Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Omdat mensen moeten leren rijden?
Paarden zijn perfect geschikt voor wat ze normaal gesproken doen, ze kunnen over allerlei terrein sjouwen, ze kunnen zelf heel goed weten wat ze kunnen eten en wat niet, alleen moeder Natuur heeft ze nooit bedacht om mensen te dragen.....
Pentax schreef:Vraag die in mij op kwam toen ik mijn paard stond te longeren gisteren. Ik rij dressuur om vrantwoord lange/intensieve bosritten te kunnen maken. Omdat paarden immers niet gemaakt zijn om mensen te dragen.
Maar waarom bestaan er na zoveel duizenden jaren dan nog steeds geen paarden die gemaakt zijn om mensen te dragen (zonder training van bepaalde spiergroepen, fysio en osteotherapie). Die oersterke ruggen hebben, sterk beenwerk, goede conditie, en een goede dragende achterhand?

Annemeik schreef:Ehm, het paard heeft er van formaat hond (eohippus) tot huidig paard 45 miljoen jaar gedaan... Mensen zitten net een paar eeuwen op paarden. Hoe had hij dat moeten doen dan?
We hebben net door selectie de paarden groter gekregen (10 jaar terug was een groot paard nog 1.65, nu gemiddeld 1.70). Op ruggen hebben we nog nooit geselecteerd.

Verto schreef:@ Annemeik: Daar heb je wel een goed punt. Omdat over het algemeen natuurlijke selectie weinig meer voorkomt omdat wij geen paarden rijden uit wilde kuddes, fokken we zelf met fokprogramma's en is het wel een erg goed idee om inderdaad op onder andere een krachtige rug te fokken en wat minder of het hoofd wel fijn genoeg is (bijvoorbeeld). Maar zijn er dan helemaal geen fokkers die zich juist wel richten op een krachtig paard wat goed allround te rijden / mennen is?