Unique en ik, trainen voor de L :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Unique en ik, trainen voor de L :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:48

Daar zijn we weer :)

Sinds eind november ben ik een combinatie met deze leuke merrie. We zijn fanatiek aan het trainen maar helaas zit het niet echt mee met de wedstrijdplanning :+ er zijn onderhand 2 wedstrijden afgelast (1x door de sneeuw en nu door Rhino) maar we laten de pret niet drukken en trainen vrolijk verder voor de volgende wedstrijden :) we zijn ondertussen 3x op wedstrijd verschenen en hebben 5 winstpunten en heel wat prijzen al binnen gesleept dus ik mag niet klagen :))

Unique is een echte merrie, je moet haar niet pissig maken maar daar tegenover staat dan ook wel dat ze fijn werkwillig is en echt haar best doet. Ze is een hele periode met een heel strak contact gereden (ook veel met slof) en het was in het begin dan ook heel erg zoeken hoe ik haar fijn moest krijgen. Hoe strakker ik zelf ben in mijn handen, hoe strakker zij word, maar als ik haar te los laat gaat ze met haar hoofd schudden omdat ze geen contact heeft. Moet zeggen, het gaat nu aardig goed en heb haar ook in draf steeds meer stukken fijn erdoorheen. Stap en galop is geen probleem maar draf is voor ons beide wat lastiger.

Ter vergelijking ons vorige topic: [RT-HAW] Unique @ B debuut

Waar we op dit moment aan werken:
- Lossigheid van voren, fijne aanleuning waarbij ze los is in de kaak
- Mijn handen zijn soms nog ongelijk (rechter hoger) en hier moet ik echt op letten
- Activiteit van achter zonder dat ze zich van voor sterk maakt
- Schakelen en sterker maken
- Teugels korter en handen naar voren

De zijgangen gaan super fijn dus ik denk dat ik niet heel lang in de B ga blijven hangen als we de benodigde punten bij elkaar hebben gereden. Tips zijn altijd welkom, graag met onderbouwing :)

Ik heb weinig foto's van het losrijden, het is vrijwel allemaal van toen ik haar echt opgepakt had. In training rij ik haar niet zo vaak zo hoog ingesteld als hier maar dat was nu puur voor de foto's. Normaal rij hier wat meer lengte in de hals en iets lager en af en toe pak ik haar aan het einde even zo op.

Genoeg gepraat, de foto's :)

1. Losstappen, even checken of er wel foto's gemaakt worden ;)
Afbeelding

2. Beetje voltes draven en nog iets lager ingesteld
Afbeelding

3. Op de diagonaal een paar passen verruimen
Afbeelding

4. Fijn beheerst galopje
Afbeelding

5. Close up van verruimen, moet het contact niet verliezen maar ben blij dat ze zich niet sterk maakt hier.
Afbeelding

6. Na het verruimen weer netjes terugrijden
Afbeelding

7. Pasje wijken, ver moeten inzoomen dus beetje onduidelijk
Afbeelding

8. Teugels te lang, wel fijn beenwerk
Afbeelding

9. Achterhand goed aan het werk zetten :) rechterhand hier duidelijik hoger
Afbeelding

10. Andere kant op in galop, moet echt mn teugels iets korter nemen en handen mooi naast elkaar dragen
Afbeelding

11. Volte opdraaien
Afbeelding

12. Teugels korter en handen dragen, hier zit ze net op het randje van wel/niet sterk maken
Afbeelding

13. Blij met dit beeld
Afbeelding

14. Tegenwoordig gaan we ook altijd eventjes zo door de bak, of in draf of in galop. Dit is voor mijzelf, om mijn houding en balans te verbeteren en het is ook nog best leuk haha. Af en toe heeft ze het alleen door en neemt ze de benen dus dan is het snel handelen :Y)
Afbeelding

15. Na het rijden nog even samen lachen naar de camera :)
Afbeelding

Ik heb ook nog wat korte filmpjes, zodra die geupload zijn zal ik die ook nog even plaatsen :)

Reactie zou leuk zijn! :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:54

Hoihoi,

wat een ontzettend mooi paard heb je onder de kont! Kun je wel ver mee komen volgens mij! :D

Ik vind hem een beetje strak en gespannen lopen qua houding. Zou nog een beetje aan de ontspanning werken. Train haar nog maar lekker over de rug. Er word nog niet heel veel oprichting gevraagd.

en lekker van achter naar voren rijden dus. Op je zit en benen rijden.
Gaat wel goed komen! Succes.

