Op zoek naar de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Op zoek naar de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:02

Hallo,

Op dit moment gaat het rijden erg goed. Na van de winter alleen maar rechtuit op de weg te hebben gereden is het hoogst tijd om weer op het weiland aan de gang te gaan. Aangezien Spuni geen bespiering meer op z'n rug had ben ik eventjes een tijdje gestopt met rijden en ben ik aan de slag gegaan met de methode van Linda Tellington-Jones. Omdat het in de hand erg goed ging ben ik er maar weer opgestapt (nadat ik heb losgewerkt aan de hand). Maar nu ben ik op een punt gekomen waar ik even niet meer verder kom. Het gaat steeds beter, z'n houding wordt steeds ontspannender en hij wordt een stuk soepeler. Alleen nu is het probleem dat op het gegeven moment in draf (in tölt minder) opeens met z'n hoofd heel ver naar beneden duikt en dan weer met z'n hoofd ophoog komt. Ik neem aan dat hij zoekt naar mijn hand maar ik weet niet hoe ik hier op moet reageren. Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is teugels korter pakken en aandrijven maar dat helpt niet. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Maartje_M

Re: Op zoek naar de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:05

Ik lees even mee, mijn paard doet op dit moment hetzelfde. Ik ga er ook van uit dat hij op zoek is naar de hand. Ik probeer zelf mijn handen zo stil mogelijk te houden met continu contact met de mond. En heel veel been eraan. Mijn paard heeft het vooral in het begin met rijden en is na een half uurtje al een stuk rustiger met zijn hoofd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:32

Les nemen zodat die gene met jou mee kan kijken??

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:52

Ik heb al verschillende lesgevers geprobeerd maar nog niet iemand gevonden die goed bij ons past.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:50

Verder zoeken en zelf leren door veel te lezen waarom een paard dit doet, het paard loopt waarschijnlijk erg op de voorhand, du sga aan de gang met het rechtrichten en maak zijn achterbeen zo sterk dat hij jou kan dragen, pak de teugel niet op maar los het op in het achterbeen, kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staat veel info en miss een intructrice

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:01

Het kan ook zijn dat je paardje uit balans raakt en door naar beneden te duiken zijn balans opzoekt.
Als dit zo is, dan moet ook aan je eigen balans gaan werken. Zo kan je paardje ook weer in balans rijden en meer ontspannen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:04

Tracht uw paard de teugels uit uw handen te trekken? Als dat zo is, kan het helpen dat u met één teugel los meegaat, terwijt u de andere laat staan. En dat kunt u afwisselen tussen links en rechts. Uw paard, zo begrijp ik dat, is ermee begonnen en verstoort daarmee het rijden. Op het moment dat u er een onverwacht antwoord op hebt, kan het zijn dat u het probleem onder controle krijgt.
Als u het toepast, hoor ik graag het resultaat.
Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:47

Kadankovitch schreef:
Tracht uw paard de teugels uit uw handen te trekken? Als dat zo is, kan het helpen dat u met één teugel los meegaat, terwijt u de andere laat staan. En dat kunt u afwisselen tussen links en rechts.
Succes

Zagen bedoel je ??
Vergeet niet dat veel mensen dit echt letterlijk nemen en echt van links naar rechts gaan zitten trekken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:18

Nee alleen al uit wat ik schrijf, is makkelijk genoeg af te leiden dat het niet om zagen gaat. Is dit de zielige wraak omdat ik in een ander topic duidelijk heb gemaakt het met u op alle punten oneens te zijn. Vooral op de beschuldigende en verwijtende toon waarop u de TS aldaar aansprak? En nu mij iets in de schoenen tracht te schuiven wat ik niet bedoeld kan hebben.
Ik heb het woord trekken niet gebruikt, u brengt ze eerder op een fout idee.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:24

Ik ben al bezig met rechtrichten en ben opzoek naar goede instructie. Ik heb al heel veel dingen gelezen maar echt antwoord op mijn vraag heb ik nooit gevonden.

