Weelde's eerste keer in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Weelde's eerste keer in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:17

Hallo allemaal!

Ook al vind ik het doodeng, maar mijn nieuwsgierigheid heeft het overwonnen en ga ik het doen, een HAW topic :P.

Eerst maar even voorstellen dan:
Weelde (Seriously op wedstrijden) is een 8-jarige merrie (wordt dit jaar 9) met als afstamming Riant x Balzflug. Ik heb haar sinds augustus 2010 en in deze "korte" tijd zijn we al best een eind gekomen.
De B en L1 vlogen we doorheen.
De L2 absoluut niet. We kwamen daar wat vast te zitten. Ik ondervond dat er wat schortte aan mijn basis en dat ik dat natuurlijk ook had overgebracht op mijn paard. Mijn beste vriendin, die ook instructrice is, is mij hierbij gaan helpen. Ze gaf me een soort privé bootcamp als het ware in basis en houding en zit ;).
Weelde heeft ook de neiging om in haar eigen halshouding te blijven en ze gebruikte haar rug niet goed genoeg en ze was scheef én ik had moeite met de ontspanning zowel bij mijn paard als bij mij. Ik heb ondervonden dat ik haar "te lief" reed, ik moest wat meer van haar durven gaan vragen. Ik moet zeggen, dat was moeilijk voor mij. Daarnaast hebben we heel veel gewerkt aan stelling, buiging, ontspanning, mijn houding, eigenlijk dus de hele basis.
Lang verhaal kort; vanaf dat we daarmee begonnen, begonnen ook de punten weer te komen en waren in korte tijd zo'n 16 winstpunten rijker.

Bij 21 winstpunten heb ik besloten M1 te gaan starten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet vond dat we daar helemaal klaar voor waren, qua opgerichtheid en wat ze allemaal willen zien in de M. Máár ik vond dat we toe waren aan een nieuwe uitdaging en dat we verder moesten (daarnaast was ik het halsstrekken ook meer dan zat). Wel was ik van plan het rustiger aan te gaan doen en niet iedere week op wedstrijd te gaan, om te kunnen trainen om wel klaar te worden voor de M1. Ik heb er nu 3 gereden en 2 winstpunten gehaald. Eigenlijk meer dan dat ik verwacht had. Het commentaar van de jury's gebruiken we weer in de training.

Waar we nu aan werken, dat is nog een hele waslijst. Wedstrijden zitten er voorlopig sowieso even niet in ivm Rhino, dus we gaan rustig aan verder.

We zijn nog steeds bezig met rechtrichten, rechts is ze nog wat krom in de galop. Ook heb ik nog wat moeite met "door blijven rijden", bijvoorbeeld als ze in de staak komt, om dat voorwaarts op te lossen. Op een of andere manier ben ik bang dat als ik aan haar kom met mijn been en mijn binnenhand meer ontspan, dat ik haar helemaal kwijtraak, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Het is voor mij lastig een goede tactiek te vinden daarin. Uiteraard proberen mijn instructrices daar wel mee te helpen.
Dit probleem doet zich met name voor na een galop, dan wordt ze ineens rennerig en kan ik ook nauwelijks meer doorzitten. Ook na halsstrekken had ik daar vaak last van. Op onderstaand filmpje is dat van de galop ook wel te zien, daar doe ik het ook op de verkeerde manier, geloof ik.

Dan qua mijn houding, ben ik nu vooral bezig mijn handhouding te verbeteren. Mijn instructrice heeft weleens gezegd: "Ik ken pianohandjes, maar hoe we die van jou zullen noemen, weet ik niet." :'). Op een of andere manier houd ik mijn handen de meeste tijd wel "recht op" maar buigen mijn polsen naar beneden. Voor mij voelt dat als een natuurlijke houding, dus het is onwijs lastig daar vanaf te komen.
Ook moet ik hard oefenen met blijven zitten met de middendraf :')

Hierbij het filmpje. Het losrijden staat hier niet op, dit is het tweede proefje wat ik op die dag reed. Het is overigens gewoon oefenen, geen wedstrijd.