Jordy_

Re: Unique en ik, trainen voor de L :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:05

Wat een leuke combinatie zijn jullie zeg :)

Het lijkt of je soms wat scheef zit, en dan voral op je binnenkant, probeer hieraan te werken door op beide benen evenveel druk te houden en te zakken in beide knieen. Probeer verder ook tijdens het wijken recht boven je paard te blijven. Jullie zijn goed op weg richting de oprichting, zelf vind ik het persoonlijk altijd wel fijn om ook wat losrijd foto's te zien, en het paard dus ook wat meer op lengte zie. Dus misschien de volgende keer ook wat losrijd foto's erbij :). Ga zo door zou ik zeggen!

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:15

Wauw , mega mooi paardje in je stal staan !!
Let er op dat je je handen slecht een vuitsbreedte uit elkaar houd
en dat het paardje bij het losstappen niet té diep kruipt,
voor de rest heb ik hier echt niets op te zeggen ,

TOPDUO !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:20

Ze kan duidelijk de oprichting nog niet bolwerken. Ik zou dus nog niet teveel daarheen gaan. Ze wordt misschien niet sterk aan de voorkant maar blijft erg strak in haar rug. Ze moet meer haar buikspieren aanspannen en haar bekken kantelen zodat ze meer gaat dragen aan de achterkant. Maar daar moet je naar toe werken, daarin moet ze sterker worden. Werk dus met de oprichting die ze aan kan en behoud de ontspanning, rijdt daarin veel overgangen, voltes etc om haar sterker te maken, dan komt hogere oprichting vanzelf.

Probeer zelf ook niet te gaan hangen. Je hangt erg achterover met je lijf. Ik kan niet goed beoordelen of je ook echt aan de teugels hangt, maar blijf luchtig van voren.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:18

Bedankt voor de leuke reacties :)

Het klopt ze moet nog veel sterker worden, die oprichting was tijdens deze foto's ook meer dan normaal, ze was wat heet en loopt dan graag bovenin. Ik ben nog niet handig genoeg als ze echt heet is om haar toch wat dieper / langer en lager te krijgen. Maar ik train 90% vd tijd altijd een stuk lager/ronder en meer over de rug dan op deze foto's.

@ Joolien, klopt viel me op dat ik met doorzitten wat hang. Ik zat eerder altijd erg naar voren gedoken en nu zit ik dus soms iets naar achter. Ik heb echter mijn handen echt los voor me en luchtig en zoek verder geen steun op de teugels.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:59

Wat een ontzettend leuk paard!

Ik zou wat meer ontspannen, wat lager ingesteld rond rijden. En daarna pas wat meer bovenin instellen.
Ziet er verder netjes uit!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:43

Jullie gaan hard vooruit hoor Deniece :)
Unique toont steeds fitter en krijgt al lekkere spiertjes dus jullie zijn op de goede weg.

Nog steeds vind ik dat ze meer over de rug mag lopen en losser in de schoft maar ik weet dat ze hier sterker was dan normaal en dat kan altijd :) die rugspieren moet ook rustig aansterken natuurlijk.

Qua houding inderdaad opletten dat je nu niet te ver naar achteren gaat zitten als compensatie
van het voorheen teveel naar voren zitten maar verder zit je er een stuk zelfverzekerder op dan een tijd geleden :)

Gewoon veel longeren voor de rugspieren en rustig doortrainen.
Veel blijven schakelen en wisselen in halshouding en dan rustig naar het L1 :)

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:49

Wat passen jullie goed bij elkaar! Ik vind dat je de spanning in je armen nog wel wat kan verminderen. Het lijkt namelijk of je haar hoofd aan de teugel trekt. Door de spanning in de armen, verder goede houding etc.

Groetjes Mij ;D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 08:14

Bedankt voor de reacties :) Klopt ik heb onbewust soms nog best wat spanning in armen en schouders, dit is niet iets wat ik alleen tijdens paardrijden heb, maar vrijwel altijd dus dat is lastig en heeft tijd nodig. Ik longeer haar overigens 1x per week met pessoa wat ze nu echt goed begrijpt en ook super fijn over de rug draaft en ze krijgt iedere keer wat meer kracht daarin. Ik zal binnenkort weer wat foto's laten maken als ik haar rij zoals ik haar dagelijks train, dat geeft een wat beter beeld denk ik :)

@ Marieke; zit er idd veel zelfverzekerder op, m'n angst is zo goed als weg, ook als ze weg springt. Ben ik erg blij om! :) Mag jij binnenkort nieuwe foto's maken als je wilt :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:23

Leuk paard! Mooi actief achterbeen!

