halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:44

Hoi!!

Ik rijd een 5-jarige merrie. Erg leuk beestje! Maar nu lopen we ergens tegenaan. Als ik haar wil laten halthouden doet ze dat, maar ze wil daarna gelijk weer wegstappen. Ik wil leren dat ze ook een paar seconde blijft staan. Ze zet elke keer weer een stapje bij. Als ik goed boos word weet ze dat ze niet meer vooruit kan, dus gaat ze achteruit. Ik weet niet zo goed of het nou gewoon verzet is of dat ze het moeilijk vindt. Ook ben ik al snel bang dat ik te streng ben voor d'r, omdat ze jong is. Heeft iemand tips?

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:32

Staat ze wel stil als je opstapt? Misschien kan je iemand er eens bij halen om als jij erop zit en jij de hulpen van halthouden geeft, diegene voor je merrie gaat staan en zorgt dat ze in ieder geval niet vooruit kan, gaat ze dan achteruit gewoon weer opnieuw wegstappen en recht naar de persoon stappen die ervoor staat. Of probeer eens lang de bakrand?
Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb!

Goof

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:33

Probeer niet meteen te lang stil te willen staan, wees blij met een seconde. Beloon het dier en probeer het langzaam uit te breiden.
Geduld is het toverwoord ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:11

Mijn paard had hier ook ooit last van. De oplossing bij haar was zorgen dat je zelf bewust aanstapt. Dus in het begin nog korter stil staan dan dat je paard alweer aan wil lopen. Zodat jij de regie houdt. Bij mijn paard betekende dat in het begin dus echt dat zodra haar 4 benen aan de grond stonden, ik haar weer aan liet stappen. Daarna werd het af en toe als ik voelde dat ze rustig was 1 tel laten staan en weer aanstappen. Zo hebben we dat best lang vol moeten houden, zeker op momenten dat ze goed voorwaarts was.

Na een tijd kon ik weer zelf bepalen dat ze langer moest blijven staan en deed ze dat ook.

Om het duidelijker te maken voor je paard ook echt duidelijke overgangen rijden. Dus halt is halt en niet eerst nog wat stapjes doorlopen en als je aan wilt stappen, ook actief voorwaarts rijden. Als je zelf altijd weg zou slenteren (lees nergens dat dat zo is hoor, maar zou kunnen) dan is de scheidingslijn ook wat dunner om uit zichzelf ook alvast een stapje te slenteren.

Hopelijk kan je hier iets mee.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:24

Dit probleem heb ik ook gehad, bij mij lag het eraan dat ik niet consequent genoeg was en het paard gewoon deed waar hij zin in had.
Van mijn instructrice moest ik haar stil laten staan en zodra ze stilstond ontspannen. Stapte ze aan uit zich zelf.. meteen weer stil zetten en dan ontspannen/belonen. Zodra je weer aan wilde lopen (voel je aan) haar voor zijn en stil zetten. Meteen weer ontspannen/belonen. Daarbij diep zitten en jezelf zwaar maken. Dit heeft bij mij 10 minuten geduurd, daarna deed ze het super op zit met licht kneepje in de teugel en bleef ze stilstaan tot ik anders aangaf. De keer erop met rijden kon ik weer opnieuw beginnen en hetzelfde herhaalt.
Door consequent te blijven kan ik haar gerust 5 minuten stil laten staan waarbij ik haar zelden hoef te waarschuwen (èh èh op boze toon zodra je voelt dat ze wil vertrekken)

Natuurlijk is ieder paard verschillend maar proberen kan altijd.. succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:03

Kan zijn dat je zelf eigenlijk nog te actief zit en te onduidelijk bent.

Dus als je halt houdt, zelf in slaap vallen en als hij doorloopt druk op de teugels tot ie stilstaat.
Dit kun je uitbreiden naar uitademen (ipv in slaap vallen) zodat je niet alle activiteit verliest.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:02

Bedankt voor de tips!