te diep/achter de teugel... hoe los ik dit op?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

te diep/achter de teugel... hoe los ik dit op?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:36

Zo langzamerhand word ik er een beetje knots van... mijn Fries x Tinker kruising van nu bijna 6 jaar (een ruin) doet in alles zijn uiterste "een beetje te veel" best.
Het is een recreatie-paard, maar ik rijd er graag en veel dressuur-oefeningen mee.
Hij pakt alles binnen de kortste keren goed op, ik rijd dus zonder sporen of zweep, hij is genoeg voorwaarts, zelfs erg sping/eng/ding type (dus niet bepaald koel in de kop), maar dat ken ik nu al wel van hem, het probleem is echter: zodra je ook maar iets met je hand vraagt komt hij meteen achter de teugel.
Nu weet ik dat dit een beetje inherent is aan de bouw en het type, hij kan ook prima hals-strekken (wat in het begin ook totaal niet wilde, nu na een half jaar wel).
Maar te vaak loopt hij "er achter".
"Ga nou eens vent, ga", maar nee, ook in galop moet ik zoweat met armen naar voren over zijn nek heen gaan hangen, voordat hij die neus er eens uit doet.
Ik rijd hem ook wel met de teugels los (al la Western) in een hand, in galop, dan nog blijkt hij het moeilijk te vinden om uit die "krul" te komen, terwijl er dan toch niemand aan dat bit zit, verder.

Ik rijd doorgaans met een dubbelgebroken kneveltrens met een koperen rolletje in het midden, maar ook wel met andere zachte bitten, geen enkel verschil.

Overigens is hij ook "achter de teugel zeer goed te rijden en te sturen op zit en been, daarom snap ik juist niet waarom hij dit steeds doet.

Iemand?

midgie

Re: te diep/achter de teugel... hoe los ik dit op?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:45

Denkk dat het probleem in de achterhand zit een fries heeft van nature een erg duwende beweging en gaat graag te diep lopen, je zou kunnen gaan werken aan het voorwaartse in het achterbeen door de zijgangen gaan aanleren zoals schouderbinnen voor het binnen been en travers voor het buitenachterbeen meer naar voren te krijgen, je zou dit eerst aan de hand kunnen gaan aanleren zodat je kan zien waar het been terecht komt al sje deze gymoefeningen wil gaan doen, is ook makkelijker als je later de oefeningen vanaf de rug gaat doen, snapt het paard al beter wat de bedoeling is, ook is belangrijk dat jij weet waar en wanneer je de hulp geeft geef die niet als b.v het binnenbeen op de grond staat als je die meer naar voren wil hebben maar juist op het moment van liften, dan kun je aan de hand doen met een zweepje , gebruik die dus alleen als het verlengde van jou arm als aanwijsstokje , vanuit eht zadel kun je het doen door enkel je binnen been aan te leggen als het been de lucht is in bij bij schouderbinnen en bij traver alleen het buiten been gebruiken, kijk een op de zite van paardenbegrijpen.nl staan meer tips en uit gebreid hoe en waarom deze basis zo belangrijk is, zelf rij heb ik ook een fries die dit heeft gedaan en nu met de juiste training en (eerlijke) aanwijzingen loopt ze mooi lang en laag met haar neusje eruit met een goed voorwaarts achterbeen , juist die achterbenen zijn zo belangrijk dat die soepel en sterk worden, die moeten jou tenslotte dragen toch!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:05

Okee, de zijwaartse gangen kent hij ook allemaal wel, moet daar wel eerlijk bijzeggen dat je, ook al neem je de voorkant mee, het steeds opletten blijft, of die achterkant recht mee wil komen.
Mijn paard is overigens "voor zijn type" (als je me goed verstaat, hahaha!) veelvuldig geroemd om zijn van nature onderzettend achterbeen. Ja, leuk, maar we willen geen stuwen, maar dragen, ik denk dat men dat er dan voor aanziet.
Er is pas nog een filmpje van ons gemaakt, in alle gangen, ook met keertwendingen (weliswaar om de voorhand), ik zal kijken of men dat naar mij wil overzetten, want ook DAAR zie je, dat hij, amper een teugeldruk hebbende, weer er achter gaat.
Verder heb ik eigenlijk geen commentaren over hem, hij doet alles gewoon zo goed als hij kan, zo je hem het vraagt.
Overigens doet hij dit eveneens vaak tijdens buitenritten. Ik heb dan niet het idee dat ik opeens de controle kwijt ben, want op zit/been is hij dan nog steeds heel goed te besturen, ook in tempo. Hij vliegt er nooit eens uit, zeg maar, ten zij ik hem effe lekker laat gaan.

