rijden met suus.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

rijden met suus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:59

Ik heb laatst weer gereden, en toen zijn er foto`s gemaakt! :)
Over Suus:
Brusanne, C pony, Welsh, dressuur B+1 , springen B+4, en we gaan binnenkort een oefenparcour L springen :)
Dressuur is niet onze sterkste kant, ze liep altijd verkeerd gesteld en tegen de hand.
Tegen de hand doet ze al een hele tijd niet meer, en de stelling gaat de goede kant op! :)
De laatste tijd ben ik veel met springen bezig geweest en ging de dressuur niet zo lekker, maar t gaat weer de goede kant op!

We haalden altijd in de 170 punten op wedstrijden , en toen hebben we ongeveer een jaartje geen wedstrijden gereden en veel privéles gehad. Toen we clubkampioenschappen hadden en het echt super ging, en 186 punten hadden heb ik besloten dat we weer wilden starten, en met succes! In december hebben we een dressuur wedstrijd gereden, we werden 4e en 182 punten, dus we mochten eindelijk springen! :)

We hebben nu een tijdje geen dressuurwedstrijden gereden, maar als het virus weg is gaan we in april weer!

Mn eigen commentaar is:
Hakken uitdrukken, handen rechtop, vooruit kijken.

Ik heb mn beugels normaal 1 á 2 gaatjes langer, maar k heb die dag ook een paar sprongetjes gedaan, dus vandaar! :)
En ik rijd normaal met sporen, maar die dag niet. Ik haal ze er soms af omdat ik wil dat ze ook reageert als ik zonder sporen rijd !

mijn houding. ;(
Afbeelding

kan t niet super zien, maar ze valt te veel op de voorhand hier.

Afbeelding

Vind dit mooie foto, mooi beenwerk!

Afbeelding

Nog wat foto`s van de clubkampioenschappen van okt. 2011:

Moet mn ellebogen bij me houden:
Afbeelding

Afbeelding

En in t 2e parcours verloor ik mn beugels en heb de helft zonder beugels gesprongen, en nog een 3e plek behaald . :+
ik zat dr wel in de weg geloof ik.

http://www.vaassen.nu/brink22/index.html

Afbeelding

Anoniem

Re: rijden met suus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:13

Je pony is idd geheel op de voorhand, maar volgens mij komt dat omdat jij ook nageeflijkheid wilt met je handen? Nageeflijkheid en ontspanning komt van achteruit, de achterhand moet geactiveerd worden. Probeer dus niet teveel aan de voorkant mooi te laten lopen, eerst de achterkant, dan komt die voorkant vanzelf :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:16

Joolien schreef:
Je pony is idd geheel op de voorhand, maar volgens mij komt dat omdat jij ook nageeflijkheid wilt met je handen? Nageeflijkheid en ontspanning komt van achteruit, de achterhand moet geactiveerd worden. Probeer dus niet teveel aan de voorkant mooi te laten lopen, eerst de achterkant, dan komt die voorkant vanzelf :)

dankje voor je reactie!
Ja dat klopt wel wat je zegt.. ik zal er eens op letten ! :)

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:42

Verstandig van je om een body protector aan te trekken, je weet maar nooit!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:49

mauuud schreef:
Verstandig van je om een body protector aan te trekken, je weet maar nooit!

haha doe ik niet altijd hoor, ik val dan ook bijna nooit. laatst was ik zonder zadel en toen begon ze een paar keer flink te bokken maar dan zit ik nog. :D maar met springen doe k het wel meestal :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:14

Wat een leuk dier zeg!! Volgens mij ben je ietwat te hard in je handen, of niet :) ?!

Weet niet hoeveel je nog gaat groeien, maar ik zou toch opzoek gaan naar een groter paard.. :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 09:12

ShauniBef schreef:
Wat een leuk dier zeg!! Volgens mij ben je ietwat te hard in je handen, of niet :) ?!

Weet niet hoeveel je nog gaat groeien, maar ik zou toch opzoek gaan naar een groter paard.. :)

Dankje!
Valt volgens mij erg meee hoor, ik vraag gewoon een beetje stelling zegmaar, beetje druk op 2 teugels en dan komt ze naar beneden , zo heb k het dr aangeleerd. maar nu doet ze t bijna uit zichzelf! :)
Nou dat ben ik niet van plan en dat ga ik ook echt niet doen, ik ben nog lang niet te groot voor dr en ik groei helemaal niet veel meer!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:20

te groot ben je niet hoor, pony kan je echt wel prima houden.
wel heb je een erg lang bovenlichaam, kijk daar straks mee uit als je wat hoger springt, want dat kan tegen je gaan werken in het evenwicht.
leuke pony, en lekker dat je je winstpunt met dressuur hebt om te mogen springen :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:31

SaBiNa_S schreef:
ShauniBef schreef:

Dankje!
Valt volgens mij erg meee hoor, ik vraag gewoon een beetje stelling zegmaar, beetje druk op 2 teugels en dan komt ze naar beneden , zo heb k het dr aangeleerd. maar nu doet ze t bijna uit zichzelf! :)
Nou dat ben ik niet van plan en dat ga ik ook echt niet doen, ik ben nog lang niet te groot voor dr en ik groei helemaal niet veel meer!

