rijproblemen criollo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mojito12

rijproblemen criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:42

ben sinds enkele maanden in bezit van een criollo. Het is een heel lief paard in de omgang maar het rijden lukt niet zo bijzonder. Alles gaat goed tot hij er plots geen zin meer in heeft, het hoofd in de lucht gooit en er in een drafje vandoor gaat. Hij bokt of steigert niet maar loopt gewoon weg, het bit negerend. Ik rijd hem met een gebroken bitje waarmee hij bij de vorige eigenaar ook gereden werd. Sommige zeggen dat ik moet overschakelen op een stangetje omdat criollos in hun thuisland met zo'n bit gereden worden en op 1 hand. Ik ken helaas weinig van de voorgeschiedenis van mijn paard (weet wel dat hij al meerdere keren van eigenaar veranderde). Bij de laatste eigenaar werd hij 'western' en engels gereden. Hij is ook niet meer zo jong en ik vraag me af of zomaar overschakelen naar stang een goed idee is. Weet iemand raad?

Meraki

Re: rijproblemen criollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:45

Welkom op bokt ! :)

Ik denk, dat hij gewoon ontzettend aan het uitproberen is :j .. maar goed, dat is makkelijk zeggen vanaf een beeldscherm. Heb je les ? Zo ja, hoe los je het op in de les. Overschakelen naar een ander bit zou ik zo 1 2 3 niet doen omdat je het probleem dan alleen maar verlegd in plaats van oplost.
Mocht je geen les hebben, les nemen ! :)

Mojito12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:53

Dank je NonaWen !
neen ik neem geen les ik rijd louter recreatief. Ik heb 1 keertje geprobeerd te lessen met hem maar dat was een drama, totaal verzet. vorige eigenaar vertelde me dat criollos een hekel hebben aan rijden in de bak en het ook nooit hebben gedaan. Het beestje is nu 16jaar en ik wil hem ook niet helemaal omscholen. Ik wil gewoon een betrouwbaar wandelpaard. Maar je hebt gelijk, ik moet iets doen en ben al naarstig op zoek naar een goede trainer, liefst iemand die wat van criollos kent. Ik me liet vertellen dat criollos vaker na verloop van tijd probleemgedrag vertonen tengevolge de manier van africhten in Zuid-Amerika. Weet iemand of dat inderdaad zo is ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:11

Doet hij anders wel wat je wil (in de zin van: de juiste gang wanneer je het vraagt, juiste richting op, etc?)
hoe reageert hij op een ongebroken bitje (zelfde mondstuk als een stang, zonder scharen)

op zich kan een stangetje mss wel een oplossing zijn, MITS hij enkel soms eens wegloopt onder je, en je hem met een stangetje iets makkelijker tot orde kan roepen, en je er de rest van de rijtijd niet te veel in zijn mond hoeft te zitten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:17

Zelfs als je alleen recreatief rijdt, kan les geen kwaad.
Heb zelf een Spaans paard en die reageerde ook niet goed op het 'gewone' Nederlandse dressuurmatige rijden. Ben dus overgestapt op klassiek.
Toen ik hem kocht werd hij op een enkelgebroken bitje gereden. Op mijn gevoel afgegaan en overgestapt op een dubbelgebroken bitje. Toen ik dacht dat hij daar doorheen begon te lopen heb ik het oude enkel gebroken bitje nog een keer gebruikt. 1x, nooit meer! Hij vond dat vreselijk.

Als ik lees dat hij voorheen met stang en op 1 hand is gereden en je graag op die manier wil rijden kan je western overwegen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:04

Of je nu recreatief of wedstrijdgericht wil rijden, maakt in weze niet zo erg veel uit, kennis en kunde heb je in beide gevallen echt wel nodig, en dat blijkt overduidelijk pas echt als er zich een probleem voordoet en/of verzet van het paard.
Les nemen is en blijft een noodzaak.
Het is ook zo dat een goede recreatieruiter echt geen enkel probleem zou hebben als hij een eenvoudig/laag springparcours zou rijden of zou meedoen aan een dressuur wedstrijdje.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:11

Ik heb een paar keer op een proefrit op een criollo gereden en die vertoonden toen ook dit gedrag. Was voor mij de reden om ze niet te kopen.
Een van die ritten was met Rick Woudenberg. Die importeert ze en hij vertelde dat ze in het land van herkomst (weet even niet meer waar die vandaan kwamen) inderdaad heel anders worden gereden dat
hoe wij hier rijden. Meer met een losse teugel en met gewichtshulpen. Misschien als je via Google op zoek gaat dat je hem wel kunt vinden en kan vragen of hij tips voor je heeft.

