Te hard in galop, zwakke achterhand, wel/geen volte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Te hard in galop, zwakke achterhand, wel/geen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:31

Hooi Bokkers!

Nou, ik ben eigenlijk een beetje in de war. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kan het antwoord dat ik zoek, niet vinden. Ik heb een hele leuke ponnie die het altijd heel leuk of moeilijk(?) vindt om gewoon te galopperen. In de bak gaat dit vrij goed, maar op buitenrit kan ik haar heel moeilijk houden. Nou las ik dat je beter niet met een paard dat een slechte achterhand veel voltes rijdt, maar, moet ik om te stoppen haar dan juist wel op de volte rijden?

Nou is mijn vraag, wat moet ik doen? Terugtrekken zodra ze te hard gaat? Juist de achterhand eronder zien te krijgen en dan daarna terug te nemen? De een zegt dat je gelijk aan de teugels moet gaan hangen en de ander zegt nee, eerst de achterhand eronder anders neem je haar ontzettend op de voorhand terug.

Wie o wie kan mij vertellen wat ik moet doen als mijn paard te hard gaat? En op de volte zetten is dus GEEN goed idee om haar balans beter te krijgen?

:D

Anoniem

Re: Te hard in galop, zwakke achterhand, wel/geen volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:48

In principe is het beter om haar rechtuit te rijden omdat ze op een volte juist meer snelheid kunnen ontwikkelen. Het begint al bij het aanspringen, probeer aan te springen vanuit een rustige draf en zodra je galoppeert het tempo onder controle te houden. Probeer op zit terug te rijden zodat je niet aan de teugels hoeft te zitten en zo spanning creeert, wel moet je duidelijk zijn in je terug rijden, dus je mag wel een keer in komen met zit en hand, maar daar moet altijd been bij blijven.
Als ze doordramt kun je dus 1 keer duidelijk zijn en haar terugzetten naar halthouden. Vanuit daar belonen en ontspannen. Dan weer aangalopperen. Daarna zal ze sneller terug komen als ji dat van haar vraagt. Op de lange zijde willen ze meestal uit elkaar vallen, zorg ervoor dat je in de wending al je tempo opvangt.

Ook als je de overgang terug naar draf rijdt, vang dan eerst het tempo op en dan pas naar draf, zodat ze niet uit draf valt.

Als ze uiteindelijk op zit goed bij je blijft kun je ervoor kiezen om te schakelen op de lange zijde, door een paar passen wat te verruimen en weer terug te rijden. Jekker haar dan niet weg maar bouw het rustig op met 3 of 4 passen en daarna weer terug op zit.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:10

Helemaal super, dankjewel! :) Ga er morgen meteen mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:13

Inderdaad echt heel consequent zijn en zorgen dat jij de controle hebt over het tempo. Die zeeuwse polders zijn natuurlijk ook wel heel aantrekkelijk om een sprint te trekken :D Zorgen dat je goed de hulpen kunt geven met je zit, als je gaat trekken zetten ze hun onderhals erop en heb je helemaal niks meer te zeggen.
Als mijn paard te hard gaat en ik krijg geen reactie als ik hem terugvraag, durf ik hem zelfs best even stil te zetten. En stil blijven staan tot ik beslis dat we verder gaan. In welk tempo? Dat beslis ik ook wel :D

Wat ook helpt om de galop en de controle te verbeteren is in de bak veel overgangen rijden van draf naar galop en later van stap naar galop. Dan gaan ze beter dragen en wordt het ook makkelijker terugrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:15

Bizzybijtje schreef:
Inderdaad echt heel consequent zijn en zorgen dat jij de controle hebt over het tempo. Die zeeuwse polders zijn natuurlijk ook wel heel aantrekkelijk om een sprint te trekken :D Zorgen dat je goed de hulpen kunt geven met je zit, als je gaat trekken zetten ze hun onderhals erop en heb je helemaal niks meer te zeggen.
Als mijn paard te hard gaat en ik krijg geen reactie als ik hem terugvraag, durf ik hem zelfs best even stil te zetten. En stil blijven staan tot ik beslis dat we verder gaan. In welk tempo? Dat beslis ik ook wel :D

Wat ook helpt om de galop en de controle te verbeteren is in de bak veel overgangen rijden van draf naar galop en later van stap naar galop. Dan gaan ze beter dragen en wordt het ook makkelijker terugrijden.

