Eerste jumping Arabier = GEWONNEN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Eerste jumping Arabier = GEWONNEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:12

Jippie, Jippie, Jippieee! :)

Een maand geleden was het zo ver, ik ging EINDELIJK met Dubai, een 7-jarig arabierenruintje naar zijn allereerste jumping. Ondanks alle vooroordelen dat arabieren niet kunnen springen, springt dit arabiertje SUPER goed en het belangrijkste, SUPER graag!

Thuis springt Dubai 1m10, zonder enige moeite. Maar natuurlijk de eerste wedstrijd gewoon op 50 - 60 cm...
Eerste keer op vreemd terrein, eerste keer in een binnenpiste, én het grootste probleem, Dubai op de trailer? Vergeet da maar. Dus, oefenen oefenen oefenen om op de trailer te gaan, hij ging er de dag zelf binnen de 5 minuten op *\o/* Fjoew, eerste probleem opgelost. Komen aan op wedstrijdterrein, begin op te zadelen en natuurlijk, het moest mij maar weer overkomen ... Martingal vergeten! Nja, dan maar zonder! Inrijden, en wauuuuwieee, Dubai gedraagt zich als een voorbeeldig paardenbeest! Loopt aan de teugel, springt zeker een halve meter over de hindernissen en is niet bepaald kijkerig. Dan, het grote moment... Het parcours ... Wonder boven wonder, foutloos en hij deed alsof hij nooit iets anders gedaan had! (Langs de zijkant in de inrijpiste hoorde ik enkele mensen zeggen "een arabier die springt pfuh" en vieze blikken ... Maar, springt goed, kort draaibaar, snel. Meneertje wint de wedstrijd! De eerste, en vast niet de laatste. En hoe gaan we de prijs ophalen? Zonder zadel, want had niet verwacht de prijsuitreiking mee te doen. Alle vooroordelen van arabieren worden hier weer eens tegen gegaan! (PS; het was een oefenjumping, maar toch ... Ik ben fier op hem!)

Hier het filmpje van het parcours:
http://www.youtube.com/watch?v=8jpmY65FQKg

Afbeelding
*\o/*

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

Allereerst: gefeliciteerd!

Wat heb jij een leuk paardje onder je kont zeg, hij heeft duidelijk veel plezier in en talent voor het springen. Ik vind jouw houding erg netjes. Je zit goed terug voor de hindernis en gaat pas op het moment van afzetten mee naar voren. Daarbij geef je goed mee en kijk je waar je heen rijdt.
Wel een puntje van kritiek: ik mis een beetje de constante factor. Op sommige hindernissen rijd je wat weifelend, op andere juist gedurfd. Daarnaast is je tempo niet constant.

Maar over het algemeen: net parcours en een fijne combinatie :)!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Eerste jumping Arabier = GEWONNEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:25

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:02

ik ga helemaal mee met saar88 :)
jullie zijn een erg leuke combinatie!
Probeer wel zoals saar88 al zei het tempo beter te bepalen.
maar voor de rest, *D
Ga zo door!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:10

Probeer hem in galop te houden en wat meer bij je te houden. Nu lijkt hij wat te rennen met zijn 'kop in de lucht'. Probeer hem ook in het parcours wat nagevelijker te rijden. Snap dat dat zonder martingaal misschien wat moeilijker is.
Ook kun je misschien aan gaan werken in de goede galop landen. Dit kun je doen om bijvoorbeeld boven de sprong iets je rechterteugel eraan te houden als je naar rechts moet. Natuurlijk niet teveel want je moet eerst rechtuit. Maar daardoor buigt die wat en land hij op het goede been. (dit deed je naar links bij de 1a laatste bocht wel.)

En hij kan makkelijk een stukje hoger de volgende keer, hij hoeft niet eens zijn benen ervoor op te tillen. (positief bedoeld hoor!)

ziet er iig leuk uit. Leuk arabiertje!

