koppel problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7Jarig

koppel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:49

oftewel, paardlief heeft sinds vandaag bedacht dat ze níét harder gaat dan stap..
je kunt doen wat je wilt; ze tertikt 't
ik heb dr vandaag zelfs een mep verkocht met de zweep, maar zélfst dat hielp niet,
terwijl ik dus normaal nóoit een zweep gebruik.. (hooguit om te corrigeren..)
ik baal hier dus wel erg van, want ik had het eindelijk zover, dat ze vrij goed liep, netjes galop en draf waar je het vroeg
alleen nu is dus gister m'n zus erop geweest en is gewoon álles weer terug bij af; geen draf, geen galop, heel slecht sturen...
ik baal hier dus ontzettend van, aangezien ik héél lang bezig ben geweest om haar alles goed aan te leren..
dus weet iemand misschien wat ik nou kan doen? want ik weet 't echt niet meer... :n

Mijny

Re: koppel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:56

Wat heeft je zus met haar gedaan dan? Ik vind het best raar dat ze ineens ''blokkeert''.

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:59

tja, ik snap het ook niet helemaal, in iedergeval, rij ik vrij zacht en m'n zus ging dus helemaal zitten snukken & schuppen dus ik weet natuurlijk niet zeker of 't daaraan ligt, maar vond 't wel erg toevallig dat 't nadat zij erop is geweest is begonnen...

edit, en ik rij ook pas een jaar ofzo, en in 't begin wast onschuldig stappen, toen een paar maanden alleen buitenritten, en nu ben ik 'r eigenlijk pas echt aan 't inrijden, want eerst reed ik met karre commando's omdat ze ook voor de kar loopt, dus alles zit er nog maar net in..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 07-03-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:01

En wat deed hij bij je zus? zelfde?

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:04

Natasjahors schreef:

m'n zus meende dat ze ook wel even galop kon doen (ze is alleen vrij bang voor melody, dus dat zal ze ook wel gevoeld hebben)
en toen ging ze dus bokken & ervandoor en naar de stal rennen (gangpad zit vast aan de wei; vrije uitloop) en mijn zus doet dan dus gewoon niks anders dan help roepen :') en dan snapt melody dus niet dat dat nietmag. denk ik dan..

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:16

melody7 schreef:
Natasjahors schreef:

m'n zus meende dat ze ook wel even galop kon doen (ze is alleen vrij bang voor melody, dus dat zal ze ook wel gevoeld hebben)
en toen ging ze dus bokken & ervandoor en naar de stal rennen (gangpad zit vast aan de wei; vrije uitloop) en mijn zus doet dan dus gewoon niks anders dan help roepen :') en dan snapt melody dus niet dat dat nietmag. denk ik dan..

Lijkt erop dat ze misschien het vertrouwen even kwijt is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:21

En hoe is ze aan de longe dan? Doet ze daar wel alles?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:02

Ten eerste zou ik je zus er niet meer oplaten, je paard laat wel merken dat hij dat niet leuk vindt.
Tja, ik denk dat er niks anders opzit dan weer opnieuw te oefenen. Het gaat waarschijnlijk dan ook wel sneller dan dat het eerst ging.

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:51

ik kan haar niet longeren, das nogal onveilig aangezien ze dan de hele tijd steil overeind komt (een keer is ze verkeerd geland en had een snee in dr been, dus kan ik dat beter niet doen)

tja, dat wil ik ook niet, en ik probeer ook altijd snel te gaan zodat ze 't niet merkt, alleen 't is een verzorgpaard en we verzorgen dr dus samen, dus m'n ouders (weten niks van paarden) worden nog weleens kwaad als ik zeg dat ik niet wil dat ze erop gaat..

tja, opzich zou 't wel lukken, alleen krijg ik haar nu dus niet harder dan stap, en dan zal er vrij weinig lukken :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:53

Hoe heb je dan ingereden/voor de kar beleerd als je haar niet kunt longeren? In mijn ogen is longeren toch wel de basis voor inrijden. Wat zegt de eigenaar van het paard ervan? Kan die niet een keer helpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:55

Laat dat dier even bijkomen van die aanval van je zus, voor hetzelfde heeft je zus haar giga spierpijn bezorgt, ga lekker buitenritjes maken ipv direct de zweep erover te halen.

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:01

ze liep al voor de kar, dus ik heb haar aan de hand van karrecommando's rijden geleerd (en eigenaar weet niets van rijden & dacht eerst ook dat ze ingereden was -ze was 3 jaar toen ze er kwam, dus kon eigenlijk niet eens + ze was drachtig- )
enne ik rij héél veel buiten alleen ben ik nu even in de wei bezig omdat er de laatste tijd allerlei hangjongeren rondhangen in 't pad waar ik altijd rij

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:05

maar weet iemand hoe ik haar kan laten draven? want daar heb ik uiteindelijk nog geen antwoord op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:46

Je rijdt zelf nog maar amper een jaar zeg.. Neem les en zorg dat iemand je helpt.. Vind het wel heel makkelijk om nu je zus de schuld te geven, maar ik geloof niet dat je een paard na 1x rijden kan verpesten :n Helemaal als jullie allebei beginners zijn..