Ook heb ik geen idee wat hij dan met dat bit doet/ waar het zit, als hij zich zo in de hals opkrult,. of waarom hij dat doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:55

Kun je het filmpj eniet laten zien, mag de link ook via pb sturen

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:31

Het lijkt er in je beschrijving op dat hij niet naar je hand is maar zich comfortabeler voelt achter de loodlijn. Heel vaak zie je dan ook dat die paarden slecht halsstrekken omdat ze dan de hand moeten volgen. Dit zie je heel veel bij friezen.
Wat ik dan altijd doe is handen laag en ruim, dus buitenhand 'n stukje van de hals en je binnenhand ook. Met je binnenhand vraag je, door middel van kleine kneepjes en van de hals af en weer naar toe, om je hand op te zoeken. Je buitenhand geeft hierbij richting aan. Let hierbij wel op dat je tempo actief blijft, meestal als het paard ontspant komt hij/zij ook terug in tempo. Zorg er dus voor dat je je benen aansluit en zo nodig drijven om de achterhand actief te houden. Deze oefening kun je het beste doen op de volte, daar een paard op de volte makkelijker nageeft/ontspant. Je kunt ook 8en rijden.
Zodra je paard voorwaarts/neerwaarts loopt en dus je hand opzoekt beloon je je paard en ontspan je je handen (je houd dus wel contact). Met deze oefening leer je je paard jouw hand te volgen en op zijn eigen benen te lopen/in balans.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:46

Als het goed is krijg ik het filmpje, dat door iemand gemaakt is met een videocamera, eerdaags via mijn mail toegestuurd, zodra ik het heb effe kijken hoe ik dat hierheen krijg.
@grytsje: ja hij heeft met galop vaak een -zo ik aanneem - balans probleem: springt nog geregeld verkeerd aan of gaat weer eens overkruist. Maar onder het zadel rijd ik met hem in galop ook zelfs wel gewoon achtjes, en redelijke kleine ook nog, hij springt dan wel gewoon over/om. Het vanuit "de verkeerde" omzetten is echter weer van een andere orde.
Tsja, het is inderdaad ook een gedeeltelijke Fries, de "andere helft" is Tinker, dat geeft wel vaker dit soort rijtechnische problemen.

Courbette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:42

Je doet er dressuuroefeningen mee, ik neem dus aan dat je ook les hebt.
Waarom vraag je dit niet aan je instructrice/ instructeur die de combinatie kent?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:26

Als een paard te diep gaat dan wil het nog wel eens helpen om nog meer voorwaarts te rijden. Hoe zit het met je tempo? Misschien het tempo wat opschroeven? Net zolang totdat hij je hand gaat opzoeken? Is een kwestie van uitproberen, bij sommige paarden moet je behoorlijk gas geven voordat ze je hand gaan zoeken. En hoe is de reactie voor je been? Vlot? Is hij aan je buitenteugel?

Achter de teugel betekent toch dat de verbinding van achterhand via de rug naar voren niet lekker is. En dat kan meerdere oorzaken hebben: jouw zit, niet goed passend zadel, zwakke achterhand bij het paard, scheefheid bij het paard, ruiter die het paard scheef rijdt, te laag tempo etc. Heb je dat allemaal gecontroleerd? En doe je oefeningen om de balans te verbeteren?

In galop heeft hij een balansprobleem, zeg je en springt hij vaak verkeerd aan. Dit in combinatie met het niet lekker over de rug kunnen gaan, doet mij ook denken dat er iets in zijn rug niet lekker zit. Mijn paard had dat namelijk ook en toen bleek dat er een wervel niet goed zat. Toen dat verholpen was sprong ze ook nooit meer verkeerd aan (nou heb ik wel een heel eerlijk paard...).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:38

Dit is een probleem wat je enkel van voren naar achter kan oplossen. Dus voorwaarts, klein opvangen met de buitenhand voor de tempocontrole (je wil ruimer, niet harder) en luchtig in de binnen hand. Door dit steeds te herhalen zal hij vanzelf verbinding gaan zoeken. Mocht hij er echt in 1x achter klappen kun je klein met 2 handen omhoog corrigeren.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

