Zadel schuift opzij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcacg

Zadel schuift opzij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:43

Hallo! Ik heb een tinker met een zeer ronde rug en weinig schoft. Ik heb 2 zadels (een spring en dressuur), beide van wintec. De zadelmaker Godfried heeft erna gekeken en zegt dat ze beide in principe passen en dat de zadels schuiven doordat hij zo rond in de rug is.
Er zijn verschillende opties om het probleem om te lossen, ik neig naar een antislip pad.
Heeft iemand ervaring met deze/ werken ze goed? (ik bedoel zoiets: http://www.eventingshop.be/catalog/inde ... Path=46_93)
Andere opties?

NESCAFE

Re: Zadel schuift opzij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:45

Mijn paard heeft daar ook snel last van, al schuift het bij haar naar voren en niet opzij. Ik heb ooit eens zo'n pad geprobeerd met gaatjes erin ( de 2e pad uit je link) maar ze kreeg een drukking op de plek van die gaatjes. Ik vond het niet zo'n succes. Die eerste lijkt mij beter.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:47

schuift het alleen met het opstappen? want dan zou je gewoon vanaf iets hoogs erop kunnen stappen zodat het blijft zitten.

anders weet ik het niet, misschien kun je er een borstuig opdoen, al denk ik niet dat het heel veel helpt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:53

En zadel dat opzij schuift heeft meestal ook veel met de ruiter te maken die niet in het midden blijft zitten, danwel een paard dat zichzelf steeds op 1 kant zet, waardoor de ruiter scheef zakt. Laat je instructrise eens kijken waarom het zadel schuift, en wat jij daaraan kan doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:59

Ja idd een zadel wat schuift is een balans probleem van de ruiter en/of paard, of een zadel dat niet past, een zadel hoort onaangesingelt in stap draf en galop te moeten blijven zitten als beide in balans zijn.
Dus ja of nog even een zadelmaker erbj of gaan wrken aan de basis rechtrichten,

Het is best lastig om een zadel voor zo,n ronde tinker te vinden, vaak schuiven de zadels naar voren als het paard te rond is, maar van links naar rechts is echt 9 van de 10 x een balans probleem,

Zelf heb ik een tinker van rond de 170 met een enorme rond lijf bijna geen schoft en ik rij hem zonder zadel omdat alles naar voren schuift. het enigste wat redelijk blijft liggen is een barefoot, dat schuift nog het minst , maar vind zelf zonder zadel dan fijner voor mijn tink, want een zadel hoort gewoon op zijn plek te blijven liggen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:01

Ik heb een super ronde Haflinger en mijn zadel schuift niet hoor.
Mij werd op mijn ronde blondje een wintec afgeraden en als je er toch meer rijdt dan zou ik inderdaad eens kijken naar je eigen balans probleem.
Is je paard recht, zit jij recht.

En vooral met een krukje opstappen.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:05

Hier ook een die een ronde pony (welsh) rijd.
Het zadel gaat ook alle kanten op als ik of iemand er op zit.
Met opstappen, maar ook als het goed is aangesingeld.
Ga dan toch ook maar eens naar de balans laten kijken.
Want zelfs met me dochter op op, met haar net aan 20 kg, schuift het alle kanten op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:14

Stap idd altijd via een opstap op, ook als het zadle wel blijft liggen, het aansingel nooit vanaf de paarden rug doen dan kun je namelijk veel kracht gebruiken, een singel hoort nooit te strak aangesingelt er moet tussen de voorbenen een hand tussen passen , want ook daaronder heeft een paard spierne en bij te straks aan singelen kan er geen zuurstof meer in de spieren komen, dus een zadel wat schuift niet nog eens extra aan singelen , maar op onderzoek uitgaan waarom het schuift, balns of een slecht passend zadel

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:17

Vooral bij ronde paarden is de balans heel belangrijk (om het zadel op de plek te houden, voor het paard zelf is balans altijd belangrijk, rond of niet). Een paard met een enorme schoft, daarbij zal het zadel eerder op de plek blijven liggen (maar dan drukt het zadel dus tegen de schoft bij onbalans van de ruiter). Als het paard heel rond is, dan zal iedere kilo verschil er al voor zorgen dat het zadel gaat schuiven.

mcacg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:11

Dank voor alle reacties :D, het zadel schuift bij opstappen als bij het rijden. Het is ook niet perce dat ik niet in het middel zit, maar gewoon echt dat het zadel niet stabiel ligt. Noch meer ervaringen met de anti-slip pads?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:32

Als het zadel echt niet stabiel ligt en erg veel verschuift zou ik toch nog eens iemand anders laten kijken. Zakt het zadel trouwens links en rechts of maar naar 1 kant. Want zou het alleen naar rechts gaan bv zal dat door jouw komen dat je zelf teveel rechts zit. Zit je echt te "wiebelen" zou ik toch echt nog eens laten kijken. Ik denk als het echt veel verschuift dat zo'n anti slip matje ook niet helpt, zeker niet als het probleem bij de ruiter ligt en die niet recht in het zadel zit trek je als nog het zadel zelf scheef.

