Iemand tips over training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Iemand tips over training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:08

Ik ben benieuwd of iemand me tips over duidelijke boeken of dvd's kan geven.

Het zit nl zo;

Ik heb een 7 jarige Tinker waar ik alleen maar recreatief mee rij.
Ik hobbel lekker op de weg, doe veel grondwerk en pak een beetje vrijheidsdressuur mee en longeer hem regematig.
Nu heb ik sinds deze week ook de beschikking over een buitenbak waar ik zo vaak gebruik van mag maken als ik wil.

In het verleden heb ik priveles gehad maar omdat ik erg onregelmatig werk is het in de praktijk gebleken dat het lastig afspreken is dus daar ben ik uiteindelijk mee gestopt.
Ik heb niks in de buurt waar ik met hem naar toe kan rijden om les te krijgen en heb ook geen trailer om met hem op pad te gaan.

Dus ik heb deze week twee x in de bak gereden en dan doe ik wel mijn ding ( stappen, draven, achterwaarts, voltes ed) maar ik merk dat als ik niet echt een doel heb, ik het wel een beetje saai vind zo.
Ik zoek dus materiaal waardoor ik geprikkeld wordt om nieuwe dingen uit te proberen en om samen een soort van doel te hebben.

Is er iemand die mij tips kan geven over bv boeken of DVD's ? waarin het een en ander duidelijk wordt uitgelegd zodat ik op een goede manier nieuwe dingen aan mezelf en mijn paard kan leren?

Alvast bedankt! :+

midgie

Re: Iemand tips over training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 08:49

Het is vaak een beetje om zonder dat er eens iemand mee kijkt je paard goed te trainen , want er sluipen altijd fouten in, welk doel wil je hebben in de bak?
gewoon een beetje niks doen of echt je paard verbeteren?
Ik heb 7 tinkers en train ze buiten het buitenrijden op de klassieke/academische manier, enkel en alleen om ze soepel te houden en sterk genoeg mij te dragen.
Kijk eens op de site van www.paardenbegrijpen.nl staan miss ook wel instructrices bij jou in de buurt, al neem je maar 1 keer in de 4 of 6 weken een les, je krijgt voldoende huiswerk om zelf mee aan de slag te gaan, zodat je uiteindelijk zelf je paard kan trainen en leren met welk doel je de bak in gaat.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:55

Ja toch wel verbeteren zonder harde training.. meer een doel hebben als ik dan toch in de bak aan het rijden ben ipv doelloos rondjes te rijden..
Ik snap wat je bedoeld met iemand op de grond die meekijkt.. dat is idd erg prettig en vaak ook nodig.
Ik zal eens kijken op die site....het zou fijn zijn om dan af en toe even les te krijgen.. 1x in de zoveel weken moet toch af te spreken zijn.
Bedankt voor je reactie.. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:23

zonder zadel ook leuk voor de afwisseling al moet ie daar wel een schoft voor hebben, gymnastiek ook goed voor je houding en lijf, ga een keer voor goed tempo wisselingen in alle gangen, als je een keer iemand erbij hebt ga je spelletjes doen ook erg fun! leer een hek open/dichtmaken terwijl je erop zit. als het kan neem muziek mee en ga een zogenaamde kur op muziek doen voor je zelf(kom je erachter dat je pony ook nog ritmisch is en gaat showen kan zeker weten!) veel plezier! en springen is het niet je ding laat hem een sprongetje maken aan de longe (dit vereist wel wat longeer ervaring!)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:31

Een tinker, moet net zoals ieder paard een doel zien in de training en er in de positieve zin iets van merken.
Als een paard merkt dat hij beter wordt van trainen dan gaan ze het leuk vinden, zo ook met jezelf.
Richt je eens op de training, waarom train je een paard? En hoe?
De reden waarom ik mijn, in dit geval ook tinker, train is om haar lichamelijk en geestelijk te verbeteren. Dat wil zeggen, door haar lichaam juist te trainen verbeterd deze, hierdoor gaat zij makkelijker bewegen en zichzelf beter voelen, dit motiveert en maakt hij tevreden. Hierdoor krijg je een enthousiast, goed bewegend, goed in het lichaam zittend paard. Kortom een happy athlete.
Hier heb je geen werken aan de hand of kaptoom, of touwhalster of geen zadel voor nodig maar gewoon een goede instructeur die jou leert wat het doel van juist trainen is en jou wil leren een paard op de juiste manier te trainen.
Je leert paardrijden niet uit een boekje maar door vooral veel te rijden en dat onder de juiste begeleiding.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:04

Boompje1985 schreef:
zonder zadel ook leuk voor de afwisseling al moet ie daar wel een schoft voor hebben, gymnastiek ook goed voor je houding en lijf, ga een keer voor goed tempo wisselingen in alle gangen, als je een keer iemand erbij hebt ga je spelletjes doen ook erg fun! leer een hek open/dichtmaken terwijl je erop zit. als het kan neem muziek mee en ga een zogenaamde kur op muziek doen voor je zelf(kom je erachter dat je pony ook nog ritmisch is en gaat showen kan zeker weten!) veel plezier! en springen is het niet je ding laat hem een sprongetje maken aan de longe (dit vereist wel wat longeer ervaring!)

