Týr (IJslander) rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Týr (IJslander) rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:13

Hallo!! :wave:

Týr is een IJslander ruin van 13 jaar oud die we nu voor ongeveer 1 jaar hebben.
We begonnen als eerst met hem alleen te verzorgen omdat het toen nog niet ons eigen paard was, dus gewoon af en toe even poetsen longeren, wandelen etc.
Toen had de eigenaar van Týr gevraagt of mijn moeder ook gewoon op hem wou rijden omdat hij zelf eigenlijk gewoon bijna geen tijd ervoor had, nou dat wou mijn moeder wel en toen was ze dus begonnen met rijden.
Týr is een paard die altijd alleen maar snel liep en heel erg gespannen (weggedrukte rug) mijn moeder is dus heel erg bezig om hem lekker ontspannen te laten lopen en ook een stuk minder gehaast.
Ze is al aardig ver ermee want het gaat echt steeds stukke beter!! :)

Týr begint steeds lekkerder te lopen en dus ook steeds rustiger!
Nou had ik dus laatst ook op hem gereden en had mijn moeder wat foto's gemaakt en die wou ik even showén :D

Eigen commentaar:
Handen meer dragen in draf & galop.

Stap
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Drafjee
Afbeelding

Afbeelding

Tölt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Versnellen in tölt
Afbeelding

Tussendoor weer even stappen
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitstappen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Drico op 01-03-12 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lisaa_

Re: Týr (IJslander) rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:54

Wat een onwijs leuk dier zeg,
handen geef je zelf al aan inderdaad meer dragen, voor het zadel bij elkaar.
ook soms goed oplette dat je voor je kijkt ( moet ik ook hoor haha)
hele leuke pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:41

Ziet er op zich goed uit, maar kijk zijn bit eens na, volgens mij is die veel te klein. Op alle foto's op de linkerhand trekt zijn bit helemaal door zijn mond naar rechts. Of jij houdt daar teveel vast, dat kan ook.
Verder ziet het er netjes uit hoor.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:16

met de galop mag je we meer recht blijven zitten!
verder ziet het er netjes uit :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:24

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:22

leuke ijslander! en fijn dat het al beter gaat met rijden! :)
ik rijd zelf ook een ijslander die eerst erg stijf was. zo stijf dat hij bijna geen volte kon galloperen. ik zie bij jou ook dat hij nog erg stijf door de bochten gaat en nog met weinig stelling en buiging loopt.
bij hem was het een goede oefening om in stap op een kleine volte te oefenen met buigen. ook je handen iets wijder uit elkaar helpt vast ook om hem meer omlaag te rijden. en zodra hij omlaag gaat en ontspant moet jij ook meteen ontspannen.
nog een tip: in galop contact houden op de teugels, rechtopzitten en kijken waar je heen rijd.

tolt ziet er goed uit! ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips :)

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

leuk paardje,

ik wil je er op wijzen dat je vooral in de galop ver naar voren zit, ga lekker in het zadel zitten. Verder zag ik dat je met jouw lichaam de bochten meedraait (zo leek het), dus ook recht op zitten in de bochten.

Verder ziet het er leuk uit en je straalt plezier uit!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:20

Probeer recht op je paard te blijven zitten. In de galop voor je gevoel naar achter en houd contact. Je handen dragen en verder ziet het er goed uit. Wel zou ik veel figuren rijden zodat je ijslander zich meer ontspant en leniger wordt, maar daar is je moeder zoals je schrijft al mee bezig...

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:46

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:58

Wat een prachtige pony, jullie zijn een hele leuke combinatie! De neusriem lijkt wel wat strak te zitten, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:04

Leuke Ijslander!

Hij mag iets meer zakken met zijn achterhand in tölt, dan ziet het er nog mooier uit. Mij is altijd geleerd om vanuit stap halt te houden, dan twee pasjes te stappen, weer halt te houden, weer twee/drie pasjes stappen en als je voelt dat hij zakt en korter wordt in zijn lijf wegtölten.

Verder mag hij inderdaad iets meer buigen, al weet ik uit ervaring dat dat soms wat lastiger is met Ijslanders en met name de paarden met wat meer laterale aanleg houden soms iets te veel vast in de rug. Vanuit ontspanning rijden is daarbij de kern, zodat ze vanaf het moment dat ze uit tölt komen (een kunstmatige spanning waarbij de rug ietwat vastgezet wordt) de ontspanning weer terugkomt en daarmee het juiste ruggebruik.
1 keer per week een uurtje dressuren en op buitenritten lekker slalommen waar dat mogelijk is doet wonderen!

Veel plezier met dat mooie beessie!