Bokkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie1234

Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:43

Hoi allemaal,

Ik rijd nu een tijdje een leuke D-pony van 7 jaar omdat de persoon waar ze van is er niet meer opdurft.
Ze hebben haar nu ongeveer 3 maanden en de eerste dagen was ze heel erg lief met rijden, maar ze werd steeds vervelender.
Het begon met staken, je kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, je kon been geven wat je wilde maar dat hielp niets. Als je haar met de zweep aantikte bokte ze alleen maar en ging niet vooruit. Ook ging ze dingen zoeken om van te schrikken om vervolgens bokkend weg te rennen en soms zelfs omhoog te gaan..

De eigenaresse durfde niet meer zo goed en was er helemaal klaar mee, dus ik ging haar rijden. Ik ben niet bang aangelegd en blijf altijd rustig als een paard niet doet wat de bedoeling is of vervelend is.

Het staken had ik er na een week uit, vraag me niet hoe, maar door rustig te blijven en te blijven volhouden totdat IK won is het gelukt. Dat doet ze nu ook helemaal niet meer. Het schrikken om niks is er ook al bijna uit, ze is nu veel relaxter en áls ze schrikt springt ze alleen weg en bokt of steigert niet meer. Wat wel vervelend blijft is dat ze met aangalopperen en soms in galop vreselijk hard kan bokken. Als ze dat doet kun je het met geen mogelijkheid uitzitten en lig je er dus naast, ze doet echt de handstand! Ze doet het ook uit het niets, er is totaal geen aanleiding voor.. Ze heeft dit ongeveer een week niet gedaan, maar ze is er van de week weer mee begonnen.. Meestal blijf ik wel zitten en lukt het me om haar hoofd omhoog te houden, maar ik ben nu ook al twee keer gevallen waarvan 1 keer toch wel redelijk hard.. Ik vind het zo jammer, want het is écht een hele leuke pony om te zien en springen kan ze ook erg goed! Hebben jullie misschien tips voor mij? Ze is panisch voor de zweep, dus die gebruik ik liever zo min mogelijk en hard aanpakken werkt juist averechts.. Dan raakt ze alleen maar over de zeik.. Ze krijgt ook niet te veel voer en loopt elke dag minstens 1 uur. Als ze iets goed doet beloon ik haar vaak en ik merk dat dat haar erg goed doet!

Alvast bedankt! :)

Lottie84

Re: Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:44

Is ze al eens goed nagekeken? Vooral hals en rug?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:45

Je zade'l laten nakijken? En 1 uur per dag is echt niet veel hoor :=

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:47

Misschien ook het gebit eens na laten kijken. :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:49

Bokken kan soms ook komen van uit een stijve achterhand. Je kan proberen om aan de grond je paard te leren wijken voor druk, dan kun je goed zien of je paard de achterhand makkelijk kan kruizen.
Zo niet dan kun je dat ook soepeler maken op deze manier.

Maar let wel, dit kan van uit een hoop oorzaken komen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:50

Juist, hals, rug, zadel en gebit!! (We vullen elkaar goed aan)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:57

Als pony en zadel helemaal in orde zijn raad ik je aan een bokriempje te kopen. Deze bevestig je aan het zadel, bij bokken houd je het bokriempje vast en heb je veel meer houvast. Daarnaast voorkomt het dat je in haar mond gaat trekken om je evenwicht te houden.

Rijd ook op een merrie (waar echt niets mis mee is, ze is alleen erg prikkelbaar als ze hengstig is en daarnaast een hele pittige tante met een eigen mening) die van bokken niet vies is.
Vooral heel rustig blijven (doe je goed) en niet overvragen. Het kan ook zijn dat je nog geen onafhankelijke zit hebt en je pony gevoelig is voor hoe jij je beweegt in de galop.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:59

Bokt ze alleen als je er op zit of ook bv aan de longeerlijn? En zonder zadel aan de longeerlijn?
rare vraag misschien maar hangt haar bit wel goed in het hofdstel, heb eens een pony gereden die ook steeds ging bokken en bij nader onderzoek hadden die mensen per ongeluk het bit verkeerd om in het hoofdstel gehangen, bij een bepaalde beweging kwam de tong van het beestje klem te zitten. Bit er goed in gehangen en probleem opgelost.
Succes

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:46

Bedankt voor alle reacties! Ze is onlangs helemaal goed gekeurd door de dierenarts en met haar rug en hals is ook niets mis. Ook hebben we heel het harnachement nagekeken en een zadel op
Maat laten maken voor haar. Ze moet nog een
Heleboel afvallen want ze is namelijk minstens 30 kilo te zwaar.. En dat voor een pony van 1.47 m haha. Ze begint er steeds beter uit te zien hoor, dat wel! Ook gebit is helemaal goed en er hangt een dubbelgebroken bitje in.