Of kijk eens op dit forum http://anne.messageboard.nl/16448/index.php Wie weet kan daar iemand je
verder helpen

Mojito12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:11

Dank iedereen voor de antwoorden.

Mijn paard is voor de rest heel gewillig, alleen dat hij af en toe onder me weg loopt. wat heel vervelend is en soms ook wel gevaarlijk als je op de weg bent.
Manex, die Rick Woudenberg adverteert op het internet dat hij mensen wil helpen die problemen hebben met hun criollo. Ik probeer hem echter al dagen te bereiken maar ik krijg geen gehoor en ook geen reactie op mijn berichten.
De criollos die jij proefreed vertoonden ook dit gedrag zeg je, werden zij op stang gereden?

Ondertussen heb ik het aanbod gekregen van een criollobezitter die mijn paard een keertje wil rijden met zijn hoofdstel met argentijns bit. Het proberen waard, zaterdag komt hij en dan zien we wel.
Als het niet lukt zal les nemen de enige oplossing zijn.

Verdere tips en info zijn steeds welkom.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:23

Hoi, ik ben ook in het gelukkige bezit van een Criollo en dit gedrag komt me absoluut niet bekend voor, veel criollo's en dus ook de mijne worden gebruikt in de polo sport en worden dan idd. met 1 hand ( meestal de rechterhand) gereden, ik merk wel aan mijn paard dat ze ontspannender loopt als ik de teugels in 1 hand pak. Dat ze niet in een binnenbak willen lopen vindt ik onzin. Ik rijd 1x in de week in de dressuurles met haar, niet om echt met haar te gaan dressuur rijden, die illussie heb ik niet, maar gewoon om onder begeleiding te proberen haar rug wat los te krijgen en te houden.
Kan het zijn dat ze last van haar rug heeft? Dat zie je wel veel bij Criollo paarden/ponys dat ze vaak last van de rug krijgen door de toch soms wel ruwe polosport of door een verkeerd zadel.
Volgens mij hebben Criollo's meestal korte ruggen ( die van mij ook)nen is daar moeilijk een passend zadel voor te vinden, heb je daar al eens naar gekeken? Ik ben nu inmiddels geloof ik al wel aan mijn 40e zadel toe en heb het nu geloof ik gevonden :o .Een barefoot met vps.
Er is een site voor Criollo paarden liefhebbers, deze vindt ik zelf alleen erg onoverzichtelijk maar wie weet heb jij er wat aan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:33

Als je Rick te pakken krijgt is hij inderdaad wel een heel kundig persoon die je veel kan vertellen over criollo's en de manier van rijden.

Meeste criollo's die ik gereden heb moet je lekker no-nonsense rijden en niet te veel aan prutsen. Ze zijn over het algemeen heel werkwillig maar 'blokkeren' als ze niet snappen wat je wilt.

Mijne heb ik als 4-jarige redelijk omgeschoold naar western maar die loopt nog steeds het prettigst op 1 hand met een stangbitje. Dan is hij zeer licht te rijden en te sturen.

Ik weet niet in welke omgeving je zit? Wil je evt ook wel kijken of het probleem ligt aan het feit dat jij 'm niet op de argentijnse manier rijdt of dat er wat anders aan de hand is.

Op het criollo-forum zijn idd. nog vele andere criollo-bezitters door het hele land te vinden.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:48

Mojito12 schreef:
Manex, De criollos die jij proefreed vertoonden ook dit gedrag zeg je, werden zij op stang gereden?

Nee, die werden gewoon met een enkel gebroken bit gereden.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:46

gaucho schreef:
Als je Rick te pakken krijgt is hij inderdaad wel een heel kundig persoon die je veel kan vertellen over criollo's en de manier van rijden.

Meeste criollo's die ik gereden heb moet je lekker no-nonsense rijden en niet te veel aan prutsen. Ze zijn over het algemeen heel werkwillig maar 'blokkeren' als ze niet snappen wat je wilt.

Mijne heb ik als 4-jarige redelijk omgeschoold naar western maar die loopt nog steeds het prettigst op 1 hand met een stangbitje. Dan is hij zeer licht te rijden en te sturen.