(Let niet op het begin, mijn vader zit me daar te pesten omdat we na het eerste proefje wat we reden een "discussie" hadden dat ik scheef afwendde, maar hij en mijn moeder stonden toen ver naast de C, maar zij vonden van niet :'))

Ik beloon mijn paard tijdens de gebroken lijn in galop op de rechterkant, omdat we daar eerder die week wat moeite mee hadden en nu deed ze het erg braaf. En tijdens het aangalopperen op de rechterhand, omdat ze (zeker bij de tweede keer aanspringen) de neiging heeft een bokje erbij te geven. Niet dat ik mezelf moet verdedigen waarom ik beloon :'), maar dat is voor degenen die het misschien rare momenten vonden, omdat het namelijk geen perfecte gebroken lijn en aanspringen was.

Nog wat opmerkingen van mezelf: ik heb gezien dat ik ook kapstokjes heb, waar ik ook nog aan ga werken! Het ziet er nu namelijk naar uit dat ik mijn paard constant prik met mijn sporen, tijdens het rijden ben ik me hiervan in ieder geval niet bewust, maar dat is het fijne van jezelf zo af en toe op de film/foto te zetten.
De middengalop moet ik ook hard aan gaan werken.

Pfoe, ik heb er wel een heel verhaal van gemaakt... Maar ik ben onwijs nieuwsgierig naar jullie commentaar en zie ernaar uit aan het werk te gaan met jullie tips en adviezen!!!

gekkiej123

Re: Weelde's eerste keer in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:11

Wat een super leuk paard heb jij ! :~
Vind het er heel netjes uit zien! jullie zijn een mooie combinatie.
misschien mag hij in het geheel wat actiever en de overgangen wat Vloeiender.

Succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:00

Wat ik heel erg mis is impuls. Ze draaft ontzettend vlak en draagt bijna niet, voornamelijk in draf. Verder mis ik gedragenheid van achter. Ze in nog wat achter de loodlijn wat betekend dat ze niet genoeg gesloten is in de achterhand.

Ga werken aan verzameling en dan echt met gedragenheid van de achterhand. Activeer de achterhand. Geef voor genoeg lengte zodat ze die achterhand leert te gebruiken. Als je nu voor teveel op gaat pakken zal ze niet kunnen dragen omdat ze daar nog niet klaar voor is. Dus even terug naar de basis en werk aan de juiste verzameling MET impuls.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:42

Ook in galop komt ze nauwelijks tot dragen het ziet er eerder wat gehaast uit.
Zoals Joolien aangeeft werk aan de achterhand en train haar vermogen tot dragen. Het verzet bij het achterwaarts gaan en aangalloperen heeft met lossigheid en ook met achterhand gebruik te maken.
Voor de M klasse zal je als je de basis voor elkaar hebt uiteindelijk ook meer aan de oprichting moeten gaan werken. De hoofd/halshouding is nu ook nog niet constant en stukken te lang/laag/duwerig. Maargoed dan kom je eerst weer terug op de gedragenheid van de achterhand.
Succes samen!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:22

Leuk paard, jullie zijn een mooie combinatie en ik vind het er niet verkeerd uit zien.
De meeste punten geef jezelf al aan, inderdaad je handen. Je benen vind ik nog wel meevallen. Daarnaast eens met eerdere reactie dat het geheel wat vlak oogt. Werk aan de impuls en bereid je overgangen voor, hierdoor zal het vloeiender lijken. Door jouw beschrijving dat je doorzitten in de middendraf nog moeilijk vind denk ik dat je je paard onbewust in een rustiger tempo rijd zodat jezelf makkelijker kan doorzitten. Oefen hiermee, een paard dat zijn rug goed gebruikt is makkelijk doorzitten dan een paard dat zijn rug lichtjes wegdrukt door niet actieve achterhand. Vergeet niet dat iedere topruiter nog altijd de basis traint, dat is en blijft het allerbelangrijkst. Oefeningen zijn een hulpmiddel om je paard te gymnastiseren.

Maar al met al, ik vind het er echt wel netjes uitzien! Succes..

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:15

Prachtig paard zeg!

