ik heb sinds kort een bijrijdpaard ze is een droom van een merrie, zacht in de hand, maar nog niet zoveel conditie (heeft de laatste 3 jaar in de fok gestaan) en ik heb haar nu dus ongeveer 2 maanden opgenomen. ons grootste probleem is halthouden. als ik halt hou dan staat ze netjes stil, mooi vierkant (meestal). maar van het ogenblik dat ze dus haar voetjes bijzet achter om vierkant te staan begint ze achteruit te stappen. daar reageer ik op met been om haar weer voorwaarts te krijgen. en dan daarop volgend lichte teugeldruk om haar niet vooruit te laten gaan. dan de teugeldruk terug weg. dan stapt ze weer netjes bij achter maar gaat vervolgens weer achteruit.
iemand enig idee wat ik verkeerd doe? of hoe ik het probleem kan oplossen? en ja, tijdens opstappen staat ze wel netjes stil, ook bij poetsen en als we vrijheidsdressuur doen. het is enkel onder het zadel. (dat overigens goed past, want heb ik al laten nakijken)
Ik zou eens proberen om zodra ze staat je benen los te houden. Ze klinkt als een merrie die graag voor je wil werken en misschien, als ze voelt dat je been nog steeds tegen haar aan ligt terwijl ze niet voorwaarts kan, ze dan maar achterwaarts gaat omdat ze denkt dat ze moet bewegen. Even op de manenkam vlak voor de schoft kriebelen kan ook helpen om haar echt stil te laten staan.
Natasja1986
Geplaatst: 05-03-12 12:28
Misschien oefenen met je stem, bij grondwerk en poetsen duidelijk (bijvoorbeel ) HO aangeven als ze stil moet staan, misschien dat ze dat ook oppakt met rijden