te laten voelen, maar in veel gevallen geeft het wat mij betreft een verkeerd beeld van de werkelijkheid als het gaat om je gewone zit en de problemen waar je daar tegenaan loopt.

Er zijn veel redenen waarom iemand bijvoorbeeld hakken op trekt. Een goede zitlesinstructrise kan je uitleggen waarom dat in jou specifieke geval het geval is. En zal niet alleen zeggen "hakken laag", maar bijvoorbeeld dat je meer moet ontspannen in je rug, of je knie anders aan het zadel moet leggen, of, of, of. En dat is bij iedere zitfout het geval: er zijn meerdere redenen waarom je doet wat je doet. Je kunt wel als aanwijzing geven dat je dat niet moet doen, maar als het komt omdat je ergens anders iets niet goed doet, zal de aanwijzing "hakken laag" geen nut hebben. En dat is wat een goede zitlesinstructrise voor je kan betekenen. Het probleem aanwijzen, en ook zien waar dat probleem vandaan komt :j

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:30

@angela Misschien moet ik daar sowieso maar even naar op zoek gaan, bedankt iig :D