Ja zonder zadel is idd wel leuk om in de bak te doen. Ik rij ook wel eens zonder zadel op de weg maar dan is het alleen stappen en draven. Leuk om in de bak idd wendingen ed te doen.
Springen heb ik wel eens geprobeerd met hem (dat deed ik ook altijd met mijn vorige paard) maar het is fijn als er dan iemand bij is om de balkjes weer terug te leggen want ik blijf op en af stappen..;-)
Muziekje mee,, ook een goed idee..
Bedankt.. krijg weer wat ideetjes ..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:13

Marlies,, bedankt voor je berichtje maar je hebt niet helemaal goed begrepen wat mijn vraag was denk ik.

Ik begrijp ook wel dat het het beste is om onder begeleiding een trainingstraject aan te gaan maar die mogelijkheid heb ik nou eenmaal niet, althans niet op regelmatige basis.
En het is ook niet dat ik niet kan rijden (hoewel het natuurlijk altijd beter kan) en ik rij ook genoeg, mijn vraag was of er iemand tips heeft voor boeken of dvd's zodat ik weer een beetje inspiratie krijg om wat meer in de bak te doen dan voltes, achtjes, wendingen, halthouden, achterwaarts en tempowisselingen..

Dit doet hij nl allemaal al superbraaf en ik kan hem op mijn pinken rijden in de bak waardoor het een beetje saai wordt. Ik zoek dus gewoon wat nieuwe dingen om uit te proberen.
Ik rij paard omdat ik het leuk vind, niet omdat ik wedstrijdambities heb of omdat ik een bepaald doel wil halen of een ect trainingscircuit in wil... gewoon wat inspiratie om het leuker te maken.. :+

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:43

Je zou misschien wat met pionnen en cavaletti kunnen doen. Bij cavaletti niet alleen erover heen, maar ook ertussendoor rijden. Je kunt ook wat emmers/tonnen neerzetten of zeiltjes, slingers e.d. gebruiken om het wat interessanter te maken voor jou en je paard. Je kunt dit allemaal rijdend doen, maar je kunt er ook naast/voor lopen. De meeste paarden hebben veel plezier in freestyle en het verstrekt de band met je paard.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:40

Ik wilde, net als Midgie, te tip geven om de site van paardenbegrijpen.nl eens door te lezen. Staan hele leuke, goede oefeningen beschreven. Wat ik ook een leuk boek vind is Masterclass Paardrijden (www.paardentips.com en dan shop). Staan trouwens meer leuke/goede boeken op die site. Tevens niet duur en 100 dagen garantie.

Succes..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:43

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:17

Diesel_09 schreef:
Marlies,, bedankt voor je berichtje maar je hebt niet helemaal goed begrepen wat mijn vraag was denk ik.

Ik begrijp ook wel dat het het beste is om onder begeleiding een trainingstraject aan te gaan maar die mogelijkheid heb ik nou eenmaal niet, althans niet op regelmatige basis.
En het is ook niet dat ik niet kan rijden (hoewel het natuurlijk altijd beter kan) en ik rij ook genoeg, mijn vraag was of er iemand tips heeft voor boeken of dvd's zodat ik weer een beetje inspiratie krijg om wat meer in de bak te doen dan voltes, achtjes, wendingen, halthouden, achterwaarts en tempowisselingen..

Dit doet hij nl allemaal al superbraaf en ik kan hem op mijn pinken rijden in de bak waardoor het een beetje saai wordt. Ik zoek dus gewoon wat nieuwe dingen om uit te proberen.
Ik rij paard omdat ik het leuk vind, niet omdat ik wedstrijdambities heb of omdat ik een bepaald doel wil halen of een ect trainingscircuit in wil... gewoon wat inspiratie om het leuker te maken.. :+

Ik begrijp je wel maar voltes en achtjes hebben een waarde in het rijden en als je weet waarom je oefeningen rijdt zul je zien dat het rijden niet 'saai' is. Daarnaast hoef je natuurlijk geen uren te rijden op een dag. De ene keer rij ik 15 min en de andere keer een half uur. Alleen met de les ben ik een vol uur aan de slag omdat je dan een grote stap voorwaarts maakt, veel informatie krijgt en veel oefend.

