Na ruim een jaar niet gereden te hebben i.v.m. zwangerschap en bevalling, heb ik de stoute schoenen weer aangetrokken en ben in op mijn pittige pinto x arabier gestapt. Zij is al die tijd ook niet bereden geweest. Mijn merrie deed het fantastisch, zonder protest e.d. Alleen heb ik zelf het idee dat mijn houding in het zadel totaal anders is en ook ben ik veel angstiger geworden.
Heeft iemand ervaring hiermee??
nientje78
Geplaatst: 13-03-12 14:48
Angstiger....ik denk eerder voorzichtiger gezien je nu een kleine hebt. Maar ik herken het wel hoor,heb hetzelfde. Ik ben ook pas weer begonnen met rijden na zwangerschap en bevalling,maar mag nog niet teveel ivm bi. Daarintegen heb ik wel een ubermakkelijke fjord
Ik ben ook veel voorzichtiger sinds ik moeder ben. Mijn lichaamshouding voor en na de bevalling was niet beter of slechter. Ik heb ongeveer tot 20 weken zwangerschap doorgereden, en ben een week of 6 na de bevalling weer begonnen. Was er dus ook wel korter uit als jij was.
Gezien je gevoel zou ik een paar lessen gaan nemen om je zelfvertrouwen in het zadel weer terug te vinden
Vreemd missschien dat ik als man antwoord, maar ik heb de ervaringen als vriend en trainer van tamelijk wat vrouwen die na de geboorte van hun eerste kind (het eerste kind lijkt de grootste hindernis) weer begonnen met rijden. Bij allen merkte een grotere voorzichtigheid. Ik ben zelf geen held en heb het stoere heldendom altijd als iets doms gezien. Maar bij sommige begon dat al voordat ze überhaupt wisten dat ze zwanger waren. Bij mij is dat als een heel natuurlijke en gezonde reaktie overgekomen; horend bij de taak van moeder. Een fysiotherapeute die mij bij de 'herintreders' hielp heeft mij verteld dat het hormoon dat de bevalling enigzins (?) makkelijker maakt, ook de oorzaak is van de instabiliteit die de herbeginnende ruiter ondervindt. Enkele zitlessen waren vaak voldoende. Maar een van mijn leerlingen hielp zich door twee weken alleen te werken in stap. In die tijd had ze haar paard weer geheel aan haar hulpen gesteld en toen ze aan het zwaardere werk begon was het alsof ze nooit weg was geweest. Ik hoop dat u hier een beetje steun uit put
a3ana
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-12 17:27
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik kan hier zeker wat mee. En gelukkig is mijn merrie onder het zadel braaf genoeg om het rustig aan weer op te bouwen.