Vrienden van mij en mijn vriend, hebben een dochtertje van 15, welke een 21 jaar oude pony heeft. Een kruising Welsh x nogiets.
Een erg lief, maar ontzettend slim beestje. Dat dan ook precies doorheeft, hoe hij bij het meisje onder het werk uit kan komen.
Het beestje is altijd erg druk onder het zadel. Heeft altijd wat energie teveel. En het meisje weet daar niet altijd goed mee om te gaan.
Dat is de reden dat ik haar les ben gaan geven. (Voorheen, als pony druk werd, ging ze eraf, dan durfde ze niet meer).
Inmiddels ging dit allemaal prima. Op het moment dat de pony drukker werd heeft ze geleerd hem aan het werk te zetten. In draf, stap, tempowisselingen rijden. En vele figuren.
De pony werd uiteindelijk steeds braver bij haar. En ging haar steeds minder uitproberen.
Zo gingen we uiteindelijk ook op buitenritjes. Wat eigenlijk prima ging! Pony werd af en toe wat druk, maar ze hield hem prima bij zich!
Tot gisteren...
Gisteren ben ik met haar weer op pad geweest. Ik op de fiets naast haar mee. De heenweg ging super. We hadden meneer vooraf even gelongeerd, en zijn grootste energie was hij daardoor al kwijt. Hij gedroeg zich werkelijk als een echte heer!
Eenmaal in het bos, lekker stukjes wezen draven. Helemaal niks aan de hand.
Eenmaal een flinke rit gemaakt, (En even op het zandduin gewerkt te hebben). Gingen we weer richting huis. En we moesten heel even wachten. (Kwam een drukke groep mensen voorbij, en wil me daar niet graag in mengen).
En helemaal vanuit het niks (Ik had het beestje aan de hand vast, de fiets even weggezet), springt hij omhoog op zijn achterbenen (Zonder zichtbare aanleiding). En ipv gewoon steigeren, was het een steiger waarbij hij meteen doorklapte!!
Hij is zo bovenop dat meiske terecht gekomen!
Vervolgens staat hij op, kijkt een keer rustig om zich heen. Ik probeer hem rustig te pakken. Draait hij zijn kont naar mij weg, en gaat er in volle galop vandoor!
We hebben hem uiteindelijk wel kunnen vangen gelukkig. En met het meisje was gelukkig alles oke! Wel heel erg geschrokken, maar gelukkig niks aan de hand!
Maar ik ben zo van dit dier geschrokken..
Zo staat hij rustig met oortjes opzij te knabbelen op zen bitje. En zo vliegt hij omhoog

Wat moet ik hiervan denken?