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:29

wie zegt dat arabieren niet kunne springen haha met twee hoefjes in zijn neus!
dat komt wel goed met jullie.
probeer je tempo wat constanter te krijgen en inderdaad het landen in de goede galop.
wanneer deze pony dressuurmatig wat meer bevestigd is zul je dit ook makkelijker kunnen gebruiken in het parcours.

succes!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:51

Wat een prachtig beest! En gefeliciteerd met de winst!

Ik wilde je nog wel een tip geven, ik heb het idee dat je niet op elke sprong even gedurfd afrijdt. Probeer daar wat meer aan te werken. Ik zeg altijd: gooi je hart over de sprong dan komt de rest vanzelf. Ook zou ik proberen de wendingen wat ronder te rijden, voor mijn gevoel trek je hem een beetje de bocht door, ik weet het, het is lastig in zo'n parcours ;) .

Verder rijd je hem heel netjes, hij blijft netjes bij je! Top! :D

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:34

Ik wil nu zeker niet ombeleefd zijn. Maar het is wel zijn eerste jumping he ?
Je gaat beter in draf naar een sprong dan onbeheerst in galop ... En hij gaat redelijk vlot als hij galoppeerd, en daar ga ik niets aan doen omdat ik hem wel degelijk in de hand heb. Het feit dat zijn hoofd in de lucht gaat ... Ja martingal vergeten en elk springpaard doet dat, ga maar eens naar 1m50 kijken, oke dit is geen 1m50 maar meneertje denkt wel dat hij dat kan hoor... & landen in de juiste galop, niet alles gaat vanzelf, zeker niet op de eerste jumping he ... Daar let ik niet op bij een eerste jumping, de bedoeling was hem rond krijgen ... & da is gelukt. Voel me hier nogal aangevallen wowieee ... Stap voor stap hoor ... EERSTE jumping

xxdebbbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:11

ziet er netjes uit! voel je alleen niet aangevallen , het zijn alleen een paar puntjes die (door je vergeten martingal) wat naar voren komen. aan de galop etc valt natuurlijk te werken, mijn eerste wedstrijden gingen ook niet foutloos en zeker niet beter dat die van jou :') ga zo door! :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:32

Dubai_x3 schreef:
Ik wil nu zeker niet ombeleefd zijn. Maar het is wel zijn eerste jumping he ?
Je gaat beter in draf naar een sprong dan onbeheerst in galop ... En hij gaat redelijk vlot als hij galoppeerd, en daar ga ik niets aan doen omdat ik hem wel degelijk in de hand heb. Het feit dat zijn hoofd in de lucht gaat ... Ja martingal vergeten en elk springpaard doet dat, ga maar eens naar 1m50 kijken, oke dit is geen 1m50 maar meneertje denkt wel dat hij dat kan hoor... & landen in de juiste galop, niet alles gaat vanzelf, zeker niet op de eerste jumping he ... Daar let ik niet op bij een eerste jumping, de bedoeling was hem rond krijgen ... & da is gelukt. Voel me hier nogal aangevallen wowieee ... Stap voor stap hoor ... EERSTE jumping

We geven je tips, het is HAW!
En hier kun je aan gaan werken, het ziet er al leuk uit, maar aan die punten moet je gaan werken. Ga je officieel zo'n parcours rijden, heb je geen winstpunt met de nieuwe regeling.
De tips die zijn gegeven zijn juist voor de volgende stap.
Als jij de pony dressuurmatig wat beter kan gaan rijden, gaat het springen ook beter en kun je netter door een parcours rijden. En dit is niet aanvallend bedoeld. Dit soort dingen krijgt iedereen te horen op HAW. dan had je rij-itp moeten doen :j

Het is een leuk beestje, maar doordat hij zijn kop in de licht heeft gebruikt hij zijn rug minder goed bij het springen en is dus niet goed. Als je hem wat meer onder je kan houden en niet helemaal uit elkaar laten vallen heb je als je hoger gaat springen meer controle. Paarden worden dan meestal wat feller.

nogmaals het ziet er leuk uit, het is niet aanvallend bedoeld. Maar dit zijn enkel tips om beter te worden. Wil je die niet horen moet je geen topic plaatsen en moetje ook maar geen lessen nemen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:40

