Lindey rijden. Graag tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Lindey rijden. Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:18

Vandaag voor de 2e keer dit seizoen het ´dressuren´ weer een beetje opgepakt.
Lin en ik hebben een paar maandjes een winterstop moeten houden omdat we alleen beschikking hebben over een buitenbak.
Het was dus echt het prilste begin. Omdat er vorig jaar ook heel weinig mee gedaan is met rijden ivm het veulen.
Paspoortje:
- Lindey
- Merrie
- Haflinger
- 4,5 jaar. Toen ze bij mij kwam kende ze alleen stap onder het zadel, draf niet, en galop ook niet.
Graag geen reacties op zonder cap rijden, eigen risico.

Video is niet versneld

Eigen opmerkingen: Ontspannender zitten, handen nog stiller houden, gelijkmatiger draven & galloperen.
Van het instappen + uitstappen geen filmpjes.

Tips zijn altijd welkom! :D

claaaudiaa

Re: Lindey rijden. Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:22

wat mij heel erg opvalt is dat je inderdaad wat stijfjes zit, dat geef je zelf al aan, maar dat ook je voet best ver in de beugel zit. En handen stil houden is misschien wel een van de moeilijkste dingen aan het paardrijden haha! Soms zie ik ook wat boogjes in de teugel hangen, vooral in galop. kun je misschien ook op letten. Verder vind ik dat het paardje er lekker bij loopt en jullie passen leuk bij elkaar :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:23

Ik zou zeggen je voeten wat minder ver in de beugels, en lekker wat voltes en figuurtjes rijden :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:24

Leuk diertje zeg :j Doet het netjes voor zo'n jong paard!

Je komt met lichtrijden te ver achterin het zadel terecht. Je kan kijken of dit op te lossen is door je beugels langer te doen, maar ik heb het idee dat dit zadel niet goed bij jouw lichaam past.
Let er ook goed op dat je wanneer je gaat doorzitten je handen netjes stil blijft houden. Die stuiteren nu vrolijk mee :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:26

Ik heb nu het hele filmpje zitten kijken en ik vraag me nog steeds af wat er met haar achterbenen gebeurt, is er iets met haar achterhand aan de hand? En is er een reden dat ze zo enorm over haar tempo heen loopt?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:26

NiKip schreef:
Leuk diertje zeg :j Doet het netjes voor zo'n jong paard!

Je komt met lichtrijden te ver achterin het zadel terecht. Je kan kijken of dit op te lossen is door je beugels langer te doen, maar ik heb het idee dat dit zadel niet goed bij jouw lichaam past.
Let er ook goed op dat je wanneer je gaat doorzitten je handen netjes stil blijft houden. Die stuiteren nu vrolijk mee :D

Het is een 17 inch zadel, ik pas er ook net in, hij zou eigenlijk een half inchje groter moeten zijn. Maar ik moet haar helemaal zelf betalen en heb geen geld voor een beter zadel..

Dankjewel voor je tips!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:28

Probeer dan inderdaad gewoon met je beugels wat langer. Dat zal ook al wel schelen!

Veel plezier nog met je paardje ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:29

Caira schreef:
Ik heb nu het hele filmpje zitten kijken en ik vraag me nog steeds af wat er met haar achterbenen gebeurt, is er iets met haar achterhand aan de hand? En is er een reden dat ze zo enorm over haar tempo heen loopt?

Met haar achterhand is zover ik weet niets gebeurt.
Misschien bedoel je dat ze soort draait vanuit haar kont. Dat is misschien omdat ze heel mager was toen ik haar kocht en op dat stukje bij haar kont weinig spek en bespiering zit..