Ik zie heel vaak mensen waarvan hun paard echt te diep lopen, sommige doen het expres en weten dat het niet mag, sommige weten niet dat ze het fout doen. Maar ik vind het echt goed dat jij er iets aan probeert te doen! Mij tips:
1. Houd je handen hoog. Dat is echt niet zielig, zieliger is het wanneer je je handen naar beneden laat zakken. Je boven arm recht naar beneden houden, en je onderarm recht naar voren.
2. Houd spanning op de teugels, maar geen druk, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar als je de teugels helemaal lang laat, heb je daar ook niks aan. Wanneer je een wedstrijd of iets dergelijks moet rijden, zul je dat ook niet kunnen doen. ;)

Njaaaa, ik hoop dat je er iets aan hebt. ;D

xxx

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:26

Princesj schreef:
Dit is een probleem wat je enkel van voren naar achter kan oplossen. Dus voorwaarts, klein opvangen met de buitenhand voor de tempocontrole (je wil ruimer, niet harder) en luchtig in de binnen hand. Door dit steeds te herhalen zal hij vanzelf verbinding gaan zoeken. Mocht hij er echt in 1x achter klappen kun je klein met 2 handen omhoog corrigeren.

Ik neem aan dat je bedoelt: van achter naar voren.? ;)

En waarom zou TS haar handen hoog of juist heel laag moeten houden? Kan iemand dat uitleggen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:05

Agnes75 schreef:
Princesj schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt: van achter naar voren.? ;)

En waarom zou TS haar handen hoog of juist heel laag moeten houden? Kan iemand dat uitleggen?

Dank Agnes75, ik heb het inderdaad verkeerd om geschreven.

Zoals ik het beschrijf, moet TS haar handen op gewone hoogte houden. Te laag trek je hem juist nog dieper erin.
Door je hand kort omhoog te "tikken" op het moment dat hij erin klapt (dus echt kin op de borst) en daarna weer verbinding (vanuit je been)te nemen, zal hij niet helemaal uit elkaar vallen op de voorhand.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:32

Ok, ik begrijp het. Op het moment dat het paard er te ver achter gaat, dan ben je ook het contact kwijt. Ik los het altijd op door aan te drijven, zodat het paard het bit weer aanneemt. Ik verander aan mijn handen dan eigenlijk niets.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:11

Ik geloof dat de TS een man en hopelijk een heer is ;) .

Bij een schrikachtig paard zou ik de snelheid NIET verhogen. Klakkeloos drijven levert alleen meer onrust op. Ik zou trachten de hoofdhals-houding hoger in te stellen en in die positie het paard dwingend tegen de hand aan drijven. Met 'dwingend' bedoel ik niet met straf, maar een tijdje voortdurend (dus zodra de impuls nalaat direct kort en duidelijk kuit geven). Het is niet de bedoeling dat het paard sneller gaat, het is de bedoeling dat u uw paard duidelijk maakt dat het de hand dient aan te nemen. Dat vergt zeker oefening en dus geduld. Maar dat heb u ook in uw beroep nodig gehad, lijkt mij dus geen probleem.
Als uw in de hogere houding de hand heeft aan genomen dan schuift u deze voorzichtig iets naar voren en drijft hiernieuwt in de nieuwe positie tegen de hand aan, enzovoorts. Naarmate de hals langer wordt zal deze ook met contact dalen.
Het bovenstaande verhaal klinkt erg eenvoudig, maar is in de uitvoering erg moeilijk en als u het beheerst hebt u een van de meest essentiële 'handgrepen'van het rijden onder de knie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 13:08

Inmiddels zijn we er weer aardig mee bezig geweest... helaas kan degene die het filmpje gemaakt hebben dit zelf niet "omzetten" en het naar mij mailen, zodat ik het op de een of andere manier kan plaatsen, dat zou weer iemand anders doen.. maar dat schijnt allemaal een eeuwigheid te moeten duren.
Heel ergerlijk, maar goed, het komt er beslist aan!