Hier gaat het fout. Je kan een paard niet laten nageven/aan de teugel laten lopen door druk te geven, je kan het haar ook niet aanleren. Een paard, ieder paard (!) komt helemaal vanzelf aan de teugel, geen enkel paard hoeft dit te leren. Hier hoef jij met je handen niks voor te doen.
Ik zie ook best harde handen. Je lijkt te gefocussed op de voorkant. Probeer daar eens helemaal niet aan te denken. Probeer gewoon lekker te rijden, niet proberen haar 'aan de teugel' te krijgen, goed de achterbenen eronder zetten en rechtrichten. Een scheef paard kan niet nageven!

Ok vind ik je echt te groot voor haar. Je bovenlichaam is te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:47

Jouw paard wijkt dan alleen voor de druk door haar hoofd omlaag te doen, maar dat heeft niks met nageeflijkheid te maken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:03

ik vind je pony erg "in de krul" lopen, heeft niks met nageefelijkheid te maken. Ze loopt erg op de voorhand, zoals je zelf ook al weet. Imo ben je teveel met de voorkant bezig. Je moet juist proberen haar achterhand actief te kijgen zodat ze "bergopwaarts" gaat lopen.

Ook ik vind je te groot ogen op de pony, al ben je niet te zwaar hoor!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:04

oke bedankt ik zal er op letten.
dat in de krul lopen vind ik wel wat overdreven hoor! :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:09

Je paard loopt wel aardig in een krul, kijk zelf maar eens heel objectief ernaar; hoofd duikt ruim achter de loodlijn. Activeren van achteren en voor meer ruimte geven, dan zal het jou ook minder moeite kosten :) het paard moet ook hard werken, niet alleen de ruiter :)
Maar t is een prachtig dier!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:32

Je pony loopt wel te diep van voren en valt op de voorhand, daarnaast is hij ook niet recht. Ga hier voor de dressuur aan werken, dit is de basis, als je hier aandacht aan besteed heb je er echt veel plezier van en kun je in een parcours ook goed/ beter sturen en rondkomen. Je moet hem van voren wat losser laten en dan van achteruit rijden, dit klinkt wat vaag misschien. Een goede oefening hiervoor is overgangen en schijn overgangen rijden. Voor de rechtgesteldheid zou ik op de binnenhoefslag gaan rijden, gewoon af en toe meepakken dan kun je waarschijnlijk in de spiegel zien wanneer je paard recht is volgende stap is juiste stelling buiging. Hoop dat je er wat aan hebt.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:53

Je bent streng met je hand! Probeer meer ontspanning te krijgen bij je pony en ook losser met je handen :)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:58

probeer het neusje er wat uit te rijden. Wat meestal wel helpt om je paard bergopwaarts te laten lopen is om veel overgangen te maken en ook veel schijnovergangen probeer daar eerst eens op te letten dan kopmt die nagevelijkheid van zelf! ;) te groot vind ik je echt niet! lekker laten kletsen joh je weet zelf we lbeter ;) succes met het oefenen!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 11:27

Ostra schreef:
Je pony loopt wel te diep van voren en valt op de voorhand, daarnaast is hij ook niet recht. Ga hier voor de dressuur aan werken, dit is de basis, als je hier aandacht aan besteed heb je er echt veel plezier van en kun je in een parcours ook goed/ beter sturen en rondkomen. Je moet hem van voren wat losser laten en dan van achteruit rijden, dit klinkt wat vaag misschien. Een goede oefening hiervoor is overgangen en schijn overgangen rijden. Voor de rechtgesteldheid zou ik op de binnenhoefslag gaan rijden, gewoon af en toe meepakken dan kun je waarschijnlijk in de spiegel zien wanneer je paard recht is volgende stap is juiste stelling buiging. Hoop dat je er wat aan hebt.