Heeft de zadelmaker trouwens ook gekeken toen je aan het rijden was zodat hij zag dat het zadel schoof?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:59

Mijn twee rondgeribte paarden kregen bulten op de plekken van de gaatjes in de mat. Geen succes dus. Ik stap altijd op met krukje, om de rug te sparen maar ook om schuiven te voorkomen. Bij mijn twee paarden blijven de zadels veel beter liggen sinds ze zadels hebben die speciaal voor ronde paarde zijn gemaakt. Fryso, Massimo, dat soort zadels. Verder is het rechtrichten al genoemd, bij een scheef paard zal het zadel altijd naar een kant gaan. Dat merk je vooral in de galop, is mijn ervaring. En je moet zelf ook niet op één beugel gaan hangen natuurlijk..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:38

mcacg schreef:
Dank voor alle reacties :D, het zadel schuift bij opstappen als bij het rijden. Het is ook niet perce dat ik niet in het middel zit, maar gewoon echt dat het zadel niet stabiel ligt. Noch meer ervaringen met de anti-slip pads?

Ja dus opstappen met een krukje en met rijden werken aan balans, jij kan in het midden zitten maar je paard kan uit balans lopen zodat hij ej een kant opzet kan ook zijn dat als jij te veel op b.v de buitenkant zit het paard zijn rug wegdrukt en zo het zadel weg laat zakken, antislip zou ik dan ook niet voor kiezen dat kan ook drukplekken geven , ik zou dan eerder eens een tijdje zonder zadel het paard zo technisch goed trainen dat het zadel wel blijft liggen , maar kan dan ook zo zijn als je paard beter in zijn speiren komt dat je een ander zadel moet aanschaffen.

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:42

Een zadel dat schuift komt meestal omdat de ruiter niet in balans is, probeer daar eerst aan te werken. Als dat niet het teken is, zou ik het zadel even na laten kijken door iemand die daar verstand over heeft. Misschien is er wel iets met het zadel, zoals dat het zadel niet past. Als je het dus niet vertrouwd, meteen even laten nakijken. Dit voorkomt rugklachten bij je paard, of pijnlijke verwondingen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:03

Mijn vorige boomloze zadel schoof ook iedere keer onder het rijden rechts langs de rug van mijn Tinker af, niet bij het opstappen maar echt bij het rijden. Het vorige paard ik waar al jaren op reed met dit zadel was een Fries met een hoge schoft en hier heb ik nooit last gehad van schuiven. Ik let sinds ik merkte dat het zadel begon te glijden nog meer op mijn houding (lang leve de bakspiegels) en heb een barefoot Cheyenne gekocht, wat tot nu toe perfect stabiel op hem ligt. De singel zit eigenlijk helemaal niet zo strak, ik heb een borsttuig wat niet heel strak zit, ik stap op vanaf een krukje en om het glijden op die nu nog dikke vacht te voorkomen, heb ik onder de pad met inlages een heel dun antislip matje van bij een doodgewone automaterialenzaak vandaan. Dit heb ik op maat geknipt van een rol, schuift niet en is zo dun dat het geen schade op de huid maakt (ik gebruikte het ook al jaren onder mijn andere zadel en heb er altijd heel kritisch op gelet). Dit zou ik dus wel als tip meegeven, ik heb namelijk ook wel eens gelezen dat een antislip pad zoals die in je link soms wel schuurplekken veroorzaakt omdat het te stroef is voor hele gevoelige ruggen. Deze informatie staat ook op de site van boomloosrijden.nl :)

B_Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:00

Belangrijkste randvoorwaarde is en blijft een goed zadel opgevuld om goed aan te sluiten bij de paardenrug. Je kunt ook een lamsvel gelpad gebruiken. Deze hecht aan je zadel (om schuiven onder je zadel te voorkomen). Daardoor komt het lamsvel direct op de paardenrug. Lamsvel is zacht op de huid en voorkomt schuurplekken. Ook zijn er lamsvel sjabrakken en lamsvel westernpads voor boomloze zadel te koop. Allemaal bedoeld om schuur en drukplekken als gevolg van het rijden te voorkomen. Mocht het zadel niet aansluiten op het paard vanwege de bouw van het paard en het lastig zijn een passend zadel te vinden kun je een opvulbaar lamsvel sjabrak of lamsvel westernpad toepassen. Veel succes en vooral veel plezier met je paard. :D