Iemand vroeg of ik dit niet aan mijn rij-instructeur kon vragen, uiteraard, maar die had een tijdelijke "elders-les-geven" periode, en was niet voorhanden. Is nu weer terug, dus we kunnen de instructie weer gaan oppakken. Overigens riep die continu : HANDEN LAAG tijdens de prive-lessen, ik kreeg dus de indruk dat de mijne tijdens zo'n les ongemerkt/onbewust steeds hoger kwamen... Zelf vond ik dat wel meevallen, maar de zaken lijken/voelen te paard dus echt dikwijls heel anders dan in de ogen van iemand-op-de-grond.

Inmiddels ben ik er, eindelijk na jaren mislukkingen, in geslaagd hoe je foto's op het Bokt Forum moet plaatsen, en wellicht wordt alvast iets meer duidelijk van het type paard/bouw. mezelf in verhouding daartoe door die foto's te bekijken in het Topic "In the Picture: Bonte Jaopie":
[ITP] Bonte Jaopie
Ik verwijs daar maar naar, anders ga ik foto's dubbel plaatsen, wat mij niet de bedoeling lijkt.

Op enkele foto's in dat nog vrij korte topic zie je ook mijn instructeur op mijn paard.

Ik hoop dat die foto's een iets duidelijker plaatje bij het verhaal geven?

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:47

mijne deed dat ook , probeer eens in plaats van aan de teugel hem goed voorwaards te rijden , dat is grewoon ge basis eerst goed voorwaarts laten lopen, daarna de rest !

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:02

Keizer Tiberius zei eens:"Mijn vrienden, als ze ziek zijn, stuur ik mijn lijfarts. Mijn vijanden, als ze ziek zijn, stuur ik mijn lijfartsen."

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:52

Ja leuk Kadankovitch, zo ken ik er ook een: "Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig".

Maar het is mij toch niet duidelijk waar jij nu op doelt..... op mij, de instructeur, beiden?

Overigens is Jaopie hartstikke voorwaarts, daarover heb ik niets te klagen, ik heb met hem eigenlijk NERGENS over te klagen, integendeel, het is een echte harde en ijverige werker, vaak moet ik juist opletten dat hij niet over-tempo/overijld gaat worden.
Spoor en zweep heb ik er dan ook niet bij.

Het gaat gewoon over het algemeen lekker, behalve dus waar dit topic over begon: "hij duikt steeds maar ACHTER die teugel". Jammer genoeg, want het gebeurt ook niet altijd maar, je bent lekker aan het rijden en dan opeens BENG, opgekruld er achter, en ben je acuut het contact kwijt. Hij is dan nog wel bestuurbaar, op zit, gewicht, been, hij verandert daarbij ook helemaal niet van tempo. Dus "last" heb ik er niet echt van, maar het hoort niet.
Dan drijf je voorwaarts en geeft mee met je hand, dan krijg je dus GEEN verandering in hoofdhouding, alleen dat hij harder en dus overijld gaat lopen. Hoofd blijft dan nog steeds in die krul, ook al "hangen" de teugels door. Door het hogere tempo komt de neus er dan eindelijk uit maar.... Maak ik een hele lichte halve ophouding om het overijlde tegen te gaan, zit-ie er weer achter
Je krijgt dat eigenlijk op zulke momenten alleen "doorbroken" als je gangen/tempo gaat wisselen, overgangen rijdt, maar tsja, dat doe ik al zo veel.

Over het hoger instellen van de hoofdhouding: dan krijg je weer vaak, dat hij met een "ingetrokken hals" gaat lopen, dus hoofd hoger, neus mooi net voor de loodlijn, maar hals te kort.

Dus nogmaals mar weer benieuwd naar reacties/kritiek/ervaringen etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:03

Begrijp en herken je probleem.
Ik heb al div van dit soort paarden in de les gehad en ik gil dan altijd, ga maar goochelen!
Handen eens extreem voor je uit en omhoog,of heel wijd, alles om te zorgen dat ze uit die bepaalde houding willen komen.
Komen ze weer voor de loodlijn, dan belonen met stem en toch voorzichtig de aanleuning weer pakken en van achter naar voor gaan rijden.
Het kan even duren, maar hier is het resultaat dat ze de aanleuning weer aan nemen en je verder kan met africhten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:21

Tiberius gaf daarmee aan dat verschillende raadgevers meer kunnen verpesten dan goed doen. U hebt een instructeur waar u blijkbaar tevrede over bent; geef hem een kans. Als u de raad van verschillende mensen gaat toepassen weet hij en u nooit zeker wat nu de oplossing is geweest.

