NF Sparco weer rustig aan het werk [film]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmieh0103

NF Sparco weer rustig aan het werk [film]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:09

Hoi,

Na even te hebben getwijfeld of ik het filmpje wel hier neer zou zetten (het is nou niet echt ons beste stuk film), doe ik het toch maar! :D

Sparco en ik zijn nu al ongeveer 1,5 jaar een combinatie. We trainen voornamelijk aan de basis. Waar we vandaag tegenaan liepen was dat hij op de linkerhand zijn achterhand naar binnen wilde gooien, en op beide handen een klein beetje over de buitenschouder weg liep. Daar gaan we deze week dus aan werken :) ik zou hier ook graag tips voor hebben!

Verder reed ik vandaag een beetje slordig; niet op tempo letten en telkens op verkeerde been lichtrijden. Ik was me namelijk meer aan het focussen om mn benen lang te houden, omdat ik daar vaak de mist mee in ga als ik hem vooruit wil rijden.. dan trek ik al snel mijn hakken op := Voor mijn doen heb ik mn benen hier al erg netjes! ;p
Vandaag heb ik gekeken of hij écht vanuit zichzelf wilde zakken, dus ik heb geen kneepjes gegeven om hem na te laten geven.

Hier het filmpje:
(ik heb trouwens per ongeluk ergens op gedrukt bij windowsmoviemaker, en nu zitten erg veel korte stukjes film in helaas.., maar ik hoop dat het toch een beetje een duidelijk beeld geeft)
http://www.youtube.com/watch?v=RRchjjMo ... e=youtu.be

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groetjes Kim

noahlady

Re: NF Sparco weer rustig aan het werk [film]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:04

achterwaart en zijgangen zien er zo van een afstandje netjes uit.
Hij mag wel wat actiever worden in de draf en galop.
En hij heeft af en toe de verkeerde stelling

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:08

Sparcoooo : D

Galop mag hij inderdaad iets actiever, maar het ziet er verder erg netjes uit!

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:19

Achterwaarts en zijgangen gingen ook erg fijn ja!
Waar zie je verkeerde stelling?

ja klopt, moet echt actiever! Ga dr aan werken :)
en thankss!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:39

MusicELINE schreef:
Galop mag hij inderdaad iets actiever,....!

Iets actiever ? Tjonge, dat is een understatement.......
Beste Kim,
Ik wil niet katten, hopelijk vat je het ook niet zo op, want is het opbouwend bedoeld, maar jouw paardje heeft het echt wel heel makkelijk.... Die zal niet veel tegengas geven, want hij sloft echt door de bak. Hij mag vele malen actiever aan je been, niet alleen in de galop maar ook in draf. Veel schakelen, veel overgangen rijden, zodat hij als een speer vooruit gaat.
Verder zou ik je handen wat meer gedragen willen zien en kijk wat rechter voor je uit, je hebt je hoofd naar beneden geknikt. Tenslotte kun je ook de teugels wel een stuk korter aannemen, hij heeft nu wel een hele lange nek; zo hoeft je paard helemaal geen spieren te gebruiken.
Het is natuurlijk maar een klein stukje film, maar dat is wat mij opvalt.

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:56

PinkyPie schreef:
MusicELINE schreef:
Galop mag hij inderdaad iets actiever,....!

Iets actiever ? Tjonge, dat is een understatement.......
Beste Kim,
Ik wil niet katten, hopelijk vat je het ook niet zo op, want is het opbouwend bedoeld, maar jouw paardje heeft het echt wel heel makkelijk.... Die zal niet veel tegengas geven, want hij sloft echt door de bak. Hij mag vele malen actiever aan je been, niet alleen in de galop maar ook in draf. Veel schakelen, veel overgangen rijden, zodat hij als een speer vooruit gaat.
Verder zou ik je handen wat meer gedragen willen zien en kijk wat rechter voor je uit, je hebt je hoofd naar beneden geknikt. Tenslotte kun je ook de teugels wel een stuk korter aannemen, hij heeft nu wel een hele lange nek; zo hoeft je paard helemaal geen spieren te gebruiken.
Het is natuurlijk maar een klein stukje film, maar dat is wat mij opvalt.

ik weet dat hij door de bak sloft in galop, maar het is erg moeilijk om hem actief te laten galoperen met meer sprong. Hij was gister nógal stijf van zondag, vandaag ging het al vele malen beter! Ik weet dat dit altijd een puntje zal blijven om aan te werken.
Vandaag liep hij ook al stukken actiever en gewoon netjes nagevelijk, maar hee, oudjes van 22 hoeven toch niet altijd hard te werken..
ik weet dat je deze tips goed bedoeld, maar dat van dat understatement vind ik nou niet erg leuk om te horen. we zijn er hard mee bezig hoor!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:33

Ik vind het er in ieder geval heel ontspannen uitzien en je hebt een zachte hand en een mooie stille zit. Je bent wel erg vriendelijk voor je paardje en dat is ook mooi om te zien.