Ieder paard kan draven en galoperen, jij zit erop, dus zoek de fout bij jezelf en niet bij je paard en/of zus :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:59

Ik ben het wel eens met relaxted. Ik vraag me af of de pony ook goed is ingereden als jij dat zelf hebt gedaan met 1 jaar ervaring. Les kan iig geen kwaad. Staken na 1x lijkt me wel raar, dan moet er toch meer aan de hand zijn.

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:00

ho, ik rij een jaar met dit paard, zelf rij ik 7 jaar, en héb 2 keer per week les ;)
als ik pas een jaar reed, zou ik nooit een jong paard gaan rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:02

Dan nog, met een paard wat ineens niet meer wil draven heb je gewoon hulp nodig. Moet je niet zelf mee gaan aanrommelen, maakt het misschien alleen maar erger.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:04

Oke dat verandert de zaak. Heb je ook met dit paard les?

Ik ben geen expert, maar als ik denk dat mijn paard om de een of andere reden niet meer wil werken dan geef ik haar vrij (als lichamelijke problemen, tuigproblemen en ruiterfouten zijn uitgesloten). Ze heeft een tijd heel slecht gelopen en toen heeft ze een week of 2/3 vrij gehad. Daarna weer opgepakt en we reden zo weg. Maar jou vzpaard ken ik niet, dus ik weet de oorzaak van het staken niet. Je denkt zelf je zus, maar die moet het dan wel heel gort hebben gemaakt wil het paard niets meer. Zat je tuig enz goed? Is ze verder lichamelijk in orde?

Persoonlijk zou ik mijn pony in dit geval een paar keer aan de longe trainen om dingen uit te sluiten. Mss handig om het de pony toch te leren. Weet je waarom ze omhoog komt? Persoonlijk zou ik met dit probleem toch eens aankloppen bij een goede instructeur. Als je het probleem snel oplost kun je een hoop problemen voorkomen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:08

Zoek professionele begeleiding!! Je rijdt nog maar zo kort, dat ik bang ben dat je zonder goede hulp nog veel meer problemen krijgt en je paard 'verknalt'.
PS: ik 7 jaar rijden vind ik niet lang en ook als je de sterren van de hemel rijdt wil dat nog niet zeggen dat je ook jonge paarden kunt beleren...
Laatst bijgewerkt door ElsB op 07-03-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:09

ik kan geen les met haar nemen, we hebben geen trailer, en geen bak (ik zou wel graag les met haar willen)
ik ga deze week zowieso weereens een buitenrit met haar maken, vaak vindt ze dat al zo leuk, dat ze de keer erop graag voor je werkt, dus dat valt ook nog te proberen :j mijn tuig zit altijd hetzelfde, en heb hier verder nooit problemen mee gehad, dus neem aan dat het daar niet aan ligt, lichamelijk weet ik eigenlijk niet? dierenarts komt er vrijwel nooit, en eigenaar vindt op de hoefsmid na alles onnodig/onzin

tja, ik heb het er weleens over gehad met de vrouw waar ik les van heb, maar vrijwel niemand begrijpt waarom ze dit doet (het steigeren) dus dat is denk ik vragen om problemen als ik ga proberen haar longeren te leren..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:18

Dat je geen les met haar kunt nemen maakt het wel moeilijk. Waar rijd je dan als je niet naar buiten gaat, aangezien je geen bak hebt? Misschien kun je samen met een ervaren iemand, die jou kan begeleiden / helpen, gaan buiten rijden?

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:22

ik rij in haar weiland, maar dit mag ook het grootste gedeelte van het jaar niet, omdat ik dan het gras eruit rij, dus dan rij ik vrijwel altijd buiten, alleen omdat het nu mag, wilde ik dus graag de galop er goed in krijgen, omdat dat buiten niet zo slim is..
maar als ik buitenrij, doet ze alles wel gewoon, ik deed alleen vrijwel nooit galop, omdat ze geen verzamelde galop kende onder het zadel (alleen maar knoerhard vooruit :') , en dat doe ik liever niet buiten aangezien je haar dan niet geweldig in de hand kunt houden)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:23

Mss vind ze het gewoon moeilijk? Buiten is het rechttoe recht aan beetje stappen en draven. En dan nu moet ze waarschijnlijk ook figuren rijden en tempowisselingen enz?

melody7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:26

ja, ze vindt het ook moeilijk, en galop zat er pas een week in, dus 't is ook niet gek dat ze het moeilijk vindt, alleen nu gaat ze dus niet meer harder dan stap, en ik weet dus niet wat ik daartegen kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:28

melody7 schreef:
ja, ze vindt het ook moeilijk, en galop zat er pas een week in, dus 't is ook niet gek dat ze het moeilijk vindt, alleen nu gaat ze dus niet meer harder dan stap, en ik weet dus niet wat ik daartegen kan doen?

Volgens mij zit de galop er vanaf de geboorte al op hoor :+ ;)

Ik blijf erbij, zoek iemand die je helpt, kan er niemand bij jou komen?