Ik herken je verhaal, ik denk dat we namelijk allemaal zo een moment krijgen. En de een wil veel ondernemen en de ander wat minder.
Het is in iedergeval positief als je iets wil ondernemen. Je hebt zo veel alternatieve methodes, zoals Natural Horsemanship, Academische Rijkunst (hier kan ik je heel veel over vertellen maar lees dit eens door [RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch ) etc etc.
Je kunt het allemaal uit boekjes halen of uit dvd's, het kost je een vermogen als je alles orgineel wilt kopen (dan kun je beter geld besteden aan lessen en vaak zijn die nog niet te betalen) en je moet zelfs betalen voor forums (denk maar eens waarom dat zo zou zijn).
Het is jammer dat mensen het wiel opnieuw uit willen vinden. Mensen doen er alles aan om het rijden van 'tegenwoordig' niet te hoeven doen, dat is heel goed want LDR is niet de manier om een paard te trainen (ook daar kun je veel over lezen op Bokt van zowel mede als tegenstanders, zoals overal).

Daarom is het zo belangrijk te weten waarom en waarvoor je dingen doet. Sommige methodes maken in mijn ogen het paard namelijk niet beter maar wel de ruiter, want die kan zeggen 'mijn paard kan dit en dat' en uiteindelijk kan het paard helemaal niets meer dan een trucje. En dat is jammer want dat heeft helemaal niets met dressuur te maken. En dressuur rijd je, zoals ik al eerder zei om het paard zowel metaal als fysiek te verbeteren.

Ik wil dus alleen maar zeggen, je leert paardrijden niet door een dvd te bekijken of een boekje te lezen. Je hebt alleen gezond verstand nodig.
En ik weet dat het moeilijk is om variatie te vinden en daarom vraag ik ook, snap je het doel van trainen? Waarom train je, je paard? Omdat je het leuk vindt is de eerste stap maar verder? Wat brengt het je paard?
En dit kan je alleen leren onder de juiste begeleiding heb ik zelf mogen ervaren.
Als je dan toch graag een dvd zou willen bekijken dan raad ik je de dvd's van Ingrid Klimke aan en het boek Dressuur onder vuur.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:30

Dank je wel voor je reactie en je duidelijke uitleg.
Ik begrijp wat je schrijft en wat je bedoeld maar ik heb ook het idee dat jij anders met paarden bezig bent dan ik.
Ik heb vroeger veel dressuurlessen gehad en weet dat dressuur de basis is van alle diciplines in het rijden.
Later heb ik veel western gereden en toen ben ik er een paar jaar tussenuit gegaan.

Ik heb vroeger een arabier gehad en daar ging zoveel tijd inzitten qua training en beweging dat dat op een gegeven moment voor mij niet meer te doen was. En ik het daardoor ook niet leuk meer vond.
Daarom heb ik 3 jaar geleden gekozen voor een Tinker... ik rij lekker met hem buiten als ik daar zin in heb en tijd voor heb en wissel het af met wat vrijheidsdressuur en longeren..
Maar als ik bv 2 weken geen tijd heb om te rijden (wat regelmatig voorkomt) dan blijft hij lekker in het weiland in de kudde en is het ook prima.

Ik rij tegenwoordig bitloos, met een veelzijdigheidszadel en westernbeugels.. om even aan te geven dat ik niet in een bepaalde richting bezig ben maar rijd op een manier die leuk is en voor mij ook leuk blijft.

Ik heb in het verleden lessen gehad met hem maar hij vind alleen dressuur niet leuk..(maar dat hoor je vaker over Tinkers) en ik ook niet.
Vandaar de vraag om inspiratie.. niet om beter te worden, niet om hem en mezelf allerlei nieuwe dingen te leren, maar om het leuker te maken.
En de eeen vind het leuker worden als er flink wordt getraint op iets en het lukt waardoor zowel paard als ruiter de training leuker gaat vinden, en de ander vind het leuker worden door (zoals bovengenoemd) hekken te openen of kleine sprongetjes te maken of.. whatever..
Ik ben meer van het laatste soort.

Dus regelmatig lessen nemen waarvan ik al aangaf dat dat met mijn werktijden niet haalbaar is is gewoon geen optie.
Dat was ook juist mijn vraag. Ik gaf al aan dat dat niet tot de mogelijkheden behoort dus dat ik voor mezelf een alternatief zocht.. niet om "te leren paardrijden" uit een boekje of van een DVD, maar om inspiratie op te doen eens wat anders te doen dan het bekende om het leuker te maken en niet om het perse moeilijker te maken of om een trainingsdoel te hebben.
Mijn doel is siimpel... rijden in de bak leuker maken, niks meer en niks minder..

