gaat er vandoor buiten !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mittekke

gaat er vandoor buiten !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:45

hey, ik heb een verzorgpony van 17 j.

hij staat nu al 2 jaar bij een manege en sinds die 2 jaar kan ik hem niet meer buitenrijden.
Als hij alleen gaat buitenrijden wilt hij niet vooruit en steigert, bokt hij.
Als er dan een ander paard is wilt hij alleen maar vooruit !
Hij staat vaak op de wei en kan maar geen afscheid nemen van de paarden op de wei.
Ik heb al veel geprobeerd zoals koekjes, stemgeluid, streng zijn, ..
Weet niet meer wat te doen, kan iemand me helpen !
/3 mirte

aeolusnr1

Re: gaat er vandoor buiten !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:56

Gewoon les nemen, das gewoon nodig.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 08:17

aeolusnr1 schreef:

Ok, bedankt _/-\o_

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:21

Niet iedere instructeur gaat met je mee naar buiten...

Mirte, hoe gaat het rijden in de bak? Doet hij daar ook zo raar of is dat alleen buiten? En deed hij ook al raar op de plek waar hij eerst stond?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:53

Ja eerst goed in de bak leren rijden , zeker als het paard gewoon verkeers mak is zul je het probleem bij jelzef moeten zoeken,

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:54

misschien eerst er naast lopen, ipv erop! :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:55

knetterhard je was me voor, ik wilde dat pas vragen na het antwoord van TS :+

Maar dat heb ik idd ook eerst gedaan.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:58

aeolusnr1 schreef:

Haha nou hier heb je wat aan!
Ik zou proberen om eerst eens een stukje te wandelen buiten. Niet te ver en als hij het goed doet weer terug gaan.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:04

astridelise schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik zou proberen om eerst eens een stukje te wandelen buiten. Niet te ver en als hij het goed doet weer terug gaan.

ja vind je niet? :+
Ik wil eigenlijk wel graag weten wat ik in mijn eerste post heb gevraagd... Als je je paard namelijk niet in de bak onder controle kan houden, moet je absoluut niet buiten gaan rijden.

TS is het nou je eigen paard of je verzorgpaard? In je profiel staat namelijk dat het je eigen paard is en hier is het je VP...

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:43

Browniee schreef:
Niet iedere instructeur gaat met je mee naar buiten...

Mirte, hoe gaat het rijden in de bak? Doet hij daar ook zo raar of is dat alleen buiten? En deed hij ook al raar op de plek waar hij eerst stond?

Rijden in de bak is geen probleem, dat is alleen buiten dat hij raar doet, nee hij was heel braaf daar

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:43

knetterhard schreef:
misschien eerst er naast lopen, ipv erop! :)

dat heb ik al geprobeerd maar dan loopt hij me omver, hij is nogal sterk

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:44

astridelise schreef:
aeolusnr1 schreef:

ok dat zal ik proberen
bedankt _/-\o_

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:46

Dan moet hij misschien ook nog wennen aan de buiten omgeving daar.
Zoals eerder gezegd is het misschien een idee om eerst met hem aan de hand naar buiten te gaan, misschien kan je hem dan beter aan het hoofdstel meenemen i.p.v halster, dan is hij misschien ook wat minder sterk.
Maar is het nou je eigen paard of verzorg? Anders zou je hulp aan de eigenaar kunnen vragen. en in je profiel staat dat hij je eigen paaard is

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:46

het is eigenlijk een vp maar de eigenaars komen nooit dus ik rij er alleen op :)

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:48

ik neem hem altijd bij zijn hoofdstel, want hij loopt me altijd omver als ik even niet oplet :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:48

mittekke schreef:
het is eigenlijk een vp maar de eigenaars komen nooit dus ik rij er alleen op :)

als ik jou was zou ik niet alleen naar buiten gaan hoor! Als er wat gebeurd kunnen daar nog heel veel problemen mee komen...

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:50

Browniee schreef:
mittekke schreef:

als ik jou was zou ik niet alleen naar buiten gaan hoor! Als er wat gebeurd kunnen daar nog heel veel problemen mee komen...

ga altijd met mijn mama naar buiten, hoor want ik kan hem niet alleen in bedwang houden, maar wil hem niet opgeven want hij is super in de piste !! <3

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:51

Eventueel kan je ook aan je instructeur vragen of ze mee naar buiten wil, maar niet iedereen doet dat hoor.
Is je moeder ervaren met paarden?

