Angstig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:51

Hoi Bokkers :)

Al een lange tijd loop ik tegen dit probleem aan te hikken en het lijkt niet minder te worden.

Mijn paard is een ontzettend lief en leuk dier, maar ze is heel angstig. Aan de rand van onze bak hebben we riet staan, daar is ze 9 van de 10 heel erg bang voor. Ze wordt dan heel rennerig en je voelt de spanning.

Op buitenrit is het helemaal een hel, ze schrikt soms zo extreem dat ik er moeite voor moet doen om erop te blijven zitten. Ze schrikt vooral van 'plotselinge' dingen. Dus een kat in de bossen, vogels, ze heeft het ook met rare boompjes, plastic zakken etc.

Op vreemd terrein heeft ze er ook last van, ze wordt dan vooral heel rennerig en gaat zoals ik al eerder gezegd had, gespannen rond lopen. Het komt geregeld voor dat ze dan met diarree terug op de trailer staat, vind het zo sneu.

Mijn vraag is dus, hoe los ik dit op? Moet ik boos worden? Negeren? Ik word er een beetje moedeloos van, een ontspannen buitenrit is gewoon onmogelijk en moet altijd me hart vasthouden of er toch niet ergens een paarse plant staat, omdat dat ontzettend eng is.

Alvast bedankt :)

Langcara

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:07

Jouw paard is gewoon een stresskip die veel energie verspilt aan bang zijn. dat is een karaktertrek en dat verander je niet. Boos worden verergert de zaak alleen maar en negeren is eigenlijk slechts het enige dat je kunt doen. Of anders je paard verkopen.

Ga na of ze mogelijk een gebrek heeft aan bepaalde mineralen. Want dit kan ook nervositeit in de hand werken en "ADHD". Een tijd terug stond in de Bit hierover een interessant artikel. Ook zou magnesiumgebrek leiden tot nervositeit maar het is allemaal niet zo simpel te stellen. Maar misschien kun je dit wel op die manier verhelpen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:10

Onzin dat dit per definitie maar een karaktertrekje is waar je niks aan kan doen. Boos worden heeft inderdaad geen nut, je paard zal daar niks van leren.

Heb je al wat schriktraining geprobeerd? Haar bekend maken met de simpelste dingen? :) Lijkt me juist een leuke uitdaging om zo een paard over z'n problemen heen te helpen en uit te vinden waarom ze zo nerveus reageert...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:23

Bedankt voor jullie antwoord :) Boos worden is inderdaad iets wat ik ook niet zou doen!

Ben geregeld met plastic zakken in de weer, misschien ga ik er nog eens wat dingen bijhalen. Ga meteen eens op zoek! Bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:48

Kan heel goed en rijtechnisch probleem zijn.
Je kan heel veel los en grondwerk gaan doen, maar ook oefeningen aan de hand, leer de basis zelf heel goed lees erover en leer het je pony , als je vanuit het zadel meer controle gaat krijgen zal de pony jou ook vanaf de rug gaan geloven en heel veel minder schrikachtig worden, dus het probleem ligt niet bij de pony maar eigenlijk bij jou,denk als je de pony in een kudde zet waar wel leiderschap en rust is hij veel minder schrikt aan jou de uitdaging een goeie leider te zijn en dat doe je idd niet door straffen of boos worden maar door het dier te laten zien dat hij je kan vertrouwen en jij respect voor hem hebt.
Maar heb geduld en zoek iemand die jou de techniek kan leren op een fijne manier , dus iemand die jou ook d etheoretische kant kan vertellen, maar ga daar ook over lezen, kijk b.v eens op de site www.paardenbegrijpen.nl als je dit stappen plan zou volgen wete ik zeker dat je over een tijdje meer rust in je pony gaat krijgen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:05

Boos worden op een bang paard maakt een paard alleen maar angstiger, nooit doen dus!
Wast je wel moet doen is investeren in jullie relatie, laten zien dat jij de leider bent en dat je paard op jouw kan vertrouwen.
Het is zo belangrijk dat je zelf ten alle tijde rustig blijft, hou je aandacht in het nu. Zodra je voelt dat je paard gaat spannen schenk en dan geen aandacht aan maar dwing haar ook niet dingen te doen die ze eigenlijk niet wil. Zodra je de spanning voelt ga je afwenden, even wat dingen doen die ze wel leuk vind, veel kriebeltjes geven, positief blijven denken, stukjes wortel voeren vanuit het zadel om te stretchen vinden ze vaak erg leuk.
Visualiseer ook hoe je rustig en onspannen langs die enge objecten gaat, zoek dat gevoel van euforie op. En probeer het dan stapje voor stapje in de praktijk te brengen.

