NF maris: eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakjeg2

NF maris: eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:12

:wave:

Dit is het debuut van mij en maris op bokt :) Ik rijd maris nu ongeveer anderhalf jaar, met wat pauzes tussendoor ivm de winter. We hebben al een tijdje niet meer serieus gereden, ik ben de laatste paar weken pas weer echt met hem aan de gang gegaan onder het zadel. Inmiddels hebben we ook al een tijdje geen les meer gehad, dus er beginnen wel weer fouten in te sluipen.

Maris is een new forest van ongeveer 17 jaar. Hij is scheef, overbouwd en behoorlijk kijkerig. Niet het makkelijkste paard om goed rond te rijden dus, en vooral niet toen ik anderhalf jaar geleden met alleen manege ervaring met hem begon. Het rijden gaat nu wel steeds beter, maar er zijn nog heel wat verbeterpunten:
-Rechtrichten, hiermee ben ik nu ook bezig aan de hand
-Minder op de voorhand
-Meer op mij letten, ik wil nog wel eens te veel hetzelfde rondje rijden waardoor hij afgeleid raakt
-En mijn houding, door zijn scheefheid ga ik zelf tegenzitten waardoor het voor hem nog moeilijker wordt om te buigen

En zo zijn er nog wat dingen. Hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XVvsq6zfzg

Tips zijn zeer welkom!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:22

Moest wel lachen om het einde :')

Over het rijden; Het mag imo heel wat meer voorwaarts. Hij valt nu ook vaak terug in tempo en dat moet je goed proberen voor te zijn. Ook mag je best wat meer afwisselen, ik zie je nu 7 keer dezelde volte draaien voordat je eens iets anders doet (is natuurlijk wel maar filmpje van 3 min. maar toch). Als je hem goed aan het werk zet zal hij ook minder kijkerig zijn, wat losser worden en meer ontspannen. Zo hou je hem ook alert en kakt 'ie wat minder in. Dus bv. (vanaf linkerhand) A-C hand veranderen meteen M-F gebroken lijn, A grote volte, E-B hand veranderen etc. Probeer bij bijna iedere letter iets te doen. Dat hoef tniet persé een figuur te zijn maar ook overgangen, tempowisselingen, halsstrekken etc. Hoop dat je er wat aan hebt!

MisticRider

Re: NF maris: eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:28

Ik ben het helemaal met BaileyMix eens!
Hij mag echt heeel veel voorwaartser! je staat bijna stil, hou echt dat naar voren gaan er in! verder zou je ook eens wat voltes kunnen verkleinen, en daarna weer vergroten. Dat is goed voor het binnen achterbeen!
En idd echt meer "doen" of je zit te "zagen" om hem rond te krijgen, of je zit te "wachten" tot hij zijn hoofd weer omhoog doet. Echt actief rijden! en als hij dan fijn loopt, mag je hem best belonen hoor, dat vinden ze fijn. Probeer ook netjes je tenen naarbinnen te draaien, en idd recht op te zitten, maar verder vind ik je zit best netjes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:20

Ik vind het er al best goed uitzien, zeker omdat je alles zonder beugels rijdt, netjes hoor :j
Ik zie geen zagen :? ik vind het juist goed dat je ruimte van voren geeft.
Dat ze scheef is kun je wel goed zien.
Als je wil rechtrichten aan de hand heb ik misschien nog wel een bruikbaar filmpje voor je, staat in mijn profiel.
Gebruik de hele bak en maak eens vierkanten ipv voltes en probeer dan of het je lukt dat hij niet zijn schouder laat vallen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:26

Wat een leukerd is dat zeg :)
Wel wil ik je een paar tipjes geven:
Je mag je zadel wel een heel stuk naar achteren leggen, het ligt nu op de schouders, daarom loopt ie zo met de neus omhoog steeds.
Doorzitten zou ik voorlopig niet doen, hij moet eerst wat rechter en soepeler worden, dat kun je bereiken doro hem veel losser te laten aan de voorkant, en op de hele pony te gaan rijden, stuur zijn lijf met je zit en benen, en laat dat hoofd voorlopig wat het is, veel slangevoltes rijden en in de bochtjes daarvan een beetje tempo verhogen, op de rechte stukken wat tempo drukken.
Veel plezier met je pony, ik vind overigens dat je best heel netjes zit hoor!!!

