Telgang/Laterale stap eruit krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy92

Telgang/Laterale stap eruit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:59

Hoi,

Mijn paard gaat tijdens het stappen, als je de teugels weer op maat pakt of hebt in telgang/laterale stap.
Ipv dat het achterbeen het voorbeen weg ''duwt'' gaat de benen tegelijk. Rechts voor en achter, links voor en achter. Het is een schommelgevoel.

Lange teugel doet ze het niet. Het is alleen als je de teugels op maat hebt. Het gaat een paar passen goed en dan gaat ze in telgang, ga je halthouden en weer verder dat doet ze het weer een paar stappen niet en dan weer wel.

Nu hoorde ik gister dat ze het bij de oude eigenaar ook deed, maar alleen als ze iets spannends zag/vond.

Nu zegt mijn 'oude' instr. dat het wel over kan gaan met oefenen. Maar de vrouw die ik nu heb zegt dat ze het altijd blijft houden. Wie heeft er ervaring mee?

Edit: Ze is helemaal nagekeken door de osteopaat. Zadel ligt ook goed.

Anoniem

Re: Telgang/Laterale stap eruit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:08

Klopt, sommige paarden hebben dit heel snel. Probeer als je oppakt wel de ontspanning behouden, dit kan alleen door de achterhand actief te houden. Dit luistert heel nauw en heb hiermee geduld.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:33

Met oefening kun je het een heel stuk verbeteren. Balkjes stappen wil vaak wel helpen bij dit probleem

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:46

Inderdaad de ontspanning op blijven zoeken. Mijn paard doet het ook af en toe als hij overenthousiast wordt. Bij hem helpt het nog wel eens een kleine volte te draaien of een paar pasen schouderbinnenwaarts te rijden. Dat kan hij namelijk niet in telgang.