Sloom paard en tweede bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke790

Sloom paard en tweede bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:05

Hoi!!

Ik rijd tegenwoordig op een super lieve haflinger alleen met rijden zet hij nooit de volgende stap laat staan dat hij überhaupt vooruit wil je moet altijd blijven drijven. Alleen met opstijgen loopt hij weg maar als je daarna even niet oplet staat hij stil. Hij maakt nooit uit zich zelf de volgende pas, hoe moet ik die oplossen?
Verder wil hij nooit in de galop wat ik ook probeer, hij gaat altijd heel hard draven. Een enkele keer valt hij in de galop houd het een half rondje vol en reageert dan niet meer op het drijvende been en valt terug in stap.
Ik ben streng op zulke momenten maar hij is dan echt helemaal gevoelloos voor het been!

Verder rijd er nog een 2e bijrijdster op hem. Zij rijd met spoortjes en tikt hem bij elke stap met het spoortje aan. Ook laat zij hem achter de loodlijn tussen schouder en knie lopen en dan snap ik dat hij zijn benen niet kwijt kan en dus niet wil lopen.

Misschien is dat ook de reden voor het niet willen lopen?

Wie kan mij helpen!

Groetjes Hanneke

Maureen95

Re: Sloom paard en tweede bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:15

ik denk dat je eeen keertje met die andere bijrijdster moet gaan praten. hoelang rijd zij al en waarom rijd ze met spoortjes, vertel haar wat jou probleem is want ze is dat hele paard aan het verpesten!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:16

mee eens

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:24

Heel consequent zijn.
Reageert hij niet op je been, tikje.
Gaat hij langzamer, been en tikje. In het begin zul je veel moeten bijtikken.
Niet vergeten te belonen al hij wel goed voorwaarts is.
Op dezelfde manier kun je hem ook leren stil te staan bij het opstijgen. Verwacht iedere keer hetzelfde, beloon goed gedrag.
En dan lekker gaan schakelen, pasje naar voren, pasje terug, veel overgangen en figuren rijden.

Het is handig om iemand te vragen je hierin te begeleiden.
Dat de andere bijrijdster zo rijdt maakt het wel moeilijker, maar paarden weten dondersgoed wie er op hun rug zit.

Vergeet ook niet het werk afwisselend te maken en probeer dingen te doen die hij ook leuk vind.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:26

misschein kan je ook veel longeren zodat hij wat meer spieren kirjgt

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:46

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga zeker hulp zoeken en praten met de eigenaresse en de bijrijdster.
Ik hoop dat ik door middel van de takt en ontspanning (de eerste twee treden van de rijkunst piramide) en wat jullie hebben gereageerd toe te passen!!

groetjes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:43

Een paard bij elke stap aansporen is niet goed, daar worden ze uiteindelijk steeds trager van, neem les zou ik zeggen, ook de sporen bij de andere bijrijdster eraf, want een spoor is voor verfijning en niet om een traag paard vooruit te schoppen, leer het dier dragen , denk dat daar het probleem zit in de balans,je zit op de rug maar die rug is niet gemaakt om jou te dragen, sommige paarden hebben daar echt moeiet mee en gaan stil vallen , galop zou ik dus helemaal niet aan dneken want het dier kan dat gewoon niet met jou op de rug hoe eerlijk is het dan om hem in mekaar te trappen met sporen want je zit wel in zijn spieren te porren met die dingen op de verkeerde momenten en verkeerde manier, leer rijden en leer de theorie en heb geduld , het probleem ligt bij jullie en niet bij het dier.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:45

waarschijnlijk loopt hij bij jou niet omdat hij sporen is gewent. dus of beide sporen uit of beide sporen aan. mijn voorkeur gaat dan uit naar het eerste

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:48

Bij gewoon lopen hoort een paard inderdaad niet bij ieder pas ondersteund te worden en al helemaal niet met sporen. De eerste stap wordt dus in overleg met de eigenaar en de andere bijrijdster. Misschien is het een idee dat jij en de andere bijrijdster bij dezelfde instructrice kunnen gaan lessen. Dat is voor de pony een stuk prettiger, zo weet die tenminste waar hij aan toe is.

Met sporen drijven om voorwaarts te gaan is sowieso verkeerd, daar zijn ze absoluut niet voor bedoeld. Dat zou ik zeker ook even aanhalen in het gesprek. Een paard hoort voorwaarts te zijn voordat de sporen uberhaupt uit de kast komen. (zonder voorwaarts paard lukken de oefeningen waar sporen wel bij kunnen helpen ook nooit goed)

Een paard voelt inderdaad wel goed wie er op zijn rug zit, maar als de rijstijlen zo uit elkaar liggen, is het niet helemaal eerlijk om zo om te moeten schakelen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:54

Heb/had precies hetzelfde. Die van mij reageert dan wel wat beter op been. Maar reageert hij niet? Gelijk een tik met de zweep! Op tijd zijn en consequent, hij moet vooruit, dat vraag ik. Als je constant blijft drijven raakt je paard daar uiteindelijk echt immuun voor. Je moet duidelijk en op tijd de juiste hulpen geven! Ik merk dat mijn pony daar flink op is vooruit gegaan. Ik spring ook soms een sprongetje en ik merk dat hij daarbij ook wat meer tempo wisselingen kan maken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:20

ik zal indd kappen met de spoortjes
dat is niet de goede manier van rijden
vind hij meschien de bak saai?
en kan je met hem naar buiten
daar knappen de meeste paarden van op ( ik zeg niet dat je haff ziek is
maar je snapt me wel toch
en hoe spoor je eigelijk aan?
schoppen of drukken met de kuit?
meschien valt daar wat mee te doen!
gr hackny

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:27

Met de eigenaar gaan praten, jij bent 'maar' een bijrijder en kan dus niet de andere bijrijder de les gaan lezen. Vertel aan de eigenaar wat het probleem is dat je denkt dat de andere bijrijdster eraan bijdraagt door te rijden met sporen het paard af te stompen.
Zelf met rijden niet blijven drijven, maar been geven, geen reactie? tik. Consequent blijven en niet opgeven!
Je kan eventueel ook les nemen (als dat mag van de eigenaar) of de eigenaar vragen je te helpen bij met het paard meer aan het been te krijgen.

Melanie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:53

Als de andere bijrijdster bij elke stap aantikt met haar spoortjes, wordt hij hier denk ik alleen maar luier van en reageert dan waarschijnlijk steeds minder goed op het been.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:52

oohja, ik las laast iets over het eten meschien even sportbrok proberen?
meschien word het paard moe van wat je hem nu geeft ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:24

Hoe meer en harder jij / zij gaat trappen en met sporen drijven enz hoe slechter het paard reageerd op het been.
Jouw paard moet al reageren op het kleinste 'kneepje' met je been.
hoe minder je ziet dat je aandrijft, hoe beter.
Als hij geageerd ( door 'kneepje' met je been) meteen de druk er af, dat is dan eigenlijk zijn ' beloning'. je mag ook niet te lang dat ' kneepje' gegeven, max een paar sec (weet niet precies hoeveel).

Wat ik altijd doe, is max 3 x drijven, nog steeds geen reactie? Tikje met de zweep, maar nooit gaan trappen !
Nog ff een vergelijking met jezelf: als jij een paar uur lang met je hand op dezelfde plek op bijv. op je neem legt/' slaat' voel je je hand na een tijdje nog(op je been)? Nee, dat is dus hij een paard ook zo :)

Dit is allemaal basis, dus ga (samen) op zoek naar een.goede instructeur/instructrice :)