Envy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:38

Je mag wat meer contact houden met haar mond. Zie ook dat je weinig aanleuning geeft, probeer daar ook wat meer op te letten. Verder raad ik je aan om je bezig te gaan houden met overgangen. Als je aandraaft verwacht dan ook dat ze direct actief weg draaft, daardoor gaat ze haar achterhand beter gebruiken. Zolang ze wat sukkelig weg draaft komt haar achterhand er niet genoeg onder. En probeer je handen wat meer boven de schoft te zetten en wat dichter bij elkaar. Mijn complimenten dat je zo rustig zit ondanks het feit dat je zonder beugels rijd ;) en suc6 verder. Hoop dat je wat kan met alle tips die tot nu toe gegeven zijn :j

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:26

Bedankt voor alle reacties, zitten fijne tips tussen! Ik moet toegeven dat de naam misleidend is, maar het is toch echt een hij :P

@Baileymix
Het klopt dat ik hier teveel hetzelfde rondje rij, ik ben teveel bezig met controle houden maar daardoor vergeet ik er echt aan te rijden. Het mag een stuk actiever inderdaad.

@Justkid
Ik heb het filmpje in je profiel gekeken en ik kan er wel wat mee. Ik ben nu nog bezig met een beetje buiging en stelling aan de hand, maar wanneer hij dat gemakkelijk gaat vinden kan ik ook langzaam met sb beginnen. Vierkante voltes ga ik ook eens uitproberen!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:09

Hee wat leuk, ik heb Maris ook bijna 2,5 jaar gereden. :D

Wat mij betreft mag je hem ook zeker wat meer voorwaarts houden en behoorlijk aan het werk zetten. Ik krijg het idee alsof hij maar een beetje doet waar hij zelf zin in heeft.
Hij kan een heleboel oefeningen, dus je kan wat dat betreft een hoop afwisselen. :j Als je hem wat meer aan het werk zet en goed aan je been hebt, kun je hem ook heel makkelijk rond rijden.
Maar hou hem bezig, anders gaat hij spoken zien hahaha :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:51

sorry maar vind niet echt dat je doorzet zodra hij zijn hoofd omhoog doet en
het vertikt nagefelijk te zijn!
steeds gaan stappen en dan weer draven
meer been geven is slimmer
kuiten tegen het lichaam en dan druk op de teugels zetten
daardoor krijg je hem nagefelijk snap je ? ;)
verder ga zo door

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:54

hackny schreef:
kuiten tegen het lichaam en dan druk op de teugels zetten
daardoor krijg je hem nagefelijk snap je ? ;)

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als je zorgt dat hij lekker actief wordt in zijn achterhand dan bied hij het nageeflijk lopen vanzelf aan.
Oftewel, rustige aanleuning houden en van achter aan het werk zetten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:21

Wat mij vooral opviel is jouw scheefheid. Je draait je rechterschouder naar voor (of je linkerschouder naar achter natuurlijk) waardoor je scheef op je paard komt te zitten. Hierdoor knik je in met je heupen; je linkerheup komt iets hoger te liggen dan je rechter. Je buik- en rugspieren kunnen daardoor niet evenwijdig aanspannen.
Omdat je je buitenschouder naar voren draait, heb je telkens minder spanning op je buitenteugel. Het lijkt daardoor alsof je af en toe streng bent in je binnenhand terwijl dat wel meevalt. Vooral als je pony terugkomt rijd je onvoldoende naar je buitenhand, maar meer naar je binnenhand. Waarop je pony in verzet komt.

Het is heel moeilijk dit te veranderen, ik weet er alles van (ik heb exact hetzelfde probleem, alleen aan de andere kant, daardoor zag ik het :P), maar probeer er wel aan te werken. Je pony kan nooit helemaal recht worden als de ruiter er scheef op zit. Werk je ook aan zijn scheefheid dmv grondwerken?
In de laatste ROS staan een aantal goede tips voor je eigen houding, misschien dat je daar iets aan hebt.

Verder zit je erg netjes trouwens, je bent mooi los in je heupen en ik vind je pony fijn lopen :)