Klopt, als ie echt niet terug wilt in tempo is een keer de handrem erop helemaal niet verkeerd. Als je zelf maar de rust houd en niet gaat lopen schreeuwen of spanning veroorzaakt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:17

Galopsessies kort houden. Het gaat vooral op het aanspringen. Als je pony harder gaat (dat doen ze als ze uit elkaar vallen en vervolgens uit balans gaan), meteen terugnemen. Voel dat dat gebeurt en probeer dat moment voor te zijn.

Dan vanuit een rustige draf opnieuw aanspringen.
En inderdaad, op een volte heeft je pony het nog moeilijker. Wil je lang galopperen? Ga dan een buitenrit maken met iemand anders en ga op een recht breed pad galopperen. Daar worden ze sterker van, en dat is leuk voor je pony. Het is gemakkelijker en ze bouwt op die manier geen spanning op (o jee, ik moet galopperen, oh, wat moeilijk, het lukt niet....).

Verder sluit ik me aan bij wat Joolien zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:18

Joolien schreef:
Bizzybijtje schreef:

Klopt, als ie echt niet terug wilt in tempo is een keer de handrem erop helemaal niet verkeerd. Als je zelf maar de rust houd en niet gaat lopen schreeuwen of spanning veroorzaakt.

Daarom. De rem is wel heel handig als je op dieren van 600 kilo met een eigen willetje zit :D
Maar dan moet ie wel werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:19

Haha ja een rem is idd fijn, ik rijd er nu eentje van 1,76 mtr en als hij gaat dan gaat ie :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:21

Joolien schreef:
Haha ja een rem is idd fijn, ik rijd er nu eentje van 1,76 mtr en als hij gaat dan gaat ie :')

Zit er wel een groot hek omheen, eentje dat HEUL hoog is? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

Langcara schreef:
Joolien schreef:

Zit er wel een groot hek omheen, eentje dat HEUL hoog is? }>

Ik rijd in een binnenbak, boem is ho zeg maar :P

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:24

Gaat hard hier haha. Fijne en nuttige reacties, kan ik echt wat mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:25

En wees duidelijk Mercury, terug is terug. En op zit, oefen je zitophouding sowieso constant, in stap, draf en galop. In stap en draf is het sowieso makkelijker dus bevestig het daarin goed.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:32

Joolien schreef:
Ik rijd in een binnenbak, boem is ho zeg maar :P

Gelukkig, heb je toch nog een manier om hem te stoppen.
Zo eentje had ik ook. Die moest ik tegen het hek parkeren om die te stoppen. Was overigens maar een merrietje van 1.60m, maar toch sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:34

Met dit paard ben ik ook even bezig geweest om hem op een rustig tempo te houden. Nu ben ik zover dat ik hem rustig onder me kan houden en licht kan corrigeren op zit als het nodig is. Ik ben nu in de volgende fase van rechtrichten en wegrijden terugrijden. Alles op zit, omdat ik in de aanleerfase consequent ben gebleven.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:37

Ik rijd inderdaad veel op mijn zit, leer van mijn instructrice goed mijn bekken te kantelen. Werkt toppie!

Maar, dat hard gaan doet ze dus uiteindelijk omdat ze het moeilijk vindt he? En dan moet ik haar toch terugnemen en het opnieuw blijven proberen? Ze gaat ook niet altijd hard trouwens, het aanspringen gaat goed en dan na 5 seconden ben ik haar kwijt en gaat ze sneller. Ik las laatst, oh wacht! Dat schreef Langcara :) In een ander topic, was een super stuk dat je schreef! Je schreef toen iets over met 1 hand ophoudingen maken en dat vol blijven houden, ik ga het nog eens over lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:42

xMercury schreef:
Ik rijd inderdaad veel op mijn zit, leer van mijn instructrice goed mijn bekken te kantelen. Werkt toppie!