Ook ik wil je wel meegeven dat je moet letten op de impuls! tijdens het hele filmpje had ik zo'n gevoel van 'kom op, rijden!!'.
Misschien een tip om wat meer te schakelen, bv paar wat middengalop en dan weer opvangen of wat middendraf natuurlijk. Als je het echt heel moeilijk vind om je paard zijn benen op te laten tillen kan je ook gebruik maken van balkjes. (drafbalkjes maar je kan ook galopbalkjes maken). Waarom vind je het moeilijk om met wat meer impuls te rijden?

Soms heb ik ook het idee dat je iets meer stelling mag vragen op de voltes, maar ik kan het niet heel goed zien op het filmpje.

Is je paardje al 22? Wat fijn dat je dan nog zo lekker van hem kan genieten!! ik zal lekker met hem blijven gymnastieken (natuurlijk in hoeverre het nog mogelijk is voor je paardje) succes :)

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:02

jameyskatje schreef:
Ik vind het er in ieder geval heel ontspannen uitzien en je hebt een zachte hand en een mooie stille zit. Je bent wel erg vriendelijk voor je paardje en dat is ook mooi om te zien.

Ook ik wil je wel meegeven dat je moet letten op de impuls! tijdens het hele filmpje had ik zo'n gevoel van 'kom op, rijden!!'.
Misschien een tip om wat meer te schakelen, bv paar wat middengalop en dan weer opvangen of wat middendraf natuurlijk. Als je het echt heel moeilijk vind om je paard zijn benen op te laten tillen kan je ook gebruik maken van balkjes. (drafbalkjes maar je kan ook galopbalkjes maken). Waarom vind je het moeilijk om met wat meer impuls te rijden?

Soms heb ik ook het idee dat je iets meer stelling mag vragen op de voltes, maar ik kan het niet heel goed zien op het filmpje.

Is je paardje al 22? Wat fijn dat je dan nog zo lekker van hem kan genieten!! ik zal lekker met hem blijven gymnastieken (natuurlijk in hoeverre het nog mogelijk is voor je paardje) succes :)

dankjewel :)!

Tis lastig omdat hij zo ongelofelijk slim is. Op het filmpje lijkt het misschien een hele brave pony, maar meneer is gewoon zo ongelofelijk slim. Als ik hem een tik geef zodat ie zijn achterbeen beter gaat gebruiken krijg ik er een sessie bokken voor terug (in galop dan) of hij gaat een pas naar voren en valt daarna meteen weer terug en nu het gras gaat groeien heeft ie een ander trucje; hij gaat als een malle aan de ren incl enorme bokken :+. Dan heeft ie dus allemaal dingen bedacht, wat ik dan eerst weer moet corrigeren. Balkjes zijn wel een goed idee inderdaad, daar zal ik zaterdag eens mee aan de slag gaan! :)
Ik zal volgende week eens kijken of iemand foto's/filmpje kan maken als ik hem actief aan het rijden ben, want dat geeft al een heel ander beeld dan dit :D

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:53

PinkyPie schreef:
Vandaag liep hij ook al stukken actiever en gewoon netjes nagevelijk, maar hee, oudjes van 22 hoeven toch niet altijd hard te werken..
ik weet dat je deze tips goed bedoeld, maar dat van dat understatement vind ik nou niet erg leuk om te horen. we zijn er hard mee bezig hoor!

Okee, hij is 22, dat wist ik natuurlijk niet. Maar dan nog mag hij idd meer impuls laten zien, oudere heren kunnen ook prima een beetje sporten :D
Mijn merrie reageerde in het begin ook helemaal hysterisch op de zweep, maar ik vond dat ik haar gewoon met zweep moet kunnen rijden. Ze moet leren dat het geen slagwapen is. De tip die ik kreeg is eerst met een klein springzweepje rijden, dat zwiept ook niet zo. Dat heb ik een poosje gedaan en vervolgens uitgebouwd naar een gewone dressuur zweep. Nu vertrouwt ze me daarin en is er geen enkel probleem om met een zweep te rijden. Dat is ook een kwestie van opvoeding, ook al is ie 22.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:19

ziet er ontspannen uit! als je hem van achter actiever naar voren rijd, word hij van voren ook wat ronder.
sommige stukken valt hij zo uit elkaar.

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:37

Ik vind hem heerlijk ontspannen er uit zien. Het mag inderdaad wel wat actiever maar het is natuurlijk ook een wat ouder paard. Ik weet ook niet of hij wel veel actiever nog kan lopen, maar hier sloft ie wel een beetje en ik denk dat hij nog wel gewoon kan lopen. Voor de rest vind ik het fijn om naar te kijken!

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:02

haha jaa hij kan wel veel actiever hoor, maar ik was hier zelf niet zo actief aan het rijden ... :+ :P
in mijn andere topic had ik er zelf wel zin in, en was hij ook al een stuk actiever :)