Ik weet niet in welke omgeving je zit? Wil je evt ook wel kijken of het probleem ligt aan het feit dat jij 'm niet op de argentijnse manier rijdt of dat er wat anders aan de hand is.

Op het criollo-forum zijn idd. nog vele andere criollo-bezitters door het hele land te vinden.

Mee eens!

Ik rijd ook een criollo(western beleerd met een shank) en dat heeft even tijd gekost voordat wij elkaar een beetje snapten! Nu kan ik er alles mee en is het mijn maatje... Je moet een criollo niet met druk rijden en inderdaad met zo een los mogelijk contact. De criollo die ik rijd is een echte heer die je ook zo moet behandelen anders gaat ie gewoon op de loop en heb je niks te zeggen!
Hoe meer je 'eist' ipv vragen hoe harder hij niet luisterd, en dan win je niet meer.
Bakwerk is hij ook geen fan van en buiten loopt hij als een trein!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:22

Hier ook criollo, nu zo'n 7,5 jaar al. Weinig problemen mee, mits je van de mond afblijft, passend bit gebruikt (hier is dat een ongebroken mondstuk, gebroken is hij constant mee aan het klooien) en goed oplet hoeveel en wat voor brok er in gaat. Hij gaat van 1/2kg equiral stud al aan de dribbel. Ik rij hem wel ook ivm rijden met handpaard met een snaffle met shank en 2 teugels. Iets waar de meeste westernruiters een rolberoerte van krijgen, maar soit. Soms pak ik de onderste teugel er even bij (galopje bv zodat we op een voor beide fijne snelheid uitkomen), maar 98% van de tijd ligt die gewoon op de hals. Bitloos kan hij super, maar wel af en toe. Gebruik ik zo'n optoming langere tijd dan gaat hij op een gegeven moment toch ook even beentjes strekken en is de rem zoek.

Om echt samen te kunnen werken heeft mij ook even gekost, micromanagen zoals in de dressuur meer gebruikelijk is werkt echt niet. Overal op gaan reageren en corrigeren bij kijken en schrikjes buiten maakt het alleen maar erger. Luister naar wat hij vraagt en aanbiedt op je rit, ga mee met wat jij ook leuk en veilig vindt (maar jij blijft de grenzen bepalen) en negeer de rest.

Probleemgedrag gaan vertonen na een paar weken/maanden heeft meer met uitzoeken hoe de nieuwe regels zijn te maken dan criollo zijn of zelfs africhtings methodes als bv de argentijnse. Die africhting/opvoeding heb ik meer terug gezien in plotselinge schrikreacties op de grond. Zoals een keer dat hij geheel in paniek was toen ik zijn halster om wilde doen of keertje stressen toen ik hem halverwege 's avonds naar stal brengen overnam van stalhouder (kwam precies op dat moment aan) dan rijtechnisch. Voor "dikke vinger baas we gaan nu naar huis/mijn tempo" acties hoeft je paard echt geen criollo te zijn of een argentijnse opleiding gehad te hebben.

Criollo's zijn super paarden, maar net als vrijwel alle rassen is er geen gebruiksaanwijzing bij en moet je allebei wat geven en nemen om fijn te kunnen samenwerken. Het is het absoluut waard, maar het kost tijd en vaak zelfkennis.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:57

Inmiddels heb ik mijn criollo 10 jaar, en hij heeft alleszins geen probleemgedrag vertoond na enkele weken/maanden. Ik ben Verti wel blijven rijden op de 'Argentijnse manier', namelijk eenhandig met Argentijns stangbit en sturen dmv neckreining. Teugels hangen vrijwel altijd los.Dus inderdaad geen gepruts aan hem, en gewoon grenzen stellen waarbinnen hij een zekere vrijheid heeft. Dat werkt bij hem het beste.
Toen ik Verti nog niet lang had heb ik eens met een dubbelgebroken trens gereden, maar dat vond hij helemaal niet fijn en er kwam protest.
Ik rijd enkel buiten , doe geen pistewerk.

Mojito12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:54

heb gisteren en vandaag mijn paard gereden met een argentijns bitje. Dat ging uitstekend. ik ga nog niet direct hoera roepen, was misschien toeval. Ik heb het hoofdstel een paar weekjes in bruikleen en als het blijft lekker gaan schaf ik er mij ook eentje aan. Maak ik ben alvast super tevreden met het resultaat totnutoe.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:22

Fijn dat het gisteren goed ging en dat je het bit nog even kan uitproberen. Hopelijk is het een oplossing voor jullie.