Maar, dat hard gaan doet ze dus uiteindelijk omdat ze het moeilijk vindt he? En dan moet ik haar toch terugnemen en het opnieuw blijven proberen? Ze gaat ook niet altijd hard trouwens, het aanspringen gaat goed en dan na 5 seconden ben ik haar kwijt en gaat ze sneller. Ik las laatst, oh wacht! Dat schreef Langcara :) In een ander topic, was een super stuk dat je schreef! Je schreef toen iets over met 1 hand ophoudingen maken en dat vol blijven houden, ik ga het nog eens over lezen :)

Ja dat heeft te maken met kracht en balans. In de galop moeten ze meer dragen op de achterhand en daar komt kracht bij kijken. Daardoor willen ze van het achterbeen af lopen. Dit moet je ook niet meteen constant willen, rustig blijven en nog een keer vragen is de enige oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:47

Dan is het zeker gewoon een verlies aan balans :j
Zoals gezegd zijn overgangen naar galop veel belangrijker dan lange stukken galoperen.
Daar train je namelijk bijna alleen de conditie mee. Om aan te galoperen daarentegen, moeten ze echt even flink wat kracht zetten. Ik zou gewoon terugnemen naar draf zogauw ze weer te hard gaat, en dan weer opnieuw aanspringen. Dan proberen om die goede stukjes uit te bouwen. Kan flink wat tijd overheen gaan maar zeker de moeite waard. Doorgaloperen als ze zo uit elkaar valt heeft toch geen nut, train je enkel verkeerde spieren mee. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:14

Bizzybijtje schreef:
Dan is het zeker gewoon een verlies aan balans :j
Zoals gezegd zijn overgangen naar galop veel belangrijker dan lange stukken galoperen.
Daar train je namelijk bijna alleen de conditie mee. Om aan te galoperen daarentegen, moeten ze echt even flink wat kracht zetten. Ik zou gewoon terugnemen naar draf zogauw ze weer te hard gaat, en dan weer opnieuw aanspringen. Dan proberen om die goede stukjes uit te bouwen. Kan flink wat tijd overheen gaan maar zeker de moeite waard. Doorgaloperen als ze zo uit elkaar valt heeft toch geen nut, train je enkel verkeerde spieren mee. :j

Wat het verraderlijke is als je dat doet is dat zodra je terug in tempo wilt het paard gelijk uit galop zal vallen omdat hij gewend is terug te gaan naar draf. Dus dat lijkt me geen handige oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:24

Dat is een kwestie van consequent het verschil maken tussen een rustiger tempo en een overgang terug.
Doorgaloperen als je paard uit elkaar valt werkt uiteindelijk alleen maar tegen je. Natuurlijk zou je kunnen proberen iets te verzamelen, maar dan moet het paard dat wel kunnen. En ik denk dat dat nog niet het geval is :) Vandaar.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:24

xMercury schreef:

Als je paard te hard gaat en steeds harder, dan zou je dat inderdaad goed kunnen toepassen. Maar probeer wel aan te voelen als ze uit elkaar valt. Want dan heeft doorgalloperen echt geen zin meer. Het voegt niets toe aan de training. Gewoon terugnemen naar de draf, en vanuit rustig draftempo opnieuw aanspringen.

Ik hoop voor je dat het werkt! Succes ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:57

Hangen en trekken moet je nooit doen, is ten eerste gewoon niet de goede manier, ten tweede geef je je paard zo juist meer kracht.
Neem haar op zit terug, oefen maar in de bak hoe je dat doet. Terugzitten, benen lang maken, gewicht achterin het zadel, ontspannen zitten en indien nodig rustig kneepjes geven met je hand.
Maar je zult zien dat zij al snel genoeg terug komt als je jezelf lang maakt en ontspant.