Juist door het hoofd hoger in te stellen, is de kans groter dat het paard contact opneemt met de hand, waarna u het dier kunt uitnodigen de hand naar voren te volgen, de hals zogezegd 'uit te leggen'.
Maar als u stelt dat tempowisselingen het gedrag doorbreken, dan ligt wellicht toch daar de oplossing. Dan is het bezwaar dat u het "al zo veel" doet, niet zo zwaarwegend in mijn ogen. Dat wangedrag vermijden of oplossen is belangrijker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:01

Goed... ik heb wel het "gevoel" dat we op de goede weg zitten, de laatste twee posts vind ik zeker waardevol, zeker heb ik vertrouwen in mijn instructeur, hoe jong die ook nog maar is, de laatste keer raadde hij mij aan vooral stukken rechtuit te rijden met dit toch nog jonge paard, en zo veel mogelijk rek en strek te proberen voor elkaar te krijgen. In de voltes en figuren die ik zeer veelvuldig rijd (ik rijd eigenlijk nooit ook maar 1 rondjes door de bak "gewoon rond"), krijgt hij ook niet echt de kans om eens lekker lang te lopen.

Dat "gegoochel" heeft mijn instructeur me ook wel aangeraden: probeer eens wat, precies hetzelfde. alles om hem uit die houding te krijgen.
Hoe het is gekomen dat Jaopie zich kennelijk beter of veiliger voelt in die "rol" houding is mij een raadsel.
Hij is zijn hele leven al bij mij, ik heb hem door een ander laten beleren, toen ik er daarna opging was het steeds(niet mijn huidige instructeur , maar degene die hem beleerd had): hallo er zijn nog teugels, nu zwabbert er maar wat, dat is heel vervelend voor zo'n jonge paardenmond, neem eens contact. Ik nam contact. Voorzichtig.
Alles is heel goed verlopen, ik had er meteen een geweldig rijpaard aan. Na een half jaar daar terug naar huis gehaald, en een beetje verder gegaan richting dressuur, want klassiek dressuur heeft mijn voorkeur, met een echte dressuur-instructeur. Prive-lessen.
Nooit is er aan de mond van mijn paard gerukt, getrokken of gehannest.
Integendeel.

Hij heeft dan ook een super-gevoelig onbedorven smoelwerk, maar ja, dat geldt ondanks zijn robuuste voorkomen net zo voor zijn lijf, een beendrukje links of rechts en het is wijken. Je kuit spannen is vooruit, ik mag wel zeggen dat ik het qua rijden met hem bijzonder getroffen heb. Zeker gezien zijn ras-type: niet echt een dressuur-type natuurlijk.
Over zijn karakter zullen we het maar niet hebben als je er naast staat/loopt.....Jaren HEL zitten er op wat dat betreft. Het is geen makkelijk heerschap.

Ik zeg wel eens gekscherend: Jaopie? Daar moet je op gaan zitten en niet meer af stappen.
Dan is-ie op z'n best.
Daarvoor en daarna een draak, al zijn jaren lang al.

Een eigenzinnig karaktertje dus, maar ook deze hordes zullen wij wel weer met veel geduld weten te nemen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 01:58

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als je op dit soort reactie hebt geantwoord.

Mijn jong paard deed dit ook. Met de minste druk die ik gaf kwam hij achter de teugel. Of ik nou bijna middendraf deed of een heel traag drafje, ik kreeg hem daar niet weg. Zijn hoofd 'optillen' lukte ook niet. Hij is trouwens nog te jong om al aan de achterhand te werken aangezien hij de rem en het stuur nog niet kent, dus achter sterker maken was ook al uitgesloten. Dan bleef er nog een mogelijkheid over; Lange teugel geven en dat hij het zelf maar op lost.
In het begin struikelde hij de hele tijd, niet normaal. Maar enkele dagen later liep hij gewoon met een lange hals vooruit. Weer enkele dagen later begon hij richting de grond te gaan. Ik heb hem zo gereden en rijd hem zo nog steeds (heb er in totaal 2-3 weken over gedaan). Nu loopt hij netjes voorwaarts-neerwaarts met zijn hoofd ter hoogte van zijn knieën.

Aangezien hij dit erg goed oppakte, zijn we nu in de les bezig met hem op te vangen en tegelijkertijd hem iets op te pakken. Dit doet hij erg goed en hij kruipt niet meer achter de teugel.
Mss moet je dit eens proberen?