Maar ik respecteer absoluut de manier zoals jij beschrijft en ik vind het fijn dat je de tijd hebt genomen je te verdiepen in mijn vraag, laat dat duidelijk zijn hoor :+

Ik ga gewoon verder met mijn zoektocht en kom uiteindelijk wel wat tegen wat bij ons past en waar wij ons prettig bij voelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:46

Inspiratie vindt je niet bij ons, die zit in jezelf!

Als je ogen dicht doet en bedenkt wat je echt helemaal gaaf zou vinden om te kunnen met je tinker... wat zou dat dan zijn? Als je dat einddoel in je hoofd hebt verdeel je dat in simpele stappen... vervolgens start je met stap 1. Handig is ook dat je dan nooit plotseling zonder inspiratie zit als je paard even 3 stappen meer heeft gezet dan je dacht :D

Wat zou je willen kunnen? Een trail proef zonder hoofdstel? Een freestyle 'kür' op muziek (en welke muziek en welke oefeningen dan?)? Een paard wat én een pirouette kan én een spin? Een zigzag tussen staanders door achteruit? niets is te gek zolang de weg het doel is.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:23

sallandval..

thanx.. je brengt me ineens op ideetjes.
Ik ga een neckring kopen en daarmee aan de slag.. ook heb een een leuke site gevonden waar ze tot in detail wat freestyle dingen uitleggen wat hij nog niet kent.. en achter en zijwaarts tussen balken door.. ook leuk !

Ik weet wel dat inspiratie in jezelf moet zitten maar af en toe is die even zoek.. :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:35

sallandval schreef:
Inspiratie vindt je niet bij ons, die zit in jezelf!

Als je ogen dicht doet en bedenkt wat je echt helemaal gaaf zou vinden om te kunnen met je tinker... wat zou dat dan zijn? Als je dat einddoel in je hoofd hebt verdeel je dat in simpele stappen... vervolgens start je met stap 1. Handig is ook dat je dan nooit plotseling zonder inspiratie zit als je paard even 3 stappen meer heeft gezet dan je dacht :D

Wat zou je willen kunnen? Een trail proef zonder hoofdstel? Een freestyle 'kür' op muziek (en welke muziek en welke oefeningen dan?)? Een paard wat én een pirouette kan én een spin? Een zigzag tussen staanders door achteruit? niets is te gek zolang de weg het doel is.

Je neemt de woorden uit mijn mond: als je een 'einddoel c.q. hoofddoel' hebt, kun je de rest van 'de weg daar heen' opsplitsen in kleinere doelen. Dat maakt het trainen inspirerend. Dat is wat ik, samen met mijn zeer waardevolle trainingsmaatje, doe: plan 'impossible' (= reden paard), daarnaast een reeel 5 jarenplan en elk jaar een jaarplan, opgesplitst in maanddoelen.

Onze trainingsdoelen houden we bij en we hebben ook 'gezamenlijke doelen', waar we foto's van maken. Samen bespreken we onze plannen (haalbaar of niet) en onze kleinedoelenplannen. Gezamenlijke doelen zijn een aantal schriktrainingdoelen zoals: over een zeil lopen, verkeersmak maken. Omdat het zo leuk is zijn we zelfs bezig met zgn 'inspiratiekaartjes' te maken. Dan kun je elke training een 'inspiratie' nemen en die uitvoeren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:40

Diesel_09 schreef:
sallandval..

thanx.. je brengt me ineens op ideetjes.
Ik ga een neckring kopen en daarmee aan de slag.. ook heb een een leuke site gevonden waar ze tot in detail wat freestyle dingen uitleggen wat hij nog niet kent.. en achter en zijwaarts tussen balken door.. ook leuk !

Ik weet wel dat inspiratie in jezelf moet zitten maar af en toe is die even zoek.. :+

nou ik hoor anders genoeg ideeen :D veel plezier!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:28

Ja als ik een voorzetje krijg dan rolt er meestal zelf ook wel weer wat uit.... :D

Heb van de week geprobeert het hek van de bak te openen en sluiten als ik erop zit.. openen ging prima,,hij stapte mooi terug en zo.. alleen toen ging het hek met een zwaai open (zwaartekracht op 1 punt) en toen werd het even lastig haha.. moet nog even uitzoeken hoe ik in z'n achteruit met hek en teugels in mijn hand zorg dat mijn paard een halve circel loopt ..

uitdaging ;-)