Op uitgang gefocuste merrie help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalmeris

Op uitgang gefocuste merrie help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 17:48

Hallo,
Vandaag ben ik een probleem tegen gekomen met mijn verzorgpaard. Als ik in de bak ga rijden vind ze rond stappen prima, zodra ik haar wil laten aandraven richting de uitgang vind ze het ook prima.
Maar..
Zodra ik voorbij de uitgang ga, komt ze in protest, zodra ik van haar ga vragen om te werken(niet sukkelig rond draven/stappen, maar netjes in de krul door draven/stappen) kan ze ineens bedenken om haar hoofd omhoog te gooien (dat ik soms bang ben met blauwe ogen thuis te komen) om er onderuit te komen.
Dan gaat ze richting de uitgang lopen of stil staan, of draaien. Soms voelt het echt als een gevecht, en maakt ze het zichzelf zo moeilijk.
Als ze dan stil staat bij de uitgang en ik vraag van haar om te lopen, gaat ze moeilijk doen, soms doet ze een poging tot steigeren(meer een hupje)...
Aan het eind kan ze best bezweet zijn, en dan hebben we nog niet eens echt iets gedaan.
Soms loopt ze mooi in de krul, en ja mijn houding is goed, ik heb netjes mijn benen eraan etc.(vandaag nog iemand bij geweest, dacht dat het misschien daaraan lag).

Het gefocus van haar op de uitgang probeer ik nu te verhelpen door willekeurig op verschillende plekken in de bak af te stappen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik dacht misschien aan een slofteugel, of een andere hulpteugel, maar aan de andere kant vind ik het zo gedwongen, maar dat lost verder het uitgang probleem ook niet op...wat zouden jullie doen om dit op te lossen?
Misschien nog belangrijke info: ze is drachtig uitgerekend eind juli begin aug.

midgie

Re: Op uitgang gefocuste merrie help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:17

Les neme het is jou fout niet dat van het paard, zeker geen hulpteugels gaan gebruiken maar zelf leren rijden , het dier vertrouwd het niet om samen met jou in de bak te rijden dus ga werken aan vertrouwen en ook respect van jou uit naar het paard toe.
Een paard in de krul rijden is ook niet helemaal paardvriendelijk, dus ik zou ook naar de uitgang rennen als ik het dier was, ga eens lekker ontspannen rijden en blijf van de teugel af hoe meer jij daar aan ghaat sjorren en hoe meer jij gaat vechten hoe minder het paard jou gaat geloven.
Dus ja leer de techniek, paardrijden si niet netje sop je paard zitten maar weten wat je aan het doen ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:29

Het probleem ligt geheel bij jou. Een paard moet je niet in de krul rijden, dus neem les. Want je weet duidelijk niet hoe de basis van paardrijden in elkaar zit. Misschien zit jij je paard wel ontzettend in de weg en gaat hij daarom staken.

Chantalmeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:31

en wat als ze het zelf doet? ik dwing haar niet om zo te lopen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:18

Chantalmeris schreef:
en wat als ze het zelf doet? ik dwing haar niet om zo te lopen

Jij zit op de rug du shet is jou probleem, zo werkt dat nu eenmaal met paardrijden, het paard loopt idd zelf naar de uitgang, maar jij ben de gene di emoet leren rijden en het paard zoveel vertrouwen geven dat het netjes onder jou blijft lopen, maar denk dat je daar gewoon nog niet aan to eben , dus neem les en ga eens wat meer theorie leren en ook over het natuurlijke gedrag van een paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:44

Hetgeen "midgie" jou hier probeert te vertellen, tjaaaa het klinkt niet lief, het klinkt zelfs een beetje aanvallend, maar "midgie" heeft wel gelijk hoor.
Er netjes opzitten is helemaal geen garantie om geen problemen te hebben, heeft er eigenlijk weinig mee te maken.
Durven te vragen wel, maar zeker ook het durven loslaten, vertrouw je paard , geef het een reden om met jouw te willen werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:35

IK bedoel het niet aanvallen maar ik ben gewoon duidelijk in mijn antwoorden en mijn uitleg , waarom zou ik erom heen draaien??
Veel te vaak krijgt het paard de schuld en word onterecht behandelt, 9 van de 10 ruiters weet niet dat een paard van nature soms dingen doet die wij niet begrijpen of niet willen leren begrijpen of kunnen niet rijden enz enz