Ik wil wel melden dat mijn paard niet de teugels uit m'n handen trekt. Hij doet z'n hoofd zo naar beneden dat hij niet de teugels uit je handen trekt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:02

Goed, dat was mij niet duidelijk geworden uit uw beginpost.
Dan lijkt me, zover ik het kan overzien, nog een mogelijkheid open. U geeft, wat men wel noemt, een lossend arrêt. Op het moment dat u voelt dat uw paard weer naar beneden slaat beweegt u uw handen snel schuin naarvoren en naarboven. Naarvoren om het dier snel vrij te geven en niet eng te maken in de nek, naarboven om natuurlijk de neerwaartse beweging tegen te werken (dat mag ook wel een klein stootje zijn, waarmee u zegt: "Nee, jij gaat nu niet naar beneden." Door uw paard een tijdje in een positie te plaatsen wordt haar duidelijk dat het op en neer gaan niet de bedoeling is. Bij dit alles onderhoudt u een gelijkmatige drijvende inwerking, niet overdreven snel, want het paard moet de rust en de tijd krijgen om de inwerking te begrijpen.
Zodra u voelt dat de houding wat stabiler is, kunt u eens proberen de hals iets te laten zakken. Begint het ongewenste gedrag weer opnieuw, gaat u terug naar de oude houding. Vermits goed uitgevoerd hebt u binnen een paar weken een goed resultaat. Maar U kent de gevaren van een schriftelijke cursus.
Maar een ding is zeker dit is een makkelijk op te lossen probleem.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:36

Oke, bedankt! Ik zal kijken of ik wat met de informatie kan.
Meerdere tips zijn natuurlijk altijd nog welkom!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:43

Kadankovitch schreef:
Nee alleen al uit wat ik schrijf, is makkelijk genoeg af te leiden dat het niet om zagen gaat. Is dit de zielige wraak omdat ik in een ander topic duidelijk heb gemaakt het met u op alle punten oneens te zijn. Vooral op de beschuldigende en verwijtende toon waarop u de TS aldaar aansprak? En nu mij iets in de schoenen tracht te schuiven wat ik niet bedoeld kan hebben.
Ik heb het woord trekken niet gebruikt, u brengt ze eerder op een fout idee.

Je zit wel snel op de kast he, heb je je dag niet,
Wat ik zeg is dat er best veel mensen en denk dan aan kinderen of beginnende ruiters het echt zo opvatten dat je van links naar recht moet trekken, dus snap niet waarom je dat wraak vind ????
En als je links en rechts blijft vragen is dat toch een vorm van zagen zegt men hier in Nederland

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:05

Ik. heb niets geschreven over links en rechts vragen, ik werkelijk niet waar U het over hebt. Ik heb geschreven:"...dat u met één teugel los meegaat, terwijt u de andere laat staan. En dat kunt u afwisselen tussen links en rechts. " Ik heb nergens het woord "trekken" Dat woord komt alleen in uw tekst voor.
Ik gebruik evenmin het woord "vragen", ook dat is uw woord.
Dit spijkers zoeken op laag water. Maar goed, het is een geruststelling dat u niets zinnigers tegen mijn tip weet in te brengen. Bovendien is dat alweer een gepasseerd station, want terwijl u verbeten aan het zoeken was naar een argument om uw gelijk te halen, heeft de TS mij erop gewezen dat mij gestelde voorwaarde niet van toepassing was. Zij schreef:"Ik wil wel melden dat mijn paard niet de teugels uit m'n handen trekt. Hij doet z'n hoofd zo naar beneden dat hij niet de teugels uit je handen trekt." Daarop was mijn tip gebaseerd. Ik schrijf immers: "Tracht uw paard de teugels uit uw handen te trekken? Als dat zo is, etc." Ik stel dus een voorwaarde. Aangezien het paard niet trekt is mijn tip niet van toepassing. Dat u erover blijft doorzagen, spreekt boekdelen.
Het lijkt mij het beste dat u nu gaat zoeken naar bezwaren tegen mijn tweede tip, indien u hulp nodig hebt, ben ik gaarne bereid u via pb enkele tips te geven ;)