Ook al vind ik het doodeng, maar mijn nieuwsgierigheid heeft het overwonnen en ga ik het doen, een HAW topic
.Eerst maar even voorstellen dan:
Weelde (Seriously op wedstrijden) is een 8-jarige merrie (wordt dit jaar 9) met als afstamming Riant x Balzflug. Ik heb haar sinds augustus 2010 en in deze "korte" tijd zijn we al best een eind gekomen.
De B en L1 vlogen we doorheen.
De L2 absoluut niet. We kwamen daar wat vast te zitten. Ik ondervond dat er wat schortte aan mijn basis en dat ik dat natuurlijk ook had overgebracht op mijn paard. Mijn beste vriendin, die ook instructrice is, is mij hierbij gaan helpen. Ze gaf me een soort privé bootcamp als het ware in basis en houding en zit
.Weelde heeft ook de neiging om in haar eigen halshouding te blijven en ze gebruikte haar rug niet goed genoeg en ze was scheef én ik had moeite met de ontspanning zowel bij mijn paard als bij mij. Ik heb ondervonden dat ik haar "te lief" reed, ik moest wat meer van haar durven gaan vragen. Ik moet zeggen, dat was moeilijk voor mij. Daarnaast hebben we heel veel gewerkt aan stelling, buiging, ontspanning, mijn houding, eigenlijk dus de hele basis.
Lang verhaal kort; vanaf dat we daarmee begonnen, begonnen ook de punten weer te komen en waren in korte tijd zo'n 16 winstpunten rijker.
Bij 21 winstpunten heb ik besloten M1 te gaan starten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet vond dat we daar helemaal klaar voor waren, qua opgerichtheid en wat ze allemaal willen zien in de M. Máár ik vond dat we toe waren aan een nieuwe uitdaging en dat we verder moesten (daarnaast was ik het halsstrekken ook meer dan zat). Wel was ik van plan het rustiger aan te gaan doen en niet iedere week op wedstrijd te gaan, om te kunnen trainen om wel klaar te worden voor de M1. Ik heb er nu 3 gereden en 2 winstpunten gehaald. Eigenlijk meer dan dat ik verwacht had. Het commentaar van de jury's gebruiken we weer in de training.
Waar we nu aan werken, dat is nog een hele waslijst. Wedstrijden zitten er voorlopig sowieso even niet in ivm Rhino, dus we gaan rustig aan verder.
We zijn nog steeds bezig met rechtrichten, rechts is ze nog wat krom in de galop. Ook heb ik nog wat moeite met "door blijven rijden", bijvoorbeeld als ze in de staak komt, om dat voorwaarts op te lossen. Op een of andere manier ben ik bang dat als ik aan haar kom met mijn been en mijn binnenhand meer ontspan, dat ik haar helemaal kwijtraak, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Het is voor mij lastig een goede tactiek te vinden daarin. Uiteraard proberen mijn instructrices daar wel mee te helpen.
Dit probleem doet zich met name voor na een galop, dan wordt ze ineens rennerig en kan ik ook nauwelijks meer doorzitten. Ook na halsstrekken had ik daar vaak last van. Op onderstaand filmpje is dat van de galop ook wel te zien, daar doe ik het ook op de verkeerde manier, geloof ik.
Dan qua mijn houding, ben ik nu vooral bezig mijn handhouding te verbeteren. Mijn instructrice heeft weleens gezegd: "Ik ken pianohandjes, maar hoe we die van jou zullen noemen, weet ik niet."
. Op een of andere manier houd ik mijn handen de meeste tijd wel "recht op" maar buigen mijn polsen naar beneden. Voor mij voelt dat als een natuurlijke houding, dus het is onwijs lastig daar vanaf te komen.Ook moet ik hard oefenen met blijven zitten met de middendraf

Hierbij het filmpje. Het losrijden staat hier niet op, dit is het tweede proefje wat ik op die dag reed. Het is overigens gewoon oefenen, geen wedstrijd.
(Let niet op het begin, mijn vader zit me daar te pesten omdat we na het eerste proefje wat we reden een "discussie" hadden dat ik scheef afwendde, maar hij en mijn moeder stonden toen ver naast de C, maar zij vonden van niet
)Ik beloon mijn paard tijdens de gebroken lijn in galop op de rechterkant, omdat we daar eerder die week wat moeite mee hadden en nu deed ze het erg braaf. En tijdens het aangalopperen op de rechterhand, omdat ze (zeker bij de tweede keer aanspringen) de neiging heeft een bokje erbij te geven. Niet dat ik mezelf moet verdedigen waarom ik beloon
, maar dat is voor degenen die het misschien rare momenten vonden, omdat het namelijk geen perfecte gebroken lijn en aanspringen was.Nog wat opmerkingen van mezelf: ik heb gezien dat ik ook kapstokjes heb, waar ik ook nog aan ga werken! Het ziet er nu namelijk naar uit dat ik mijn paard constant prik met mijn sporen, tijdens het rijden ben ik me hiervan in ieder geval niet bewust, maar dat is het fijne van jezelf zo af en toe op de film/foto te zetten.
De middengalop moet ik ook hard aan gaan werken.
Pfoe, ik heb er wel een heel verhaal van gemaakt... Maar ik ben onwijs nieuwsgierig naar jullie commentaar en zie ernaar uit aan het werk te gaan met jullie tips en adviezen!!!