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:15

Desensibilisatietraining kan zeker helpen, daar zijn op YouTube veel filmpjes over te vinden (kijk onder "desensitizing your horse", bijv. www.youtube.com/watch?v=Nc7SrcKvvFc) Je kunt het gewoon zelf doen. Eerst vanaf de grond en later kun je ook bij het rijden in de bak allerlei dingen neerzetten waar je paard bang voor is (flapperende zeiltjes, een paraplu langs de kant, etc. ) en erlangs/overheen/tussendoor rijden om haar eraan te laten wennen en vertrouwen te krijgen dat ze niet hoeft te vluchten. Je moet het wel regelmatig blijven doen. Zo haal je de scherpe kantjes van haar extreme vluchtreactie af. Daarnaast kun je ook proberen haar ietsje rustiger te krijgen met wat magnesium door het voer en er zijn ook andere kruiden verkrijgbaar die daarbij kunnen helpen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:18

Bedankt voor jullie reacties!! Heb ik veel aan!

Ik doe heel veel grondwerk met haar, kan mezelf toch wel gevorderd met vrijheidsdressuur noemen haha. Ik ga inderdaad eens een parcourtje neerzetten in de bak :j

Maar wat doe ik dan tegen de vluchtreacties op iets wat plotseling komt? Daar kan ik niet op trainen toch?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:26

Ik weet niet of je toevallig ergens in het noorden van het land woont. MAar het Balingehof zo je heel goed kunnen helpen met zo'n paard.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 22:19

Haha nee, ik woon helemaal in het zuiden. Ga eens kijken of er mensen hier in de buurt zijn die dat doen, vast wel! :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:26

Langcara schreef:
Jouw paard is gewoon een stresskip die veel energie verspilt aan bang zijn. dat is een karaktertrek en dat verander je niet. Boos worden verergert de zaak alleen maar en negeren is eigenlijk slechts het enige dat je kunt doen. Of anders je paard verkopen.

Ga na of ze mogelijk een gebrek heeft aan bepaalde mineralen. Want dit kan ook nervositeit in de hand werken en "ADHD". Een tijd terug stond in de Bit hierover een interessant artikel. Ook zou magnesiumgebrek leiden tot nervositeit maar het is allemaal niet zo simpel te stellen. Maar misschien kun je dit wel op die manier verhelpen.

hier ben ik het mee eens
en anders eerst efee wat aan de hand? vrijheidsdressuur?
dat helpt soms wel wat
en even logeren? dan kan ze haar energie even kwijt
gr hackny

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:48

hay, wat naar voor je !
Maar ik denk dat je eerst naast je paard alle obstakels moet doen.
Geef je paard vertrouwen, met zachte woordjes kom je een stuk verder !!

groetjes +:)+

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:12

Schrikt ze alleen als je erop zit, of ook als je ernaast loopt? Je zou kunnen oefenen door eerst een paar keer langs de 'enge' plekken te gaan als je ernaast loopt..

Echter, bij mijn bijrijdpaard is de eigenaresse ook al zo'n 16 jaar bezig en echt vooruitgang zit er niet in. Als ze ernaast loopt is ze wel wat kijkerig maar ze schrikt niet, als ze erop gaat zitten en buiten gaat rijden dan is het paard levensgevaarlijk, niet te rijden. Daarom rijdt ze de afgelopen jaren nu maar alleen in de bak.. Ik hoop dat je 't voor elkaar rijdt, het zou zonde zijn als je ook alleen maar in de bak kunt blijven rijden :P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:16

Er zijn paarden die enorm vasthouden aan hun angsten en onzekerheden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:27

Goh ja, ik vind het zo lastig om over vertrouwen te praten. Ik heb haar nou 5 jaar en we doen veel dingen samen, dus ik denk dat ze me toch wel vertrouwd en ik vind van mezelf ook dat ik een duidelijke leider ben. Misschien wantrouwig van aard? Ik weet het niet...