Wat ik zie, is dat er nog heel wat meer "pit" in mag.
Het is nu opzich wel netjes, maar het mag allemaal wat spectaculairder het is nu vrij vlak.
Probeer haar in de draf goed op tempo te rijden, en echt wat feller te rijden, ik vind je nog steeds wel errug aardig voor je paard!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:20

Er moet inderdaad zoals andere aangeven meer impuls ingereden worden.... en het paard moet meer tot dragen komen en het neusje iets meer voor de loodlijn.
Maar de reden waarom je het paard meer bij elkaar rijd en wat rustiger is volgends mijn omdat je het zelf anders niet kan uitzitten? klopt dat?

En verder vind ik zeker wel dat jullie een combinatie zijn die kan groeien en alleen maar nog beter kan worden!!

schwieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:13

Ook ik mis impuls, waardoor het gehele plaatje een stuk minder uitstraalt vind ik.
Erg jammer, want het is een heel leuk paard. :)
Ik zou vooral bezig gaan met tempowisselingen en overgangen om het achterbeen te activeren.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:42

Dank jullie allen voor jullie berichten en adviezen en ook zeker voor de complimenten! Ik zie waar jullie vandaan komen en ik ben inmiddels ook bezig jullie tips op te volgen. Door het Rhino virus heb ik op het moment helemaal geen les en niemand om te kijken of wat ik doe ook goed is, maar eerlijk gezegd voel ik zelf nu al wat verbetering.

Davina21 schreef:
Maar de reden waarom je het paard meer bij elkaar rijd en wat rustiger is volgends mijn omdat je het zelf anders niet kan uitzitten? klopt dat?

Dat kan heel goed kloppen en toen ik je bericht las besefte ik me dat eigenlijk pas. Op het moment laat ik het doorzitten voornamelijk even voor wat het is en ben nu vooral bezig met de impuls er in te krijgen (zoals in bijna elk bericht gesuggereerd wordt). Inderdaad veel tempowisselingen (bij verzameling is doorzitten dan wel weer makkelijk) en overgangen en ik geef haar voor wat meer lengte, zoals Joolien zei.
Ik heb gemerkt dat nu ik dat een paar dagen doe, dat ik na een half uur zo rijden veel makkelijk doorzit dan voorheen. Ook probeer ik inderdaad, zoals MisticRider zei, goed op tempo en feller te rijden.

Nogmaals onwijs bedankt en ik hoop binnenkort een filmpje met verbetering te plaatsen!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 03:00

+:)+ goed van je dat je het toch even probeert wat iedereen zegt. Als het niet werkt voor jou luister dan natuurlijk goed naar wat je instructeur zegt.

Ik zie genoeg mensen op bokt die een HAW-topic openen en constant tegen het advies van iedereen in gaat (of in discussie gaan met hun instructie). Terwijl we hier in de paarden sport allemaal beter willen worden en elkaar allemaal willen helpen.

Ben erg benieuwd naar je volgende filmpje!! :D

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 00:17

Wat lief dat je dat zegt Davina :D Ik vraag toch om commentaar en eerlijk gezegd had ik me voorbereid op erger (dierenmishandeling, 144 bellen enzo :') nee gein). En wie zou ik zijn om er niets mee te doen. Een objectieve buitenstaander zijn in de meeste gevallen de besten om advies van aan te nemen.
Ik vind het alleen maar heel erg fijn dat jullie de tijd genomen hebben om überhaupt ernaar te kijken en met tips te komen!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:12

Je vader heeft gelijk :))

Ik ga ook met de rest mee. Ik vind je schouderbinnenwaarts netjes en ook mooi ingezet. :)
Je bent trouwens niet de enige die hier problemen mee heeft. Wij gaan overstappen naar het M en trainen ook veel op de oprichting etc.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:55

Wat rij jij rustig en beheersd, ziet er heel vriendelijk en kundig uit, eindelijk iemand die echt kan rijden! Wat heerlijk :) Ik weet dat je alleen mag posten met opbouwende kritiek enzo maar goed ik sluit me wel gewoon aan bij de rest, aangezien je beter rijdt dan ik!