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:48

Ze bokt ook aan de longeerlijn maar als je haar in de wei zet, hoe fris ze ook is, ze doet niets! Ze gaat niet eens even lekker rennen. Ze gaat eerst rollen en dan altijd meteen eten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:04

Het is misschien zo dat ze je test... Hoelang rijd je haar al?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:49

Een dierenarts is geen rug speciallist en bij ene keuring komen deze dingen er niet uit.
Hoe lang geleden heb je het zadel laten nakijken , want dit zou je eigenlijk om de 3 mnd moeten doen zeker als de pony nog te dik is en miss schommelt met gewicht en besoiering.
De pony geeft namelijk echt iets aan met het bokken , probeer eens zonder zadel te rijden .
Dat ze met longeren bokt kan ook met jou hukoen te maken hebben, heo longeer je longeer om om de pit eruit te krijgen? wat niet slim is want zo krijgen ze steeds meer energie, of longeer je technisch om je paard te verbeteren?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:31

hallo TS .
ik heb zelf 2 pony's en 1 paard die ik tot beschikking heb vanwege dat de eigenaresse alleen in het weekend tijd heeft zei heeft ook een overgewicht en was precies het zelfde in de wei niet vooruit te branden alleen even rollen en eten maar, nu heb ik haar omdat zei enorm bokte en staakte veel gelongeerd en dan bokte zei ook, en heb haar wat op dieet gezet en ze werd al een stuk slanker waardoor ze ineens uit zichzelf in de wei ging rollen en het eten zelfs liet liggen en pas later weer verder at.

nu zei slanker is voelt zei zich stukken beter en is zei kwa rijden echt super ik merk dat zei er gewoon echt veel last van had en vooral met het galopperen bokte ze wat zei nu niet meer doet.

mischien heeft zei ook last van haar over gewicht.

hopelijk heb je wat aan mijn reactie als je wil weten wat ik allemaal heb gedaan kun je eventueel pb

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:43

Ik rijd haar nu ongeveer anderhalve maand bijna elke dag. Longeren doen we op de dagen dat we niet in de bak kunnen en niet om te zorgen dat ze al haar energie eruit bokt en dan tijdens het rijden braaf is zeg maar ;-)

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:44

Ze is trouwens al heel wat afgevallen! De singel is al bijna te groot!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:58

oke ja in elk geval goed volhouden dat zei het niet wind en veel grondwerk want in de op staat ook dat ze pas 3 maanden van haar/jullie is dus uitproberen en vertrouwen winnen is erg belangrijk en het afvallen is al heel goed maar je zult vast ook merken dat ze er vrolijker van gaat worden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:48

midgie schreef:
Een dierenarts is geen rug speciallist en bij ene keuring komen deze dingen er niet uit.

Dat wilde ik dus ook zeggen.

Dit is echt de afdeling van een fysiotherapeut. En die zou er eens bij geroepen moeten worden. En die zou moeten kijken als de pony gelongeerd wordt en begint te bokken.

Probeer ongemak wel echt uit te sluiten. Anders zal de pony verslechteren i.p.v. verbeteren. En laat die fysio dan ook effe naar het zadel kijken. Vele ruitersportzaken zijn wel zadelpasser, maar er zijn er weinig die dat ECHT goed kunnen.

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:08

Oké bedankt voor alle info! Ik ga straks weer rijden en ik zal even posten hoe het gegaan is!

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:07

Ze deed het perfect vandaag! Ze heeft hard voor me gewerkt en geen stap verkeerd gezet. Ben weer benieuwd hoe ze het morgen zal doen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:09

Het kan zijn dat de pony gewoon brutaal is en brutaal gereden moet worden.

Leonie1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:13

Hoe harder jij wordt, hoe vervelender zij wordt dus ze moet wel rustig gereden worden, dan is ze het braafst en rustigst ;-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:56

Langcara schreef:
Het kan zijn dat de pony gewoon brutaal is en brutaal gereden moet worden.

Pony,s zijn niet brutaal en wat is brutaal rijden, met meer druk ofzo of meer zweep??
Een paard hoo rje met gevoel te rijden en dat is denk ik wat de TS mist,

TS je zegt dat het dier is afgevallen, dus ik zou dan toch het zadel maar eens na laten kijken, want een te groot zadel kan ook behoorlijk zeer doen,

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:09

Ponies kunnen zeker wel brutaal zijn, brutaal is misschien een verkeerde benaming, maar zeg maar gerust dat uitproberen er soms echt niet zacht aan toe gaat. Puberteit kan ook gepaard gaan met grenzen opzoeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:26

Pentax schreef:
Ponies kunnen zeker wel brutaal zijn, brutaal is misschien een verkeerde benaming, maar zeg maar gerust dat uitproberen er soms echt niet zacht aan toe gaat. Puberteit kan ook gepaard gaan met grenzen opzoeken.

Ik geloof ook niet in de puberteit bij paarden, ga eens een groep bestuderen en zie wat daar gebeurd een leider is een leider en vecht niet , de lagere in rang zijn wel aan het dolle met mekaar , dus een paard wat bokt en zo als je zegt brutaal is ziet jou niet als leider, dus ja de fout ligt dan echt bij de begeleider/ruiter , want een leider vecht niet die brengt juist rust in de kudde.
Alleen een veulen mag veel , maar een ouder paard hoort zijn plaats te kennen en die kent hij echt zonder dat hij in mekaar getrapt word door de leider, maar wat doen veel mensen, hup de zeep erover sporen erin en alle andere walgelijke dingen niet op te noemen, geeft dat een paard vertrouwen , NEE maar geeft hem in overlevings drang en dat is vluchten, vechten, dus steigeren en bokken, en al sde ruite maar hard genoeg is zal hij zich over geven, maar dat is voor ene paard echt vernederend, want in de natuur zou hij op gegeten worden dan, dus werk aan vertrouwen en respect dan kun je echt heel veel met een paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:20

Dus je gelooft niet in hormonen? :j