Ik vind ook dat hier wel nogal doorgezeurd wordt over 'verbeterpunten' die nu nog totaal niet aan de orde zijn lijkt mij. Ik zie véél liever een paard zo het parcours doorgaan, met zo nu en dan draf ertussen, dan met een boel gehang aan de teugels van de ruiter omdat hij/zij paardlief niet meer kan houden. Dat ze in draf kàn aanrijden wilt zeggen dat ze goed kan schakelen tussen haar sprongen zelfs al is het een doorlopend parcours. Dat is zeker heel wat, en ik vind er ook niets mis mee. Zeker niet op dit niveau.
Zelfde verhaal met martingaal. Paardje doet zijn hoofd meer omhoog bij het aanrijden naar de sprong, wat alle paarden doen, maar ze heeft geen martingaal om hem te corrigeren of te hinderen in zijn snelheid. Toch gaat hij er netjes overheen en blijft ze hem goed controleren.

Verder weet ik niet of jullie in NL het fenomeen oefenjumping kennen maar veel mensen gebruiken dat in België om hun paard hun eerste wedstrijdervaring te bieden. Dan maakt het dus niet eens uit of alles technisch klopt, dan gaat het er puur om dat paardlief rustig blijft en netjes het parcourtje rondgaat. De combinaties die hieraan meedoen zijn vaak ook nog niet erg ervaren en zijn net hun eerste wedstrijdjes aan het doen.

Kortom, ik vind dit echt heel netjes, zéker voor de allereerste keer op een wedstrijd. Je kan erg trots zijn op je paardje hoor. Ik vind niets mis met dit beeld. Dat wisselen en al die poespas komt wel als jullie wat verder zijn. Daarbij vind ik die piste wel erg klein dus ik vind het netjes dat je hem toch vlot gedraaid kreeg. Leuk paardje ook. Me likey :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:16

xHaithi schreef:
Ik vind ook dat hier wel nogal doorgezeurd wordt over 'verbeterpunten' die nu nog totaal niet aan de orde zijn lijkt mij. Ik zie véél liever een paard zo het parcours doorgaan, met zo nu en dan draf ertussen, dan met een boel gehang aan de teugels van de ruiter omdat hij/zij paardlief niet meer kan houden. Dat ze in draf kàn aanrijden wilt zeggen dat ze goed kan schakelen tussen haar sprongen zelfs al is het een doorlopend parcours. Dat is zeker heel wat, en ik vind er ook niets mis mee. Zeker niet op dit niveau.
Zelfde verhaal met martingaal. Paardje doet zijn hoofd meer omhoog bij het aanrijden naar de sprong, wat alle paarden doen, maar ze heeft geen martingaal om hem te corrigeren of te hinderen in zijn snelheid. Toch gaat hij er netjes overheen en blijft ze hem goed controleren.

Verder weet ik niet of jullie in NL het fenomeen oefenjumping kennen maar veel mensen gebruiken dat in België om hun paard hun eerste wedstrijdervaring te bieden. Dan maakt het dus niet eens uit of alles technisch klopt, dan gaat het er puur om dat paardlief rustig blijft en netjes het parcourtje rondgaat. De combinaties die hieraan meedoen zijn vaak ook nog niet erg ervaren en zijn net hun eerste wedstrijdjes aan het doen.

Kortom, ik vind dit echt heel netjes, zéker voor de allereerste keer op een wedstrijd. Je kan erg trots zijn op je paardje hoor. Ik vind niets mis met dit beeld. Dat wisselen en al die poespas komt wel als jullie wat verder zijn. Daarbij vind ik die piste wel erg klein dus ik vind het netjes dat je hem toch vlot gedraaid kreeg. Leuk paardje ook. Me likey :D

dat kennen we hier zeker. De verbeterpunten worden gegeven omdat dit HAW is. Heb niks afgekraakt, maar dit is voor eerste keer erg goed. Van daaruit moet je verder opbouwen en gewoon ervaring op doen. HAW houdt in dat er tips gegeen moeten worden. En tuurlijk zie ik ook liever draf tussendoor dan rengalop. :) vind het jammer dat TS niks wul aannemen van anderen