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:52

ja, vroeger had ze er zelf ook altijd een paar, maar we zoeken naar een instructeur, voor me te helpen :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:52

Dat is inderdaad goed om te doen.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:53

maar ga er nu naar toe, om jullie tips en trucjes te proberen

bedankt !! _/-\o_ /3

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:54

mittekke schreef:
ik neem hem altijd bij zijn hoofdstel, want hij loopt me altijd omver als ik even niet oplet :)

Daarmee beginnen :) kijk eens op mijn site http://www.horsetail.nl ik doe veel met grondwerk en omgang paard. Er zijn zeker heel veel mogelijkheden om je paard te leren netjes op buitenrit mee te gaan, maar het begint al bij het halster omdoen en het opzadelen, grondwerk, consequent zijn en daarna pas beginnen onder het zadel.
Als je wilt kan ik je per pb wel het e.e.a uitleggen en als je in de buurt van Voorthuizen woont kan ik bij je komen om te helpen. dat is altijd handiger dan via internet ;)

Groetjes!

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 10:09

sliertje schreef:
mittekke schreef:

Daarmee beginnen :) kijk eens op mijn site http://www.horsetail.nl ik doe veel met grondwerk en omgang paard. Er zijn zeker heel veel mogelijkheden om je paard te leren netjes op buitenrit mee te gaan, maar het begint al bij het halster omdoen en het opzadelen, grondwerk, consequent zijn en daarna pas beginnen onder het zadel.
Als je wilt kan ik je per pb wel het e.e.a uitleggen en als je in de buurt van Voorthuizen woont kan ik bij je komen om te helpen. dat is altijd handiger dan via internet ;)

Groetjes!

ik zal zeker eens kijken, maar je kunt niet naar hier komen denk ik, want ik woon in België :D
nog bedankt voor alle tips, zal ze zeker eens proberen _/-\o_

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:20

Ik zou les nemen in los en grond werk dat het paard je omver loopt is ook niet normaal, maar dat is ook je eigen fout, vraag me dus af hoe het rijden in de bak gaat want als je het paard op de grond al niet onder controle hebt zal dat in het zadel ook echt niet het geval zijn ook niet in de bak, dus naar buiten gaan zou ik dan ook echt nooit aanraden, leer rijden en omgaan met paarden dan ben je al een stukje op de goeie weg, neem geen instructrice die jou les geeft in rijden, maar een die ook van het grondwerk af weet want de meeste instructrice die alleen les geven in rijden kunnen (Sorry) vaak ook geen paard op de grond goed leiding geven, een paard aan het bit leiden is ook nooit goed , je hebt namelijk alleen zijn onderkaak in je handen als hij dan gaat flippen maak je het alleen erger door te veel druk , vraag me ook af hoe je het paard vast houd , zeker de twee teugels vast onder de kin, dat leer je op een manege en is ook erg fout , zo leid je geen paard, maar wat er al eerder is gezegt neem les, want hier op bokt leer je niet rijden, en trucjes bestaan niet maar een duidelijke leider kun je worden, al hoe wel als je angst hebt niet, du sbij angst overwin dat eerst anders is het ook niet eerlijk tegenover het paard,

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 18:06

midgie schreef:
Ik zou les nemen in los en grond werk dat het paard je omver loopt is ook niet normaal, maar dat is ook je eigen fout, vraag me dus af hoe het rijden in de bak gaat want als je het paard op de grond al niet onder controle hebt zal dat in het zadel ook echt niet het geval zijn ook niet in de bak, dus naar buiten gaan zou ik dan ook echt nooit aanraden, leer rijden en omgaan met paarden dan ben je al een stukje op de goeie weg, neem geen instructrice die jou les geeft in rijden, maar een die ook van het grondwerk af weet want de meeste instructrice die alleen les geven in rijden kunnen (Sorry) vaak ook geen paard op de grond goed leiding geven, een paard aan het bit leiden is ook nooit goed , je hebt namelijk alleen zijn onderkaak in je handen als hij dan gaat flippen maak je het alleen erger door te veel druk , vraag me ook af hoe je het paard vast houd , zeker de twee teugels vast onder de kin, dat leer je op een manege en is ook erg fout , zo leid je geen paard, maar wat er al eerder is gezegt neem les, want hier op bokt leer je niet rijden, en trucjes bestaan niet maar een duidelijke leider kun je worden, al hoe wel als je angst hebt niet, du sbij angst overwin dat eerst anders is het ook niet eerlijk tegenover het paard,

maar hij doet dit alleen buiten, nooit in de bak (dat is juist het rare!)
en ik neem hem alleen met het bit om hem naar buiten te gaan en om te rijden, voor de rest heeft hij een halster aan.
/3