Voor zover ik weet niet, Zo loopt ze niet altijd ;) Het is een beetje een wisselvallig type :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:30

Ik vind het er eigenlijk niet zo fijn uitzien... Ze loopt erg boven haar tempo, en ik zie niet dat jij daar wat aan probeert te doen. Waarom rijd je alleen maar over de hoefslag? Ga lekker voltes draaien en veel overgangen van en naar stap maken. Pak ook je teugels iets korter, ze komen nu soms in een boogje te hangen. Idd, volgens mij ligt het zadel niet goed, waardoor jij achterop het zadel klapt. Verder zou ik een keer zitles nemen, want het doorzitten ziet er niet lekker uit, je klapt behoorlijk op haar (jonge) ruggetje. Zeker voor zo'n jong paard is dat niet goed (voor geen enkel paard trouwens).

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:33

Hej ik vind het er al best aardig uitzien hoor! Ik vind dat je je handen al best goed stil houd alleen in de wendingen wat meer op je buitenteugel stelling vragen en dan je binnenbeen erbij. Het tempo mag inderdaad iets lager, en dat doorzitten zou ik iets verkorten, als je een overgang wil maken eerst langzamer licht gaan rijden en op je stem wat terug nemen en dan een paar passen doorzitten en een overgang maken. Nu zit je een beetje op haar rug te stuiteren en dan bouw je wat spanning op in haar lijf. Succes!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:38

demo_love schreef:
Ik vind het er eigenlijk niet zo fijn uitzien... Ze loopt erg boven haar tempo, en ik zie niet dat jij daar wat aan probeert te doen. Waarom rijd je alleen maar over de hoefslag? Ga lekker voltes draaien en veel overgangen van en naar stap maken. Pak ook je teugels iets korter, ze komen nu soms in een boogje te hangen. Idd, volgens mij ligt het zadel niet goed, waardoor jij achterop het zadel klapt. Verder zou ik een keer zitles nemen, want het doorzitten ziet er niet lekker uit, je klapt behoorlijk op haar (jonge) ruggetje. Zeker voor zo'n jong paard is dat niet goed (voor geen enkel paard trouwens).

Ze loopt inderdaad boven haar tempo. Maar het lijkt misschien alsof ze écht heel hard loopt maar ik heb ook maar een kleine bak dus ben ook sneller de bak rond :+
Ik probeer er ook niets aan te doen inderdaad. Dat doe ik normaal wel, eigenlijk geen idee waarom nu niet :o

Het was de 2e keer dit seizoen dat ik haar weer rijd. het filmpje duurt ook maar zn 3 minuten, de volte's , hand veranderingen, s'bogen enz. staan daar helaas niet op.
Vorig seizoen ben ik heel erg bezig geweest met voltes en figuren, omdat ze het lastig vind om te 'draaien'.
Ben zeker van plan om dit weer op te gaan pakken omdat ik weet dat ze het nodig heeft.
Overgangen heb ik met het 'doorrijden' veel gemaakt. omdat er toen eigenlijk geen rem op zat.

Ik kan les, wat voor les dan ook, niet betalen. Haar onderhoud gaat voor. Het zadel ligt wel goed. Dat zeker, alleen de inch is net wat te klein.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:39

saartjuh88 schreef:
Hej ik vind het er al best aardig uitzien hoor! Ik vind dat je je handen al best goed stil houd alleen in de wendingen wat meer op je buitenteugel stelling vragen en dan je binnenbeen erbij. Het tempo mag inderdaad iets lager, en dat doorzitten zou ik iets verkorten, als je een overgang wil maken eerst langzamer licht gaan rijden en op je stem wat terug nemen en dan een paar passen doorzitten en een overgang maken. Nu zit je een beetje op haar rug te stuiteren en dan bouw je wat spanning op in haar lijf. Succes!

Het was ook niet echt bedoeld als overgang, maar gewoon eventjes doorzitten. Had het al zo lang niet meer gedaan :')
Lindey hobbelt van haar eigen heel erg. Daarom stuiter ik zo; geen excuus natuurlijk.
Dankjewel voor je tips!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:27

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Op RT-HAW dien je open te staan voor de commentaar die je krijgt, het is dus niet de bedoeling om aan te geven ergens geen commentaar op te willen.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.