Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pentax schreef:Je hebt je beugels dan of te lang, of je houd je voet niet goed. Je moet je hakken goed uitdrukken.
capopjekop schreef:Als je je houding wilt verbeteren is zitles erg fijn. Wat bij mij ook helpt is een paar keer zonder beugels/zadel rijden, maar dan moet je wel voldoende goed al zitten om je paard niet al te veel te hinderen.
Zo te horen zijn de paarden niet goed aan het been, rijdt je toevallig op een manege? Wat ik zelf veel doe is overgangen, overgangen en nog eens overgangen rijden. Geef ik been dan wil ik ook reactie. Krijg ik die niet dan been en een tikje. Je hoeft niet hard te meppen, maar wel zo dat je iig reactie krijgt. Dan ontspan je gewoon en ga je actief door met rijden. Mijn paarden worden goed wakker van al die overgangen en ze reageren dan ook steeds beter op je beenhulpen. Verder consequent zijn.
Persoonlijk vind ik het wel vervelend lezen dat je alle ij's vervangt door een y.
Yamcha schreef:Wen het maar weer af.
En wen je dan gelijk aan om in plaats van me voeten, mijn voeten, of m'n voeten te schrijven.
bethje31 schreef:Soms lijkt het bokt-forum een grammatica forum..
Had zelfde probleem. Kwam bij mij omdat ik mijn benen optrok met aandrijven. Heb nu een dressuurzadel met diepe zit en dikke wrongen. Beugels meteen twee gaten langer en mijn benen blijven veel rustiger liggen en ik raak ook mijn beugels niet meer kwijt. Mijn benen zijn niet mijn sterkste punt dus voor mij is het een goede oplossing dat ik in de juiste houding wordt gedwongen.
bethje31 schreef:Ja een paar goede zitlessen kunnen nooit kwaad. Wij moeten soms in de les een half de beugels uitdoen...heel erg leerzaam! En dan alles op de zit doen, aansporen, afremmen etc. Dan gaan je voeten vanzelf goed liggen en kun je ook niet je beugels kwijtraken. Je merkt pas dat het goed is om met wat langere beugels te rijden als je zonder beugels hebt gereden. Voor mij waren kortere beugels geen oplossing, zeker niet bij een paard dat je flink moet aansporen.
Citaat:Ik heb inderdaad de neiging om met kortere beugels te rijden omdat ik dan beterr me beugels in kan houden.. met de bosritten doe ik dit zowiezo en met springen maar met de dressuur wil ik ze zelf altijd 2 gaatjes langer als wat ik ze heb. Maar dan heb ik constant problemen ermee! ook doorzitten lukt dan totaal niet, en dan wete ik dat ik met me handen ligt moet meebewegen en me bekken moet kantelen en met het ritme meegaan van het paard. maar als ik me beugels niet fijn aan me voeten heb kan ik dit totaal niet... ze worden zeg maar letterlijk van me voet af geschud! ook het aansporen is lastig!
wel is mijn zit verder goed, de paarden reageren goed op mijn zit, wanneer ik ga doorzitten om te gaan stappen verminderen ze gelijk in ritme.
En naar de galop verruimen ze hun draftempo al een stuk. Ook zit ik recht en in evenwicht op het zadel. het is nog best ingewikkeld alles tegelijk en goed te doen! haha
s6801881 schreef:Ik ben het met Yamcha eens, ik denk dat je met deze tips uiteindelijk het probleem niet kan oplossen, maar dat je een instructrice moeten zoeken die je kan helpen op het moment dat het mis gaat. Het kan zijn dat je je benen meer moet ontspannen, het kan ook zijn dat je te ver naar voren gaat zitten, het kan zelfs zo zijn dat je zadel niet past bij je lichaam. Daar komt bij dat een instructrice precies kan zien wat er gebeurd, in beweging wel te verstaan. En dat is vrij lastig op bokt. Overigens ik ben het ook met Yamcha eens dat je je Nederlands ook wel wat mag aanpakken. Op bokt gebruiken we namelijk gewoon ABN, een spelfoutje hier en daar oké, je verhaal moet wel leesbaar zijn, anders krijg je niet de reacties die je wilt hebben

Anvisa schreef:Citaat:Ik heb inderdaad de neiging om met kortere beugels te rijden omdat ik dan beterr me beugels in kan houden.. met de bosritten doe ik dit zowiezo en met springen maar met de dressuur wil ik ze zelf altijd 2 gaatjes langer als wat ik ze heb. Maar dan heb ik constant problemen ermee! ook doorzitten lukt dan totaal niet, en dan wete ik dat ik met me handen ligt moet meebewegen en me bekken moet kantelen en met het ritme meegaan van het paard. maar als ik me beugels niet fijn aan me voeten heb kan ik dit totaal niet... ze worden zeg maar letterlijk van me voet af geschud! ook het aansporen is lastig!
wel is mijn zit verder goed, de paarden reageren goed op mijn zit, wanneer ik ga doorzitten om te gaan stappen verminderen ze gelijk in ritme.
En naar de galop verruimen ze hun draftempo al een stuk. Ook zit ik recht en in evenwicht op het zadel. het is nog best ingewikkeld alles tegelijk en goed te doen! haha
Volgens mij is dit niet zo'n goed teken, als jij gewoon gaat doorzitten moeten de paarden doorlopen, alleen als jij écht aangeeft dat ze terug moeten in tempo dmv een ophouding gaan ze terug in tempo. Let er eens op als je gaat doorzitten dat je niet onbewust aan de teugels gaat hangen, dit doen erg veel mensen.
Yamcha schreef:Je verhaal is nu veel leesbaarder.
Mocht je alsnog Nederlandse les willen hebben dan kan dat, uiteraard
Je blijft jezelf verbeteren, en dat is maar goed ook, maar goed zitten is wel een must, idd, anders zit je het paard én jezelf in de weg.........
kaylangel schreef:Yamcha schreef:Je verhaal is nu veel leesbaarder.
Mocht je alsnog Nederlandse les willen hebben dan kan dat, uiteraard
Je blijft jezelf verbeteren, en dat is maar goed ook, maar goed zitten is wel een must, idd, anders zit je het paard én jezelf in de weg.........
dan zoeken we even ene topic met nederlandse les.. dan kun je me nederlands leren ok?![]()
ja doe ik ook constant, maar het slechte dan is dat ik me minder kan concentreren op me paard. En das ook heel belangrijk! want wil weten hoe die op alles reageert!
Zit je wel goed op je zitbeenknobbels?