Ik heb ook zo'n echte merrie, wat bij mij helpt om de heterigheid eraf te krijgen is veel achtjes rijden en lekker laten lopen. Dit wordt ze vanzelf zat en dan gaat ze vanzelf zachter en ontspannen. In het begin duurde dat soms wel een half uur en nu is het soms helemaal niet nodig omdat ze al ontspannen begint. En je lange teugels zorgen er ook eerder voor dat je zelf gespannen wordt in je hand (ik ken het probleem)

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:54

Mooi paard! Loopt wel ietsjes gespannen maar vind dat je ook wel een beetje ver naar achteren leunt soms.

Maar verder echt een super mooi paardje en denk dat je der ook wel ver mee kunt komen!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:30

Bedankt voor de tips :) klopt we hebben nog spanning, het is sowieso lastig bij haar om alle spanning te laten afvloeien en als ze dan op een dag extra gespannen is omdat ze fris is (wat tijdens deze foto's zo was) is het helemaal lastig haha, maar we komen er wel. Eerst maar eens de B uit zien te rijden :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:41

Leuk paard! De meeste tips heb je al gehad :)

Wat mij opviel, maar daar heb ik nog niemand over gehoord (vandaar de reactie :+)

Tijdens het verruimen steek je je been wat naar voren af, terwijl zoals je waarschijnlijk wel weet, het juist van achteren moet komen. Ik weet niet of je ruimte hebt om buiten te rijden, maar in het bos is dit heel fijn oefenen. Daar heb je de ruimte en heeft het paard zelf ook meer looplust waardoor je zelf makkelijker kan gaan voelen hoe je moet zitten.

En wat betreft je armen, ga met kranten of stokken rijden ;) op het moment dat ze er tussen uit vallen is er iets mis en weet je dat je ze weer meer moet dragen.. Helpt heeeeel erg goed als je het ook zelf weer moet oprapen (spreek uit ervaring :o).

Maar keep up the good work!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:17

Ziet er netjes uit Deniece! :j Al een vooruitgang met vorige topics wat ik heb gezien van je :j

Zolang rijd je het paardje nog niet, en neem aan dat je les krijgt en met die paar puntjes op de i,
gaat het zeker helemaal goed komen! :))

Succes!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 16:58

Bedankt voor de reacties en tips! :) kan ik echt wat mee :) Nog niemand gevonden tot nu toe voor even wat nieuwe foto's voor het beeld in welke houding ik haar 'normaal' train maar dat komt nog wel :)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:22

Kom graag een keer langs als ik wat mobieler ben! :))

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:07

Liins schreef:
Kom graag een keer langs als ik wat mobieler ben! :))

Ja, tof! :)) laat maar weten wanneer je weer helemaal bewegelijk bent :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:14

Je geeft aan dat je paard de benen neemt tijdens het halsstrekken, dan krijg ik mijn twijfels of je het halsstrekken correct vraagt, en of de aanleuning wel in orde is, zeker omdat ze ook niet altijd netjes over de rug op of iets voor de LL loopt. Ik denk dat je toch nog wat meer aandacht moet besteden aan een correcte aanleuning, zeker voordat je naar de M gaat doorstromen (ben je nu L1 of L2?).

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:19

s6801881 schreef:
Je geeft aan dat je paard de benen neemt tijdens het halsstrekken, dan krijg ik mijn twijfels of je het halsstrekken correct vraagt, en of de aanleuning wel in orde is, zeker omdat ze ook niet altijd netjes over de rug op of iets voor de LL loopt. Ik denk dat je toch nog wat meer aandacht moet besteden aan een correcte aanleuning, zeker voordat je naar de M gaat doorstromen (ben je nu L1 of L2?).

Ik rij in de B ;) en tijdens het halsstrekken blijft ze keurig onder me in fijn contact maar als ik m'n teugel achter m'n zweep klem (zweep tussen been en zweetblad) en ik doe m'n armen opzij (zie een van de laatste foto's) en ze heeft het door kan ze idd een mooie sprint nemen omdat ze dat leuk vind :) ze loopt op deze foto's overigens (naar mijn idee) alleen op foto 14 echt voor de LL, of zie ik dit verkeerd?

faytjexd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:47

zo mooi paard hoor alleen ik zou proberen je handen iets meer voor je bondje te houden /3 /3 :o? +:)+

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:29

Ziet er goed uit hoor! Punten geef je zelf al aan en ik heb er een hekel aan als mensen dat dus iedere keer blijven herhalen terwijl de TS dat al aangaf. Gaat goedkomen met jullie in het L :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:30

Toevoeging: Zeg niet dat de mensen dat hier doen hoor maar had het over het algemeen :oo