Vandaag heb ik een stuk zeil gepakt en er mee in de ronde gezwaaid, paniek in de tent haha, heb veel informatie gevonden op internet, ook op de manier van aanpak en uiteindelijk was het over. Als ik het dan later weer wil proberen, moet ik haar weer herpakken, heel raar, dan is ze vergeten dat het toch niet eng is. Vind het vooral vervelend dat ze zo heftig schrikt van een vogel die opeens wegvliegt, daar kan ik mezelf ook niet op voorbereiden namelijk.

Als ze echt heel heftig reageert en ik ergens niet meer langs kan, dan stap ik af. Lukt ook altijd dan, met de nodige slangenbewegingen haha.

Voor een scheerapparaat is ze dan absoluut weer niet bang, ook niet voor vliegensprays of wondensprays. Best vreemd, raar paard.

Ik ga weer met jullie tips aan de slag!! Dankjulliewel! :D

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:20

xMercury schreef:
Goh ja, ik vind het zo lastig om over vertrouwen te praten. Ik heb haar nou 5 jaar en we doen veel dingen samen, dus ik denk dat ze me toch wel vertrouwd en ik vind van mezelf ook dat ik een duidelijke leider ben. Misschien wantrouwig van aard? Ik weet het niet...

Vandaag heb ik een stuk zeil gepakt en er mee in de ronde gezwaaid, paniek in de tent haha, heb veel informatie gevonden op internet, ook op de manier van aanpak en uiteindelijk was het over. Als ik het dan later weer wil proberen, moet ik haar weer herpakken, heel raar, dan is ze vergeten dat het toch niet eng is. Vind het vooral vervelend dat ze zo heftig schrikt van een vogel die opeens wegvliegt, daar kan ik mezelf ook niet op voorbereiden namelijk.

Als ze echt heel heftig reageert en ik ergens niet meer langs kan, dan stap ik af. Lukt ook altijd dan, met de nodige slangenbewegingen haha.

Voor een scheerapparaat is ze dan absoluut weer niet bang, ook niet voor vliegensprays of wondensprays. Best vreemd, raar paard.

over dat ze het de 2de keer weer doet, je paard was misschien nog niet helemaal ontspannen toen je de oefening stopte

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:57

Ik kan je ook helpen met desensibiliseren, maar zeeland is ook voor mij niet om de hoek, ik woon op de veluwe.. als je wat meer mensen bij elkaar kunt krijgen zouden we een leuke clinic kunnen houden! Met jou paard erbij natuurlijk :)
ELK paard kun je leren met spanning en stress om te gaan, je moet alleen heel goed zijn qua timing met spanning en ontspanning.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:51

xMercury schreef:

oke dat is al een begin!
het kan indd voorkomen dat het paard de volgen dekeer weer schrik ;) dat is even wennen en klaar
top dat met de tips aan de slag gat
houd je ons op de hoogte?
gr hackny

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:10

@sliertje, wat lief dat je het aanbiedt :) Helaas ben ik bang dat er niet zoveel animo voor is bij ons op stal, zijn allemaal koele kikkers haha. Volgend jaar ga ik verhuizen naar brabant, dus wie weet tot dan haha!

Bedankt hackny!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:10

xMercury schreef:
@sliertje, wat lief dat je het aanbiedt :) Helaas ben ik bang dat er niet zoveel animo voor is bij ons op stal, zijn allemaal koele kikkers haha. Volgend jaar ga ik verhuizen naar brabant, dus wie weet tot dan haha!

Bedankt hackny!!

graag gedaan!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:09

Graag gedaan hahaha als je gerichte vragen hebt mag je die ook per pb sturen, dan kan ik je misschien wat tips geven.. Succes in elk geval!