NumeroUno schreef:
probeer het neusje er wat uit te rijden. Wat meestal wel helpt om je paard bergopwaarts te laten lopen is om veel overgangen te maken en ook veel schijnovergangen probeer daar eerst eens op te letten dan kopmt die nagevelijkheid van zelf! ;) te groot vind ik je echt niet! lekker laten kletsen joh je weet zelf we lbeter ;) succes met het oefenen!

Dankje wel allebei, hier heb ik wat aan! :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:27

bokt zegt altyd maar ja eerst tempo dan nagevelijkheid. maar andersom is beter, als jij als een malle een tempo uitvoert en dan pas het koppie is het zoveel lastiger voor het beestje . dan rij je de neus er alleen maar uit en jaag je hem op de kop. eerst wat rustiger maar actief van achter en als het beestje er klaar voor is tempo opvoeren. kost namelijk wel wat inspanning.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:34

Maar dat word hier ook niet bedoeld. Niet harder maar actiever vanuit de achter hand. Voorwaarts neerwaarts rijden.

Verder vind ik je nog niet te groot in de dressuur, maar met spingen moet je oppassen dat je je pony niet in de weg zit!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:40

NicoleHorses schreef:
bokt zegt altyd maar ja eerst tempo dan nagevelijkheid. maar andersom is beter, als jij als een malle een tempo uitvoert en dan pas het koppie is het zoveel lastiger voor het beestje . dan rij je de neus er alleen maar uit en jaag je hem op de kop. eerst wat rustiger maar actief van achter en als het beestje er klaar voor is tempo opvoeren. kost namelijk wel wat inspanning.

Er wordt niet bedoeld dat je harder moet rijden. De achterhand moet geactiveerd worden, dan hoef je niet keihard door de bak heen te sjeezen. Je rijdt bijvoorbeeld gewoon (schijn)overgangen. Juist als je het tempo erg gaat verhogen valt je paard makkelijk op de voorhand, niet doen dus. Als je bijvoorbeeld gaat halthouden en daarvanuit meteen weer wegdraaft activeer je de achterhand ook. Niet lang stilstaan, gewoon halt - ontspan-been geven, hand openen - draf. Dit binnen een paar seconden. Als je dit soort oefeningen in alle gangen doet activeer je de achterhand, niet door te gaan crossen.

HierNA komt nageeflijkheid, denk aan het Skala der Ausbildung. Ik zal het nog even voor je neerzetten:
1. Takt (alle gangen in een goede takt, regelmatig)
2. Ontspanning (mentaal en fysiek)
3. Aanleuning (paard volgt vanuit de achterhand jouw hand, de teugeldruk is licht en op beide teugels gelijk)
4. Impuls (voorwaartse drang, dus ookal ga je achterwaarts of sta je stil, je moet het gevoel hebben zo weer voorwaarts te kunnen rijden)
5. Rechtgerichtheid (ieder paard is links- of rechtsgebogen, je moet je paard rechtmaken, dat kan alleen als je zelf ook recht bent)
6. Verzameling (paard draagt met zijn achterhand)

Als 1 van deze punten niet correct is, kunnen de andere punten ook niet correct zijn en kan je nooit nageeflijkheid bereiken.

Edit: ik prefereer om het rechtrichten wat naar voren te halen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:00

Je zegt ook dat je je pony nageeflijk rijdt door ze wat in stelling te zetten, ook hier gaat het fout. Dit moet je doen wanneer je pony is rechtgericht, door zo te rijden, kweek je alleen maar een scheef paard dat later problemen gaat krijgen...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:28

Bedankt allemaal.
Ik ga binne kort een nieuw topic openen, ik rij nu de eerste 10 min. meer voorwaarts en lang laag en rond, daarna pak ik dr wat op en het gaat nu beter vind ik zelf! :)

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:33

Ziet erg goed uit, maar probeer, wat meer vooruit te kijken :)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:04

Leuke pony heb je, heeft een lieve uitstraling! Je hebt al heel wat goede punten van kritiek en tips gekregen wat betreft de voorhand dus daar zal ik niet meer over beginnen. Knap dat je die punten positief oppakt en er ook echt wat mee wil gaan doen.

Je zit ziet er best goed uit bij de dressuurfoto's, met springen vliegen je tenen nog wel eens naar buiten zie ik :)

Misschien nog een klein tipje erbij: Duimen als hoogste punt van je hand houden.

En slim dat je af en toe de sporen af doet +:)+

Ben benieuwd naar het nieuwe topic, succes met uitwerken van de tips!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 07:23

dankjewel!
ja klopt, ik heb heel vaak wat piano handjes haha!
en met springen moet ik inderdaad op mijn houding gaan letten, ik heb straks een oefenparcour in de L dus daar worden ook foto`s en filmpjes van gemaakt, dus dat komt ook op bokt haha.