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:34

xHaithi schreef:

Dankje wel! :) Zonder de martingal was het wel moeilijker maar het viel best mee, hij is nogal braaf enzo daar ben ik wel heel blij om.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:37

suikermeisje schreef:
xHaithi schreef:

dat kennen we hier zeker. De verbeterpunten worden gegeven omdat dit HAW is. Heb niks afgekraakt, maar dit is voor eerste keer erg goed. Van daaruit moet je verder opbouwen en gewoon ervaring op doen. HAW houdt in dat er tips gegeen moeten worden. En tuurlijk zie ik ook liever draf tussendoor dan rengalop. :) vind het jammer dat TS niks wul aannemen van anderen

Wil ik wel, ik ga met de tips zeker iets doen in de praktijk. Alleen juist landen e.d. is vind ik persoonlijk nogal vroeg, we oefenen in de dressuur op wisselen, dus op diagonaal in draf en weer direct galop, thuis ook handje open op de sprong maar op zijn eerste wedstrijd heb ik daar gewoon niet op gelet. Die dingen komen er wel na training, ik zeg h-niet dat de tips niet waar zijn en zal er zeker iets mee doen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:55

Dubai_x3 schreef:
Wil ik wel, ik ga met de tips zeker iets doen in de praktijk. Alleen juist landen e.d. is vind ik persoonlijk nogal vroeg, we oefenen in de dressuur op wisselen, dus op diagonaal in draf en weer direct galop, thuis ook handje open op de sprong maar op zijn eerste wedstrijd heb ik daar gewoon niet op gelet. Die dingen komen er wel na training, ik zeg h-niet dat de tips niet waar zijn en zal er zeker iets mee doen.

Goedzo +:)+
Met landen in de goede galop ben ik al vroeg begonnen hoor! leerde ik gelijk al toen ik begon met mijn E pony :j Zal overal anders zijn, maar als dat erin zit is hetzelfde tempo houden al veel makkelijker :j aangezien je niet hoeft terug te nemen.
En in de goede galop landen (als de galop op beide kanten gewoon goed is) is erg makkelijk en is niet moeilijk om te leren.
En ik bedoel dit niet als kritiek maar juist om tips te geven zodat iemand beter kan worden!

Zo;n eerste wedstrijd is voor beide erg spannend en daarvoor is het oefenspringen. Maar juist met oefenspringen is het fijn zoiets te kunnen gaan oefenen. Dan doe je het niet voor de punten maar juist voor het oefenen om beide beter te worden.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:31

Ja maar dat oefen ik eerder thuis dan op eerste jumping :D Komt wel in orde, oefenen oefenen oefenen

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:47

wow
ik wil ook een arabiertje onder mijn bips
zo echt knap hoe je hem kort houd
hij geniet er echt van en jij ook!
proficiat en ga zo door hoor

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:27

Dankje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:36

Het is een oefenwedstrijd, je zit de pony niet in de weg. Je houding is rustig en dat je hem netjes terug neemt als hij in de verkeerde galop land is alleen maar positief, sommige ruiters voelen niet eens dat hun beest in de verkeerde galop door de bocht gaat, wel idd dressuurmatig goed aan gaan werken, springen kan hij wel en je ziet dat hij het leuk vind. Hoe meer controle jij straks hebt door een goede dressuurbasis, hoe beter hij gaat springen.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:38

bigone schreef:
Het is een oefenwedstrijd, je zit de pony niet in de weg. Je houding is rustig en dat je hem netjes terug neemt als hij in de verkeerde galop land is alleen maar positief, sommige ruiters voelen niet eens dat hun beest in de verkeerde galop door de bocht gaat, wel idd dressuurmatig goed aan gaan werken, springen kan hij wel en je ziet dat hij het leuk vind. Hoe meer controle jij straks hebt door een goede dressuurbasis, hoe beter hij gaat springen.

dankje, hij doet het heel graag en leert echt ongelooooooooflijk snel bij! :) Ook dressuurmatig leert hij veel bij.