mensen aanrijden in de bak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jornymarlou

mensen aanrijden in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:42

hallo lieve bokkers, fijn dat jullie even komen kijken naar mijn probleem :o

Mijn haflinger Marlou is word in April 4 jaar. En mam en een vrouw die weet hoe je paarden in kan rijden (was toen bijrijdster op Marlou) zijn al druk bezig geweest met het in rijden. Dat is allemaal gelukt en de basis zit er nu helemaal in! :) die vrouw heeft een eigen paard gekocht en is gestopt met inrijden, sowieso omdat het allemaal goed ging.
Maar de laatste tijd niet meer. Als er iemand aan het longeren is, of les krijgt in de bak, wanneer jij aan het rijden bent, gaat ze er zo vandoor naar iemand die in de bak loopt. Als je aan het stappen bent doet ze alles helemaal braaf enzo. Zo gauw je gaat draven loopt ze meteen midden draf, als je haar dan in arbeidsdraf hebt gekregen gaat ze zomaar uit het niets andere mensen aan rijden (doet ze ook als je haar alleen middendraf laat lopen). dan schiet ze er van door en als diegene waar ze naar toe sprint niet aan de kant springt, kan ze nog eens echt aan rijden. Tot nu toe stopt ze net op tijd.
Ik krijg nu ook les van een instructrice om de kleine kneepjes er nog in te doen, aan de teugels etc. Maar ze moest een keertje buiten de bak gaan staan les geven, omdat Marlou haar steeds aanreed.
Nu mijn vraag, en je hoort hem natuurlijk wel aan komen, wat kan ik doen om haar dat af te leren?
(we zijn al gestopt met freestylen, mijn instructrice dacht dat het misschien deels daar aan ligt.)

ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen

alvast bedankt!
xxx
Laatst bijgewerkt door jornymarlou op 01-03-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Re: mensen aanrijden in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:47

Denk dat je de kleine kneepjes beter kunt veranderen in van begin af aan beginnen..
Heb het idee dat jij niet weet waar je mee bezig bent, je pony er al helemaal niets meer van begrijpt en daardoor haar steun zoekt bij anderen..
Ze begint vast ook lekker te puberen waardoor ze door gaat krijgen dat ze je de baas kan zijn..
Zou vanaf het begin beginnen, overgangen rijden, tempo controleren..Te hard is onbalans bij je pony,waardoor ze over haar tempo gaat lopen..
Denk dat je nog veel werk gaat krijgen, jonge pony is nu eenmaal niet makkelijk, en denk dat de fouten bij ons liggen en niet bij je pony..

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:55

ja, ze loopt altijd al meteen snel. maar zo gauw je haar laat voelen dat je wilt dat ze langzamer loopt doet ze dat

maar hoe kan ik haar die standaard dingen laten doen, als ze toch mensen aan gaat rijden?(:

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:01

Als jij er een goed stuur op hebt zitten, hoe kan ze dan mensen aanrijden?

Zorg eerst dat je stuur goed in orde is, en rij zo ver mogelijk bij anderen vandaan, kom je in de buurt? Op de volte dan maar, zodat er geen ongelukken gebeuren.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:04

hoe bedoel je stuur? Een goed hoofdstel en de teugels?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:10

zoals ik het zeg, een stuur, dat als jij dus links vraagt, je paard links gaat, en rechts ook.
Als je paard goed op je hulpen reageert als jij stuurd, snap ik niet hoe je paard anderen kan aanrijden, als je nog geen bevestigd 'stuur' heeft snap ik dat ze tegen anderen aanrijd, maar dan snap ik niet dat je met mensen in de bak gaan rijden die les hebben, zelf zou ik het erg hindelijk vinden...

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:14

oké, zo.
ja maar dat is dus ook deels het probleem
en als je overdreven stuurt doet ze het ook wel (maar ja, ze moet het gewoon niet doen...)
maar als een paard er zomaar vandoor gaat, kan jij dat ook voorkomen? je voelt het ook niet aan komen als ze zomaar naar iemand toe rent.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:14

Ik ben bang dat jouw paard helemaal niks snapt van wat je bedoelt.

Ik weet niet op wat voor paarden je hiervoor hebt gereden? Manegepaarden/doorgereden paarden? Dat is namelijk heel wat anders dan een jong, niet doorgereden paard.
Die reageert op veel kleinere dingen en heeft ondersteuning nodig, zij moet het ook nog leren.

