Arab Ziyyah weer eens @ work, wat verbetering!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Arab Ziyyah weer eens @ work, wat verbetering!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:49

Voor degene die het nog niet weten: Ziyyah is een vierjarig arabisch volbloed en nu een half jaar serieus onder het zadel. Het zadelmak maken en inrijden gingen prima alleen het doorrijden gaat wat minder. Ziyyah is een pittige maar met name ligt het aan mijn spanning en onzekerheid tijdens het rijden.
Nu heeft mijn instructrice er twee keer opgezeten en toen ik zag hoe ze kan lopen heeft mij dat vertrouwen gegeven om door te zetten. Toen ik heb een heerlijke les gehad. Helaas daarna direct op vakantie, maar ik ga het zeker doorpakken na mijn vakantie.
Tijdens het rijden werken we nu vooral aan mijn ontspanning en houding. Mijn houding is vaak nog te ver voorover en ik moet mijn handen dragen en scharnieren vanuit mijn schouders. Qua training van ziyyah werken we veel aan gehoorzaamheid, overgangen, aanleuning, kortom basiswerk. Hoop verder in het voorjaar/zomer een keer een b-proefje te kunnen proberen.

Hier dus de topics van hoe het er uit zag en daarna de foto`s van nu. Ben erg benieuwd of jullie verbetering zien. Foto`s staan op volgorde, foto`s van losrijden en het draven daarna heb ik niet.

eerste topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1556382

tweede topic
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1575879
1
Afbeelding
galop, hier zie je mijn spanning nog (ook omdat ik er in de galop twee keer afgegooid ben). Handen dragen, in het zadel zitten, rechtop, voeten normaal in de beugels, kortom houding bagger :P
2
Afbeelding
zelfde verhaal als foto 1
3
Afbeelding
mooie foto naar mijn idee, benen zouden nog iets naar achter mogen toch?
4
Afbeelding
idem
5
Afbeelding
volte, voor me kijken!
6
Afbeelding
Again volte
7
Afbeelding
Ziyyah netjes, ik VOOR me kijken!
8
Afbeelding
draf iets ruimer, voor me kijken!
9
Afbeelding
inzet volte, te strenge binnenhand en meer rechtop
10
Afbeelding
blij met dit beeld
11
Afbeelding
klaaaar, doodmoe baasje relaxte en brave ziyyah

Nou ben erg benieuwd wat jullie van de vooruitgang vinden!

Eleven

Re: Arab Ziyyah weer eens @ work, wat verbetering!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:00

Als je naar foto 3 kijkt, krijg je toch wel weer vertrouwen in jezelf? Wat een mooi plaatje! Ik vind er zeker vooruitgang, maar als je rechter op gaat zitten en je schouders iets naar achter doet, wordt het plaatje alleen maar mooier !

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:22

Mooi paard hoor en er zitten al veel mooie plaatjes tussen!
Wat mij een beetje opvalt is je zit. Je geeft zelf aan dat je onderbenen wat naar voren liggen en daar ben ik het mee eens. Het lijkt een beetje of je in een soort stoel zit ipv op een zadel. Ik kan zo niet ontdekken waarom maar misschien is het een idee om eens een ander (kleiner?) zadel te proberen, het lijkt ook of je maar net onder de zweetbladen uitkomt met je onderbeen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:27

dank jullie voor de reacties!
@pieps: een ander zadel is nu even financieel gezien geen optie. Wel iets om zeker in gedachte te houden dankje!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:32

Hé! Daar hebben we de Djunnah look-a-like :P

Ik sluit me aan bij bovenstaand commentaar. Denk idd dat je zadel voor jou (met volgens mij niet zulke lange benen) ideaal is. Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Ook ik vind foto 3 een heel fijn beeld geven :) Ze lijkt op de foto's heel erg geconcentreerd te zijn op jou.
Lekker blijven oefenen, vertrouwen krijgen en werken aan je houding, dan heb je binnenkort een nog fijner plaatje om aan ons te laten zien!

En voor de rest blijft het natuurlijk een lekker ding dat je onder je kont hebt :D

chiquitoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:40

Blijf naar voren kijken meid. :j

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:58

leuke foto's! probeer alleen niet je benen af te steken en soms iets rechter op te gaan zitten :P

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:00

dank voor de leuke reacties! Er wordt zeer hard gewerkt aan ons als combi en heb mijn vertrouwen weer terug in het rijden dat is het belangrijkste :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:32

Een compliment je rijd er al een stuk trotser op.
Waardoor het er uit ziet of jij je wat zekerder voelt :)

Je binnenhand zou iets meer mogen toestaan.
Zoals je al zei is die vaak net iets te streng.
Door meer toe te durven staan heeft je paard meer ruimte.
Hierdoor komt het mooie gang werk van de arabier net meer tot zijn recht.

Je kan niet meteen alles tegelijk willen en je ziet al verschil met eerdere topics.
Wel zou ik dat voorwaarts neerwaarts er in blijven houden en als interval zo nu en dan wat meer oppakken...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:02

Je ziet zeker vooruitgang in je topics en wat ook zo super is, is je doorzettingsvermogen, goed hoor!
Je mag best wat trotser op je knappe merrie gaan zitten, laat maar eens zien wat een leuk duo jullie zijn :)

Verder zou je neusriem ook een paar gaatjes hoger mogen, dit kan oncomfortabel voor Ziyyah wezen, een neusriem zo laag kan behoorlijk scherp inwerken :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:02

Dank jullie voor de reacties en de tips, ga er zeker wat mee doen! Hoop als het zo doorgaat met haar over een paar maandjes een b proefje te proberen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:06

Update voor degene die opmerkingen over het zadel houden. Ik ga vrijdag met les een dressuurzadel van mijn instructrice proberen. Mocht die goed liggen en goed zitten dan mag ik die gebruiken voor het bakwerk. Dan kan ik dit zadel houden voor buiten (wil over een tijd endurance gaan starten) houden.

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:43

Je ziet wel duidelijk vooruitgang, goedzo!
Wel zou ik naar voren kijken ipv naar het paardje.