Als ze echt met je op hol gaat kun je haar het beste op de volte zetten of stoppen door één teugel aan te trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:07

Sowieso niet naar buiten als je het dier niet helemaal onder appel hebt.
Verder grondwerk meenemen. Dier moet leren ten allen tijde te luisteren. Monteer de One Rein Stop.
Snel gaan tijdens de galop kan twee redenen hebben. Balans en kracht of puur misbruiken.
Galop moet een voor een paard normale gang worden, net als stap en draf.
Een galopsessie kort houden kan averechts werken: te korte galopsessies maken de galop juist spannend. Paard komt niet in zijn ritme.
Een dier moet leren galopperen, daarom lange galopsessies inlassen.
Gaat hij te hard, moet je leren zien waarom hij te hard gaat. Is het zieken, dan kun je hem hard laten gaan tot het niet leuk meer is. En dan nog even doorgaan tot jij zegt dat het goed is. Dat moet je kunnen en durven doen.
Is het een balansprobleem, dan komt het uiteindelijk vanzelf goed.
Probleem is herkennen waar je het mee te maken hebt.

Kun je dat niet zelf, schakel een prof in.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:18

Hier nog een race monster in galop met een zwakke achterhand :D !
Hoewel ik keihard in galop een sprintje trekken wel gaaf vind hoort het natuurlijk niet. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik in verlichte zit ga en lekker ga :o

Persoonlijk zet ik haar alleen op de volte als ze écht te hard gaat.
De balans van je paard zit vrijwel tussen de oren, een paard met een zwakke achterhand is niet rechtgericht en dus uit balans zodra jij op zijn rug klimt. Een paard is van nature ook niet gemaakt om op te rijden, zonder ruiter kan een paard makkelijk verzamelen maar zodra er een ruiter op gaat zitten is hij dus helemaal uit balans. De balans zit dus tussen de oren :Y) en dus moet je van het hoofd, en vooral de teugels en het bit afblijven! Hoe hard hij ook gaat, niet gaan trekken en rukken maar probeer op je zit terug te rijden. Vaak als je toch gaat trekken om hem terug te nemen aan zijn hoofd, heb je grote kans dat hij nog harder gaat scheuren omdat hij uit balans raakt en dat is niet je doel.

Wat helpt om de achterhand sterker te maken is op de lange zijdens korte stukjes galop te pakken. Veel overgangen van galop naar draf. Voltes in galop rijden met een zwakke achterhand is moeilijk, ik zou dat voor nu nog even lekker laten.

Misschien kun je ook wat oefeningen doen in de draf, daarmee maak je de achterhand ook sterker en dat helpt je weer bij de galop. Veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden in draf. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 02:05

Waar haal je vandaan dat ze een zwakke achterhand heeft?
Je zegt zelf dat ze het in de bak wel kan en voor een paard met zwakke achterhand is juist galopperen in de bak moeilijk (laag tempo en veel wendingen).
Waarschijnlijk is ze gewoon enthousiast als je naar buiten gaat, ze vind het leuk. Daar moet je blij mee zijn en het niet de kop in drukken door flink aan de teugels te gaan hangen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:01

Hoi allemaal,

Nou, ik weet niet wat er opeens gebeurd is. Maar ik heb gisteren en vandaag gereden en ze is super braaf in de galop, gaat totaal niet hard en springt netjes aan. Zelfs op het lange stuk versnelde ze niet. Ik snap er niks van, ben ontzettend blij natuurlijk.

Op buitenrit is het dus een kwestie van hard willen gaan, niet van niet kunnen. Ik denk wel dat als ze moe wordt, het moeilijker voor haar wordt en dat ze dan harder gaat.

Ik denk dat ze een zwakke achterhand heeft, omdat hij sowieso niet gespierd is en ze nog niet echt draagt. Maar, eerlijk is eerlijk. Ik rijd ook te weinig echt serieus om haar erop te trainen.

Ik houd jullie tips in de gaten! Echt hartstikke bedankt iedereen!