Zo heb ik bijvoorbeeld een vraag voor je: wat voor zithulpen geef je om te versnellen/vertragen en te sturen?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:17

Ga eerst in de bak oefenen als er géén anderen in de bak zijn, gewoon puur op een snelle reactie qua sturen oefenen, vraag jij haar een kant op, moet ze snel op een kleine hulp reageren.

En dat ze er vandoor gaat is inderdaad niet te voorkomen, maar als zij licht reageert op jou stuur hulpen etc, zal dit probleem denk ik al snel verholpen zijn qua mensen 'aanrijden', omdat jij eerder weg kan sturen bij het andere paard vandaan.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:20

Sassol schreef:
Ik ben bang dat jouw paard helemaal niks snapt van wat je bedoelt.

Ik weet niet op wat voor paarden je hiervoor hebt gereden? Manegepaarden/doorgereden paarden? Dat is namelijk heel wat anders dan een jong, niet doorgereden paard.
Die reageert op veel kleinere dingen en heeft ondersteuning nodig, zij moet het ook nog leren.

Zo heb ik bijvoorbeeld een vraag voor je: wat voor zithulpen geef je om te versnellen/vertragen en te sturen?

ik reed hier voor, ja op manege pony's en op mijn fjord (ex-manege paard maar sterk, eigewijs en ontdeugend, totaal geen echt manege paard ;))
versnellen: gewoon (zoalshet volgens mij hoort) aandrijven.
vertragen: rustig zitten en beetje druk op de teugels
sturen: met mijn been, naar links? rechter been aan drukken en andersom
Laatst bijgewerkt door jornymarlou op 01-03-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:22

love_shyboy schreef:
Ga eerst in de bak oefenen als er géén anderen in de bak zijn, gewoon puur op een snelle reactie qua sturen oefenen, vraag jij haar een kant op, moet ze snel op een kleine hulp reageren.

En dat ze er vandoor gaat is inderdaad niet te voorkomen, maar als zij licht reageert op jou stuur hulpen etc, zal dit probleem denk ik al snel verholpen zijn qua mensen 'aanrijden', omdat jij eerder weg kan sturen bij het andere paard vandaan.

ja, ik probeer zo vaak mogelijk vroeg te gaan, als de bak waarschijnlijk leeg is. maar we hebben maar 1 bak en er zijn zo'n beetje 40 waarschijnlijk meer mensen op die pensionstal... dus is de kans dat de bak leeg is niet zo heel erg groot

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:24

sturen is niet alleen op je been, met je hand/teugel laat je je paard kijken naar waar je naartoe wil (stelling), Daarbij inderdaad die beenhulpen, maar ook op je zit, met je zitbeenknobbels.

vertragen is niet alleen rustig zitten, zwaarder/langzamer lichtrijden en bovenbenen iets dichtknijpen, in principe hoor je geen teugelhulp te hoeven gebruiken.

En hoe drijf je aan? Met je hak, of met je kuit? En is dan lichte druk al genoeg, of moet je echt een 'schopje' geven?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:28

Ik denk dat daar je probleem ligt. En dus ook bij je huidige instructrice, voor de problemen die je nu hebt. Als zij bezig is met "kneepjes" aanleren zoals 'aan de teugel', terwijl ze niet eens in de bak kan staan omdat jij je pony z'n tempo en richting niet kan bepalen.

Ik zeg niet dat ze slecht is, ik ken haar niet. Maar wel dat ze ongeschikt is voor je huidige situatie.

Ik zou dus een nieuwe instructrice zoeken die jou privéles kan geven en zich dan vooral richt op jouw houding, correcte zit-, been-, en teugelhulpen en er naartoe te werken dat het paard op lichte hulpen leert reageren.

En om nog een vraag te beantwoorden: ja, ik kan het wel aanvoelen als een paard er ineens vandoor wilt schieten. Er zit namelijk een paar seconden tussen ontspannen lopen en wegcrossen ;)
Slecht aan de hulpen, spieren aanspannen, onregelmatiger lopen, ademhaling etc. De vraag is alleen: herkén jij deze dingen? En ik durf eerlijk toe te geven dat ik het ook echt niet aan de ademhaling merk, omdat ik er niet op let. Maar het kán wel.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:28

hhmm, dat van die hak of kuit... moet ik nog eens naar kijken! dat weet ik niet zo. ik doe het zo als ik het altijd doe en let niet op hoe... :o
ik zal die hulpen snel gebruiken!
nee ik hoef geen schopje te geven.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:31

Sassol schreef:
Ik denk dat daar je probleem ligt. En dus ook bij je huidige instructrice, voor de problemen die je nu hebt. Als zij bezig is met "kneepjes" aanleren zoals 'aan de teugel', terwijl ze niet eens in de bak kan staan omdat jij je pony z'n tempo en richting niet kan bepalen.

Ik zeg niet dat ze slecht is, ik ken haar niet. Maar wel dat ze ongeschikt is voor je huidige situatie.

Ik zou dus een nieuwe instructrice zoeken die jou privéles kan geven en zich dan vooral richt op jouw houding, correcte zit-, been-, en teugelhulpen en er naartoe te werken dat het paard op lichte hulpen leert reageren.

En om nog een vraag te beantwoorden: ja, ik kan het wel aanvoelen als een paard er ineens vandoor wilt schieten. Er zit namelijk een paar seconden tussen ontspannen lopen en wegcrossen ;)
Slecht aan de hulpen, spieren aanspannen, onregelmatiger lopen, ademhaling etc. De vraag is alleen: herkén jij deze dingen? En ik durf eerlijk toe te geven dat ik het ook echt niet aan de ademhaling merk, omdat ik er niet op let. Maar het kán wel.

mijn instructrice is nu ook wel bezig met dat: zegt ze van: "WEG sturen, geef haar een tik, ze test je gewoon uit!" als ze dan daarna weer op de hoefslag is, doet ze weer:"laat haar aan de teugel lopen en maak een volte bij de A" (dat is natuurlijk een voorbeeld (:)
af en toe merk ik het wel... maar meestal niet... :\
ik ga eens kijken of ik nu ik weet hoe ik die dingen kan herkennen het wel kan voelen

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:33

Heel veel succes verder in ieder geval, en mocht je nog vragen oid hebben, pb me maar! (ben ervaringsdeskundige, mijn eigen pony heb ik ook zelf ingereden, en heb ook heel even een probleem gehad met het stuur en tegen anderen aan rijden..)

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:36

oké, zal ik zeker doen!

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:29

trouwens, allemaal bedankt! :j

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:56

Allereerst vind ik dat een zweep een hulpmiddel is om iets duidelijk te maken en geen straf, ik heb niet het idee dat je veel rij ervaring hebt aangezien je niet weet hoe je überhaupt aandrijft.. ik denk dat het handig is dat je hem in laat rijden door een ervaren iemand ook om problemen later te voorkomen en zelf even lekker oefenen op een wat makkelijk diertje :)

Wat ook al eerder is gezegd denk ik ook niet dat het onwil is van het beestje, eerder onbegrip omdat je misschien niet duidelijk genoeg aangeeft wat je wilt? :)

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:46

ik heb haar niet zelf ingereden, hè. dat heeft zo'n iemand gedaan die weet hoe dat moet.
en ik krijg paardrijles sinds mijn 6e... ben nu gestopt (op mijn 13e) om dus prive les te nemen op marlou.
en niet alleen op manege paarden die alles braaf doen...
had een eigenpaard op mijn 8e. (en niet omdat ik daar zo ontzettend om heb gezuurt, en het is ook echt een sterke meid, mijn moeder, die wel degelijk rij ervaring heeft kan haar soms niet houden. maar vaak is ze wel gewoon lief, hoor ;) )
Laatst bijgewerkt door jornymarlou op 02-03-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:49

Het gaat er niet om dat je op eigenwijze paarden gereden hebt, maar op paarden die het allemaal niet zo goed begrijpen.

Heb je nu dan privéles van je instructrice waar je het over had? Of heb je een nieuwe gezocht/gevonden?

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:50

met wie ik toen had, die heb ik nu ongeveer 2 maanden (nu ik dit zo schrijf, daarna zijn de problemen begonnen :\)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:51

jornymarlou schreef:
met wie ik toen had, die heb ik nu ongeveer 2 maanden (nu ik dit zo schrijf, daarna zijn de problemen begonnen :\)

Misschien dan toch tijd voor een nieuwe?

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:52

Doet ze dit alleen bij jou of ook bij anderen?

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:52

ik zal kijken, mam moet het er natuurlijk ook mee eens zijn :o